Gå til innhold
Hundesonen.no

Kostholdsplan


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

Avokadosmoothie. Dritgodt! :ahappy:
2 grønne epler, 1 cm ingefær, 1/3 sitron, en halv frossen banan og 1 avokado.

Jeg bruker juicemaskin på alt utenom banan og avokado, alt skal i blender etterpå. Og oppskriften er selvsagt hentet fra den juicing boka. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med @Aya! Å spise generelt mer sunt og kalorifattig gjør at en kostholdsendring blir "enkel" nok at også de som er litt late gidder å følge den ;) Jeg hadde aldri orka å telle kalorier og sånn, men er bevisst på at jeg skal spise masse grønnsaker til middag, handler heller inn masse frukt og grønt på butikken og prøver å ha minst mulig godis i huset. Et sunt kosthold, jevnlige måltider (å begynne og spise litt klokka 2 på jobb gjorde fantastisk forskjell på meg!), samt trening jevnt og trutt har gitt meg et fantastisk overskudd, jeg er mer positiv sånn generelt og til og med PMS-plagene mine har blitt mindre! Jej!

Jeg har spist som en prest i 2mnd nå men føler meg enda som en slappfisk. Tror nok trening og kutting av enda mer karbohydrater må til for min del iallefall... Hjelpes.

Men ja, det hjelper veldig å finne seg et mannebein som er glad i å lage mat og går på lavkarbo :D Beste tipset jeg har å komme med iallefall... Hehe. Ja, og pepsi max da. Og lett-kakao!

EDIT: Jeg prøver å faste periodevis hver dag, da sparer jeg masse karbohydrater og kalorier til utpå kvelden når det er middag i luften... Altså, jeg slutter å spise på kvelden i 20-21 tiden kanskje også spiser jeg ikke før neste dag utpå ettermiddagen/kvelden. Også noe jeg lærte av han der selveste. :ahappy:

Jeg vet ikke om jeg misforståer her altså, men hvis du ikke spiser mellom 20-21 tiden på kvelden og så utpå ettermiddagen igjen dagen etter, hver dag, så skjønner jeg da veldig godt at du føler deg som en slappfisk.... Jeg hadde dødd! I hvert fall ikke fungert hverken fysisk eller psykisk.

Edit: Å/og-feil igjen! Når skal jeg lære?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg misforståer her altså, men hvis du ikke spiser mellom 20-21 tiden på kvelden og så utpå ettermiddagen igjen dagen etter, hver dag, så skjønner jeg da veldig godt at du føler deg som en slappfisk.... Jeg hadde dødd! I hvert fall ikke fungert hverken fysisk eller psykisk.

Edit: Å/og-feil igjen! Når skal jeg lære?

Det finnes flere måter å spise sunt på. Jeg spiser f.eks to måltider om dagen. Energirike måltider med mye fett, rik på proiteiner, trege karbohydrater og mye grønnsaker. Jeg spiser klokka 12 på formiddagen og i halv selv tiden på kvelden.

Dette fungerer utmerket på meg. Jeg er i grenseland for diabetes to, og de rådene om å spise mange lavfettmåltider ofte fungerer dårlig på meg. Jeg får blodsukkersvingninger, blir fort sulten, kvalm og sliten. Slik jeg spiser nå med større energirike måltider to ganger om dagen gjør at jeg holder meg mett lenge, blir faktisk ikke sulten før mine vanlige måltider og det (tross alle sannheter vi blir servert) holder forbrenningen min god.

Kroppene våre er forkskjellige. Dessverre finnes det ikke én måte å spise sunt på som fungerer for alle, selv om vi generelt sett blir servert med en one size fits all-modell når det kommer til hvordan man skal spise sunt.

VI er mange som må eksperimentere og finne fram til vår egen vei for hva som passer vår egen kropp og livsstil.

Det viktigste er at man trives med hvordan man spiser og at man finner en måte å spise sunt på som man klarer å holde på sikt. Det vil si at man skal ikke behøve å gå sulten, selv når man slanker seg, men at man heller må justere sammensetningen av hva man spiser, ikke nødvendigvis mengden.

Så, sikkert litt kjipt å høre for deg, Soppis, det kan være litt prøving og feiling. Men du har fått mange gode råd! Jeg kan skrive litt mer om min kostholdsfilosofi når jeg har litt mere tid, så kan du se om det virker som noe du kan trives med. Jeg har gått ned endel kilo det siste året, helt uten å være sulten og jeg har spist masse god mat hele veien. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere måter å spise sunt på. Jeg spiser f.eks to måltider om dagen. Energirike måltider med mye fett, rik på proiteiner, trege karbohydrater og mye grønnsaker. Jeg spiser klokka 12 på formiddagen og i halv selv tiden på kvelden.

