Gå til innhold
Hundesonen.no

Crufts 2014


Artemis
 Share

Recommended Posts

Hvor lenge har hårspray på puddel vært forbudt i Norge? Så langt tilbake jeg kan huske så har puddel-delen av utstillingsområdet luktet som en frisørsalong.

Positivt, i hvert fall.

Like lenge som at hårspray har vært forbudt på alle andre raser som bruker sånt dill i pelsen. Det har ikke vært noe unntak for pudler, akkurat som det ikke er det for aussien, yorkien, spanielene, golden +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 743
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Norsk dommer på siberian, Karsten Grønås! Mannen har eid, kjørt og oppdrettet SH i en årrekke, så det at han er invitert for å dømme Crufts, er flott!

Jippi!! Pappaen til valpene ble beste hannhund i dag! :D Og hans kullsøster (valpenes tante) ble BIR!! Gjett om jeg må få med meg dette senere i dag

*stolt av gutten sin som ble 3 beste veteran hannhund*

Men jeg skjønner ikke hvordan det kan være greit å la en hund gå med hår foran øynene store deler av livet sitt? Ja greit nok at man ser godt med det, ser fint med lugg foran øynene jeg og, men fy **** så irriterende det er å måtte ha noe som konstant forstyrrer synsfeltet.

Snakker ikke om puddel nå, de ser man jo øynene på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er BIS-hunden:

2014_POS_BOB.jpg

Kan du ikke se øynene hans?

http://youtu.be/okyu959slrc

Her er han i ringen, bedømmelsen av ham begynner 14.56 - ser du fortsatt ikke øynene hans? Eller at han har strikk? 2 av de er svært synlige på 15.22

Det man vanligvis tar pudlene for, er den oppspraya afroen - men at den er full av hårspray har du åpenbart ikke lagt merke til, i og med at du ikke ser øynene hans. Dette med hårspray, det syns jeg er direkte latterlig. Puddelpelsen skal være stri nok til å stå uten hårspray, men det er mer flashy når de har skikkelig manke, så da sprayer de den opp. Det er heldigvis ikke lov i Norge, og nå skal det heldigvis bli strengere kontroller på sånt.

Her er vår mellomfrøken uten spray i håret, men med stående manke:

leahstor.jpg

Og ja, hun har strikk i pannluggen, du ser den her (den er lilla :P )

548904_632153896817500_685006385_n.jpg

Her har hun sort strikk (det bruker man på utstilling, siden strikken strengt tatt ikke er pynt, men redskap)

leahhu.jpg

Det er ikke noe problem å se øynene til en puddel i utstillingsklipp..

Og du må gjerne syns det er latterlig, men prøv å være saklig. Å si at panneluggen henger i øynene på de når de alltid har strikk, selv under bedømmelsen, er usaklig. Å si at du ikke ser øynene på en hund som har en halvmeter høy oppspraya pannelugg, er usaklig.

Jeg er helt uenig med at jeg er usaklig. Alt jeg sier er tydeligvis usaklig? :P angrer virkelig på at jeg sa noe i det hele tatt - du tar jo virkelig av her :| Nr 1: Jeg synes ingenting om afroen som verken gjør hunden noe godt eller vondt. Nr. 2: Har ikke sagt at luggen henger i øynene når de har strikk. Men er jo synd om hunden alltid må gå med strikk da.. Nr 3: Greit at det er ikke pels som henger foran øynene, men panneluggen ligger så tett ned på øynene, at jeg føler en trang til å dytte vekk litt for å se dem bedre ;) Jeg klarer ikke å skjønne hva du mener er usaklig siden saken er at jeg ikke er enig i at puddelen trenger et slikt afrofrisyre ;) Og det var jo litt forskjell på din hund og BIS hunden da. Vi får bare være enige at vi er uenige da! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har hun sort strikk (det bruker man på utstilling, siden strikken strengt tatt ikke er pynt, men redskap)

leahhu.jpg

Det er ikke noe problem å se øynene til en puddel i utstillingsklipp..

