Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellomstor, "brukendes" familiehund?


Array
 Share

Recommended Posts

Guest Gråtass

Igjen, uenig. Tar en hund jeg kjenner som eksempel. Når det er "sesong" for flytting av dyr så jobber han gjerne hele døgnet om han må, kan jobbe til han stuper. Allikevel er han en helt rolig og fornøyd familiehund som trener litt lydighet de periodene han ikke flytter sau.

Edit: Kan noen moddiser slå sammen?

Men hvis du kan se for deg den hunden som en familiehund uten å jobbe noe i det hele tatt med sau, men å være en hund som tusler på tur et par ganger om dagen, så hadde den hunden vært helt uproblematisk? For det jeg mener er ikke at bc ikke skal ha arbeidskapasitet, men en del hunder som ligger høyt i stress blir problem hunder om de ikke får jobbe tilstrekkelig.

Det er for meg en himmelvid forskjell på de hundene jeg mener er moderate hunder og de jeg ser som står i hundegårder og stresser eller har stereotype adferder. En hund vi begge kjenner er et godt eksempel på hva jeg mener med hunder som ligger i stress, jada de kan slappe av når de er nødt, men de har ikke roen i seg.

Det er forøvrig et langt spenn mellom moderat og ekstrem med mange hunder i mellom der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nydelig hund. Men som det står over, tråden er 5 år gammel. Og sånn forøvrig så selv om deres hund er slik du beskriver så er det ikke sikkert at det stemmer for alle blandinger av de rasene. Det er g

Jeg tror ikke det er noen sammenheng der. En hund som KAN jobbe 10 timer kan like gjerne klare en uke eller to med rusleturer. Jeg tror dette handler mer om evnen til driftsveksling, ro og arbeidsiver

Ikke står det gjeting på listen hennes, og jeg definerer ikke WK som en typisk familiehund. Hun skulle trene LITT lp/ag med den. WK ser jeg ikke på som mellomstor - stor, den ligger i nedre sjiktet av

Posted Images

Jeg har hatt golden retriever fra show-linjer og kjenner/har kjent mange goldener i løpet av mine år som hundeinteressert. Om man ønsker en allsidig familiehund må da de være midt i blinken? En golden er da absolutt det. De fleste jeg kjenner inkludert den jeg hadde er/var alle gode tur- og familiehunder. Min var ingen god sportshund i form av hundesporter, men hun var en glimrende turhund. Hun kunne gå og snuse bak, men stort sett gikk hun logrende foran meg på tur. Hun bærte kløv, hun var med på lange skiturer (og hun kunne trekke), og hun var med på ukesturer i fjellheimen. Ingen problemer med henne i tursituasjoner i det hele tatt. Dette er mitt inntrykk av golden generelt. En golden som vokser opp i et aktivt miljø blir vandt med dette, og jeg er sikkert på at det fungerer utmerket i de fleste tilfeller. Jeg kjenner flere som har typisk show-golden (oppdrettere og), og dette er flotte og aktive familiehunder. De kan fint være med på alt, er stødig mentalt, og har ingen problemer med å holde følge.

At alle show-golden er dvaske, late hunder er feil. Om de vokser opp i miljøer der de ikke får utfolde seg og blitt brukt aktivt har jeg ingen problemer med å tro at de bli passive og "kjedelige", men hos noen aktive mennesker tror jeg ikke dette vil være noe problem. Selvfølgelig er det individuelle forskjeller, men en golden skal generelt ikke være en lat hund. Min erfaring er at golden er en relativt selvstendig hund, den kan stikke om den føler at det er morsommere/mer interessant. De er ikke nødvendigvis de mest utholdene innenfor hundesport (kan bli lei), og de kan være vanskelig å motivere. Samtidig er de enormt allsidige.

Flere goldener jeg kjenner til er direkte krevende i form av at de er veldig sterke og har sterk vilje. Unge hanner kan være en utfordring uansett fargen på pelsen (tisper og for den saks skyld).

Det jeg ville vært obs på hos rasen er sykdommer. Allergier, hudproblemer, hd, aa, kreft, øyesykdommer og sikkert endel mer. Dette finnes hos både show-variantene og jakt-variantene. Uansett hvordan golden man ønsker, bør dette sjekkes nøye.

