Gå til innhold
Hundesonen.no

valp på 12 uker


helene&cooper
 Share

Recommended Posts

Hei hei

Jeg har en Berner Sennenvalp på 12 uker som de to siste nettene har våknet i 3-3.30 tiden for å gå på do. Han sover nede i gangen og begynner å pipe og klynke noe voldsomt. Er dette vanlig? Tidligere har han sovet fra halv elleve til 6 (når minste gutten min våkner)

Lurer også på en annen ting, han får jo Biola naturell til hvert måltid. Men idag har han hatt litt diare (en gang) men har hatt vanlig avføring tidligere idag. Og i forrigårs spydde han litt rett etter han hadde spist (tror kanskje han spiste for fort? Han fikk da proplan for valp blandet med litt Vom & hundemat eller hva det heter (for valp) ) Vet det er vanlig at de spyr litt spesielt når de er valp men ikke noe festlig og syns fryktelig synd på ham. Han spydde ikke mye, men er det som med unger at de spyr opp det de ikke har plass til holdt jeg på si.

Håper noen har noen gode tanker her. Han har nemlig hatt litt diare her og der siden vi fikk ham, jeg vet ikke om det er like vanlig som oppkast?

Hilsen Helene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får han biola hver dag? Er få hunder som tåler melk og selv brukes biola kun som nødløsning om de er veldig dårlige i magen for fra tid til annen blir reaksjonen verre med melk.

så rart? Vi fikk beskjed av oppdretter å gi ham det etter hvert måltid. Er det feil det da? Er det derfor han er dårlig i magen da tror du?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så rart? Vi fikk beskjed av oppdretter å gi ham det etter hvert måltid. Er det feil det da? Er det derfor han er dårlig i magen da tror du?

Ja, mange hunder blir dårlige i magen av melkeprodukter når de egentlig er friske.

Jeg ville i første omgang prøvd å gi voh i ett måltid, og tørrfôret i et annet. Om han sluker tørrfôret, hell det utover gulvet/plena eller rett og slett et stekebrett, slik at det blir vanskeligere å ete alt i ett jafs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så rart? Vi fikk beskjed av oppdretter å gi ham det etter hvert måltid. Er det feil det da? Er det derfor han er dårlig i magen da tror du?

Samme beskjed fikk jeg av oppdretter. Bare at de sverget til skummet kulturmelk. Da fordi valpene var litt løse i magen. Men jeg kuttet det ut, og han ble helt fin. Ga ham litt en gang han ble hard i magen etter å ha spist gulvbelegg, og det var virkelig ikke særlig hardt det som kom ut :S Du kan jo prøve å droppe Biola en uke eller to, så ser du rimelig kjapt om det er derfor han får diaré om du gir ham litt igjen en dag. :)

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gir du siste måltid?

kl 22. Bruker det samme "opplegget" som oppdretter brukte bare at vi har begynt å gi tre måltider istedenfor fire (så han får mat kl 7, 15 og 22) vet ikke om det er jevnt nok fordelt eller hva

Ja, mange hunder blir dårlige i magen av melkeprodukter når de egentlig er friske.

Jeg ville i første omgang prøvd å gi voh i ett måltid, og tørrfôret i et annet. Om han sluker tørrfôret, hell det utover gulvet/plena eller rett og slett et stekebrett, slik at det blir vanskeligere å ete alt i ett jafs.

det er egentlig når vi blandet voh i tørrforet han begynte å sluke maten. Tørrforet virker han ikke like glad i. Men kan forsøke å dele det opp slik du sier. Ville du gitt våtfor til slutt da?

Samme beskjed fikk jeg av oppdretter. Bare at de sverget til skummet kulturmelk. Da fordi valpene var litt løse i magen. Men jeg kuttet det ut, og han ble helt fin. Ga ham litt en gang han ble hard i magen etter å ha spist gulvbelegg, og det var virkelig ikke særlig hardt det som kom ut :S Du kan jo prøve å droppe Biola en uke eller to, så ser du rimelig kjapt om det er derfor han får diaré om du gir ham litt igjen en dag. :)

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

uffda gulvbelegg faktisk :shocked: men ok, da kutter jeg det ut og ser om det utgjør noen forskjell. Syns bare det er så merkelig å si at vi bør bruke det for at han ikke skal bli dårlig men så er det det som gjør ham dårlig? Merkelige greier.

