Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten "mascot"


mokken
 Share

Recommended Posts

En gang i fremtiden hadde det vært mer praktisk med en mascothund i mindre str. Har tittet på endel raser, men står ikke igjen med noen tydlige svar, ja - jeg er kresen! :P

Står med et lite spørsmålstegn på kromfohrander strihåret, men trenger å møte flere representater av rasen før jeg gjør meg opp en mining. :)

- relativ kvadratisk i kroppen

- ikke kjent for heftig jaktinstinkt, mye temprament, eller samkjønnsaggresjon. Må være mentalt stabil og minmum "litt" sosial. Trenker ikke være kelpiekaliber :P

- må kunne gå løs i skogen/på fjellet, ikke stor radius ala feks settere

- str 30-40 cm, tispe

- ikke flat nese eller lang rygg/korte ben

- ikke grisekrøllhale

- pelsstell: børsting ok men ikke hver eneste dag etter en skogstur, napping ok, ikke klipping annet enn feks poter/ører.

- ikke korthårspels som røyter i store mengder, ala dalmis.

- må ikke kreve mentaltrening, men kan fint være en rase som krever litt mental stimuli.

- skal primært være turkompis og aktiv familiehund

Edit: Og ja, jeg innser at "denne" rasen mulignes ikke finnes :lol:

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 182
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er litt tendenser til pådytting av raser i sånne tråder. Man kommer med forslag, trådstarter synes ikke den rasen er noe særlig, sånn helt generelt, og kommer kanskje med et par av grunnene til

Trenger ikke si mer enn det, vel?

Det kan du jo fikse!

Hvorfor? (utelukker det også lignende raser f.eks. dvergpinscher osv?)

Veeeel, jeg klarer ikke å si dette på noe pen måte så husk at dette kun er min personlige mening: Jeg synes de er stygge.

Dvergpinscher er jeg litt skeptisk til fordi jeg har møtte flere nervøse individer, men om det finnes konkrete linjer å se på så er jeg helt klart åpen for innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeel, jeg klarer ikke å si dette på noe pen måte så husk at dette kun er min personlige mening: Jeg synes de er stygge.

Dvergpinscher er jeg litt skeptisk til fordi jeg har møtte flere nervøse individer, men om det finnes konkrete linjer å se på så er jeg helt klart åpen for innspill :)

Dvergpinscheren går under størrelseskravene dine da. 25-30. Det er riktig nok en del tisper som er 30, og noen som er litt større, men flesteparten ligger på 28-30.

Om størrelsen er grei likevel, så kan jeg gjerne tipse deg om i alle fall en oppdretter jeg vet tar gemytt på alvor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergpinscheren går under størrelseskravene dine da. 25-30. Det er riktig nok en del tisper som er 30, og noen som er litt større, men flesteparten ligger på 28-30.

Om størrelsen er grei likevel, så kan jeg gjerne tipse deg om i alle fall en oppdretter jeg vet tar gemytt på alvor :)

Det skal gå helt fint med str 25-30 - og aller helst i øvre del, men kommer man ned i 20 så blir det litt lite synes jeg :)

Italiensk mynde

Mynde og liten radius, finnes det?

Kinesisk nakenhund :ahappy:

Hmmm, kanskje ikke et dumt forslag. Må tenke litt på den :)

Lancashire heeler - den er dog noe rektangulær, men ellers er den jo grei

Den er i grenseland til ¨å være for lang, og tispestandard var visst 25 cm fikk jeg vite forrige dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeeldig rektangulær etter min mening.... Jeg anser liksom dem som en sånn langrygget rase med korte bein?

Det finnes mange av de. Men høyden på tisper skal være ca 25, hannhunder ca 30. Og i rasestandarden står det "avstanden mellom manken og haleansatsen overstiger mankehøyden med ca 2.5 cm.". Det synes jeg ikke er så ille. Og det er jo helt andre proposjoner enn feks corgi og dachs.

