Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie nå, Malle neste! (?)


Superbikkja
 Share

Recommended Posts

Per i dag har jeg en Border Collie, hun trenes i lydighet, bruks, gjeting og redning. Når jeg ikke jobber, bruker jeg tiden på hund.

Som neste hund ønsker jeg meg egentlig en Malle, og det har jeg gjort i flere år. Men, alle jeg møter på som jeg lufter det til sier stort sett "Nei, de er så mye, gå heller for en BC til, de er mye enklere å ha med å gjøre". Jeg synes BC er både kule og "enkle" hunder, men jeg har to argumenter for hvorfor jeg vil "avansere":

1: "Alle" har BC, og det er så vanlig (aka kjedelig).
2: Jeg vil ha utfordringer

Erfaring med rasen? Har bodd med fire Maller på det meste tidligere, så vet jo litt om hva jeg går til. Likevel, da bodde vi i skogen ganske langt fra folk. Jeg jobbet veldig lite, og brukte stort sett all tiden på hundene. Nå bor jeg mye mer sentralt, og alene.

Virker som om Malle bare er nei nei nei med mindre man bor helt alene på et gudsforlatt sted.

Er det noen her som har fulltidsjobb, bor litt sentralt, har Malle, og lykkes? Det virker til tider som om å kombinere disse tingene blir som å eie en drage, og at det er ******* på jord.

Jeg har vel egentlig kanskje bestemt meg, men trenger litt at noen sier "Det går fint!". Jeg velger å tro at hverdagen kan gå like smooth som med en BC, bare man har hodet på toppen og vet litt om hva man driver med. Så, jeg gjentar: Er det noen her som har fulltidsjobb, bor litt sentralt, har Malle, og har et hundehold de trives svært godt med, og som de anser som "vellykket"?

Og om noen tenker at fulltidsjobb og sentralt bosted kombinert med Malle er no-go, si gjerne ifra dere også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå verken har jeg malle eller er noen ekspert, men jeg tenker at det må da gå helt fint å bo sentralt. Du får jo en malle fordi du vil trene med den, hadde du ønsket deg to store ulvehunder hadde jeg skjønt greia med å bo i en hytte på landet, men jeg tenker at med en malle så er det jo mer deg som trener det går på, og hvis du mener du takler en malle og det er det du vil ha, så tror jeg du vet hva du går til når du allerede har en Border Collie du trener såpass aktivt med, om du bor i byen eller på landet spiller da ingen rolle.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at normen inne på sonen ofte er å advare folk mest mulig eller fraråde om "krevende" hunderaser. Det er jo i og for seg greit nok i flere tilfeller, men av og til kan det fremstå som litt useriøst.

Har du sunn fornuft og en spiseskje med selvinnsinkt så vet du allerede om du "takler" en Malle eller ikke. Det vil si, ingen vet om de "takler" å ha en rase før de har hatt den over tid og man kan også få et dårlig/vanskelig individ, men du vet iallefall hva du har med deg av ballast og kunnskap inn i ett nytt hundehold. For folk som ikke har rasen selv, og som ikke kjenner deg personlig så blir det bare synsing å si noe fra eller til.

Så da får jeg synse litt og si på generelt grunnlag, og dette gjelder egentlig uansett hvilken rase det er snakk om; dersom du er motivert for det, og føler selv at du kan takle rasen så er det ikke noe som tilsier at du ikke kan få deg en Malle. Om du bor i byen eller på landet tror jeg ikke spiller særlig stor rolle. Faktisk så tror jeg for de fleste raser så er det lettere å bo i en by med tanke på sosialisering og miljøtrening; det er lettere å ta en byhund til skauen enn en skauhund til byen. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Per i dag har jeg en Border Collie, hun trenes i lydighet, bruks, gjeting og redning. Når jeg ikke jobber, bruker jeg tiden på hund.

Som neste hund ønsker jeg meg egentlig en Malle, og det har jeg gjort i flere år. Men, alle jeg møter på som jeg lufter det til sier stort sett "Nei, de er så mye, gå heller for en BC til, de er mye enklere å ha med å gjøre". Jeg synes BC er både kule og "enkle" hunder, men jeg har to argumenter for hvorfor jeg vil "avansere":

1: "Alle" har BC, og det er så vanlig (aka kjedelig).

2: Jeg vil ha utfordringer

Erfaring med rasen? Har bodd med fire Maller på det meste tidligere, så vet jo litt om hva jeg går til. Likevel, da bodde vi i skogen ganske langt fra folk. Jeg jobbet veldig lite, og brukte stort sett all tiden på hundene. Nå bor jeg mye mer sentralt, og alene.

