Gå til innhold
Hundesonen.no

Dagens agilityøkt


Vimsy
 Share

Recommended Posts

Altså, slalom.

Er hunden min dum?

Jeg har skjønt at det er noe av det vanskeligste å lære inn ordentlig, at det tar lang tid før de "gidder" å gå hele slalomen siden det er litt kjedelig i forhold tilandre ting på banen. Tuva var en sånn en som ikke gadd, men etter å ha vært borte fra treningen en stund så løp hun slalomen så pinnene skvatt. Så kanskje la slalom være slalom en liten stund så han ikke kjeder seg og heller trene mer på den om noen uker?

Nå aner jeg ikke hvor lenge eller hvordan dere har trent på det da, så kan hende rådet mitt er helt på trynet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 335
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har konkurrert med Maiskornet mitt idag på NKK Bø. Agility 1 liten: 0,13 feil og 1 plass! Hopp 2 liten: 0 feil, 1 plass og napp! er kvalmt stolt av Maisen min idag Sent from my GT-I9300 using Ta

Bronsemerket i agility i boks Flink Fantorang det.

tenkte jeg kunne kjøre i gang denne igjen jeg da! Synes det var en morsom tråd, synd den ikke blir brukt noe særlig lengre? Eller er det kanskje en annen lignende ut som folk bruker? Er relativt ny h

Posted Images

Jeg kan også skrive i denne tråden nå! :banana:

Da knertis var ca 9 mnd gammel var vi på agilitykurs med @Vimsy og @Kiyomi etter at hun hadde fått introduksjon til hinderne en gang. Gikk som ei klokke, det var jeg som kløna og var treig. :D Hunderinnlæring på shibaer flest er ikke noe en trenger å ta så rolig og pent, de bare måker på. Og så gadd jeg ikke mer, så vi har ikke så mye som sett på et hinder siden den gang.

Men nå er hun jo tross alt 4 år, så da kan vi begynne litt igjen! :D Jeg har en liten tunnel, en puff fra IKEA og masse hylleplater jeg setter opp som hinder. Hun går som en liten veps, men er så himla kjapp at jeg ikke helt veit hvordan jeg skal klare å følge med. Det er så dumt at Aiko har så dårlig balanse (pleier å ramle ned fra bommen bl.a. fordi hun ikke har noen kontroll over bakbeina), for hun går også som kjempefint, men er treig nok til at jeg kan holde følge. :D

Jeg er også helt paff over hvor smarte og villige de er. De trenger å bli rost for å sette seg på puffen EN gang, og så skjønner de at de skal det hver gang vi løper innom den på banen. Begge husker at de skal se på hånda mi hvordan jeg vil at de skal løpe. Og de er helt VILLE etter belønninga, en sånn kombinert jakt og draleke med skinn på. Plutselig kunne tilogm knertis, som ellers er ganske forsiktig i bittet, bli slengt rundt som et helikopter. :D Jeg trur løsninga på tempoutfordinga med henne blir å lage banen større sånn at jeg kan løpe og peke, nå blir hun løpende i ring i beina på meg.

Og så skal jeg kjøpe pinner til slalåmen. Tipper hun lærer seg det på null komma svisj. :cool:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også skrive i denne tråden nå! :banana:

Da knertis var ca 9 mnd gammel var vi på agilitykurs med @Vimsy og @Kiyomi etter at hun hadde fått introduksjon til hinderne en gang. Gikk som ei klokke, det var jeg som kløna og var treig. :D Hunderinnlæring på shibaer flest er ikke noe en trenger å ta så rolig og pent, de bare måker på. Og så gadd jeg ikke mer, så vi har ikke så mye som sett på et hinder siden den gang.

Men nå er hun jo tross alt 4 år, så da kan vi begynne litt igjen! :D Jeg har en liten tunnel, en puff fra IKEA og masse hylleplater jeg setter opp som hinder. Hun går som en liten veps, men er så himla kjapp at jeg ikke helt veit hvordan jeg skal klare å følge med. Det er så dumt at Aiko har så dårlig balanse (pleier å ramle ned fra bommen bl.a. fordi hun ikke har noen kontroll over bakbeina), for hun går også som kjempefint, men er treig nok til at jeg kan holde følge. :D

Jeg er også helt paff over hvor smarte og villige de er. De trenger å bli rost for å sette seg på puffen EN gang, og så skjønner de at de skal det hver gang vi løper innom den på banen. Begge husker at de skal se på hånda mi hvordan jeg vil at de skal løpe. Og de er helt VILLE etter belønninga, en sånn kombinert jakt og draleke med skinn på. Plutselig kunne tilogm knertis, som ellers er ganske forsiktig i bittet, bli slengt rundt som et helikopter. :D Jeg trur løsninga på tempoutfordinga med henne blir å lage banen større sånn at jeg kan løpe og peke, nå blir hun løpende i ring i beina på meg.