Og du må gjerne syns det er latterlig, men prøv å være saklig. Å si at panneluggen henger i øynene på de når de alltid har strikk, selv under bedømmelsen, er usaklig. Å si at du ikke ser øynene på en hund som har en halvmeter høy oppspraya pannelugg, er usaklig.

OT, men :wub::wub::wub:

--

Hvorfor er det synd på en hund som går med strikk i luggen, @SandraNH? Tror du virkelig det gjør vondt eller er til plage? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men :wub::wub::wub:

--

Hvorfor er det synd på en hund som går med strikk i luggen, @SandraNH? Tror du virkelig det gjør vondt eller er til plage? :P

Huff nei, selvsagt ikke. Tenker jeg kutter ut nå, siden ingen klarer å se mitt syn på saken - selvom akkurat det ikke gjør meg noe særlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff nei, selvsagt ikke. Tenker jeg kutter ut nå, siden ingen klarer å se mitt syn på saken - selvom akkurat det ikke gjør meg noe særlig :)

Jeg prøver ikke å kverulere på det altså, jeg er bare nysgjerrig. Hva har jeg misforstått med denne setningen: "Men er jo synd om hunden alltid må gå med strikk da.. " ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver ikke å kverulere på det altså, jeg er bare nysgjerrig. Hva har jeg misforstått med denne setningen: "Men er jo synd om hunden alltid må gå med strikk da.. " ?

Altså, det ville jo vært synd hvis vi måtte gå med håret i strikk hele livet :P Vi er jo ikke født slik. Jeg syns rett og slett det både er finere og mer praktisk med en kortklipt puddel - nok om den saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig med at jeg er usaklig. Alt jeg sier er tydeligvis usaklig? :P angrer virkelig på at jeg sa noe i det hele tatt - du tar jo virkelig av her :| Nr 1: Jeg synes ingenting om afroen som verken gjør hunden noe godt eller vondt. Nr. 2: Har ikke sagt at luggen henger i øynene når de har strikk. Men er jo synd om hunden alltid må gå med strikk da.. Nr 3: Greit at det er ikke pels som henger foran øynene, men panneluggen ligger så tett ned på øynene, at jeg føler en trang til å dytte vekk litt for å se dem bedre ;) Jeg klarer ikke å skjønne hva du mener er usaklig siden saken er at jeg ikke er enig i at puddelen trenger et slikt afrofrisyre ;) Og det var jo litt forskjell på din hund og BIS hunden da. Vi får bare være enige at vi er uenige da! :ahappy:

1 - Det er helt greit det, så lenge du ikke antyder at den afroen gjør de vondt.

2 - Hvorfor er det synd? Det er ikke vondt å gå med strikk? I så fall er det en hel verden full av foreldre til småjenter som aldeles straks bør anmeldes til politi og barnevern for å ha spart langt hår på sine småjenter.

3 - Det ligger ikke noe mer pels ned i øynene på en puddel med strikk enn det gjør på en toller eller en terv eller en labrador.

Forskjellen på min hund og BIS-hunden er lengden på pelsen. Oppstrikkingen er den samme. Øynene er skjult av den samme panneluggen du mener er et stort problem for BIS-hunden. Hun er klippet i løveklipp, han er klippet i kontinental - og siden pels er et issue, så hadde ikke hun noe mindre pels enn han i kontinental har. Den største forskjellen på de to klippene, er barbering av rompe og bein, bortsett fra der det skal være pomponger. Nakken, hodet, pelsen rundt brystet er noenlunde likt - jeg tror faktisk den er kortere i kontinental enn i løve. Kontinental er visstnok den minst krevende utstillingsklippen å ha i hverdagen, selv om du syns den ser teit ut.

Nå ser hun forøvrig mer ut sånn som du liker dem, fortsatt med strikk i panneluggen da, stakkaren. Jeg liker de ikke i den klippen. De ser ut som labradoodler. Puddelklippene gjør puddelen til en av verdens mest gjenkjenbare rase. Når folk nægger om de klippene blir det nesten som at jeg skulle si at jeg syns at tolleren ikke burde være bakhøye og komme i andre farger, at mynder burde få litt mer kjøtt på kroppen så de ikke ser ihjelsulta ut alle sammen, at spisshunder burde hatt sabehale fremfor krøllhale osv, for det syns jeg er finest. Eller, for å gjøre som deg, burde jeg vel si at de kan ikke ha godt av å se sånn ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - Det er helt greit det, så lenge du ikke antyder at den afroen gjør de vondt.

