Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke lenger mulig å innføre valper under 3 mnd fra 1.3.14


Justisia
 Share

Recommended Posts

Tellus fikk påvist parvo som valp.

Kom fra Norsk oppdretter og var vaksinert.

Jeg fikk han omplassert og veterinæren min måtte kikke gjentatte ganger på helsekortet for å tro det han leste.

Han var døden nær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De innfører sikkert dette bare for å være kjipe mot hundefolk. Syte klage.

I dag har både oppdretter og jeg fått bekreftet fra hver vår kontakt i Mattilsynet at valper født før 1 mars vil kunne importeres etter gammel regel, uten andre bevis enn alder på registeringsbevis.

Men hva gjorde vi egentlig før vi hadde mulighet for å importere små valper fra alle kriker og kroker? Det er jo ikke akkurat en mulighet vi har hatt så lenge... Merkelig nok fant vi hunder vi kunne k

Å jada, hunder kan få omtrent alt av sykdommer selv om de er vaksinerte og har korrekt titer, det er bare veldig sjeldent.

Jeg selv er "immun" mot stivkrampevaksinen, jeg må ta årlig og ved feks bitt selv om jeg tok den årlige igår, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

OK, men parvo har vi jo i Norge fra før av, det er ikke noe nytt.

Hadde disse hundene falske papirer, eller var de rett og slett ikke vaksinert men tatt inn uten grunnvaksine?

Ikke noe muffens med de, de var importert fra england med de kravene som var for importer. De var 9 uker gamle så vidt jeg husker.

Den på skarnes var 8 mnd gammel og uvaksinert så vidt jeg forsto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

NKK har fått svar

NKK har i dag, 10.04.14, mottatt følgende tilbakemelding på vårt brev 05.03.14 angående mulighet for tillatelse til innførsel av unge uvaksinerte dyr fra rabiesfrie land

Sakstittel: Informasjon til interesseorganisasjoner om innførsel av uvaksinerte unge dyrSaksnr: 2014/56111

Svar på brev om opphør av mulighet for tillatelse til innførsel av unge uvaksinerte dyr fra rabiesfrie land

Det har den siste tiden blitt klart at EU-kommisjonen ikke godtar at landene gir slike tillatelser for innførsel av unge uvaksinerte dyr kun fra noen land. Dersom man skal tillate slik innførsel kan man ikke diskriminere mellom landene. Dette har kommisjonen allerede sendt brev til et av medlemslandene om. Belgia har bekreftet at de kommer til å slutte med dette. Sverige, Finland og Nederland er også i tenkeboksen etter at de har forstått at de ikke kan utelukke f.eks. Romania og Bulgaria ved å lage en uoffisiell liste over «godkjente rabiesfrie» land slik vi også gjorde det.

Konsekvensen av dette fører nok til at de fleste land i Europa vil kutte ut slike tillatelser fra 29/12 da de allikevel skal innføre den nye forordningen 576/2013. Dette på sin side vil presse fram mer bevisste oppdrettere som blir nødt til å sosialisere sine valper inntil de kan forflyttes lovlig.

Forordningen om de nye passene (577/2013) er også med på å kontrollere denne handelen med dyr på en bedre måte.

Den norske forskriften er ennå ikke klar, men vil jo være en vanlig implementering av forordningen slik den er å forstå.

Forordningens kapittel 6 åpner for en mulighet for dispensasjoner i spesielle tilfeller, men på nåværende tidspunkt er det ikke mulig å si noe om hva slike spesielle tilfeller vil kunne være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja... nei da blir det svensk eller norsk valp her! Jeg ser ikke på det som aktuelt å vente til 4 mnd hvertfall.

håper det blir en ordning :-)

Gjelder det ikke for innføring fra Sverige? *har ikke satt meg inn i saken*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK har fått svar

NKK har i dag, 10.04.14, mottatt følgende tilbakemelding på vårt brev 05.03.14 angående mulighet for tillatelse til innførsel av unge uvaksinerte dyr fra rabiesfrie land

Sakstittel: Informasjon til interesseorganisasjoner om innførsel av uvaksinerte unge dyrSaksnr: 2014/56111

Svar på brev om opphør av mulighet for tillatelse til innførsel av unge uvaksinerte dyr fra rabiesfrie land

Det har den siste tiden blitt klart at EU-kommisjonen ikke godtar at landene gir slike tillatelser for innførsel av unge uvaksinerte dyr kun fra noen land. Dersom man skal tillate slik innførsel kan man ikke diskriminere mellom landene. Dette har kommisjonen allerede sendt brev til et av medlemslandene om. Belgia har bekreftet at de kommer til å slutte med dette. Sverige, Finland og Nederland er også i tenkeboksen etter at de har forstått at de ikke kan utelukke f.eks. Romania og Bulgaria ved å lage en uoffisiell liste over «godkjente rabiesfrie» land slik vi også gjorde det.

Konsekvensen av dette fører nok til at de fleste land i Europa vil kutte ut slike tillatelser fra 29/12 da de allikevel skal innføre den nye forordningen 576/2013. Dette på sin side vil presse fram mer bevisste oppdrettere som blir nødt til å sosialisere sine valper inntil de kan forflyttes lovlig.