Og så skal jeg kjøpe pinner til slalåmen. Tipper hun lærer seg det på null komma svisj. :cool:

Tren selvstendighet på hindrene sånn at du faktisk kan stå igjen og sende ut, frem og gjennom :) frem-kommandoen et viktig når du har et rett strekke, ut-kommandoen hvis du har et hinder på baksiden av en tunnel f.eks, og en god gjennom-kommando er viktig hvis du skal ha mulighet til å slippe å følge helt til tunnelen ;)
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur løsninga på tempoutfordinga med henne blir å lage banen større sånn at jeg kan løpe og peke, nå blir hun løpende i ring i beina på meg.

Og så skal jeg kjøpe pinner til slalåmen. Tipper hun lærer seg det på null komma svisj. :cool:

Husk at det mellom hopphindrene skal være mellom 4-7 meter mellom hvert hinder. :ahappy:

Ellers det @Nathalie98 sa :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må skryte litt i dag!

Vi trente agility i dag og da hadde vi den beste slalominngangen vi noen gang har hatt! Selv med meg på "feil" side(venstre side av slalomen) :D

Så braa. Det er alltid like gøy når ting løsner :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida sitt ferskingløp på klubb cup fredag https://youtu.be/KQ8snAHDRGM Teit med vegringene, som var overraskende, men gøy med trening :D Vi gikk også nybegynnerklassen, men disket siden vi gikk forbi slalom og vippe :) Og i går knakk vi litt av feltkoden på trening sammen jeg og Ida! Veldig gøy. Fikk trent litt idag også, og på mønet har hun skjønt at man ikke bare skal fly av fortest mulig. Stigen er verst, men nå er jeg mer optimistisk der også :D Veldig gøy med hjelp fra flinke folk i klubben :D Deilig med godt miljø. Igår trente vi også slalom, og jeg fikk flyttet alleen godt inn. Utrolig gøy å se henne svinge seg mellom for å komme frem :D Gleder meg veldig til vår og sommer med mye bra trening :D Blir spennende når vi eventuelt kan starte. Flinke flinke fine hunden min :D Hun er så fantastisk grei :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vimsy

5-7 m mellom hvert hinder vel? :)

Regelverket for agilitykonkurranser - Under pkt 4.1 Generelt:

Avstanden mellom to etterfølgende hinder varierer som følger:

oSmall: fra 4 m til 7 m,

oMedium og Large: fra 5 m til 7 m

Så ja... forsåvidt så vil det jo være 5-7 i @SandyEyeCandy sitt tilfelle, men generelt sett 4-7. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopierer inn fra AN :) Jeg er så glad vi startet med AG!

Siperfornøyd med Ida på ag trening idag! Hun er så vanvittig flink :D Fikk masse masse skryt av instruktøren idag av feltene hennes. "Hun har fått sinsykt bra felter på utrolig kort tid. Det er helt sykt!". Hun sa det flere ganger, og da må det vel være litt bra da :D Det er alltid kjekt å få så masse skryt når jeg selv synes hun er flink og tar ting veldig kjapt :) Tror vi har veldig god kjemi, jeg og Ida :) Ekstra gøy siden vi slet mye med feltene til inntil for to uker siden.Instruktøren som var med i høst, og skal være med nå ute til våren kom på besøk idag og hun også elsker Ida(går det an å ikke gjøre det? Haha). Hun sa at hun ikke klarer å skjønne at det ikke er border collie i henne så konsentret og kontaktsøkende som hun er. Og hun lurte på om det var noe som helst negativt med henne for hun virker så fantastisk perfekt. Jeg sa hun makulerte godt når hun er alene, og da sa hun at det var da inderlig bra det var noe, og lo. Hun sa jeg hadde vært utrolig heldig og Ida var den perfekte agilityhunden. Ja, jeg svever på godord om babyen min :D Ida altså hjertehjertehjerte!Også holder jeg på å glemme det kjekkeste av alt! Ida gikk over vippen uten at jeg dempet den idag! :D Hun syntes vippen var utrolig skummel fra starten av. Med en gang den bevegde seg hoppet hun av. Nå er det utrolig lenge siden sist vi trente vippe, men idag tok jeg den ned en del ganger før hun gikk over selv uten at jeg dempa den og hun reagerte ikke, stoppa med to på to av, ble til jeg sa "ja" og herregud så deilig det var :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verst å få det til SÅ godt med en husky (??). Utrolig moro! :D