Edit: la til noe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, kanskje ikke et dumt forslag. Må tenke litt på den :)

Den eneste CC-oppdretteren som har svart på mail jeg har sendt holder til i din landsdel (-ish, jeg trodde hun var bergenser til jeg sjekka nå.. hehe), du må gjerne sende henne mail og evt kikke på hundene hennes etterhvert ( :P ) og si hva du mener om dem *ler* Jeg tenkte jeg skulle ha kineser som maskot-hund når Nora er borte (og det er lenge til, men det er viktig å planlegge :lol: ) nemlig, og hun er ei jeg vurderer om jeg burde holde kontakten med ;)

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier DP til deg jeg altså. Ja de har noe "jakt" innstinkt til en grad, men de er ikke typen som stikker av. De holder seg rundt deg. Mye drittmentalitet, men ser det som en klar fordel at du har to aktive og stødige (? ren gjetning av meg) hunder fra før. De DPene jeg liker de har vokst opp med litt "ståk" rundt seg og har fine større hunder å støtte seg litt på :) Jeg har ikke noen særlig oversikt over rasen egentlig, men når man har rasen selv så legger man fort merke til andre av samme rase. De jeg møter som er drittbikkjer er de som bor med 1-2 rolige personer og er litt bortskjemt.. Ellers har jeg inntrykk av at ting kanskje må vedlikeholdes litt mer med DPen. De tar liksom ikke alt for god fisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg også bak CC, men om du ikke vurderer DP pga gemytt/useriøse oppdrettere, så er CC en relativt sketchy rase å begi seg ut på. Men får du en bra en, så får du en glad liten klovn som går overens med alt, lav jaktlyst, og tilnærmet 0 i radius :)

Mynde og liten radius, finnes det?

Whippet har liten radius (min forsvinner aldri fra synsfeltet, og vi går mye i skog), det er ikke radiusen som er problemet. Det er dersom de plutselig får øye på noe, og du har et individ med jaktlyst.

Jeg opplever whippeten (rett etter dvergpinscherne, som er superenkle å ha løse), som den enkleste hunden å ha løs av de jeg har hatt (BC, retrievere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også Kineser :) Der har du både pels og ikke-pels i tillegg :ahappy:

Ikke pels får jeg nok neppe gubben med på :P

Italiensk mynde er normalt liten radius ja.

Av en eller annen grunn seiler den ikke opp som noe favoritt. Men skal ha den i bakhodet :)

Den eneste CC-oppdretteren som har svart på mail jeg har sendt holder til i din landsdel (-ish, jeg trodde hun var bergenser til jeg sjekka nå.. hehe), du må gjerne sende henne mail og evt kikke på hundene hennes etterhvert ( :P ) og si hva du mener om dem *ler* Jeg tenkte jeg skulle ha kineser som maskot-hund når Nora er borte (og det er lenge til, men det er viktig å planlegge :lol: ) nemlig, og hun er ei jeg vurderer om jeg burde holde kontakten med ;)

Takk for innspill, tror jeg :lol:

Vet du hvordan det er med pelsen, tar de med seg "hele skauen" inn fra tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de tar med seg skauen inn. Er relativt mye pelsstell på dem, men avhenger selvsagt av hva slags kvalitet hunden din får på pelsen. Noen er lite, og andre mye. Men for meg som har korthårede hunder, så vil det uansett være mye pelsstell.

Jeg skal ha CC som maskothund når dvergpinscheren går, elsker rasen selv. Nydelige, morsomme hunder :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, tror jeg :lol:

Vet du hvordan det er med pelsen, tar de med seg "hele skauen" inn fra tur?

Ikke egentlig, jeg ser ikke poenget med å ha en nakenhund som ikke er naken :aww::P Men ut fra det jeg kan lese på facebook-gruppa jeg er på, så er det vel pels som drar med seg ting inn, og som trenger stell (visst du tenker på PP'en?), omtrent like mye som puddelen trenger, om man skal tro alt skriveriet om det på den før nevnte gruppa. Jeg er dog litt usikker på om det er tilfelle, det er mange raser som man kan få inntrykk av trenger mer pelsstell enn puddel når man leser hva eierne skriver om de, liksom :P

Hvordan sokkene og cresten er på de nakne aner jeg ikke, jeg vil tro at ting fester seg i sokkene, men for meg som har puddeldyr i hus, så høres ikke det uoverkommelig ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som en shetland sheepdog er midt i blinken for deg, jeg!

De funker gull som familiehunder, men kan også brukes til langt mer om det - tilbyr du, tar de i mot! Mine to er kun familiehunder og turkamerater, og trives godt med det. Kosehunder i sofaen :) De krever ikke masse mentaltrening, men de krever at du er sammen med dem en del. De elsker familien sin og følger etter deg overalt i huset. Slipper deg ikke av syne :- )

Høyde er ca 35-40 cm. Tisper et par cm lavere enn hannhunder, så de er gjerne 35-38 cm. Min tispe er 38. Hannen er 40,5.

