Gå til innhold
Hundesonen.no

Avl: Går keiseren fortsatt uten klær


Snoffe
 Share

Recommended Posts

Jo, det er nettopp det det er, altfor mange som sier enten/eller. Da blir det snakk om utstillingslinjer eller brukslinjer, det er det på myndene også? Veddeløpsgreyhoundene ser ikke ut som utstillingsgreyhoundene, ikke sant? Det er vel neppe den eneste rasen det er sånn på? Og jeg er uenig i at det være brukslinjene som er mest korrekte, da bruksavla hunder gjerne ser ut som blandingshunder.

Helt enig. Jeg vil ha en utstillingshund som løper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg forstår ikke helt hvorfor man skal ta seg nær av ting som faktisk er et problem for rasen? Raser jeg har og har hatt har alle sine problemer. Jeg blir verken lei meg, føler meg tråkket på eller så

Jeg skulle ønske at andre raser - har parallelle hoder - har skjegg - har øyenbryn som skygger lett for øynene - er tilnærmet rektangulær - har en stri pels som ikke røyter Nei vent -

Jeg får ikke uttalelser til å henge sammen med realiteten og praksis når jeg hører følgende: Oppdrettere av diverse raser sier "Vi bryr oss oppriktig om rasen vår." Samtidig ser vi de samme rasene

Jeg sitter og leser nordenstam anno 1979 nå, og han oppsummere det samme Geir Erik Berge prøver å kommunisere med to setninger: "Selvsagt er det viktig at en hund er rasetypisk, men utseendet bør ikke komme foran funksjonsevnen. Det er tross alt den vi som eiere er mest avhengige av i det daglige."

Jeg tror det er det Geir Erik Berge og resten forfekter, ikke at utseende er fullstendig likegyldig, men at for mye av det som vektlegges er estetikk, og at dette ofte dessverre går på bekostning av helse. Det gjelder ikke bare ekstreme bananer/neser/miniatyrer/giganter/osv som fysisk hemmes. Om symmetriske tegninger, haleføring, "korrekt" farge osv er like viktig som helse synes jeg faktisk man kan skaffe seg en ikea-hund. Det er helt tåpelig hvor opptatt vi er av dette, det burde være en gledelig bonus på en ellers bra hund, ikke et kriterie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette, men i likhet med 2ne vil jeg ha begge deler.

Jeg vil også ha begge deler :)

Jo, det er nettopp det det er, altfor mange som sier enten/eller. Da blir det snakk om utstillingslinjer eller brukslinjer, det er det på myndene også? Veddeløpsgreyhoundene ser ikke ut som utstillingsgreyhoundene, ikke sant? Det er vel neppe den eneste rasen det er sånn på? Og jeg er uenig i at det være brukslinjene som er mest korrekte, da bruksavla hunder gjerne ser ut som blandingshunder.

Skillet finnes kun i land der racing er stort, og i hovedsak da på sprinterne, greyhound og whippet. I enkelte land i Sentral-Europa vil du også finne et skille på andre mynderaser. Generelt, der det er enorm prestisje i racing, finner du skillet. Ser du til hunder som har vunnet mye på LC i Norge de siste par årene, i hvert fall på mine to raser, er det hunder som også gjør det bra på utstilling—beauty and performance.

Jeg sa ikke at brukslinjene er mer korrekte, jeg sa at utstilling i seg selv ikke er noe å trakte etter, og at en "pen" hund uten bruksegenskaper er en dårligere hund enn en hund med bruksegenskaper som ikke er pen. Det der "ser ut som en blandingshund"-argumentet brukes også imot mynder som hentes fra sine opprinnelige land, og viser kun at folk i utstillingsmiljø, som ikke ser lengre enn sin egen skolisse, har mistet fullstendig begrep om rasen sin.

Hvordan?

Forst og fremst bruks er mindre utbredt, mindre dominerende for utvalget av hunder som går i avl, særlig i Norge og Skandinavia. Problemet med med overdreven bruk av enkelthunder, for eksempel, er mer gjengående blant oppdrettere som i hovedsak trakter etter utstillingsmeritter, enn oppdrettere som også trakter etter bruksmeritter—jeg vet om flere eksempler, eller skal jeg si, for mange eksempler. For det andre sier bruks mer om hva hundens kapasiteter som mynde, fysisk og mentalt, enn utstilling. Dette kan vi sikkert diskutere frem og tilbake, men utstilling dømmer "form", bruks dømmer "function". Jeg er ikke imot utstilling, på ingen måte, men form follows function. Dagen dette snus på hodet, form før function, er dagen vi har brutt med naturens gang og det flere hundre år har gitt oss i form av vakre jakthunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bare si tja til den biten om bruken av hannhund :D

Nå "lider" min rase og IU litt av at de bare får jage plast :) De trenger ikke lengre kraftige kjever for å holde byttet. Smale underkjever er et problem man ikke ville fått tak i uten utstilling feks. Og det er faktisk et OBS (det eneste i gruppe 10) på rasspesifikke dommeranvisninger feks. Når det gjelder avl hadde Silken et bra opplegg fra start som de dessverre har gått bort fra. Alle valper ble registrert med avlssperre og man måtte søke for å få åpnet for å avle. Så hver hund ble vurdert før den ble satt i avl. Det er jo kanskje noe å ta i bruk for de værste rasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommere, raseklubber, kennelklubber og oppdrettere må alle ta sin del av ansvaret for dette. Men det er èn gruppe som sjelden nevnes når man diskuterer ekstrem-avl og usunne individer - valpekjøperne. Uten etterspørsel, ingen tilbud. Så lenge folk faktisk kjøper valper med flat snute, ekstreme vinkler osv, så vil oppdrettere fortsette å avle på det. Her har forbrukerne også en del av ansvaret, på samme måte som all annen uetisk handel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå "lider" min rase og IU litt av at de bare får jage plast :) De trenger ikke lengre kraftige kjever for å holde byttet. Smale underkjever er et problem man ikke ville fått tak i uten utstilling feks. Og det er faktisk et OBS (det eneste i gruppe 10) på rasspesifikke dommeranvisninger feks. Når det gjelder avl hadde Silken et bra opplegg fra start som de dessverre har gått bort fra. Alle valper ble registrert med avlssperre og man måtte søke for å få åpnet for å avle. Så hver hund ble vurdert før den ble satt i avl. Det er jo kanskje noe å ta i bruk for de værste rasene?

Dette er helt klart reelle problemer med LC kontra reell jakt. Jeg mener ikke at LC nødvendigvis er et ideelt verktøy for å bedømme en mynde, det heller. (Det med smal skjeve er jeg veldig enig i, og vil mene det er utbredt på saluki, men om det er et resultat av utstilling eller LC er jeg ikke sikker på, tror det til dels er et resultat av utstilling og folk som dømmer dette med "smalt hode" slik at smalere jo bedre). Hele hunden må uansett bedømmes, kropp, hode, og det som ellers er, både i forhold til rasestandard og hundens bruksområde.

Har lest litt om silken sitt opplegg, det virket bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...