Gå til innhold
Hundesonen.no

Avl: Går keiseren fortsatt uten klær


Snoffe
 Share

Recommended Posts

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg forstår ikke helt hvorfor man skal ta seg nær av ting som faktisk er et problem for rasen? Raser jeg har og har hatt har alle sine problemer. Jeg blir verken lei meg, føler meg tråkket på eller så

Jeg skulle ønske at andre raser - har parallelle hoder - har skjegg - har øyenbryn som skygger lett for øynene - er tilnærmet rektangulær - har en stri pels som ikke røyter Nei vent -

Jeg får ikke uttalelser til å henge sammen med realiteten og praksis når jeg hører følgende: Oppdrettere av diverse raser sier "Vi bryr oss oppriktig om rasen vår." Samtidig ser vi de samme rasene

Svakt svar.

"Det har naturligvis vært forsøkt å blande disse linjene for å få frem det beste i begge linjer, men dessverre ikke med noe spesielt godt resultat."

- OK, hvor henter du denne uttalelsen fra frk Evjen?

"Her beskriver han denne valpen som et totalt misfoster"

- nei han beskriver den som det ofte schäferhundvalper er, dårlig bygget pga avlsmessige mål.

"Beklageligvis er det ofte innenfor alle raser at ferske valpe-/hundeeiere ikke får stilt opp sin valp fornuftig for fotografering til resultatlisten."

- så man tror en dyrelege ikke evner å se dårlige vinkler uansett om det er en dårlig oppstilt eller perfekt oppstilt valp? Men en utstillingsdommer er bedre? Right….. Det stemmer, 6 års utdannelse som veterinær er jo ingen ting ifht en eksteriørdommers utførlige og lange utdannelse innen anatomi (ironibjellene ringer, og de ringer fordi jeg blir provosert av at veterinærer blir avskrevet som å ikke ha peil gang, på gang, på gang...).

"Denne valpen vokste seg til å bli en flott og sunn hund med normale vinkler. (Geir Erik Berges spådom slo dermed ikke til.)"

-Got a proof?

"Det er godt at det finnes dommere som på valpestadiet kan finne frem til en fremtidig flott hund."

- jah, jada, godt man har disse dommerene som ser inn i framtiden når det gjelder en flott og frisk, sunn hund. De der veterinærene ser jo ikke bikkjer, de ser jo bare sykdommer, eller vent nå litt….

"Men hvordan skal vi finne de beste avlsindividene? Er det på grunnlag av at jeg som hundeeier vil at tispa mi må ha valper slik at hun skal få bli mor, og så er hun da så snill at jeg vil beholde en valp etter henne? Dyrlegen sier at hun er frisk, selv om hun verken har tatt HD/AD-røntgen eller kanskje øyenlysning som kreves for en hel del raser? Naboen har også en snill hund selv om den ikke er av samme rase! Da blir det ikke innavl og da blir vel ingen av valpene syke!"

- wow, snakk om å ta en huge poop on your leg og ikke svare på spørsmålet. Det var ikke dette veterinæren sa, og damen undergraver sin egen seriøsitet når hun ikke tror en veterinær ønsker HD/AD-røntgen.

"Norsk Schäferhund Klub innførte på 90-tallet krav om at hundene må ha bestått en mentaltest som inkluderer at den er skuddfast for å kunne settes i avl. Dette har igjen ført til at man nå nesten ikke finner schäferhunder som ikke er skuddfaste."

- Så flink NSchK er, det er mye verre å være skuddredd enn å ha allergier, kløe og forkalkninger :)

"Det handler om å ha dokumentasjon på mentaliteten, bruksegenskapene, eksteriøret samt sunnheten på det individet som skal settes i avl. Og dokumentasjon får man kun ved å delta på de forskjellige arrangement som f.eks. utstillinger."