Virker som om Malle bare er nei nei nei med mindre man bor helt alene på et gudsforlatt sted.

Er det noen her som har fulltidsjobb, bor litt sentralt, har Malle, og lykkes? Det virker til tider som om å kombinere disse tingene blir som å eie en drage, og at det er ******* på jord.

Jeg har vel egentlig kanskje bestemt meg, men trenger litt at noen sier "Det går fint!". Jeg velger å tro at hverdagen kan gå like smooth som med en BC, bare man har hodet på toppen og vet litt om hva man driver med. Så, jeg gjentar: Er det noen her som har fulltidsjobb, bor litt sentralt, har Malle, og har et hundehold de trives svært godt med, og som de anser som "vellykket"?

Og om noen tenker at fulltidsjobb og sentralt bosted kombinert med Malle er no-go, si gjerne ifra dere også :)

Ja, jeg har en, og hun er ikke av den helt normale typen heller, så det hadde nok vært en del lettere med en hund som ikke er utrygg og noen ganger ser behovet for å passe på litt ekstra når det kommer mennesker for nært. Likevell går det rimelig greit, og de problemene vi har har ikke så mye med at hun er malle å gjøre, men at hun er utrygg, av div årsaker. Neste hund her kommer til og bli en tilsvarende, enten hollender eller malle. Nå skal det sies at Varga nok ikke er den mest krevende når det kommer til aktivitetsnivå, hun er ikke helt typisk malle der, men det forandrer ikke på noe, jeg er mye ute uansett og det er ikke vanskeligere å trene hund fordi man bor sentralt, og jeg svarer utifra et nivå som man kan forvente en malle å ha..

Malle er en hund som ofte blir blåst ut av proposjoner, jeg skal ikke underdrive det, fordi en malle er mye hund, men det er fortsatt bare en hund, den største utfordringen med en malle er ikke antall timer i døgnet man må ha for at man skal rekke å trimme den tilstrekkelig, utfordringen er å ha kontroll på drifter, instinkter og stress. Rett og slett holde hunden samlet og kontrollert. Det er heller ikke umulig, det betyr egentlig bare at man må ønske og ha en slik hund i hus, at man evner å henge med i svingene og at man er av en slik type som greier å sette grenser.

Edit: Ønsker man en hund som kan gå løs over alt, går overens med alt av hunder, ikke vokter bil/hus etc så velger man noe annet enn malle, uansett hvor man bor.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har hatt tre maller i hus og det er ikke en rase jeg trives med. For meg er det hunder med raske reaksjoner, store drifter ( spes jakt) noe som gjorde at våre hunder alltid gikk i bånd. De jaktet på alt som beveget seg, om det var elg, skigåere eller katter. Pga skarpheten og aggresjon mot andre hunder syntes jeg det var veldig slitsomt å bo i oslo med slike hunder. Men nå er ikke alle slik som de vi hadde, så jeg skal ikke si at det ikke kommer til å funke for deg. Bare du vet hva du går til, så er det egentlig ett fett hvilke erfaringer andre har hatt.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marthe har to maller, jobber, bor sentralt, etc :)

Jobber hun 8-16 hver dag? (Jeg spør fordi jeg undres på definisjonen av fulltidsjobb).

Sentralt i Oslo er vel ikke det samme som sentralt i Tromsø, Bergen eller Haugesund heller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jobber hun 8-16 hver dag? (Jeg spør fordi jeg undres på definisjonen av fulltidsjobb).

Sentralt i Oslo er vel ikke det samme som sentralt i Tromsø, Bergen eller Haugesund heller? :P

Spiller det noen rolle hvordan folk jobber eller om de bor i en mellomstor by? Jeg trodde cluet var hvordan hverdagen løser seg med en hund som har et gir fler enn de fleste. Min erfaring er at de som ikke har møtt en høydriftig hund, har ingen forestilling om hva de krever. Noe jeg er helt sikker på at Superbikkja har!

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber hun 8-16 hver dag? (Jeg spør fordi jeg undres på definisjonen av fulltidsjobb).

Sentralt i Oslo er vel ikke det samme som sentralt i Tromsø, Bergen eller Haugesund heller? :P

Nå kan vel Marthe svare for seg selv, men med studier og jobbing antar jeg hun har litt å henge fingrene i, i alle fall. Hvorfor skulle ikke sentralt i Oslo bety det samme som sentralt i en av de andre mindre byene vi har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen rolle hvordan folk jobber eller om de bor i en mellomstor by? Jeg trodde cluet var hvordan hverdagen løser seg med en hund som har et gir fler enn de fleste. Min erfaring er at de som ikke har møtt en høydriftig hund, har ingen forestilling om hva de krever. Noe jeg er helt sikker på at Superbikkja har!