Forordningen om de nye passene (577/2013) er også med på å kontrollere denne handelen med dyr på en bedre måte.

Den norske forskriften er ennå ikke klar, men vil jo være en vanlig implementering av forordningen slik den er å forstå.

Forordningens kapittel 6 åpner for en mulighet for dispensasjoner i spesielle tilfeller, men på nåværende tidspunkt er det ikke mulig å si noe om hva slike spesielle tilfeller vil kunne være.

Nei :-) import fra Sverige går ved 8 ukers alder. ormekur og pass kreves.

Men dette vil vel muligens opphøre slik jeg leser svaret. "Det har den siste tiden blitt klart at EU-kommisjonen ikke godtar at landene gir slike tillatelser for innførsel av unge uvaksinerte dyr kun fra noen land. Dersom man skal tillate slik innførsel kan man ikke diskriminere mellom landene. Dette har kommisjonen allerede sendt brev til et av medlemslandene om."

Eller teller ikke dette for oss iom vi egentlig ikke er medlem av EU? Men det vil kanskje komme noe via EØS avtalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen som vet 100% sikkert hvor tidlig mattilsynet godtar at rabiesvaksinen er satt?

Har fått spørsmål fra en oppdr. på Åland om jeg kan finne ut av dette. I Finland kan de sette rabiesvaksine fra 5 uker. Vil den da kunne reise til Norge 21 dager etter vaksinen, og med (selvsagt) resten av papirene i orden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet 100% sikkert hvor tidlig mattilsynet godtar at rabiesvaksinen er satt?

Har fått spørsmål fra en oppdr. på Åland om jeg kan finne ut av dette. I Finland kan de sette rabiesvaksine fra 5 uker. Vil den da kunne reise til Norge 21 dager etter vaksinen, og med (selvsagt) resten av papirene i orden?

Hvilken vaksine bruker de? :-) det kommer vell an på vaksinen krever revaksinering ved 12 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den krever visst revaksinering ved 12 uker. Men jeg finner ikke noe om det på MT's sider. Bare at hunder kan innføres 21 dager etter vaksine, men at uvaksinerte under 3 mnd. ikke kan innføres. Men det står ikke noe om evt. vaksinerte valper under 3 mnd??

Her er spørsmålet:

Om valpen åker från Finland via Sverige, är vaccinerat mot rabies minst 21 dygn före (i 5 veckors ålder), har en hundpass & identitetsmerking & behandlat hos veterinær mot revens dvergbendelorm. Är det då ok att åka till Norge? (Valpen kommer från finland men åker via Sverige så behöver då avmaskning) I Finland kan valpar i 5 veckors ålder vaccinera mot rabies med NOBIVAC RABIES VET och då är det i kraft tills hunden blir 3 månader så dom måste vaccineras på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Hei,

Jeg viser til din henvendelse pr E-post angående spørsmål om import av valper under tre måneder.

Ved import av hunder fra land som ikke er erklært fri for Rabies kreves det at hundene er vaksinert mot rabies senest 21 dager før importen finner sted.

Tidligere var det åpnet for dispensasjon fra denne regelen fra enkelte land og for valper under tre måneder.

Fra 1. mars 2014 er denne muligheten tatt bort. Alle hunder som importeres til Norge skal nå være vaksinert mot Rabies. Import fra Sverige er eneste unntaket.

Du viser til data-arket for Rabisin der du hevder at hundevalper kan vaksineres ved 4 ukers alder.

Dersom dette er riktig vil en da kunne importere valpen ved 7-8 uker alder (4 uker pluss 21 dager).

I data-arket du viser til står det:

«Primary vaccination age is 3 months or older..Primary vaccination may be administered at an earlier age (Minimum in dogs and cats of 4 weeks of age), but then a repeat vaccination must be given at the age of 3 months

I forordningen som forskriften viser til (Forordning (EF) nr 998/2003 vedlegg 1b) heter det:

Det skal gå minst 21 dager siden den vaksineprotokollen som produsenten av grunnvaksinasjonen krever, er fullført..

I følge data-arket fra vaksineprodusenten (=vaksineprotokollen) kan grunnvaksinering utføres på to måter:

1. En enkel injeksjon med rabiesvaksine ved 3 måneders alder.

2. En injeksjon med rabiesvaksine ved 4 ukers alder og en injeksjon ved 3 måneders alder.

Injeksjonen ved 4 ukers alder er tenkt i områder der det er stor fare for rabiessmitte og en ønsker en viss beskyttelse av valpene mellom fra 5-6 ukers alder og fram til neste vaksinering som er ved 3 måneders alder.

I begge tilfellene er grunnvaksineringen først gjennomført når injeksjonene ved 3 måneders alder er utført.

Det betyr at import av valper tidligst kan finne sted ved ca 4 måneders alder. (3 måneder ved vaksinering pluss 21 dager).

Grunnen til at en må vente i tre uker etter vaksinering er at det tar ca tre uker før valpen oppnår en tilstrekkelig beskyttelse etter vaksineringen (oppnår et antistoffnivå i kroppen på minst 0,5 IU/ml blod).

Jeg håper dette var noenlunde oppklarende angående import av hund.

mvh

Jan Peter Valde

Seniorinspektør / veterinær

Mattilsynet DK Romsdal"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...