Dette fungerer utmerket på meg. Jeg er i grenseland for diabetes to, og de rådene om å spise mange lavfettmåltider ofte fungerer dårlig på meg. Jeg får blodsukkersvingninger, blir fort sulten, kvalm og sliten. Slik jeg spiser nå med større energirike måltider to ganger om dagen gjør at jeg holder meg mett lenge, blir faktisk ikke sulten før mine vanlige måltider og det (tross alle sannheter vi blir servert) holder forbrenningen min god.

Oi, det var interessant, for jeg er så innmari motsatt! Jeg hadde store blodsukkersvingninger tidligere, og får det fortsatt hvis det går for lenge mellom måltidene mine, men det har hjulpet veldig med et ekstra måltid.

Men det er klart vi er forskjellige ja! Det var min impulsive reaksjon at det var for sjeldne måltider som gjorde at du, @Aussieglis var sliten, for jeg sjøl hadde jo vært helt ødelagt. Men kan godt hende det er noe annet for deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var interessant, for jeg er så innmari motsatt! Jeg hadde store blodsukkersvingninger tidligere, og får det fortsatt hvis det går for lenge mellom måltidene mine, men det har hjulpet veldig med et ekstra måltid.

Men det er klart vi er forskjellige ja! Det var min impulsive reaksjon at det var for sjeldne måltider som gjorde at du, @Aussieglis var sliten, for jeg sjøl hadde jo vært helt ødelagt. Men kan godt hende det er noe annet for deg! :)

Det kan godt være at det gjelder for Aussieglis altså, det vet jeg ikke. :)

Jeg bare kjenner det veldig godt selv. Og de periodene jeg ikke er så flink med maten, at det blir for mye kjappe karbohydrater så merker jeg det veldig kjapt. Hodepine, skjelvinger, hjertebank, og jeg blir sulten igjen veldig fort.

Mens en kollega av meg må kjøre det der standardløpet om hun skal gå ned i vekt, med lavfett og mange små måltider.

Jeg synes det var veldig befriende å finne ut at det er mange måter å spise sundt på. Ikke bare statens abefalinger, kostholdspyramiden og fem om dagen. For det gjør meg bare feit, slapp, syk og utilpass. :)

Tok nettopp blodprøver hos legen også og de var tipp topp tross høyt inntak av mettet fett. Yay!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å spise ofte, og det funker bare ikke... For det første klarer jeg ikke å bare spise litt når jeg først spiser siden jeg er så glad i mat. Jeg S.P.I.S.E.R når jeg først spiser, for å si det sånn ^^, Jeg har også alltid vært plaget med sultfølelse, kvalme, oppkast(!) bare jeg blir litt sulten fordi jeg rett og slett har spist så utrolig dårlig. Raske karbohydrater rett og slett. Har lurt på om jeg har gått å brygget på noe diabetes faktisk... Jeg var/er iallefall karbojunkie og prøver å venne meg av det ved å følge mannebeinets eksempel siden vi er sååå utrolig like på alle andre områder. :)

Å spise 1-2 ganger om dagen gjør faktisk at jeg føler jeg har mer energi... Jeg vasker og rydder og ordner for livet om dagen og står opp tidligere enn jeg har gjort på mange år. Trenger mindre søvn og sover bedre.

At jeg er slapp, er fordi jeg spiser utrooooolig mye mindre karbohydrater nå enn før. Det tar visst flere mnd å venne kroppen av de. Nå spiser man masse sunt fett, grønnsaker, rent kjøtt osv. og mat som er laget fra bunnen av. Før spiste jeg regelrett: polarbrød med masse smør og nugatti, 1L melk om dagen + godis flere ganger i uka.. Gatekjøkkenmat, grandiosa, pomfri, ferdig sauser.. :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at det gjelder for Aussieglis altså, det vet jeg ikke. :)

Jeg bare kjenner det veldig godt selv. Og de periodene jeg ikke er så flink med maten, at det blir for mye kjappe karbohydrater så merker jeg det veldig kjapt. Hodepine, skjelvinger, hjertebank, og jeg blir sulten igjen veldig fort.

Mens en kollega av meg må kjøre det der standardløpet om hun skal gå ned i vekt, med lavfett og mange små måltider.

Jeg synes det var veldig befriende å finne ut at det er mange måter å spise sundt på. Ikke bare statens abefalinger, kostholdspyramiden og fem om dagen. For det gjør meg bare feit, slapp, syk og utilpass. :)

Tok nettopp blodprøver hos legen også og de var tipp topp tross høyt inntak av mettet fett. Yay!