Men da gjør vi ett forsøk hvor vi kutter ut biolaen en uke, og fordeler maten slik at han får tørr for noen måltid og våtfor noen andre. Det jeg sliter mest med er egentlig hvor mye våtfor jeg bør gi nå og hvor mye tørrfor isåfall. Er redd for å gi både for lite og for mye :huh: noen tips til hvor mye gram de skal ha når de av tørrfor og hvor mange gram våtfor pr måltid til en valp på 16 kg (12 uker gammel)

Takk for svar alle sammen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å si hvor mange gram han skal ha, da alle valper er forskjellige. Min GD fikk på samme alder (tre kilo tyngre, og hun var mager etter en periode der hun spiste dårlig pga varmebølge) 1kg voh dagen. Hun fikk også tørrfôr noen ganger, og da fikk hun et fullt målebeger pr måltid.

Om du *må* ha tall, så gir du 400g voh dagen og halvparten av det posen på tørrfôret anbefaler pr dag, i etpar dager, du merker fort om du må justere.

EDIT: Jeg gav alltid voh/rått i det måltidet hun fikk før jeg gikk på jobb, og siden jeg jobbet tre skift varierte det mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville som de andre sier bare kuttet ut biolaen.

Ellers så er han bare 12 uker gammel, og at han ikke alltid klarer å holde seg natten gjennom er ikke uvanlig, og helt normalt. Nå vet jeg ikke når dere legger dere, men jeg har ikke pleid å gi valper mat såpass sent som dere gjør, og jeg jeg tenker at det ikke er særlig rart at han må på do på natten når han spiser såpass nært leggetid. Uansett, det at han må på do på natten er ikke uvanlig for valper, uansett når siste måltid ble gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkeprodukter er ingen selvfølgelig del av menyen til hunder. Skjønner ikke hvorfor oppdretter påstår dere må gi det. Er en hundevalp (eller andre dyr som katt) først avvennet fra morsmelk, er det en fase i livet som er over - de trenger absolutt ikke å få noe melk eller melkeprodukter etter det.

Noen valper er løse i magen fordi de har orm, og trenger ormekur. Ikke fordi de trenger Biola eller sånne ting. Du følger vel anbefalt ormekur-opplegg for valp/unghund, som er anbefalt av veterinæren? Det holder. Med mindre valpen din (eller hunden) spiser et kadaver (død mus, fugl osv) når dere er ute på tur, trenger ikke hunden noe mer kurer enn anbefalt opplegg. Spiser den et kadaver, får du resept på et spesielt ormekurprodukt av veterinæren som er litt annerledes enn den rutinemessige ormekuren (et annet produkt). Dette fordi ville, døde dyr alltid er infisert med div orm og utøy, så da bør/må en ekstra kur gis. (jeg husker dessverre ikke hva dette produktet heter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

kl 22. Bruker det samme "opplegget" som oppdretter brukte bare at vi har begynt å gi tre måltider istedenfor fire (så han får mat kl 7, 15 og 22) vet ikke om det er jevnt nok fordelt eller hva

För senest kl.20 du, så slipper du probelmet med at valpen ikke får tømt seg ordentlig før natten kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig Ã¥ si hvor mange gram han skal ha, da alle valper er forskjellige. Min GD fikk pÃ¥ samme alder (tre kilo tyngre, og hun var mager  etter en periode der hun spiste dÃ¥rlig pga varmebølge) 1kg voh dagen. Hun fikk ogsÃ¥ tørrfôr noen ganger, og da fikk hun et fullt mÃ¥lebeger pr mÃ¥ltid. 

 

Om du *mÃ¥* ha tall, sÃ¥ gir du 400g voh dagen og halvparten av det posen pÃ¥ tørrfôret anbefaler pr dag, i etpar dager, du merker fort om du mÃ¥ justere. 

 

EDIT: Jeg gav alltid voh/rått i det måltidet hun fikk før jeg gikk på jobb, og siden jeg jobbet tre skift varierte det mye.