For det første, jeg er heller ikke i tvil om at superbikkja har kapasitet for en malle - kjenner til brukeren jeg og ;)

For det andre misforstår du min intensjon. Når noen skriver "Og om noen tenker at fulltidsjobb og sentralt bosted kombinert med Malle er no-go, si gjerne ifra dere også" så er ordene FULLTIDSJOBB og SENTRALT (Oslo) interessant for meg. Jeg husker så vidt at den utrolig dyktige hundedamen med to maller her på hundeforumet jobber deltid på en sportsbutikk (løst satt sammen fra uttalelser i akkurat nå) - men var usikker på om dette stemte eller ikke siden soelvd nevnte henne som relevant eksempel (siden det spørres etter malle + fulltidsjobb). Så jeg spurte altså om definisjonen på fulltidsjobb er 8-16 hver dag (eller en annen form for 8-timers arbeidsdag 5 eller flere dager i uken) - eller om man har andre syn på hva en fulltidsjobb er. Kan hende også superbikkja har en annen definisjon på det, for alt jeg vet. Når man lurer, så spør man, faktisk :P

Dessuten husker jeg også at nevnte dame med to maller bor i Haugesund, en by som jeg mener ikke kan sammenliknes ang å bo sentralt i med f.eks Oslo. Jeg har bodd sentralt i både Oslo og en annen by som er større enn Haugesund. Når jeg bodde sentralt i en by større enn Haugesund hadde jeg 10-15 minutter kjøretid uten trafikk til fantastiske naturområder hvor bikkjer kunne slippes løs og springe på snaufjellet fritt. I Oslo var det både trafikk, kjøretid og lang veg til disse naturområdene. Jeg spør derfor om det ikke er noget relevant og ta innover seg hva sentralt egentlig innebærer og at kanskje hovedideen bak et spørsmål som "Og om noen tenker at fulltidsjobb og sentralt bosted kombinert med Malle er no-go, si gjerne ifra dere også" er at man jobber f.eks 8-16 og bor slik til at du bruker tid hjem fra jobb, skal spise, og så må bruke tid til skogen for å få luftet bikkjene. Det er ikke mange timer igjen av døgnet da - ifht hvis du hadde hatt kortere veg til skogen og/eller ikke hatt fulltidsjobb.

Om dette er en dealbreaker or not for superbikkjas del skal jeg ikke legge meg opp i, jeg tror det funker uansett for den gjennomføringsevnen superbikkja har tror jeg det er mange som ønsker seg i Norges land. Men nå er vi på et diskusjonsforum så jeg synes akkurat definisjonene på fulltidsjobb og sentralt bosted således var litt interessante. Sorry om det var et problem for deg Gråtass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber hun 8-16 hver dag? (Jeg spør fordi jeg undres på definisjonen av fulltidsjobb).

Sentralt i Oslo er vel ikke det samme som sentralt i Tromsø, Bergen eller Haugesund heller? :P

Det er forsåvidt ganske urelevant. Det er ikke et problem å ha fulltidsjobb(8 timer pluss reisevei, som er definisjonen av fulltidsjobb) å malle, å det er ikke problem å bo sentralt å ha malle, enten det er i oslo, tromsø, bergen eller haugesund. Det går helt fint. Hvorvidt det oppleves som problematisk og ha malle eller ikke kommer an på hva man ønsker og ikke ønsker i en hund. Ønsker man et lettvint, problemfritt hundehold hvor man kan senke skuldrene å ikke tenke på bikkja når man er ute så er det ikke malle man vil ha. Viss man derimot ikke ser på det som problematisk og måtte følge med litt, ha bikkja i bånd der det finnes vilt/husdyr, ha en hund som kanskje ikke går over ens med alt og alle andre hunder osv, da kan man (kanskje) ha malle, og da spiller det egentlig ikke så stor rolle hvor man bor, eller hvor mange timer man jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan vel Marthe svare for seg selv, men med studier og jobbing antar jeg hun har litt å henge fingrene i, i alle fall. Hvorfor skulle ikke sentralt i Oslo bety det samme som sentralt i en av de andre mindre byene vi har?

