Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke lenger mulig å innføre valper under 3 mnd fra 1.3.14


Justisia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De innfører sikkert dette bare for å være kjipe mot hundefolk. Syte klage.

I dag har både oppdretter og jeg fått bekreftet fra hver vår kontakt i Mattilsynet at valper født før 1 mars vil kunne importeres etter gammel regel, uten andre bevis enn alder på registeringsbevis.

Men hva gjorde vi egentlig før vi hadde mulighet for å importere små valper fra alle kriker og kroker? Det er jo ikke akkurat en mulighet vi har hatt så lenge... Merkelig nok fant vi hunder vi kunne k

Hvis man skal følge regelen om 31 dager etter vaksinering, så blir valpene ca 8,5 uker gamle om de vaksinerers ved 4 uker. Og mulig det er TOLKNINGEN av mattilsynets uttalelser som har tatt av….

Og skal man være firkantet regelrytter så blir det som jeg skrev over - vaksine ved 4 uker og innførsel 31 dager senere.

Det er slik hundekjøpere tolker saken, men IKKE Mattilsynet, det er jo det vi debatterer og har debattert i tidligere tråder. Mattilsynet har hittil stått på sitt, minstealder for rabiesvaksine er 12 uker/3 måneder. Og så lenge ingen får noe annet skriftlig svar fra de, vil valper vaksinert ved 4 ukers alder bli stoppet på grensa pga ugyldig vaksine.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik hundekjøpere tolker saken, men IKKE Mattilsynet, det er jo det vi debatterer og har debattert i tidligere tråder. Mattilsynet har hittil stått på sitt, minstealder for rabiesvaksine er 12 uker/3 måneder. Og så lenge ingen får noe annet skriftlig svar fra de, vil valper vaksinert ved 4 ukers alder bli stoppet på grensa pga ugyldig vaksine.

Sendte dem nettopp en mail om dette...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har det skriftlig? Hvorfor står det alltid *vanligvis 12 uker* på deres sider da? Da kunne de jo bare skrevet 4 uker, om det er så at de godtar det uten noe om og men? I felleskatalogen står det feks at hund og katt vaksineres med en dose fra 3 måneders alder. I Norge skal man jo revaksinere hver 365 dag, mens i andre land er det nok hvert 3-5 år. 

Hvorfor er Norge så nazi på den revaksineringa? Jeg vet det er det samme på hest også

(Spørsmålet er ikke direkte stilt til deg jeg qouter :) )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor bra er det for en bitteliten valp å få rabisvaksine? :/ jeg kjenner jeg er skeptisk..

Det er jo en sjanse man må ta. All vaksinering kan være en risiko :-) Vaksinerer jo menneskebabyer også.

det har jo hendt med valper på 8 uker også, at de reagerer på vaksinering... Så har man valper som blir meget dårlige i magen over flere dager pga ormekuren fra sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter eller eier?

Basert på hennes tidligere svar regner jeg med hun mener oppdretter.

Edit: Det står jo på MT at det går etter produsentens ANBEFALING, kanskje produsentens anbefaling er 3 mnd selv om de mener det er MULIG ned til 4 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på hennes tidligere svar regner jeg med hun mener oppdretter.

Edit: Det står jo på MT at det går etter produsentens ANBEFALING, kanskje produsentens anbefaling er 3 mnd selv om de mener det er MULIG ned til 4 uker?

Skulle til å si det samme. De går etter anbefaling, det er tre måneder. Det er vesentlig forskjell på immunforsvaret til en valp på fire uker og en på tre måneder. Risikoen for at vaksinen ikke har tilfredstillende effekt ved fire uker er mye høyere, da nivået av maternale antistoffer er mye høyere og kan blokkere valpens egen antistoff produsjon.

Forøvrig har folkehelseinstituttet gått ut med en anbefaling nylig om at alle veterinærer/veterinærstudenter vaksinerer seg mot rabies, da man mener det bare er ett tidsspørsmål før rabies kommer til landet. Kjenner at jeg ikke har noe som helst å innvende på at regelverket strammes inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på hennes tidligere svar regner jeg med hun mener oppdretter.

Edit: Det står jo på MT at det går etter produsentens ANBEFALING, kanskje produsentens anbefaling er 3 mnd selv om de mener det er MULIG ned til 4 uker?

Men er det bare jeg som syns det er litt rart? Om valpen skal til et bra hjem (noe forhåpentligvis alle skal) så burde oppdretter i mine øyne kunne sitte med valpen til den er 4 mnd gammel? For meg er det hvert fall nesten en selvfølge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men er det bare jeg som syns det er litt rart? Om valpen skal til et bra hjem (noe forhåpentligvis alle skal) så burde oppdretter i mine øyne kunne sitte med valpen til den er 4 mnd gammel? For meg er det hvert fall nesten en selvfølge.

