Gå til innhold
Hundesonen.no

Weight Pull


BullsAtWork
 Share

Recommended Posts

Hei hei :)

Jeg lurer litt på om dere har kjennskap til den nye hundesporten weight pull som vokser kraftig i Norge.

Her er en forklaring på hva weight pull er fra Norwegian Weight Pull Club:

Hva er Weight Pull og hvordan foregår en WP-konkurranse?

Man skulle kunne kalle WP hundesporten samsvarighet til traktor pulling, eller trekkhundsportens kortdistanse. Hunden skal dra en vogn fra start til mål, avstanden er 5 meter. Den hunden som drar det tyngste lasset i forhold til sin egen kroppsvekt vinner sin vektklasse. En WP konkurranse har en hel masse regler for hvordan den skal foregå på en korrekt måte, les mer under reglement. Her kommer dog en kort forklaring:

Konkurransevognen må oppfylle visse krav for å være godkjent, den skal blant annet tåle en belastning på minst 2500kg.

WP banen skal være mellom 3-5 meter bred og 11 meter lang, og ha et underlag av jord, fin grus, gress eller matte.

På alle konkurranser finnes det en dommer, som er en EWPL-godkjent utdannet dommer. Denne har ansvaret for at alle regler følges, denne godkjenner eller ikke hundenes drag, samt tar tid på de individuelle dragene.

En utdannet veterinær skal kontrollere alle hunder innen start og denne veterinæren skal følge hele konkurransen. Veterinæren har rett til å stoppe en konkurranse eller en hund om skade kan forebygges eller har oppstått.

Hunder som viser ukontrollert aggresjon mot personalet/dommer/veterinær eller andre hunder blir utvist fra konkurransen.

Alle hunder veies og deles inn i ulike vektklasser, både tisper og hanner konkurrerer mot hverandre. Veterinæren kontrollerer alle hundene og eieren må skrive en erklæring som bekrefter at hunden er frisk, og ikke har hatt skader i kort tid innen konkurransen, at hunden ikke går på smertestillende eller har mottat noe form for doping. Om noen av disse tingene blir bevist løyet om, vil eieren bli utestengt fra alle EWPL-konkurranser for livstid.

Når konkurransen begynner, samler man alle de hundene i den vektklassen som skal konkurrere i et oppholdsområde. En og en hund kobbles på vognen som veier mellom 100-150 kg + vekter som utgjør den startvekten man ønsker å gå inn på.. Jo lengre inn i en konkurranse man kommer jo tyngre blir det. Hunden har 60 sekunder på seg for å få vognen i bevegelse, om vognen står stille før mållinjen etter 60 sek har gått, blir draget ikke godkjent, dermed er det seneste godkjente draget hundens sluttresultat. Når alle hundene i klassen har gjort seg ferdige, man kan selv velge når man vil gi seg om ikke hunden alt har gitt seg, utnevnes vinneren. I konkurransen oppnår man poeng, vinneren får 10 poeng, nummer 2 7 poeng og nummer 3 4 poeng. Man får også poeng for den tittelen man oppnådde under konkurransen. Tittlene kalles for EWP 1 for en hund som drar over 10 ganger sin egen vekt, EWP 2 om hunden drar over 15 ganger sin egen vekt, osv. Slike poeng regnes sammen under hele sesongen og samles etter hver konkurranse i et nasjonalt og internasjonalt register.

Hvor gammel bør hunden være før man begynner å trene WP?

I prinsipp kan man begynne å trene hunden da den er 8 uker ved å sette på den en sele og lære den at når selen er på så er det noe gøy som er på gang. Man kan senere henge noe vektløst bak hunden for å venne den til ulik lyd. Her bør man lære in start og stopp kommando og lære den at WP er noe gøy. den største skaden oppstår når man presser en ung hund for hardt ikke fysisk, men psykisk. En hund skal være mentalt moden for å prestere maksimalt. Hundens selvtillit er ALT i WP, teknikk og styrke kommer i andre rekke.

Må man begynne så tidlig for å få en bra WP hund?

Definitivt ikke, å trene inn en bra grunnleggende lydighet og ha en arbeidsvillig hund er viktig, og kommer til å gjøre WP treningen mye enklere lengre frem. En bra WP hund tar noen måneder av intensiv trening å bygge opp, om man trener på riktig måte og man har et godt grunnlag med en hund med stabil mentalitet, god grunnfysikk som er frisk og sunn og at man er en tålmodig hundefører. Det forenkler dessuten mye om man trener hunden sin i ulike miljøer med andre hunder, både til hverdags og i konkurranse.