2 - Hvorfor er det synd? Det er ikke vondt å gå med strikk? I så fall er det en hel verden full av foreldre til småjenter som aldeles straks bør anmeldes til politi og barnevern for å ha spart langt hår på sine småjenter.

3 - Det ligger ikke noe mer pels ned i øynene på en puddel med strikk enn det gjør på en toller eller en terv eller en labrador.

Forskjellen på min hund og BIS-hunden er lengden på pelsen. Oppstrikkingen er den samme. Øynene er skjult av den samme panneluggen du mener er et stort problem for BIS-hunden. Hun er klippet i løveklipp, han er klippet i kontinental - og siden pels er et issue, så hadde ikke hun noe mindre pels enn han i kontinental har. Den største forskjellen på de to klippene, er barbering av rompe og bein, bortsett fra der det skal være pomponger. Nakken, hodet, pelsen rundt brystet er noenlunde likt - jeg tror faktisk den er kortere i kontinental enn i løve. Kontinental er visstnok den minst krevende utstillingsklippen å ha i hverdagen, selv om du syns den ser teit ut.

Nå ser hun forøvrig mer ut sånn som du liker dem, fortsatt med strikk i panneluggen da, stakkaren. Jeg liker de ikke i den klippen. De ser ut som labradoodler. Puddelklippene gjør puddelen til en av verdens mest gjenkjenbare rase. Når folk nægger om de klippene blir det nesten som at jeg skulle si at jeg syns at tolleren ikke burde være bakhøye og komme i andre farger, at mynder burde få litt mer kjøtt på kroppen så de ikke ser ihjelsulta ut alle sammen, at spisshunder burde hatt sabehale fremfor krøllhale osv, for det syns jeg er finest. Eller, for å gjøre som deg, burde jeg vel si at de kan ikke ha godt av å se sånn ut..

Syns du skal gå tilbake på svarene mine å lese en gang til, for du tar jo virkelig mine ord og vrir de til det ugjenkjennelige. Har IKKE sagt at strikk er vondt, og du overdriv noe kolosalt angående din kommentar om anmeldelse til politi og barnevern! JEG syns at dersom strikk er en nødvendighet for at de skal se, så ja.. nei jeg orker ikke å diskutere det mere. Alt startet med at jeg sa at jeg synes den klippen er over the top - noe jeg enda mener. Jeg mener fremdeles at den klippen ikke gjør hunden noe godt - selvom den ikke gjør vondt heller. Det er vel mer for deres egen del at de klippes slik - hva vet vel jeg. Dèt er saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like lenge som at hårspray har vært forbudt på alle andre raser som bruker sånt dill i pelsen. Det har ikke vært noe unntak for pudler, akkurat som det ikke er det for aussien, yorkien, spanielene, golden +++

Hårspray på golden? Oi, da tror jeg jaggu du har vært på andre retrieverutstillinger enn meg. Balsamspray, ja. Hårspray med stivelse? Tror jeg virkelig aldri jeg har sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårspray på golden? Oi, da tror jeg jaggu du har vært på andre retrieverutstillinger enn meg. Balsamspray, ja. Hårspray med stivelse? Tror jeg virkelig aldri jeg har sett...

Dill i pelsen. Balsamspray går som dill i pelsen og er ikke lov det heller. Det er en grunn til at det nå er presisert at det bare skal være vann på sprayflaskene, tror du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dill i pelsen. Balsamspray går som dill i pelsen og er ikke lov det heller. Det er en grunn til at det nå er presisert at det bare skal være vann på sprayflaskene, tror du ikke?