Se mitt svar nedenfor, det er STOR forskjell på å bo sentralt i Oslo og å bo sentralt i en mindre by…. Både med og uten egen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, jeg er heller ikke i tvil om at superbikkja har kapasitet for en malle - kjenner til brukeren jeg og ;)

For det andre misforstår du min intensjon. Når noen skriver "Og om noen tenker at fulltidsjobb og sentralt bosted kombinert med Malle er no-go, si gjerne ifra dere også" så er ordene FULLTIDSJOBB og SENTRALT (Oslo) interessant for meg. Jeg husker så vidt at den utrolig dyktige hundedamen med to maller her på hundeforumet jobber deltid på en sportsbutikk (løst satt sammen fra uttalelser i akkurat nå) - men var usikker på om dette stemte eller ikke siden soelvd nevnte henne som relevant eksempel (siden det spørres etter malle + fulltidsjobb). Så jeg spurte altså om definisjonen på fulltidsjobb er 8-16 hver dag (eller en annen form for 8-timers arbeidsdag 5 eller flere dager i uken) - eller om man har andre syn på hva en fulltidsjobb er. Kan hende også superbikkja har en annen definisjon på det, for alt jeg vet. Når man lurer, så spør man, faktisk :P

Dessuten husker jeg også at nevnte dame med to maller bor i Haugesund, en by som jeg mener ikke kan sammenliknes ang å bo sentralt i med f.eks Oslo. Jeg har bodd sentralt i både Oslo og en annen by som er større enn Haugesund. Når jeg bodde sentralt i en by større enn Haugesund hadde jeg 10-15 minutter kjøretid uten trafikk til fantastiske naturområder hvor bikkjer kunne slippes løs og springe på snaufjellet fritt. I Oslo var det både trafikk, kjøretid og lang veg til disse naturområdene. Jeg spør derfor om det ikke er noget relevant og ta innover seg hva sentralt egentlig innebærer og at kanskje hovedideen bak et spørsmål som "Og om noen tenker at fulltidsjobb og sentralt bosted kombinert med Malle er no-go, si gjerne ifra dere også" er at man jobber f.eks 8-16 og bor slik til at du bruker tid hjem fra jobb, skal spise, og så må bruke tid til skogen for å få luftet bikkjene. Det er ikke mange timer igjen av døgnet da - ifht hvis du hadde hatt kortere veg til skogen og/eller ikke hatt fulltidsjobb.

Om dette er en dealbreaker or not for superbikkjas del skal jeg ikke legge meg opp i, jeg tror det funker uansett for den gjennomføringsevnen superbikkja har tror jeg det er mange som ønsker seg i Norges land. Men nå er vi på et diskusjonsforum så jeg synes akkurat definisjonene på fulltidsjobb og sentralt bosted således var litt interessante. Sorry om det var et problem for deg Gråtass :)

Jeg må le litt, her var det mange opplysninger som ikke stemte. Jeg jobber verken på sportbutikk eller jobber deltid ;) Jeg bor heller ikke i byen.

Hvordan folk synes det er greit å bo i forhold til hundehold er forskjellig. Jeg bor sentralt, og synes det er veldig tungvindt i forhold til å ha to veldig aktive hunder. Jeg bruker mye tid på å kjøre til andre områder hvor jeg kan trene og trimme de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le litt, her var det mange opplysninger som ikke stemte. Jeg jobber verken på sportbutikk eller jobber deltid ;) Jeg bor heller ikke i byen.

Hvordan folk synes det er greit å bo i forhold til hundehold er forskjellig. Jeg bor sentralt, og synes det er veldig tungvindt i forhold til å ha to veldig aktive hunder. Jeg bruker mye tid på å kjøre til andre områder hvor jeg kan trene og trimme de.

Hvilket er hvorfor man spurte som man gjorde :)

Og du bekrefter just presis hva jeg ville fram til i andre avsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se mitt svar nedenfor, det er STOR forskjell på å bo sentralt i Oslo og å bo sentralt i en mindre by. Både med og uten egen bil.

Ja, det er stor forskjell på å bo sentralt i Oslo og f.eks Haugesund. Kollektivtransporten er for eksempel MYE bedre i Oslo og det er dermed mye lettere å komme seg rundt til turområder, treningsområder, andre byer etc enn f.eks Haugesund, der du er mer eller mindre avhengig av bil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke helt hvor Oslo kommer fra. Med det sagt så har jeg nok en annen definisjon av sentralt ja. Selv om man bor i utkanten av Oslo (med gode turmuligheter feks) så regner jeg det allikevel som sentralt. Usentralt er på landet. Hos foreldrene mine der det er 45 minutter til nærmeste lille filleby liksom. Og per den definisjonen bor også Marthe i mitt hode sentralt, derfor ble hun nevnt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er stor forskjell på å bo sentralt i Oslo og f.eks Haugesund. Kollektivtransporten er for eksempel MYE bedre i Oslo og det er dermed mye lettere å komme seg rundt til turområder, treningsområder, andre byer etc enn f.eks Haugesund, der du er mer eller mindre avhengig av bil.