Når får man begynne å konkurrere med sin hund?

På NWPC og andre EWPL WP konkurranser må hunden være 18 måneder for å få delta offisielt.

Må man røntge sin hund før man begynner WP trening?

Nei man behøver ikke røntge sin hund, men NWPC anbefaler det. Med PennHIP kan man røntge ved tidligere alder. Det finnes dessuten veterinærer som anbefaller WP trening for å styrke musklene hos hunden, og for å holde hunden i god kondisjon. Om du allikvel vil begynne å trene WP før du har røntget hunden din, gjør det med lette vekter.

Er WP noe for meg og min hund?

WP er en treningsform for alle raser/blandingsraser og alle typer hunder. Alt for mange hunder lever et usunt liv med for lite mosjon. En liten gåtur om dagen er veldig lite mosjon for en normal voksen hund, understimulering leder ofte til andre typer problemer som uønsket adferd. Spørsmålet som ofte dukker opp er om hundene syntes det er gøy med WP trening, svaret er ja. WP trenger ikke trenes for kun fokus på konkurranse, WP trening er et nyttig verktøy for å stimulere hunden din både fysisk og psykisk. Og WP trening har mange muligheter for variasjon. Lange turer med lett vekt eller korte turer med tyngre vekt. Hunden kan for eksempel dra barn på akebrett, hjelpe til med vedsanking eller andre ting. Bruk fantasien :)

Er det dyrt å trene WP?

Man trenger hovedsaklig en ordentlig WP sele for å sette i gang med skikkelig WP trening. En slik sele får man spesialsydd etter mål hos ulike produsenter. For kun å prøve ut litt WP for å se om dette er noe for deg og din hund, kan du selvfølgelig kontakte noen i klubben, slik at du kan komme å få prøve en sele og at vi hjelper deg igang. Deretter treninger du noen vekter i form av f.eks kjetting, noe du blant annet kan kjøpe på Biltema. Et medlemskap i NWPC koster forøvrig 200 kr i året.

Hva skal jeg gjøre da jeg begynner å trene eller hvor kan jeg prøve å trene?

Kontakt oss mer enn gjerne for spørsmål og hjelp til å begynne med WP trening på www.norwegianwpclub.com eller på facebook (Norwegian Weight Pull Club)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer bra :). Weight pull er en ganske så ny hundesport i Norge, jeg bare så det ikke var noe opplysende innlegg om wp her så tenkte å poste det :)

Joda, det er det. ;) Fra 2011.

http://hundesonen.no/forum/topic/58188-invitasjon-til-nwpc-weekendpull-2011/?hl=weightpull

http://hundesonen.no/forum/topic/59296-weightpulling-en-sport-for-alle-raser/?view=findpost&p=1134994&hl=weightpull

Pluss ymse tråder om kjettingtrekk og seler innimellom. Tror ingen her inne driver aktivt (Alexander var vel inne her en stund), men flere driver litt på hobbybasis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er det. ;) Fra 2011.

http://hundesonen.no/forum/topic/58188-invitasjon-til-nwpc-weekendpull-2011/?hl=weightpull

http://hundesonen.no/forum/topic/59296-weightpulling-en-sport-for-alle-raser/?view=findpost&p=1134994&hl=weightpull

Pluss ymse tråder om kjettingtrekk og seler innimellom. Tror ingen her inne driver aktivt (Alexander var vel inne her en stund), men flere driver litt på hobbybasis.

Takk :) men ser att det er ingen konkret tråd om hva wp er :) jeg trener aktivt wp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer dette med min dvergpinscher. Hun ELSKER å trekke, hun trekker meg på ski uten problem og trekker over halvparten av sin vekt i kjetting. Vi har ikke trukket lenge da, men hun tar jo helt av når selen kommer fram :lol:

Hvordan er miljøet med "utradisjonelle" raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer dette med min dvergpinscher. Hun ELSKER å trekke, hun trekker meg på ski uten problem og trekker over halvparten av sin vekt i kjetting. Vi har ikke trukket lenge da, men hun tar jo helt av når selen kommer fram :lol:

Hvordan er miljøet med "utradisjonelle" raser?

Det er jo mye bullehunder, såklart, men litt annet også. En av de første som startet i Norge hadde også chi, f.eks. :) De som driver med dette er stort sett åpen for at dette er noe for alle raser, selv om det sikkert finnes unntak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en litt mer "tradisjonell" rase i forhold til wp, men har veldig inntrykk av at miljøet tar godt i mot alle raser. Vært på kurs med endel utradisjonelle raser, og vært på trening. Veldig koselig miljø det jeg har sett ihvertfall :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...