For all del, men det var vel pels som stod rett opp det var snakk om ovenfor her, derav rar rase å trekke frem syntes jeg. Jeg vasker bikkja mi med balsam, ingen hemmelighet. Ser ingen forskjell på det og spraye litt + vann i pelsen og gre gjennom. Men for all del, da får man gjøre alt før man går inn i hallen eller hjemme. For da blir det jo noe helt annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, men det var vel pels som stod rett opp det var snakk om ovenfor her, derav rar rase å trekke frem syntes jeg. Jeg vasker bikkja mi med balsam, ingen hemmelighet. Ser ingen forskjell på det og spraye litt + vann i pelsen og gre gjennom. Men for all del, da får man gjøre alt før man går inn i hallen eller hjemme. For da blir det jo noe helt annet :)

Det var utgangspunktet ja, men mye av dillet som puttes i pels på hunder - og ikke bare pudlene nei - på utstillinger i dag, er ikke noe bedre enn hårspray, og det er ikke bare balsamspray. Det er bare å gå og kikke på Chris Christensen-produkter eller Plush Puppy-produkter eller whatever det, så har du flere produkter som forandrer struktur og pelskondisjon - og det er faktisk ikke lov. Ikke på puddel, ikke på retrievere, ikke på aussier, ikke på spaniels, beardiser, briarder, spaniels, yorkie, belger, ikke på noen rase, faktisk. Og vi veit at det brukes, ikke bare rundt puddelringen, for det stinker frisørsalong innimellom, både av ring og bikkjene.

Og ja, jeg hører folk sier at det er bare å ta på ting hjemme eller før man går inn i hallen. For all del, gjør det. Det er allikevel faking, og det er ikke lov. Ikke på puddel, og ikke på noen annen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet at feks komondor har et eksepsjonelt godt syn.

Jeg tror det er få andre enn dommere og eiere som har sett så mye som et glimt av øynene dems.

Amalie ( Puli) hadde også et godt syn..Jeg brukte strikk på henne da, men det var for at JEG skulle se det søte ansiktet hennes, ikke for at hun skulle se bedre.

Yorkien til min bror ser mye bedre når håret blir klippet/satt vekk. Hva er det som er anderledes med puli siden de ser godt med masse tjukt hår foran øynene? Er det bare vane?

2 - Hvorfor er det synd? Det er ikke vondt å gå med strikk? I så fall er det en hel verden full av foreldre til småjenter som aldeles straks bør anmeldes til politi og barnevern for å ha spart langt hår på sine småjenter.

Jeg syns det er vondt å gå med strikk over lang tid, vet om mange som syns det er vondt. Spesielt når jeg har langt hår kan det bli ømt i hodebunnen. Sånn siden du først går der :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Huff nei, selvsagt ikke. Tenker jeg kutter ut nå, siden ingen klarer å se mitt syn på saken - selvom akkurat det ikke gjør meg noe særlig :)

Det er mange som tenker som deg, så jeg tror ikke du skal uffe deg så veldig. Mennesker som utelukkende lever gjennom å stille ut dyr som ligner mer på romvesen enn hunder som kan få rulle seg i gjørme og løpe i skogen steiler selvfølgelig så fort noen kritiserer dem og disse aktivitetene.

Jeg kjenner folk med både pudler og vannhunder, og ingen av dem gidder å la hunden spare ut hår til å få utstillingsklippen. Årsak; det er nemlig ikke noe greit for hunden å ha så lang pels om man skal være aktiv samtidig, pelsen tover seg og det ender bare med floker og haugevis av tid brukt på greiing. Ikke er det noe godt for hunden heller.

Jeg synes flere av vinnerne så skumle ut. Disproporsjonalitet og total mangel på funksjonalitet er fremtredende hos mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som tenker som deg, så jeg tror ikke du skal uffe deg så veldig. Mennesker som utelukkende lever gjennom å stille ut dyr som ligner mer på romvesen enn hunder som kan få rulle seg i gjørme og løpe i skogen steiler selvfølgelig så fort noen kritiserer dem og disse aktivitetene.

Jeg kjenner folk med både pudler og vannhunder, og ingen av dem gidder å la hunden spare ut hår til å få utstillingsklippen. Årsak; det er nemlig ikke noe greit for hunden å ha så lang pels om man skal være aktiv samtidig, pelsen tover seg og det ender bare med floker og haugevis av tid brukt på greiing. Ikke er det noe godt for hunden heller.