- Dokumentasjon får man ved å teste sin hund og si "hunden min bærer arvelig allergi og kan ikke brukes i avl". At den er brun og svart og pene ører hjelper ikke stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg reagerte litt på dette jeg:

Tisper må ha fylt 16 måneder før paring.

- Hannhunder må ha fylt 20 mnd. før paring.

Var ikke det fryktelig ungt? Bare valpene jo.

16/20 mnd er kåringsalder, ikke parringsalder, for tispe vs hannhund. Lovlig parring først etter fylte 18/24 mnd.

Det er ungt likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* Where to begin? Får vel begynne med det forhatte "det er lov å ha flere tanker i hodet på en gang". All ensidig fokus på noe, vil nødvendigvis gi for lite fokus på noe annet. Såh.. For meg bør en rasehund være frisk, se ut som rasen den er, ha god mentalitet, alt på en gang.

Jeg syns det er ironisk at folk kjøper rasehunder fordi det er forutsigbart. Vi ønsker en hund som ser sånn og slik ut, men vi skal ikke få det bedømt om de ser "sånn og slik ut" nok. Vi ønsker en hund som har ditt og datt av raseegenskaper, men vi skal ikke sjekke om de faktisk har de raseegenskapene. Vi ønsker en hund som har høy sannsynlighet for å være frisk, men vi skal ikke helsesjekke, for da leiter vi etter feil.

Hvis man ikke syns at det er viktig med denne forutsigbarheten (typelikhet, om dere ønsker det?), så kan man like gjerne kjøpe en blandingshund. Gjerne med et fancy designer-kjøter-navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff! Så er det i gang igjen:-(. Dette er så trist at det blit fokusert på schæferhund atter igjen. Jeg har selv sett flere ganger at valper har litt mye vinkler bak. Når de er voksne er det ingenting igjen. Jeg blir så lei av disse påstandene. Vi som er oppdretter og er oppriktig glad i rasen våres. Jobben våres er å jobbe opp mot standarden til schæferen. Og jeg synes at oppdrettere gjør en god jobb. Det som er skremmende er at antallet registrerte valper som blir registert. Såkalte oppdrettere som velger å ikke registrere sine valper. Det er dyrt å registere valper, det er dyrt å chippe og vaksinere dem. Men, det er en utgiftspost som vi må regne med når man skal være oppdretter. I fjor var markedet full av schæfervalper, og så antallet som ble registert er trist. Alle som avler og prøver å være seriøse og gjøre det beste for rasen, detter dessverre under samme sko. Jeg har hatt masse tlf. På folk som ikke har papirer på sin schæfervalp. De lurer på hvordan vi i miljøet kan hjelpe dem. Dette ble et sidespor men, jeg tror at noe av fasiten ligger her. For meg finnes det bare en schæferhund, men forskjellige typer. Det gjelder grå, svart eller sort/brun. Derfor blir jeg alltid litt provosert når vi snakker om bruksschæfer kontra utstillingsschæfer. Og alle sliter med forskjellige utfordringer med helsa. Men, sånn er det med alle andre raser også. De fleste har vel sett rapporten fra agria. Schæferen lå ikke på topp. Så hvorfor får alltid schæferen gjennomgå når det gjelder helseplage?? Fordi det er en populær rase. Jeg er glad at personer som er flinke med ( pennen ) står på for å vise Norge at alt er ikke bare svart hvit med vår rase, som vi er så glad i...stå på! Og fortell Norge hvor vakker vår rase er, og vi er dønn seriøse vi som jobber med rasen opp mot standarden..

Ett svar på en sch gruppe på facebook fra en dedikert oppdretter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig interessant og være medlem her inne, i det ene øyeblikket er ting galt en vei, i det neste andre veien, også, helt plutselig går det an og ha flere tanker i hodet på en gang, helt til man kommer inn i en annen tråd hvor det plutselig er helt umulig og ha to(eller tre) tanker i hodet på en gang... Ikke rart det finnes en del problemer både i den ene og den andre retningen. :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske shæferne var rette i ryggen slik andre raser er, da hadde de vært mye penere bygningsmessig

og jeg skulle ønske ccpp hadde tenner i kjeften slik som andre bikkjer, da hadde de hatt lettere for å trygge

sweeping-with-broom-smiley-emoticon.gif En kommer langt ved å feie for egen dør

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg skulle ønske ccpp hadde tenner i kjeften slik som andre bikkjer, da hadde de hatt lettere for å trygge

?