Kollektivtransport gir deg ikke TID allikevel, which is my main point. Hvis du bor i sentrum av Oslo må du kanskje bruke 40-60 minutter på å komme deg på jobb, og så skal du lufte hund før det, ergo må du opp kanskje 05-06. Så skal du jobbe til 16-17 tiden, er hjemme 17-18, så må du lufte hund og/eller spise middag og så trene hund… Det er ikke mange timer igjen av døgnet, særlig ikke hvis du må bruke 1 time på å komme deg ut i marka for å trene hund klokka 18-19…. (og så 1 time tilbake igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollektivtransport gir deg ikke TID allikevel, which is my main point. Hvis du bor i sentrum av Oslo må du kanskje bruke 40-60 minutter på å komme deg på jobb, og så skal du lufte hund før det, ergo må du opp kanskje 05-06. Så skal du jobbe til 16-17 tiden, er hjemme 17-18, så må du lufte hund og/eller spise middag og så trene hund Det er ikke mange timer igjen av døgnet, særlig ikke hvis du må bruke 1 time på å komme deg ut i marka for å trene hund klokka 18-19. (og så 1 time tilbake igjen).

Da var du jammen dårlig på å gjøre deg kjent i Oslo-området når du bodde her. Jeg kommer på et titalls fine turområder som det tar ca 15 min maks å nå med t banen. Forøvrig er det ekstremt dårlig planleggelig om man med hund bosetter seg en time unna jobb og en time unna marka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var du jammen dårlig på å gjøre deg kjent i Oslo-området når du bodde her. Jeg kommer på et titalls fine turområder som det tar ca 15 min maks å nå med t banen. Forøvrig er det ekstremt dårlig planleggelig om man med hund bosetter seg en time unna jobb og en time unna marka...

Nei men da så, da er det jo bare for alle å få seg en skokk med alaskan huskies og greyhounds, for det er jo verdens smaleste sak å bo midt i oslo med fulltidsjobb og allikevel ha tid til å mosjonere og trene hundene :) Poenget er enda TIDSKLEMMA, men det er vel hakket viktigere å kverulere seg fram til at det kanskje tar 10-15 minutter mindre enn man kanskje slumpet til å si å komme seg til marka :P Nå har jeg gjentatt meg selv for 3 gang, jeg har ingen interesse av å detaljplukke i tidsbruken i en tråd som uansett ikke handler om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men da så, da er det jo bare for alle å få seg en skokk med alaskan huskies og greyhounds, for det er jo verdens smaleste sak å bo midt i oslo med fulltidsjobb og allikevel ha tid til å mosjonere og trene hundene :) Poenget er enda TIDSKLEMMA, men det er vel hakket viktigere å kverulere seg fram til at det kanskje tar 10-15 minutter mindre enn man kanskje slumpet til å si å komme seg til marka :P Nå har jeg gjentatt meg selv for 3 gang, jeg har ingen interesse av å detaljplukke i tidsbruken i en tråd som uansett ikke handler om det :)

Hvor har jeg skrevet at man skaffer seg en skokk med huskier? Tror du ikke det er mulig for ett menneske i full jobb som bor i oslo sentrum å gi en malle ett fullverdig liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde ikke mangel på treningsområder i Oslo.

Jeg opplevde faktisk at det var lettere å stimulere hundene mentalt i Oslo. Nå finnes det inngjerdede løpegårder sentralt i byen, så det var faktisk lettere å la de løpe løse i båndtvangstiden der også.

Belgerklubben + flere har/ hadde brukstreningene sine i Maridalen.

Reisevei får man uansett hvor man bor, det er gjerne lengre avstander på bøgda.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det å bo i Oslo skal være negativt med brukshund?

Det er flere treningsmiljøer, flere treningsområder og flere mentale utfordringer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har jeg skrevet at man skaffer seg en skokk med huskier? Tror du ikke det er mulig for ett menneske i full jobb som bor i oslo sentrum å gi en malle ett fullverdig liv?

*klaske panne* Nei, jeg har nettopp sagt det motsatte. Jeg tror det absolutt er mulig. Men hvor mye tid man får til å gjøre andre ting i livet parallellt, er det jeg diskuterer. At det kan være tidkrevende. Men om det er det man vil så er det jo ingen ting som stopper en. Jeg tar kun opp tidsaspektet. For 4-5-6 gang nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...