Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skriver man i mail til oppdrettere?


Lunatic
 Share

Recommended Posts

Hva er det man egentlig skriver i første mail til oppdrettere?

Jeg sitter nå og skriver mail til ulike oppdrettere, men jeg sliter litt med hva jeg bør ha med og hva jeg bør spørre om. Jeg kom så langt som "Hei!", så hadde jeg ikke lenger peiling på hva jeg burde skrive :lol:

Det er vel lurt å ha en introduksjon av hvem man er, hva man vil og slikt. Men hva skriver man etter det? Hva er det lurt å spørre om?

RED: Det er sikkert noen som har spurt om dette før, men jeg fant ikke noen tråder om det, så jeg lagde en til, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare du ikke skriver: "Hei! Jeg vil ha valp - hva koster'em?" :lol:

Ikke skriv alt for mye, si noe om hvem du er, hvilken erfaring du har med hund, evt rasen, fra før og hvilke planer du har for hunden.
Da har du etablert kontakt og kan komme med flere spørsmål etterhvert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare du ikke skriver: "Hei! Jeg vil ha valp - hva koster'em?" :lol:

Ikke skriv alt for mye, si noe om hvem du er, hvilken erfaring du har med hund, evt rasen, fra før og hvilke planer du har for hunden.

Da har du etablert kontakt og kan komme med flere spørsmål etterhvert.

jeg aner fortsatt ikke hva en Puli koster :|

Det har jeg faktisk ikke tenkt på.

:lol: :lol:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg har skrevet litt nå, om hvem jeg er, hva jeg vil ha, hvorfor jeg tenker på den rasen, men så sliter jeg igjen: Hvordan avslutter man?

Hadde litt lyst til å skrive:"Så ja, det var det", men jeg motstod fristelsen

:lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg har skrevet litt nå, om hvem jeg er, hva jeg vil ha, hvorfor jeg tenker på den rasen, men så sliter jeg igjen: Hvordan avslutter man?

Hadde litt lyst til å skrive:"Så ja, det var det", men jeg motstod fristelsen

:lol: :lol:

Jeg slet med det samme og skrev bare med vennlig hilsen etc..

:lol:

Ble veldig brå slutt. .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg aner fortsatt ikke hva en Puli koster :|

Det har jeg faktisk ikke tenkt på.

:lol: :lol:

:lol:

Jeg turte ikke spørre om det i det hele tatt jeg, så det var flaks oppdretter fortalte meg det etterhvert :P

Lette frem første oppdrettermail fra to/tre år siden og avsluttet tydeligvis med dette:

"Jeg bor sammen med mamma, pappa og lillebroren min på 16 og vi er alle veldig glade i hunder!"

Litt søtt da :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det man egentlig skriver i første mail til oppdrettere?

Jeg sitter nå og skriver mail til ulike oppdrettere, men jeg sliter litt med hva jeg bør ha med og hva jeg bør spørre om. Jeg kom så langt som "Hei!", så hadde jeg ikke lenger peiling på hva jeg burde skrive :lol:

Det er vel lurt å ha en introduksjon av hvem man er, hva man vil og slikt. Men hva skriver man etter det? Hva er det lurt å spørre om?

RED: Det er sikkert noen som har spurt om dette før, men jeg fant ikke noen tråder om det, så jeg lagde en til, jeg.

Kommer litt an på om du er intr i et spesifikt kull eller fremtidige planer tenker jeg :)

"Ser frem til å høre mer rundt denne kombinasjonen"

"Hører gjerne mer om deres fremtidige planer"

etc? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bestilte Luno ville jeg bare ha en ny groenendael etter vi mistet gamlemor, så da skrev jeg bare litt om meg selv og min erfaring med rasen, og spurte vel litt generelt, type "hva kan dere fortelle".

Da en venninne og jeg for et par år siden vurderte å importere fra Ungarn så var det en bestemt tispe vi evt. ville ha etter, så da nevnte jeg hvorfor vi tenkte på valp etter henne, og spurte oppdretter kunne fortelle litt om henne og hvilke hannhunder hun vurderte. Syns det er ok å si litt om meg selv, samt fortelle hvorfor du er interessert i nettopp den kombinasjonen eller den hunden om så er tilfelle. De få gangene jeg har spurt på sistnevnt måte (siden ikke spør med mindre jeg er veldig interessert) har jeg også fått veldig utfyllende svar, mer enn jeg forventet ut fra de ikke altfor lange epostene jeg har sendt.

*Red: Skriveleifer i fleng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet dialogen med oppdretteren til begge mine to (to ulike oppdrettere) pr email. Jeg presenterte meg innledningsvis med navn, sivilstatus, bostedskommune og boforhold (leilighet i blokk, rekkehus, enebolig...? Sånne ting kanskje oppdretter vil vite). Fortalte også at jeg er ufør og derfor ikke jobber, og derfor er hjemme med hunden om dagene. Det var litt fakta og praktiske opplysninger som jeg tror en oppdretter kan like å vite, og nok til at de kan danne seg et omtrentlig bilde av meg.

Fortalte så hva jeg ville ha hunden til, i mitt tilfelle kosekamerat og turkamerat og familiehund (som de fleste faktisk er).

Helt til slutt i emailen fortalte jeg hvilket kjønn jeg ville ha, og hvilken farge. Ja, FARGE - jeg var ute etter en bestemt farge i begge tilfellene :sleep:

Så avsluttet jeg emailen med å si at jeg håpet hun/han ville finne meg interessant som valpekjøper, skrev at jeg håpet på svar snart, og "vennlig hilsen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...