Jeg har to ccpp'er, ingen av dem mangler noen tenner.

Du tenker kanskje på nakenvarianten? Der kan det ofte fremkomme mangel av tenner, da genfeilen som fører til pelsmangel henger sammen med genet for tenner.

Dog er dette noe seriøse oppdrettere er opptatt av, og vil ha fullt tannsett også på nakenvarianten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Jeg har to ccpp'er, ingen av dem mangler noen tenner.

Du tenker kanskje på nakenvarianten? Der kan det ofte fremkomme mangel av tenner, da genfeilen som fører til pelsmangel henger sammen med genet for tenner.

Dog er dette noe seriøse oppdrettere er opptatt av, og vil ha fullt tannsett også på nakenvarian

Snakker om å feie for egen dør før man slenger ut av seg ting man ikke har greie på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke uttalelser til å henge sammen med realiteten og praksis når jeg hører følgende:

Oppdrettere av diverse raser sier "Vi bryr oss oppriktig om rasen vår." Samtidig ser vi de samme rasene som sliter med store fysiske problemer fordi de er avlet etter hva nettopp de samme oppdretterne anser som "pent".

Sorry, det rimer ikke i min bok. It's what you do, not what you say.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Snakker om å feie for egen dør før man slenger ut av seg ting man ikke har greie på ;)

?

At jeg synes shæferne ville vært penere bygningsmessig med rettere rygger, har jeg vel greie på? De fleste folk har vel greie på hva de synes er pent eller ikke :) Du skal vel ikke bestemme hva jeg liker?

Har sett bilder av typen med rettere rygger, og de gir et helt annet inntrykk som jeg liker bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

At jeg synes shæferne ville vært penere bygningsmessig med rettere rygger, har jeg vel greie på? De fleste folk har vel greie på hva de synes er pent eller ikke :) Du skal vel ikke bestemme hva jeg liker?

Har sett bilder av typen med rettere rygger, og de gir et helt annet inntrykk som jeg liker bedre.

Jeg går ikke inn på denne diskusjonen med deg, før du har kikket deg litt mer rundt enn bare å google :) Altså se dem i bevegelse og naturlig uten at de er oppstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig interessant og være medlem her inne, i det ene øyeblikket er ting galt en vei, i det neste andre veien, også, helt plutselig går det an og ha flere tanker i hodet på en gang, helt til man kommer inn i en annen tråd hvor det plutselig er helt umulig og ha to(eller tre) tanker i hodet på en gang... Ikke rart det finnes en del problemer både i den ene og den andre retningen. :lol:

Siden det var jeg som mente at man kan ha flere tanker i hodet på en gang, så lurer jeg litt på hvor du mener at jeg har sagt at det er feil å ha flere tanker i hodet på en gang, jeg? Eller hvor jeg evt motsier meg selv i forhold til denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg går ikke inn på denne diskusjonen med deg, før du har kikket deg litt mer rundt enn bare å google :) Altså se dem i bevegelse og naturlig uten at de er oppstilt.

Jeg diskuterer ikke med deg, jeg skriver i tråden hva jeg synes er pent eksteriørmessig, så får jeg uhøflige meldinger slengt tilbake fra deg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg satt meg inn i helsa på schæferen, men på NKK Bø i dag synes jeg BIM hunden hadde en ganske fin rygg til schæfer å være :) Men er det normalt at schæfere er SÅ bråkete? Hundene heiv seg etter forbipasserende, bjeffa, glefsa og busta seg opp. Både langhårene og normalhårene - så amaras det var rundt ringen!