For deg er det det, men det er ikke sånn for andre. Så kan man syns hva man vil om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det bare jeg som syns det er litt rart? Om valpen skal til et bra hjem (noe forhåpentligvis alle skal) så burde oppdretter i mine øyne kunne sitte med valpen til den er 4 mnd gammel? For meg er det hvert fall nesten en selvfølge.

Både ja og nei egentlig.. Det tar ekstra tid, og det er mye som skal gjøres med en valp denne perioden (optimalt sett ihvertfall). Det er jo mye som kan skje, men at det kan skje uforutsette eller vanskelige ting er noe annet enn at man påtar seg slike ting om man ikke må. Det er ekstra utgifter, og det er enda kjipere med valpekjøper som trekker seg når man sitter der med en 4 mnd gammel hund enn når hunden er 8 uker. Og kanskje har de rett og slett ikke kapasitet til og legge ned et optimalt grunnlag på en valp, uten at det betyr at de ikke ville sittet på usolgte valper, om de ble nødt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Da er jeg nysgjerrig på hva disse oppdretterne gjør om de ikke får solgt alle valpene sine ved 8 ukers alder. Ting kan skje (avbestillinger osv).

Man allierer seg med andre OM man kommer i den situasjonen.

Selv hadde jeg måtte velge bort å beholde selv om jeg skulle sittet på en valp til i 2 ekstra mnd. Også må man da "utnytte" gode venner osv osv for å få ting til å gå opp når man er 100% jobbene oppdretter som er alene om hundene.

Jeg har gjort det to ganger selv for å kunne selge til det rette hjemmet, men har da somsagt måtte utnytte venner og kjente. Og den muligheten har ikke alle og er ikke sikker jeg har den senere heller (men da hadde jeg antagelivis ikke tatt kull, men uforutsatte ting kan skje)

Hadde jeg hatt to like gode hjem stående på vent der en kunne hente ved 8 uker og en ved 4 mnd så hadde jeg solgt til den som kunne hente ved 8 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei egentlig.. Det tar ekstra tid, og det er mye som skal gjøres med en valp denne perioden (optimalt sett ihvertfall). Det er jo mye som kan skje, men at det kan skje uforutsette eller vanskelige ting er noe annet enn at man påtar seg slike ting om man ikke må. Det er ekstra utgifter, og det er enda kjipere med valpekjøper som trekker seg når man sitter der med en 4 mnd gammel hund enn når hunden er 8 uker. Og kanskje har de rett og slett ikke kapasitet til og legge ned et optimalt grunnlag på en valp, uten at det betyr at de ikke ville sittet på usolgte valper, om de ble nødt.

Jeg håper de som ikke er villige til å sitte med en valp til den er 4 mnd gammel hører til fåtallet hvert fall. Og da er ikke det nye reglementet så hårreisende at jeg hadde skrevet fra meg verken kull eller valpekjøpere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Da er jeg nysgjerrig på hva disse oppdretterne gjør om de ikke får solgt alle valpene sine ved 8 ukers alder. Ting kan skje (avbestillinger osv).

Jeg er ikke intreressert i å diskutere vår kommende oppdretter eller hva de gjør. Men jeg kan si det sånn at de sitter ikke med usolgte valper ved 8 ukers alder, de har ventelister på alle kull før parring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man allierer seg med andre OM man kommer i den situasjonen.

Selv hadde jeg måtte velge bort å beholde selv om jeg skulle sittet på en valp til i 2 ekstra mnd. Også må man da "utnytte" gode venner osv osv for å få ting til å gå opp når man er 100% jobbene oppdretter som er alene om hundene.

Jeg har gjort det to ganger selv for å kunne selge til det rette hjemmet, men har da somsagt måtte utnytte venner og kjente. Og den muligheten har ikke alle og er ikke sikker jeg har den senere heller (men da hadde jeg antagelivis ikke tatt kull, men uforutsatte ting kan skje)

Uforutsette ting kan skje, men jeg hadde heller ikke hatt kull om jeg ikke hadde hatt mulighet til å sitte igjen med en valp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Uforutsette ting kan skje, men jeg hadde heller ikke hatt kull om jeg ikke hadde hatt mulighet til å sitte igjen med en valp.

Jeg redigerte inn etterpå, men kan si det igjen:

Hadde jeg hatt to like gode hjem stående på vent der en kunne hente ved 8 uker og en ved 4 mnd så hadde jeg solgt til den som kunne hente ved 8 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det uaktuelt å få en Puli inn i vår hektiske hverdag ved 4 mnds alder. Med mindre oppdretter hadde barn og jeg kjente vedkommendes hundehold godt.

Da står jeg brått igjen med bare svensker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nå ikke valp kan nektes innført hvis den er vaksinert ved 4 uker og titer ved 8 uker viser adekvat immunrespons, bekreftet av vetrinær. Da ER den immunisert mot rabies okke som.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...