  

Ok da prøver jeg det nå og så ser jeg hvordan han legger på seg. Takk for svar og mål så har jeg noe å gå etter :-)

Ville som de andre sier bare kuttet ut biolaen.

Ellers så er han bare 12 uker gammel, og at han ikke alltid klarer å holde seg natten gjennom er ikke uvanlig, og helt normalt. Nå vet jeg ikke når dere legger dere, men jeg har ikke pleid å gi valper mat såpass sent som dere gjør, og jeg jeg tenker at det ikke er særlig rart at han må på do på natten når han spiser såpass nært leggetid. Uansett, det at han må på do på natten er ikke uvanlig for valper, uansett når siste måltid ble gitt.

 

Hehe tror vi legger oss tidlig i forhold til de fleste andre. Vi legger oss nemlig 22.30 stort sett alltid ;-) (jeg har en sønn som våkner mellom 5-6 og da er jeg ikke våken nok om jeg ikke legger meg tidlig) men da begynner vi å gi ham mat litt tidligere istedenfor. Er vel mest redd han skal bli sulten i løpet av natten da, men det justerer seg vel så lenge han får nok mat i løpet av døgnet. Takk for svar:-)

 

Melkeprodukter er ingen selvfølgelig del av menyen til hunder. Skjønner ikke hvorfor oppdretter påstår dere må gi det. Er en hundevalp (eller andre dyr som katt) først avvennet fra morsmelk, er det en fase i livet som er over - de trenger absolutt ikke å få noe melk eller melkeprodukter etter det.

 

Noen valper er løse i magen fordi de har orm, og trenger ormekur. Ikke fordi de trenger Biola eller sånne ting. Du følger vel anbefalt ormekur-opplegg for valp/unghund, som er anbefalt av veterinæren? Det holder. Med mindre valpen din (eller hunden) spiser et kadaver (død mus, fugl osv) når dere er ute på tur, trenger ikke hunden noe mer kurer enn anbefalt opplegg. Spiser den et kadaver, får du resept på et spesielt ormekurprodukt av veterinæren som er litt annerledes enn den rutinemessige ormekuren (et annet produkt). Dette fordi ville, døde dyr alltid er infisert med div orm og utøy, så da bør/må en ekstra kur gis. (jeg husker dessverre ikke hva dette produktet heter)

  

Jeg har gitt ormkur to ganger siden vi fikk ham ved 8 uker. Senest forrige torsdag. Men kanskje jeg skal ringe veterenæren da og høre om jeg trenger en annen/ny kur. Det jeg syns er litt rart at det virker så "random" når han er dårlig i magen. Feks i dag morges har han hatt helt vanlig fin avføring mens i går i fem tiden var det helt rennende to ganger rett etter hverandre. Men har kuttet ut biolaen nå. Jeg har ikke sett at han har spist kadaver men jeg tror han kan ha fått i seg noe hjorte avføring på lørdag da det var så mye der vi gikk at jeg ikke alltid fikk med meg at han stod å snuste på det. Jeg så ikke at han spiste noe da og det er jo noen dager siden. Men er det eneste jeg har sett at han har vært i nærheten av. Men er det ikke isåfall rart hvis han har orm at det "bare" er innimellom at han er dårlig i magen? Bør vel ringe veterenæren uansett. Tenkte kanskje det var allergi mot noe mat jeg men jeg vet ikke hvordan det uttarter seg da så har jo ikke noe grunnlag for å tenke det kanskje. Jeg er jo helt ny på alt som har med hund å gjøre. Takk for svar :-)

För senest kl.20 du, så slipper du probelmet med at valpen ikke får tømt seg ordentlig før natten kommer :)

oki da gjør vi det :-) takk for svar :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe tror vi legger oss tidlig i forhold til de fleste andre. Vi legger oss nemlig 22.30 stort sett alltid ;-) (jeg har en sønn som våkner mellom 5-6 og da er jeg ikke våken nok om jeg ikke legger meg tidlig) men da begynner vi å gi ham mat litt tidligere istedenfor. Er vel mest redd han skal bli sulten i løpet av natten da, men det justerer seg vel så lenge han får nok mat i løpet av døgnet. Takk for svar:-)

    oki da gjør vi det :-) takk for svar :-)

Ble litt feil når jeg quotet der men håper det var leselig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns bare det er så merkelig å si at vi bør bruke det for at han ikke skal bli dårlig men så er det det som gjør ham dårlig? Merkelige greier.