Det denne artikkelen sier, gjelder for alle rasedyr, hunder som katter, hester som kuer. Eksteriøret alene skal ikke avgjøre hvor godt dyret vil gjøre det i avl.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuterer ikke med deg, jeg skriver i tråden hva jeg synes er pent eksteriørmessig, så får jeg uhøflige meldinger slengt tilbake fra deg

Men altså. Uten å mene for mye eller for lite, jeg vet hvor personlig jeg ville tatt det om noen sa at min hund (eller rasen) er direkte stygg.

Ja, kommenter gjerne at det er synd at papillon (bare som eksempel, siden det er rasen min) lider av det mange småhunder gjør; tannproblemer, eller at det er synd at avlen i en del linjer begynner å vike fra standard, osvosv. Men når noen sier at det er stygt at papillon er slik og slik tar jeg det litt personlig jeg altså. Og det har jeg jo og hørt fra mange steder (kan ikke skjønne, syns papilloner er de vakreste hundene i verden :P ), så derfor forstår jeg @Margrete godt jeg. Jeg som ikke har en spesielt utsatt rase for kritikk engang, kan ikke tenke meg hvor slitsomt det er å høre x antall ganger per dag om hvor ****** rasen er, når jeg syns det er litt trist de få gangene jeg selv får høre det om min rase (nå skal det nevnes at jeg er ikke den som har minst kritikk å komme med mtp papillon, men det er en annen sak, fortsatt trist å høre fra utenforstående). Jeg er ikke godt kjent med sch, og jeg syns selv (med mitt utenforstående øye) det er synd at mange blir veldig overdrevne, men vet også at det er forskjell på en oppstilt sch og en sch i bevegelse. Det er nok en del som sliter, men at rasen er slik den er nå pr i dag betyr jo ikke det at det finnes oppdrettere som prøver å gjøre den mer moderat igjen. Dessverre er det jo som regel de ekstreme som får oppmerksomhet.

Jeg har møtt kanskje 5-6 sch ordentlig. Ingen av de hadde "balla nedi bakken" når de bevegde seg. Jeg prøvde å stille opp venninna mi sin og han ble da sånn "bananrygg", men i fri bevegelse hadde han jo bare mer hellende kryss og større vinkler enn de rasene jeg er mest vant med, han dro ikke "rævhølet i bakken" når han løp liksom. Han var av de mer moderate sch.

Jeg tror egentlig ikke jeg hadde orket å ha en show sch jeg, selv om jeg hadde så endt opp med en av de mer moderate, for det å høre så mye tyn hver ***** dag/i hver ***** diskusjon tror jeg ikke at jeg hadde orket.

Og obs! Jeg forsvarer ikke utviklingen til showsch eller hvordan de er p.d.d. Men det finnes så mye dritt i så mange raser som sees på som sunne fordi de ikke har "bananrygg" eller litt kortere snute, og det må være utrolig slitsomt å høre dritt om rasen sin hele tiden - spesielt den ukonstruktive typen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange preferanser der ute, noen liker ikke små gneldrebikkjer, andre liker ikke hannhunder, noen synes det er for dårlig helse på en rase, noen liker ikke bestemt eksteriør, noen liker ikke utstillingshunder, og andre synes sofagriser er bortkastet.

Sånn er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså. Uten å mene for mye eller for lite, jeg vet hvor personlig jeg ville tatt det om noen sa at min hund (eller rasen) er direkte stygg.