Om man vil ha en allsidig familiehund som kan brukes til det meste hadde jeg ikke nølt med å anbefale en golden. Sjekk linjene og se om de har det gemyttet dere ønsker, det aktivitetsnivået dere ønsker, og ikke minst at det er en gjennomtenkt kombinasjon i forhold til sykdom. Jeg ville ikke vært sikker på at en golden kunne gått løs på gården uten å stikke. Min tispe måtte stort sett være i bånd pga. sterkt jaktinstinkt. Ellers er det ikke uvanlig at de tar seg en tur for å sjekke ut løpetisper eller andre kule ting som kan finnes i nærheten.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du kan se for deg den hunden som en familiehund uten å jobbe noe i det hele tatt med sau, men å være en hund som tusler på tur et par ganger om dagen, så hadde den hunden vært helt uproblematisk? For det jeg mener er ikke at bc ikke skal ha arbeidskapasitet, men en del hunder som ligger høyt i stress blir problem hunder om de ikke får jobbe tilstrekkelig.

Det er for meg en himmelvid forskjell på de hundene jeg mener er moderate hunder og de jeg ser som står i hundegårder og stresser eller har stereotype adferder. En hund vi begge kjenner er et godt eksempel på hva jeg mener med hunder som ligger i stress, jada de kan slappe av når de er nødt, men de har ikke roen i seg.

Det er forøvrig et langt spenn mellom moderat og ekstrem med mange hunder i mellom der.

Ja, det vil jeg påstå med den hunden jeg nevnte. Og til den andre hunden vi begge kjenner er jeg enig, hun har ikke roen i seg, men hun hadde heller ingen god arbeidskapasitet (på sau så jeg henne aldri, men fikk høre at hun var ganske middelmådig), syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal utelukke Kelpie om du synes rasen virker tiltalende. Det er da enkle og greie hunder. Aktive - ja, men absolutt ikke noe verre enn "det meste annet"? I så fall bør du vel stryke Flatcoat også :P

Det var mest bare en dårlig spøk (ifh at alle så til å diskutere om kelpie var rett eller ikke. Beklager, er derfor jeg som regel holder meg unna forum :fear:) Altså, de ER fine og jeg kunne lett vurdert rasen en gang i fremtiden, men akkurat nå tror jeg det passer bedre med en annen rase som krever mindre.

Ellers er det ikke verre enn å slenge et dekken på en dalmis, da, så har du en potethund som holder seg i nærheten, trekker og med lite lyd.. (Også slipper man det helsikkes pelsstellet ;))

Det vurderes definitivt! Virker som herlige hunder. Ser du har rasen, så om du vil fortelle mer gjør gjerne det :)

Er det først og fremst familiehund dere ønsker, eller brukshund? Det er jo gjerne sånn at disse rasene som er glade i å jobbe, også bør få gjøre nettopp det.

Familehund, definitivt! Men bare for å klargjøre: det er ikke slik at jeg ikke tenker å bruke hunden, jeg kommer bare ikke til å trene med mål om å «bli best» dvs. det gjør ingenting om rasen ikke er den enkleste å trene så lenge den hører etter til vanlig :P

Forresten vil jeg anbefale chodsky pes! Den kan faktisk passe perfekt!

Vurderes og, definitivt! Fortell gjerne mer :)

Eneste gode rådet jeg kan gi til TS er å plukke ut noen favoritter, lese rasestandarder og møte så mange som mulig individer før avgjørelsen blir tatt.

Takk, skal følges! Foreløpig står står golden, lab, flat, chodsky pes og dalmantiner øverst på listen, så får vi se etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si jeg leter etter en typisk familehund. Som i min betydning er:

+Mellomstor-stor

+Lett å ha løs

+Nogenlunde trenbar

+Og brukbar til å trekke på ski

+(lang) pels som ikke krever alt for mye pelsstell

+Kunne være med på "alt" og i det meste av vær

+Minimalt med lyd

+Ellers generelt enkel

- Jeg si jeg lever ganske så "gjennomsnittelig" liv. Liker å gå på fjellet, jogger litt, men er ikke ekstremt aktiv. Kunne tenkt å trene agility og litt lydighet, men kommer mest sannsynlig ikke til å ha seriøse ambisjoner. Ellers ønsker jeg å lett kunne ha hunden løs på gården, og også kunne ha den med i stallen og på ridetur.

Hva tenker dere?

Engelsk Springer Spaniel!

Har hatt min i 6 år, kjenner og vet av tilsammen 4 familier som har springer+ at vi har nær kontakt med vår oppdretter, - alle like strålende fornøyd, men som alt annet, - sjekk forholdene rundt opdrettet. Kunne ha skrevet side opp og side ned om springeren, anbefales på det varmeste :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk Springer Spaniel!

