Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Bø 22.-23.feb 2014


mokken
 Share

Recommended Posts

Jatzy fikk Exellent i dag. Dommeren var ikke akkuratt raus med rødsløyfene , og flere gode hunder fikk både blå og gul! Så jeg er super fornøyd med resultatet.

Kritikken: utm.type. fem.hode.modr?stopp.bedre masse i underkjeve.bra bett men saknar både p4 i underkj.tilrekligt hals.ok rygg.ok benst m b.vinkler. utm.rørelser. lagom mycke pels.

Nesten litt artig at dommeren ikke ga henne CK fordi han synes hu hadde for store ører :huh: hun har blitt trukket for mye rart, med aldri ørene, jaja, sånn er det å stille ut hund. Yoshi gutt var med for sosialisering, jeg er råfornøyd med ham. Står mer om det i tråden dems.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knertisen kom til kort i lekker klasse og med groteske hull i pelsen og fikk Very Good og super kritikk. :D Tispa som vant trengte storcert, var den fineste og hun blei også BIR og shortlista i gruppa! Da blir en raseentusiast varm i hjertet. :heart:

Vi har hatt en super dag, og jeg er så fornøyd med å ha fått trent litt lydighet med Aiko også.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme fra veldig trivelig dag i Bø. :) Koselig roadtripselskap, hyggelige folk ringside og i det hele tatt. Fikk trent litt lydighet også, veldig fornøyd med at jeg gadd å gjøre det. I utstillingsringen ble det excellent. Bedre enn forventet mtp dommer! Kritikken lyder slik:

"U. type. G. størrelse. Ennå m. ungd. utseende (:lol:) Mask hode, velpl. ører. Bra ø.farge. Knapp vinkl foran. Kan videreutvikles i kroppen. Fritt velvd benparti (?? Tror det er det det står). Fallende kryss. Bra hale. Tilstr. benstamme. Bev. lett & fin attityd. (Kunne ønske) Lengre framsteg. God pels."

Alt i alt veldig fornøyd med dagen, men nå var det jammen meg godt å komme hjem! Hadde helt glemt hvor kaputt jeg blir av en sånn utstillingsdag etter litt for lite søvn. :P

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jatzy fikk Exellent i dag. Dommeren var ikke akkuratt raus med rødsløyfene , og flere gode hunder fikk både blå og gul! Så jeg er super fornøyd med resultatet.

Kritikken: utm.type. fem.hode.modr?stopp.bedre masse i underkjeve.bra bett men saknar både p4 i underkj.tilrekligt hals.ok rygg.ok benst m b.vinkler. utm.rørelser. lagom mycke pels.

Nesten litt artig at dommeren ikke ga henne CK fordi han synes hu hadde for store ører :huh: hun har blitt trukket for mye rart, med aldri ørene, jaja, sånn er det å stille ut hund. Yoshi gutt var med for sosialisering, jeg er råfornøyd med ham. Står mer om det i tråden dems.

Var det en sonis-collie jeg hilste på i dag?? :P Det var du som satte deg ned mellom belgerne like etter at de var ferdig i ringen?

Vidar sin NJV-12 Cichla's Karras vant åpen klasse med Excellent. Dommeren holdt tilbake CK fordi Karras løp så "skjevt"... Jada, ringtrening er kanskje et nødvendig onde likevel? :D Tikkabi's Xanti endte opp med Very good. Litt kort i nakken sin, han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud nå i etterkant registrerte jeg at du var du :o Flaut å ikke hilse når jeg gikk forbi deg flere ganger tror jeg, men jeg registrerte det bare rett og slett ikke på utstillingen :lol:

Arya ble 4btk med res cert idag med kritikken Middelstor og kraftig harmonisk feminin tispe. Nydelig hode bra øyne og ører, flott topline, velvinklet og bra benstamme, elegante jordvinnende bevegelser med flott fremdriv. Nydelig farge. Godt gemytt.

Litt ung for dagen i selskap av de voksne men hun fikk da det igjen senere sa dommeren så vi får bare bli eldre da :P Det var ganske rød tråd at ingen unge hunder på mine to raser ble satt opp da det virket ut til å like å se hvordan de var som modne voksne hunder, så fair enough.

Reiseselskapet vårt derimot slo til :heart: Så himla glad jeg ble da :ahappy:

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willersen slo til med CACIB og BIR på hans første utstilling for året :). Han var rimelig heit i ringen i dag, det ble litt for mye for ham at unghundene som var i ringen før bråka og styra litt og at hans halvsøster Nilla stod rett ved siden av ham før vi skulle inn i ringen *ler*. Heldigvis fikk jeg roet ham ned og han gikk som en drøm etterhvert :). I gruppa var han overraskende sanset men veldig "på" - jeg tror kanskje det var den beste forestillingen vi har hatt i gruppa på lang tid... bare synd dommeren ikke var like imponert *ler*.