Veldig enig i alt du skriver her. Det er akkurat det samme for meg. :)

Og det siste ang legen. Sambo var også der nettopp, og han fikk samme svar på prøvene sine, til tross for at han har høyt kolesterol (arvelig sykdom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg mener jo ikke at man skal spise masse kjappe karbohydrater! Overhodet ikke. Men masse grønnsaker, trege karbohydrater, proteiner og gjerne fett for den del.

Jeg føler jeg spiser helt "vanlig", men er opptatt av å ikke spise ferdigprodukter, lager så godt som all mat fra bunn og masse grønnsaker og frukt, i stedet for godteri (selv om jeg absolutt ikke klarer å la være, men det er ikke så mye som før i hvert fall).

Jeg vet veldig lite om lavkarbo-kosthold, er ikke helt fan skal jeg være ærlig, men jeg ser jo at det kan fungere for andre. Men hvis du, @Aussieglis, spiste så mye kjappe karbohydrater og generelt "junk" tidligere som du beskriver, så er det jo egentlig ikke rart at kroppen din ikke var så fornøyd. Så det er jo supert at du klarer å legge om kostholdet ditt :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ingen anbefaler masse kjappe karbo selvsagt. Det var ikke det jeg mente.

Men om man går og er sulten hele tiden så blir selvkontrollen lavere og det er mye vanskeligere å ta de gode valgene. Og det blir jeg, om jeg spiser mange måltider.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser sånn som Gro, treige karbohydrater, frukt og grønt + magert kjøtt :)

En god og lettvint middag er pai, pibunnen lager jeg av 200 gr sannmalt hvete grov/fin, 100 gr mager kesam, 25 gram smør og 2 ss vann. Oppi kan du putte allslags snacks :) Idag hadde jeg chilli, brokkoli, spinat, løk, paprika, egg, litt ekstra lettmelk og masse godt krydder. Toppet den med litt mager hvitost, tomater og annanas, serveres med en salat. Holder meg ihvertfall god og mett lenge :)

Ellers så lager jeg tortilla lefser selv, veldig enkelt og veldig godt! Sparer mye kalorier på det også. Fylles fulle av grønnsaker/salat, kjøttdeig eller kylling (jeg bruker kun svinekjøttdeig) litt revet mager hvitost og eventuell en skje med mager kesam + man kan lage supergod salsa selv med tomater, hvitløk, løk og krydder :)

En slager her hjemme er kyllingburger, bruker da fullkorns polarbrød, kyllingfilet og dytter innpå med salat og grønt :)

En annen godbit er fullkornspasta, stekte kyllingbiter, mager kesam blandet med litt pesto som "dressing" serveres med salat og kanskje et rista grovbrød. Det hender jeg baker et par tometer i ovnen og slenger oppå og, krydrer med masse digg krydder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, jeg ser nå at jeg burde formulert meg VELDIG annerledes.

Jeg har ikke egentlig som mål å spise meg ned i vekt. Jeg har som mål å spise meg opp i energi og generell selvfølelse og motivasjon, sånn at jeg kan trene meg ned i vekt. :) Så når jeg sier jeg er lat, så er jeg lat som i at jeg ikke gidder for alt i verden, å telle kalorier. Jeg er slankeoperert, så det er grenser for hvor mye jeg får i meg uansett (og enkelt å greit grenser for hva som må til for at jeg går nedover igjen), og nå har jeg hatt en (relativt lang!) periode hvor jeg bare har spist det jeg har hatt lyst til, når jeg har hatt lyst til det, og jeg går ikke opp i vekt av det. :) Men jeg har lite energi, mye hodepine, og er generelt slapp og føler meg dritt. Jeg har et treningsopplegg som jeg egentlig skal følge, men sånn som det er nå, så makter jeg bare ikke. Derfor starter jeg i det små, med å spise bedre, og ture hundene mer, også går det seg nok til!

I april går jeg ned til 50% stilling på jobb også, så da kan jeg satse mer på "ordentlig" trening, for jeg kommer til å få overskudd av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvordan går det med de små endringene soppen?

Jeg skal selv ta et oppgjør med eget kosthold og har blant annet bestilt smoothiemaskin som jeg henter idag! Håper det kan hjelpe meg til å få litt energi og en god start på dagen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SoppenCamilla, kan jeg låne tråden din litt? Om du ikke synes det er ok må du si ifra så lager jeg min egen :)

Jeg har lyst til å gjøre noe med kostholdet mitt. Motivasjonen er der, men ikke viljen, om man kan si det sånn. Jeg blir fort tømt for energi, blir fort trøtt, og føler ofte at jeg går med "bomull i hodet". Jeg trener ikke, men går 1-3 timer hver dag enten langs vei eller i skogen.