Har hatt min i 6 år, kjenner og vet av tilsammen 4 familier som har springer+ at vi har nær kontakt med vår oppdretter, - alle like strålende fornøyd, men som alt annet, - sjekk forholdene rundt opdrettet. Kunne ha skrevet side opp og side ned om springeren, anbefales på det varmeste :wub:

PS..den oppfyller alle dine kriterier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også vil jeg anbefale deg TS til å besøke oppdrettere/rasekjennere med rasene dere ender opp med på "papiret" kan passe dere :) Jeg har veldig mange raser som i teorien kunne ha bodd sammen med meg, men det er ting ved ehm. "Hverdagsadferden" deres som overhode ikke passer meg og små ting som ville blitt irritasjonsmomenter som jeg som ny ikke ville ha tenkt over om jeg skulle vurdert ny rase. Derfor er det kjempeviktig å besøke de forskjellige rasene man da vurderer for å se hvilken av dem har man kjemi med som rase og som man kan se for seg passer i sitt hjem :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke om jeg allerede har svart, men tror en dalmatiner vil passe dere fint. Har rasen, så bare å spørre om det er noe du lurer på.

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Spørs hva ts mener med "brukenes" :-P men jeg ser på en dalmis som en stor rase. ikke mellomstor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva ts mener med "brukenes" :-P men jeg ser på en dalmis som en stor rase. ikke mellomstor!

Dette skriver ts (min uthevning)

+Mellomstor-stor ja

+Lett å ha løs ja

+Nogenlunde trenbar ja

+Og brukbar til å trekke på ski ja

+(lang) pels som ikke krever alt for mye pelsstell null pelstell egentlig, men langhåret er den jo ikke.

+Kunne være med på "alt" og i det meste av vær ja. Sleng på et dekken når det er veldig surt og/eller når man skal være i ro i kulden.

+Minimalt med lyd ja

+Ellers generelt enkel det vil jeg si den er. Hvis man har satt set inn i rasen og vet hva man går til, til en viss grad.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil egentlig ikke anbefalle noen av lapphundrasene (finsk, svensk, lapsk) Ja, du kan være heldig og få en lydløs en, men de er det jammen meg ikke mange av ;)

Ellers er alle tre rasene ganske like, noget mer gjeting i lapsk enn de to andre!

Og litt lyd er bjeffing når det kommer folk, bjeffing når folk går forbi og ved lek. Gir seg ved beskjed, men lapphunder er kjent for en særdeles skjærende bjeffing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Jeg har en turbo border collie fra gjetter linjer som er veldig snill. Det eneste ulempen med min hund er at han lett tipper over. Border collie fra gjetter linjer er snille hunder som aldri blir slitten og vil alltid være med på noe gøy, men de krever mye trenning da de har dårlig impuls kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, knutjb skrev:

Jeg har en turbo border collie fra gjetter linjer som er veldig snill. Det eneste ulempen med min hund er at han lett tipper over. Border collie fra gjetter linjer er snille hunder som aldri blir slitten og vil alltid være med på noe gøy, men de krever mye trenning da de har dårlig impuls kontroll. 

Hei og velkommen til forumet! 

Vi får håpe trådstarter har funnet seg en hund til nå. Denne tråden er snart 5 år gammel ;) 

Gamle tråder har det med å dukke opp om man gjør noen søk eller noe slikt, så det er greit å ta en ekstra sjekk på datoen. Så slipper du å bruke energi på å svare på noe som ikke er like aktuelt lenger. Been there, done that ... :D 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Golden irish! (Mix mellom golden retriever og irsk setter) heeeelt nydelig mix!!!

Nesten ingen lyd, kosete som en golden med en setters intensitet. Nydelig familiehund med litt motor men uten ekstreme turbehov. 

Null pels-stell, ikke røyting. 73CAF702-80D6-4A5E-8F81-950ECE5A24A1.thumb.jpeg.1900fb6a8dc31655e0b46f36f488ab08.jpegED89D1B2-3942-4B83-A808-AF698D2BA0B2.thumb.jpeg.0bbee052564e3a15172a79c62dc00dc2.jpeg

DA48BF50-31AC-4C22-8460-E4B8B93B9BC7.thumb.jpeg.98eeeb8d6f473eaeb76b5b96ce6a95e5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Vibb said:

Golden irish! (Mix mellom golden retriever og irsk setter) heeeelt nydelig mix!!!

Nesten ingen lyd, kosete som en golden med en setters intensitet. Nydelig familiehund med litt motor men uten ekstreme turbehov. 

Null pels-stell, ikke røyting.

 

Nydelig hund. Men som det står over, tråden er 5 år gammel. Og sånn forøvrig så selv om deres hund er slik du beskriver så er det ikke sikkert at det stemmer for alle blandinger av de rasene. Det er ganske tilfeldig hvilke egenskaper som arves ned fra hvilken rase, og du kan få alt fra noe som går som en ren golden retriever og til en ren setter og alt mellom. Nå har vel ingen av dem noe særlig lyd, men særlig retrieveren er ikke kjent for å være særlig røytefri, og begge bør ha en del fysisk aktivitet. ;)

  • Like 7
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...