Men da gjør vi ett forsøk hvor vi kutter ut biolaen en uke, og fordeler maten slik at han får tørr for noen måltid og våtfor noen andre. Det jeg sliter mest med er egentlig hvor mye våtfor jeg bør gi nå og hvor mye tørrfor isåfall. Er redd for å gi både for lite og for mye :huh:

Gratulere med valp. :)

Jeg har også fått råd fra oppdretter som ikke passet valpen, innimellom. Og ble usikker, før hadde jeg gjort mer hipp som happ, egentlig uten å tenke veldig over det. Men forsøkt få de inn i en 3x daglig fordi det passer rutinene i familien. Med aktivitet, dotid og slikt.

Det er lurt å få tips og råd fra flere. Det blir lettere å se hva som passer, både for deg, og valpen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips - vommen slukes ikke like fort om den serveres frossen, da må de tygge litt, og ikke bare svelge det rett ned. Det behøver ikke være steinhardt, stakkaren har jo valpetenner enda som også skal ut på naturlig vis, men det kan godt være litt tyggemotstand når han spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gratulere med valp. :)

Jeg har også fått råd fra oppdretter som ikke passet valpen, innimellom. Og ble usikker, før hadde jeg gjort mer hipp som happ, egentlig uten å tenke veldig over det. Men forsøkt få de inn i en 3x daglig fordi det passer rutinene i familien. Med aktivitet, dotid og slikt.

Det er lurt å få tips og råd fra flere. Det blir lettere å se hva som passer, både for deg, og valpen ;-)

hei hei

takk for svar.

Vi gir ham mat 3 ganger for dagen nå og litt tidligere gir vi ham siste måltidet for dagen og det ser ut som det har gjort trikset nå. Har også sluttet med biolaen og det har gjort (tror jeg iallefall) at han har fått litt hardere mage. Men du har helt rett er sikkert lurt å få råd og tips fra flere enn ett hold :-)

Bare et tips - vommen slukes ikke like fort om den serveres frossen, da må de tygge litt, og ikke bare svelge det rett ned. Det behøver ikke være steinhardt, stakkaren har jo valpetenner enda som også skal ut på naturlig vis, men det kan godt være litt tyggemotstand når han spiser.

Oki det skal jeg forsøke. Vi gikk tilbake til å servere ham bare tørr foret siden han hadde litt diare og sånn, men tenkte jeg skulle prøve vom igjen men gjerne mindre mendge om gangen i tillfelle han reagerer på det. Innbiller meg iallefall at det er bedre for en valp med slikt fór enn tørt fór men om han blir dårlig hver gang går jo ikke det. Var forresten på hytten nå i helgen (og han elsket det!!) men da klarte han å jafse i seg en halv berliner bolle som minste sønnen min minstet på gulvet. Og jeg regner med det var derfor vi var ute med ham kanskje 6-7 ganger den natten og måtte plukke opp diare fra snø som var knall hard. DET var ikke gøy. men heldigvis virket ikke han noe særlig påvirket annet enn at han ville ut liksom.

Lurte i denne sammenheng sånn ones and for all, hvilken mat er det hunder skal holdes unna. Jeg mener ikke hva de helst ikke skal spise, men hva de er allergisk mot. Jeg har lest at sjokolade er en stor nei nei, men er det noe annet? (Jeg er oppegående nok til å skjønne at man ikke skal servere dem berliner boller altså!) men om noe faller på bakken, eller de på et vis klarer å stjele noe mat fra disken osv, er det noe jeg skal være ekstra obs på? Og annet enn diare og oppkast er det andre reaksjoner? (jeg er allergisk mot nøtter og hovner opp i halsen til jeg ikke kan puste, er dette en allergisk reaksjon en hund kan få)

Takker for alle svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Alle løksorter, alle typer kål (-tror- ikke dette er direkte giftig, men kan gi reaksjon smerter som oppblåst mage, på samme måte som f.eks rå poteter), avokado, druer, harde frukt- og eplekjerner (inneholder cyanid), rå deig, alle produkter som inneholder kakao, xylitol og koffein.