Et av mine største hinder er at jeg har dårlig råd. Jeg lever kun på studielån, og etter husleie, strøm, internett, forsikring og hundemat er det ikke kjempemye igjen. Det føles som en begrensning. Jeg er også en del "på farten" og da er det sååå mye enklere å bare raske med seg noe ræl... Jeg er også lat, jeg liker ikke å lage mat og jeg orker ikke forholde meg til telling av kalorier.

Jeg er litt for glad i pizza, og jeg kunne nok spist pizza i forskjellige typer til hvert eneste måltid. Taco, lasagne, pasta, nachos, og "alt sånt", er også mat som slår godt an hos meg. Men jeg liker jo sunne ting også; grovbrød, knekkebrød (med pålegg som gjør at det ikke blir for tørt), havregryn, paprika, agurk, mais, avocado, grønn salat, kylling, laks. Dessverre er jeg også veldig glad i lyst brød med masse smør, ost, og pepsi max. Fantasien er heller ikke helt på plass.

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan spise sunt OG billig? Målet er ikke vektnedgang (men det hadde vært en velkommen sideeffekt), men mer energi og følelsen av å ha et hode som er mer "på".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SoppenCamilla, kan jeg låne tråden din litt? Om du ikke synes det er ok må du si ifra så lager jeg min egen :)

Jeg har lyst til å gjøre noe med kostholdet mitt. Motivasjonen er der, men ikke viljen, om man kan si det sånn. Jeg blir fort tømt for energi, blir fort trøtt, og føler ofte at jeg går med "bomull i hodet". Jeg trener ikke, men går 1-3 timer hver dag enten langs vei eller i skogen.

Et av mine største hinder er at jeg har dårlig råd. Jeg lever kun på studielån, og etter husleie, strøm, internett, forsikring og hundemat er det ikke kjempemye igjen. Det føles som en begrensning. Jeg er også en del "på farten" og da er det sååå mye enklere å bare raske med seg noe ræl... Jeg er også lat, jeg liker ikke å lage mat og jeg orker ikke forholde meg til telling av kalorier.

Jeg er litt for glad i pizza, og jeg kunne nok spist pizza i forskjellige typer til hvert eneste måltid. Taco, lasagne, pasta, nachos, og "alt sånt", er også mat som slår godt an hos meg. Men jeg liker jo sunne ting også; grovbrød, knekkebrød (med pålegg som gjør at det ikke blir for tørt), havregryn, paprika, agurk, mais, avocado, grønn salat, kylling, laks. Dessverre er jeg også veldig glad i lyst brød med masse smør, ost, og pepsi max. Fantasien er heller ikke helt på plass.

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan spise sunt OG billig? Målet er ikke vektnedgang (men det hadde vært en velkommen sideeffekt), men mer energi og følelsen av å ha et hode som er mer "på".

Havregryn er billig og veldig godt syns jeg i hvertfall! Kan brukes til å lage havregrøt, havrepannekaker eller bare spises med melk og evt. syltetøy :) Ellers synes jeg cottage cheese er både enkelt, sunt og godt, synes det smaker utrolig godt på knekkebrød/brød sammen med blåbærsyltetøy! Det er mettende samtidig som det inneholder endel proteiner! Advokado er jo også veldig sunt, men kanskje ikke spesielt billig.. Nøtter og tørka frukt er gull verdt om en trenger litt rask energi som varer en stund! (Mandler, valnøtter,tørka aprikoser f.eks eller ferdig blanding med usalta nøtter/tørket frukt.) Liker også å lage egen musliblanding med å mikse ferdigkjøpte blandinger og hive oppi litt nøtter, havregryn og rosiner m.m. Spiser det med yoghurt, kesam eller melk :) Men er det en ting jeg alltid har i kjøleskapet så er det gulrøtter. Billig, sunt og faktisk ganske så mettende!

Jeg er også veldig glad i taco og lager det ofte, men prøver å lage en litt sunnere variant med f.eks hakka kyllingfillet eller karbonadekjøttdeig. Bruker heller aldri lefse/skjell til, men lager det om til en slags "tacosalat". Laks er også enkelt å lage til. Kryddrer bare godt og hiver i en form(evt. folie), sammen med grønnsaker. Sånne pakker med frosne grønnsaker er utrolig billig. Eller noe så enkelt som kyllingsalat, kan fungere som både lunsj og middag!

Ellers er jeg veldig glad i smoothie. Det er jo superenkelt å lage(ja jeg er lat...) og ikke minst godt :ahappy: Vaniljekesam med eplebiter og kanel er et godt tips for å dempe søtsug..Samme med fruktsalat.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...