En kjempefin dag med veldig trivelig reisefølge. Også må jeg takke Geo, Imouto og Aiko som holdt Yasmine med selskap i bilen i løpet av dagen :). Hun oppførte seg strålende hele dagen, selv om hun måtte tilbringe dagen i bilen (for ung til å få lov å komme inn i hallen). Hun spiste, sov, var ute og tisset, bæsjet, koste med trivelige hundefolk, kikket på alle de rare hundene, sov, spiste... ja... sånn gikk nå dagen :).

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme fra veldig trivelig dag i Bø. :) Koselig roadtripselskap, hyggelige folk ringside og i det hele tatt. Fikk trent litt lydighet også, veldig fornøyd med at jeg gadd å gjøre det. I utstillingsringen ble det excellent. Bedre enn forventet mtp dommer! Kritikken lyder slik:

"U. type. G. størrelse. Ennå m. ungd. utseende ( :lol:) Mask hode, velpl. ører. Bra ø.farge. Knapp vinkl foran. Kan videreutvikles i kroppen. Fritt velvd benparti (?? Tror det er det det står). Fallende kryss. Bra hale. Tilstr. benstamme. Bev. lett & fin attityd. (Kunne ønske) Lengre framsteg. God pels."

Alt i alt veldig fornøyd med dagen, men nå var det jammen meg godt å komme hjem! Hadde helt glemt hvor kaputt jeg blir av en sånn utstillingsdag etter litt for lite søvn. :P

Veldig fornøyd med det resutlatet for den dommeren. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mocca hadde løse poter idag hun (jepp, jeg glemte å lime dem på før vi dro :teehe: ) så hun fikk VG. Men uansett vant jeg, for det var meg hun ville være med hjem :wub: Lupin slo til med EXC og fikk tidenes beste setning i kritikken "beveger seg glimtvis med godt steg" og det var pokker så riktig for når han gadd løfte hodet fra alle de spennende luktene i underlaget gikk han faktisk ganske så greit *flir* Han "tapte" dog et CK på høy haleføring, men who cares, utstilling er morro og da løfter man halen sin så alle rundt kan se hvor gøy man har det :D Begge to glimrende handlet av en meget dyktig juniorhandler :)

Ellers ble jeg behørig kysset av Aiko, bumpet av Willy og fikk Ingvild til å smile på LP trening ;) En fin dag :)

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anya ble BIR i ensom majestet i år igjen. Dommer Tamas Jakkel har vi stilt for før, og han likte henne like godt igjen. Utrolig morsomt med en dommer som virkelig bryr seg om rasen og som har en del interessante kuriositet detaljer som han pirker på og ser etter :D
Reisefølget gjorde det også strålende, men det kan hun fortelle om selv :P

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humla ble BIR i går for Leif Herman Wilberg med følgende kritikk:

Utmerket type, utmerket størrelse og proposjoner.Meget feminint hode og uttrykk

Mørke pene øyne. Fin hals og overlinje.Vell anlagt skulder, litt kort overarm.

Vellkroppet, godt kryss, hale og bakpart. Fin hale ,poter og pels.

Kjempetrivelig som alltid, og fikk både skravlet og heiet på andre soniser :)

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sååå happy!! Lille Nora på bare 9 måneder fikk CK i juniorklassen og jammen plasserte hun seg som 4 beste tispe av 34 påmeldte tisper også :D Slo blandt annet 7 championer :D

"I normally don't do this in this breed, but.." sa dommeren da hun plasserte oss. Tror hun mente at hun normalt ikke pleier å plassere juniorer på så store raser. Veldig veldig fornøyd med lille babyen min!

Fredrik fikk også ck og ble 4 bhk av 26 påmeldte hanner :)

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sååå happy! Lille Nora på bare 9 måneder fikk CK i juniorklassen og jammen plasserte hun seg som 4 beste tispe av 34 påmeldte tisper også :D Slo blandt annet 7 championer :D

"I normally don't do this in this breed, but.." sa dommeren da hun plasserte oss. Tror hun mente at hun normalt ikke pleier å plassere juniorer på så store raser. Veldig veldig fornøyd med lille babyen min!

Fredrik fikk også ck og ble 4 bhk av 26 påmeldte hanner :)

Sånt er jo bare himla morsomt da :). Grattis med nurket :D.

Ingvild var utskremt fotograf for oss i briardringen :). Utrolig kjekt å ha noen som fikk foreviget alle hundene :).

1798858_814664871894057_1713356574_n.jpg

Fra gruppefinalen:

1512271_814667051893839_345398777_o.jpg

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 langhårscollie i går og Mackenzie slo til med Cert, CACIB og BIM fra åpen klasse - dermed Norsk Utstillingschampion! :|

:bananas:

Sønnen hennes Tank på 9 mnd vant juniorklassen med CK til stor glede for forvert, meg selv og alle som stod rundt ringen. Ikke et øye var tørt!

BIR ble Mackenzies kullbror som med det ble Int og Nord Ch. 3BH var en annen kullbror. 2BT var en kullsøster. Må være artig for dommeren å finne ut det!

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun publikum for LP på lørdagen. Mye dårlig i elite… Det var uten tvil veldig vanskelige forhold og få hunder i toppform. Jeg reiste med treningsgruppa mi som hadde samling i helgen og stemningen var på topp med masse heiing!