Pelsstell: børstes en gang i uka ca. Har aldri børstet oftere enn det, og det går fint, selv om de er såpass langhåret. Røyter to ganger i året.

Finnes i fargene sobel, tricolor, blue merle, bi-black og bi-blue (de to siste er som tricolor og blue merle men UTEN tan-fargede tegninger).

Velkonstruerte, har normal rygglengde og beinlengde. Elegante :-)

De to jeg har er aldri langt unna, har aldri stukket av. Eller en gang sprang de for å spise noe mat noen hadde kasta i skogkanten. Men radiusen er innenfor syns-og hørevidde, bestandig. Selv hannhunden som er ivrig på andre hunder, holder seg nær hvis han blir snakket til. Tispen passer på å holde seg innenfor synsvidde på egenhånd.

Det at jeg stoler på at de ikke ville stikke av, er faktisk en av de tingene jeg liker best ved denne rasen. De virker så nært knyttet til eieren sin og ønsker liksom ikke være langt unna deg uansett :- ) (kanskje en hannhund som får ferten av løpetidstispe vil det, men... jeg har aldri opplevd det med mine)

Lette å trene, veldig intelligente.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier DP til deg jeg altså. Ja de har noe "jakt" innstinkt til en grad, men de er ikke typen som stikker av. De holder seg rundt deg. Mye drittmentalitet, men ser det som en klar fordel at du har to aktive og stødige (? ren gjetning av meg) hunder fra før. De DPene jeg liker de har vokst opp med litt "ståk" rundt seg og har fine større hunder å støtte seg litt på :) Jeg har ikke noen særlig oversikt over rasen egentlig, men når man har rasen selv så legger man fort merke til andre av samme rase. De jeg møter som er drittbikkjer er de som bor med 1-2 rolige personer og er litt bortskjemt.. Ellers har jeg inntrykk av at ting kanskje må vedlikeholdes litt mer med DPen. De tar liksom ikke alt for god fisk :P

Det har jeg ja, men nå er jo dette en stund frem i tid, om det er snakk om 5-6 år eller 10-15 er dog umulig å si noe om nå :)

Med "vedlikeholdsarbeid" mener du da at hunden trenger tydelige regler og påminnelser hele sitt liv? For da kan jeg jo like så greit kjøpe pyrre igjen )

Stiller meg også bak CC, men om du ikke vurderer DP pga gemytt/useriøse oppdrettere, så er CC en relativt sketchy rase å begi seg ut på. Men får du en bra en, så får du en glad liten klovn som går overens med alt, lav jaktlyst, og tilnærmet 0 i radius :)

Whippet har liten radius (min forsvinner aldri fra synsfeltet, og vi går mye i skog), det er ikke radiusen som er problemet. Det er dersom de plutselig får øye på noe, og du har et individ med jaktlyst.

Jeg opplever whippeten (rett etter dvergpinscherne, som er superenkle å ha løse), som den enkleste hunden å ha løs av de jeg har hatt (BC, retrievere).

Ja jeg har noen bekjente med cc som er litt "skrale" i toppen, den ene har to med pels, den andre har en naken (+ en med pels som er veldig grei).

Den "klovneoppførselen" tiltaler meg absolutt, hadde det ikke vært for nesen så hadde nok boston terrier vært en veldig aktuell kandidat :)

Jeg hører at det er endel forskjellige erfaringer om whippeter og innkalling. Men jeg er rett og slett ikke intressert i å kjøpe en rase som muligens må gå hele sitt liv i bånd. Dette kriteriet kan selvsagt endre seg meg tid, men sånn er ståa nå ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ja, men nå er jo dette en stund frem i tid, om det er snakk om 5-6 år eller 10-15 er dog umulig å si noe om nå :)

Med "vedlikeholdsarbeid" mener du da at hunden trenger tydelige regler og påminnelser hele sitt liv? For da kan jeg jo like så greit kjøpe pyrre igjen )

Som sagt, har ikke så mye erfaring og kjennskap til rasen egentlig, men jeg sitter litt med det inntrykket. Dog ikke noe jeg tror man må legge så mye arbeid i til en "frisk" DP, det kommer litt an på hvordan man bor og lever tror jeg da. Tenker mer i retning miljøtrening og sosialisering egentlig. Jeg er dårlig til å forklare, vet ikke om dette gir noe mening? :P Men, finner man en god DP, så tror jeg ikke det finnes kulere hunder altså! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...