Jeg synes flere av vinnerne så skumle ut. Disproporsjonalitet og total mangel på funksjonalitet er fremtredende hos mange.

Takk! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som tenker som deg, så jeg tror ikke du skal uffe deg så veldig. Mennesker som utelukkende lever gjennom å stille ut dyr som ligner mer på romvesen enn hunder som kan få rulle seg i gjørme og løpe i skogen steiler selvfølgelig så fort noen kritiserer dem og disse aktivitetene.

Jeg kjenner folk med både pudler og vannhunder, og ingen av dem gidder å la hunden spare ut hår til å få utstillingsklippen. Årsak; det er nemlig ikke noe greit for hunden å ha så lang pels om man skal være aktiv samtidig, pelsen tover seg og det ender bare med floker og haugevis av tid brukt på greiing. Ikke er det noe godt for hunden heller.

Jeg synes flere av vinnerne så skumle ut. Disproporsjonalitet og total mangel på funksjonalitet er fremtredende hos mange.

Men jeg, som har hatt vannund i snart 10 år, erfarer at mange VIL ha hunden i lang pels, da den beskytter hunden godt. Spesielt om sommeren da den er varmeisolerende. En nedklippet vannhund blir solbrent den om sommeren. En vannhund med mellomlang pels får mye mer floker enn en i lang pels - true story.

Jeg gidder forøvrig ikke diskutere så mye ift pels i denne tråden, da det ødelegger dens hensikt. Men jeg må jo skyte inn at min hund MÅ ha strikk i luggen om den ikke klippes. Henger den ned i øynene hennes blir hun usikker og ser tydelig dårlig. Men at strikken er til plage - neppe. Her snakker vi bikkja som får hodebunnsmassasje hver kveld. Jeg tenker at vil man ha pelsrase får man gjøre det man kan for å stelle pelsen så hunden har det bra. Hvorvidt det innebærer å ha den kort eller lang avhenger nok av øyet som ser, men en kyndig pelssteller klarer fint å ha lang pels på hunden uten at det påvirker livskvaliteten til hunden negativt. Snarere tvert i mot - mange av de hundene med pels får MYE oppmerksomhet, kos og godt stell som de ser ut til å sette pris på. :)

Edit: Kan jo legge til at det som ofte refereres til av "pelsmonstre" er ekstremiteter. De aller aller fleste med pelsraser behandler hundene sine så godt som noen. Men at enkelte der ute ser hunden som et objekt med pyntepels er ikke til å komme bort i fra,hvilket jeg tror vi alle kan enes om at er synd. Men som eier av en pelsrik rase har jeg på ingen måte dårlig samvittighet de gangene hunden min har lang pels.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er mange som tenker som deg, så jeg tror ikke du skal uffe deg så veldig. Mennesker som utelukkende lever gjennom å stille ut dyr som ligner mer på romvesen enn hunder som kan få rulle seg i gjørme og løpe i skogen steiler selvfølgelig så fort noen kritiserer dem og disse aktivitetene. 

 

Jeg kjenner folk med både pudler og vannhunder, og ingen av dem gidder å la hunden spare ut hår til å få utstillingsklippen. Årsak; det er nemlig ikke noe greit for hunden å ha så lang pels om man skal være aktiv samtidig, pelsen tover seg og det ender bare med floker og haugevis av tid brukt på greiing. Ikke er det noe godt for hunden heller. 

 

Jeg synes flere av vinnerne så skumle ut. Disproporsjonalitet og total mangel på funksjonalitet er fremtredende hos mange. 

Jeg tror på ingen måte at kort pels = aktivt liv med høy livskvalitet. Ei heller at lang pels/utstillingsklipp = lavere livskvalitet. Om det ene krever mere stell enn det andre aner jeg ikke, men hvor mye en hund ruller seg i dritt er heller ikke en målestokk på hvor godt hunden har det.

Jeg kjenner forøvrig flere som trener aktivt med sine pudler som også har tatt sine championater i utstillingsringen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...