Jeg gikk utstilling med Kiter og fikk gult, akkurat som vi trengte. Kritikken var fin og jeg hadde håpet på en del bedre enn gul, sånn bare fordi det hadde vært stas. Kiter oppførte seg veldig pent og stilte seg opp helt fritt og lot dommeren tasfte og ordne som hun ville. LP-hunder trenger ikke ringtrening :D Han var litt lei av all ventingen og kunne løpt med mye mer iver og bedre steg da.

Det første dommeren sa var "Men for en fin hund! Dette ser jo faktisk ut som en border collie!". Koselig dommer som ga tilbakemeldinger og brukte skalaen (selv om jeg var litt uenig i noe av det hun ville ha).

Det jeg kunne skjønne av kritikken (med hjelp av SEC og Ingvild var):
​Stor hund. Midtimellom pels. Maskulint hode. Øyor kunne vær mørkere. Bra ører. Hals og bryst rekker. Alt for lang vinkel bak. Bra kors. Bra ben og poter. Sterk rygg, godt trent. Rører seg bra foran, for kort bak. Bra pelskvalitet, saknar underull.

554779_10151580447351999_182946240_n.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi hjemme etter en lang helg, og i går var det virkelig gøy å være ringsekretær - lærte masse av dommeren om raser jeg ikke kjenner så godt.

I går fant jeg også ut at dagens bernerdommer selv er bernerdame. Jeg kjenner ikke navnet og antok vel at hun var en eller annen irsk allrounder, men neida, hun har hatt berner siden hun er 16 og drevet oppdrett. Jeg savner dommerpresentasjoner, sånt kunne vært interessant å vite på forhånd. Men da er jeg i hvert fall ekstra fornøyd med kritikken i dag, fra en dommer som brukte hele skalaen og ikke sløste med CK'ene. I en åpen klasse med 15 påmeldte fikk åtte excellent, og Foenix var en av dem. Ingen plassering, men det var en sterk klasse.

Bø er jo som vanlig trang som faan, og umulig å få varmet skikkelig opp utenfor. Ringen var så liten at dommer så ingen hensikt i å la hele klassen løpe sammen, så det første Foenix fikk løpe i dag var fram og tilbake og rundt under individuell bedømmelse. Den var litt heit, den der! "I do love her enthusiasm, but I would also appreciate it if she would settle down a little bit," flira dommeren før vi løp en gang til.

Jeg liker utstillingsområder hvor hunden kan få ut litt overskuddsenergi utenfor ringen, jeg... :D:whistle:

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Noah var i ilden i går og snill dommer ga han flat rød. Rett nok plassert som nummer fire i klassen men bikkja var høy som et fly og viste seg ræva rett og slett.

Vi hadde også med en fransk men han var litt for stutt i beina for dommeren og fikk også bare flat rød.

Men vi fikk kjøre hjem i dagslys he he

Gratulerer til alle som sparket i fra seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ord, KATASTROFE :lol: :lol:

Kort oppsummert; Bikkje som var altfor altfor høy på meg, men også altfor altfor høy på allt annet også, SPESIELT bjeffende agilityhunder i ringen ved siden av. Grumpy ville gå agility han, tok seg en tur innom iallefall. Flaut! Neste gang starter jeg IKKE på et stevne med agility ved siden av iallefall. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun publikum for LP på lørdagen. Mye dårlig i elite… Det var uten tvil veldig vanskelige forhold og få hunder i toppform. Jeg reiste med treningsgruppa mi som hadde samling i helgen og stemningen var på topp med masse heiing!

Jeg gikk utstilling med Kiter og fikk gult, akkurat som vi trengte. Kritikken var fin og jeg hadde håpet på en del bedre enn gul, sånn bare fordi det hadde vært stas. Kiter oppførte seg veldig pent og stilte seg opp helt fritt og lot dommeren tasfte og ordne som hun ville. LP-hunder trenger ikke ringtrening :D Han var litt lei av all ventingen og kunne løpt med mye mer iver og bedre steg da.

Det første dommeren sa var "Men for en fin hund! Dette ser jo faktisk ut som en border collie!". Koselig dommer som ga tilbakemeldinger og brukte skalaen (selv om jeg var litt uenig i noe av det hun ville ha).

Det jeg kunne skjønne av kritikken (med hjelp av SEC og Ingvild var):

​Stor hund. Midtimellom pels. Maskulint hode. Øyor kunne vær mørkere. Bra ører. Hals og bryst rekker. Alt for lang vinkel bak. Bra kors. Bra ben og poter. Sterk rygg, godt trent. Rører seg bra foran, for kort bak. Bra pelskvalitet, saknar underull.

554779_10151580447351999_182946240_n.jpg

Hihi, synes litt synd på alle som fikk kritikker fra den ringen.. Jeg var elev på sheltie for samme dommer, og skriveren hadde seriøst ikke holdt i en penn siden han gikk på skolen (han var sikkert i 50-årene). Han skulle bare skrive to ganger for å bli ringsekretær, nemlig... Tror det ble mange som måtte gjette seg gjennom kritikkene i den ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...