Så bør du være forsiktig med salt mat da de tåler salt mye dårligere enn vi gjør, og hunder bør heller aldri få varmebehandlede bein. Samt hunder normalt sett er laktoseintolerante etter ammestadiet som nevnt tidligere, så de dermed kan få samme symptomer på melkeprodukt som folk med den intoleransen får av laktose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.rustadmoen.com/15828659 :) (Men bare ha det i hodet at nøtter generelt er giftige) Sent from my iPhone using Tapatalk

ok :) takk for svar

Alle løksorter, alle typer kål (-tror- ikke dette er direkte giftig, men kan gi reaksjon smerter som oppblåst mage, på samme måte som f.eks rå poteter), avokado, druer, harde frukt- og eplekjerner (inneholder cyanid), rå deig, alle produkter som inneholder kakao, xylitol og koffein.

Så bør du være forsiktig med salt mat da de tåler salt mye dårligere enn vi gjør, og hunder bør heller aldri få varmebehandlede bein. Samt hunder normalt sett er laktoseintolerante etter ammestadiet som nevnt tidligere, så de dermed kan få samme symptomer på melkeprodukt som folk med den intoleransen får av laktose.

:) takk for svar. da styrer jeg unna dette :)

Lurte på en ting til *kremt* mye mas på meg. Hvis valpen har litt løs mage med "bare" en avføring skal man også da holde den unna mat i 24 timer? Syns det høres så lenge ut. Vil gjøre det beste for ham selvfølgelig men det skjærer meg langt inn i mamma hjertet når han ser på meg med de bedende øynene og jeg ikke gir ham noe mat. (bare for å understreke det så skal jeg ikke gi ham mat hvis det beste for ham er å ikke gi ham det, jeg bare spør om det er nødvendig om det "bare" er snakk om en gangs avføring som er litt løs?) Lurer nemlig på om han reagerer på leverpostei? Han fikk bittelitt av det i går når vi trente på "leking" (fra valpekurset sa de at jeg skulle gi ham en godbit når vi var ferdig å leke og han hadde sluppet leken for så å ta leken vekk når han fikk en godbit) så det er da snakk om en pekefingerspiss med leverpostei :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg faster aldri hunden hvis den bare er litt løs i magen ved en bæsjing. Min eldste kan ha litt sånn stressbæsj, altså at hvis hun er stresset eller har opplevd stressede situasjoner, så påvirker det magen hennes, og det som kommer ut er gjerne mye og relativt bløtt.
Ved neste bæsjing er alt normalt igjen.

Men klart - er det bløtt over flere bæsjinger, hun er rastløs, vil ut, og er generelt utilpass, faster jeg et døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang m løs avføring er ikke noe å bry seg om og det er helt sikkert ikke så lite leverpostei som har gjort det.

Løs mage,type sprutbæsj over flere dager er noe helt annet. Og da ville jeg fastet et døgn i første omgang,så sett an videre bæsj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du noen gang er usikker på om noe er giftig for hunden, kan du ringe Giftinformasjonen på 22591300. De vet ofte mer enn veterinærer, har jeg erfart, selv om de ikke kan erstatte en veterinær heller. Men de kan det meste om ting - for eksempel ringte jeg da to valper hadde funnet en malekost og et malespann her, og hatt litt for mye moro med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Nei, ville ikke fastet liten valp, men voksen og ellers frisk hund med veldig dårlig mage derimot. Ellers ville jeg evt. bare brukt noe skånsomt for magen, litt dårlig mage (som ikke medvarer) er det ikke noe vits egentlig å gjøre noe med heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg faster aldri hunden hvis den bare er litt løs i magen ved en bæsjing. Min eldste kan ha litt sånn stressbæsj, altså at hvis hun er stresset eller har opplevd stressede situasjoner, så påvirker det magen hennes, og det som kommer ut er gjerne mye og relativt bløtt.

Ved neste bæsjing er alt normalt igjen.

Men klart - er det bløtt over flere bæsjinger, hun er rastløs, vil ut, og er generelt utilpass, faster jeg et døgn.