Ja, kommenter gjerne at det er synd at papillon (bare som eksempel, siden det er rasen min) lider av det mange småhunder gjør; tannproblemer, eller at det er synd at avlen i en del linjer begynner å vike fra standard, osvosv. Men når noen sier at det er stygt at papillon er slik og slik tar jeg det litt personlig jeg altså. Og det har jeg jo og hørt fra mange steder (kan ikke skjønne, syns papilloner er de vakreste hundene i verden :P ), så derfor forstår jeg @Margrete godt jeg. Jeg som ikke har en spesielt utsatt rase for kritikk engang, kan ikke tenke meg hvor slitsomt det er å høre x antall ganger per dag om hvor ****** rasen er, når jeg syns det er litt trist de få gangene jeg selv får høre det om min rase (nå skal det nevnes at jeg er ikke den som har minst kritikk å komme med mtp papillon, men det er en annen sak, fortsatt trist å høre fra utenforstående). Jeg er ikke godt kjent med sch, og jeg syns selv (med mitt utenforstående øye) det er synd at mange blir veldig overdrevne, men vet også at det er forskjell på en oppstilt sch og en sch i bevegelse. Det er nok en del som sliter, men at rasen er slik den er nå pr i dag betyr jo ikke det at det finnes oppdrettere som prøver å gjøre den mer moderat igjen. Dessverre er det jo som regel de ekstreme som får oppmerksomhet.

Jeg har møtt kanskje 5-6 sch ordentlig. Ingen av de hadde "balla nedi bakken" når de bevegde seg. Jeg prøvde å stille opp venninna mi sin og han ble da sånn "bananrygg", men i fri bevegelse hadde han jo bare mer hellende kryss og større vinkler enn de rasene jeg er mest vant med, han dro ikke "rævhølet i bakken" når han løp liksom. Han var av de mer moderate sch.

Jeg tror egentlig ikke jeg hadde orket å ha en show sch jeg, selv om jeg hadde så endt opp med en av de mer moderate, for det å høre så mye tyn hver ***** dag/i hver ***** diskusjon tror jeg ikke at jeg hadde orket.

Og obs! Jeg forsvarer ikke utviklingen til showsch eller hvordan de er p.d.d. Men det finnes så mye dritt i så mange raser som sees på som sunne fordi de ikke har "bananrygg" eller litt kortere snute, og det må være utrolig slitsomt å høre dritt om rasen sin hele tiden - spesielt den ukonstruktive typen.

Men å si at labradorer er kjedelige, uinteressante, ubehagelige, feite (selv om de ikke er det) etc er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å si at labradorer er kjedelige, uinteressante, ubehagelige, feite (selv om de ikke er det) etc er helt ok.

Nei? Sa jeg det? Nei. Jeg brukte sch som eksempel fordi det var den rasen som var tatt opp, og papillon fordi den er min. Jeg kunne likeså sagt samme diplomatiske regla om labbis. At nei, ikke alle er sånn og sånn, synd at utviklinga nærmer seg sånn og sånn, osv. Personlig syns jeg det finnes ekstremt mange fantastiske labbiser også av showlinjer. Jeg kjenner flere. Ja, jeg ser også den utviklingen med tønnelabbiser (ref. Westminster f.eks.).

Uansett utsatt rase, det være seg sch, labbis, mops osv, det må være utrolig slitsomt for de som selv er obs på problemer/tendenser/osv å høre endeløst syt. Konstruktiv kritikk bør alle tåle, men det er mye ekkel skittkasting om enkelte raser altså. DET hjelper ikke saken over hodet.

Og kjedelig er de i alle fall ikke. Vanlige ja, men ikke kjedelige. Alle jeg har møtt, så nær som en som faktisk var helt sykelig overvektig (tydelig av alle andre grunner enn avl.), har jo vært så fulle av liv :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry dobbeltpost, får ikke redigert.

Er mange preferanser der ute, noen liker ikke små gneldrebikkjer, andre liker ikke hannhunder, noen synes det er for dårlig helse på en rase, noen liker ikke bestemt eksteriør, noen liker ikke utstillingshunder, og andre synes sofagriser er bortkastet.

Sånn er det :)

Selvfølgelig skal folk få ha preferanser! Herregud, var jo ikke det jeg sa! Men er stor forskjell på hvordan man fremlegger ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...