Oki skjønner. Det høres jo logisk ut egentlig :)

En gang m løs avføring er ikke noe å bry seg om og det er helt sikkert ikke så lite leverpostei som har gjort det.

Løs mage,type sprutbæsj over flere dager er noe helt annet. Og da ville jeg fastet et døgn i første omgang,så sett an videre bæsj :)

Han har hatt sånn sprutbæsj en gang og da fastet vi ham ikke (jeg visste ikke at vi skulle gjøre det) men holdt ham bare på tørrfor. Det gikk over neste dag likevel så da gikk det vel greit (men vi var ute fem ganger i løpet av en natt :hmm: .

Hvis du noen gang er usikker på om noe er giftig for hunden, kan du ringe Giftinformasjonen på 22591300. De vet ofte mer enn veterinærer, har jeg erfart, selv om de ikke kan erstatte en veterinær heller. Men de kan det meste om ting - for eksempel ringte jeg da to valper hadde funnet en malekost og et malespann her, og hatt litt for mye moro med det.

Takk for godt tips det skal jeg lagre på telefonen :) Uff dramatisk med maling kan jeg tenke meg ja. Vi har to små barn så det meste av sånt inne er vekke, mens ute er det verre, der vet man jo aldri hva de kan finne :shocked:

Nei, ville ikke fastet liten valp, men voksen og ellers frisk hund med veldig dårlig mage derimot. Ellers ville jeg evt. bare brukt noe skånsomt for magen, litt dårlig mage (som ikke medvarer) er det ikke noe vits egentlig å gjøre noe med heller.

oki :) Takk for svar

Er det sånn samlet enighet om at en valp bør man ikke faste dersom han har dårlig mage da eller? Jeg skal på hytten nå i påsken iallefall og det var der han ble dårlig forrige gang (jeg aner faktisk ikke hva han har spist der oppe. Det er snø overalt liksom men det fins jo både mus og lemen så han kan jo ha fått i seg noe av det eller noe. Bare veldig spent nå for da var vi bare en natt, når skal vi fire netter :ahappy: Noen tips på hvilken mat annet enn vanlig tørrfor jeg kan ta med til ham? Vil at han også skal kose seg litt i påsken :ahappy: Jeg mener ikke ta helt av altså, bare ett eller annet godsaker :P

takk for svar alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg må nesten le litt av postene dine TS. Det minner om flere baby forum jeg har vært innom, og man blir litt sånn når man har valp:)

Jeg tenker at dere på generell basis kanskje ikke burde tenke så mye på hva dere "må" gjøre og heller se ann valpen og formen. Vi har nå en på 16 måneder og har gått på noen smeller etterhvert, men og lært litt om når vi har vært for "på", og når vi kanskje burde ha gjort ting annerledes.

For eksempel så gav vi vår 10 uker gamle matvrak av en valp sånn stor hundepølselignende greie. Da ble det fart i magan kan du vel si, og den feilen gjorde vi ikke igjen.

Vi har fastet valpen når det var snakk om mer enn 1,5 dag med helt tynt. Da fastet vi i nesten 24 timer, evt vi gav han fiskepudding eller kokte grønnsaker med litt biola/yoghurt i ett par dager. Jeg tenker at du ikke faster en valp fordi den er litt dårlig i magen, men gi han heller litt mat som ikke er så hardt for magen.

Jeg følte det gav effekt med biola, men vi gav det ikke på fast basis kun når han var dårlig i magen for å gi melkesyrebakteriene.

Vi har brukt griseører, oksehaler etc som godsaker, og ikke gitt han noe "ekstra" for/menneskemat som for. Foret ble bare slukt uansett, og valpisen hadde det mye bedre om han fikk bruke litt tid på å roe seg med litt tygging.

Ikke freak helt ut om han får i seg noe han ikke skal, for det får valper. Ser fremdeles med stor glede tilbake på den gangen valpen spydde opp et helt fiskehode på teppet som han tidligere hadde funnet og glefset i seg. En nabo som sløyet og kastet fisk bak verandaen - vi viste ikke om det før valpen snuste seg frem til det kan du si. Stort sett går det bra, men om valpen blir slapp og får en dårlig almenn tilstand så er min terskel for å dra til veterinæren veldig lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...