Ja, veldig gøy :) Da vi var på klubb cup forrige fredag så var det veldig mange som spurte instruktøren vår om det var en husky, hun måtte bekrefte det mange ganger for folk var helt "herregud, er det en husky? Er det en husky? Husky?". Haha, hørte snakk om husky da vi gikk banen :P haha

Eneste kjipe, siden jeg er blitt så bitt av basillen, og virkelig vil satse, og hun er så med hittil i hvertfall, er at hun ikke kan få noe titler eller noe slikt siden hun er blanding :/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig gøy :) Da vi var på klubb cup forrige fredag så var det veldig mange som spurte instruktøren vår om det var en husky, hun måtte bekrefte det mange ganger for folk var helt "herregud, er det en husky? Er det en husky? Husky?". Haha, hørte snakk om husky da vi gikk banen :P haha

Eneste kjipe, siden jeg er blitt så bitt av basillen, og virkelig vil satse, og hun er så med hittil i hvertfall, er at hun ikke kan få noe titler eller noe slikt siden hun er blanding :/

Da kan vi ha det litt kjipt sammen ;) Elvis er ikke rask nok, hvis jeg ikke følger med så løper jeg fra han og da løper han etter meg, ikke hindrene... Han er også med og synes det er gøy, men vi har ingen ting å stille opp med mot en sheltie, ihvertfall ikke på feil dag :P Men så var jo ikke planen når jeg fikk Elvis å bli bitt av basillen, så jeg får vel bare vente noen år og skaffe meg en hund til da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan vi ha det litt kjipt sammen ;) Elvis er ikke rask nok, hvis jeg ikke følger med så løper jeg fra han og da løper han etter meg, ikke hindrene... Han er også med og synes det er gøy, men vi har ingen ting å stille opp med mot en sheltie, ihvertfall ikke på feil dag :P Men så var jo ikke planen når jeg fikk Elvis å bli bitt av basillen, så jeg får vel bare vente noen år og skaffe meg en hund til da.

Ja.. Men jeg synes det er så utrolig dumt siden jeg har lyst å gjøre det bra med Ida. Ikke en bc jeg kjøper for formålet. Jeg tror ikke jeg får en slik hund igjen. Hun lærer mye bedre enn Nora(bcen min) på banen. Og jeg slipper det negative med gjeteren også :P Hater lyd på banen feks.

Ok med championat siden man har med at man må ha utstillingsresultat, men landslag ol burde man få vært med på! Ikke at vi har de ambisjonene, men hvorfor kan det ikke være greit? Nå vet jeg ikke om grunnene, så det kan være det er ok når jeg vet dem :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste kjipe, siden jeg er blitt så bitt av basillen, og virkelig vil satse, og hun er så med hittil i hvertfall, er at hun ikke kan få noe titler eller noe slikt siden hun er blanding :/

Blandingsbikkja mi er mye lik en husky jeg kjenner på agilitytrening. Vi sliter begge med å opprettholde god nok kontakt. De koker over. Når de derimot fungerer, så fungerer de så utrolig godt!

Noma har jeg aldri konkurrert med. Det er altfor stor sjanse for at fluene er tilstede i hodet hennes da, og jeg er også redd (siden hun er litt bøllefrø), at hun vil løpe av banen og finne på noe med en annen hund som ikke blir koselig for noen. :(

Noma ble nox-reg da hun var ung. Jeg hadde STORE planer for oss. Jeg kunne visst spart meg de pengene. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har vi trent litt slalom. Jeg har i de to siste ukene lokket henne i slalomen istedet for allee, som vi starta med, siden alleslalomen var et annet sted. Og det har gått veldig fint igrunn. Jeg må gå inntil salalomen og gå litt mot og ifra med kroppen, men idag så gikk hun fire pinner med meg bak og vel 1-2 meter ifra slalomen. Kjempe fornøyd! Hun hadde virkelig en bra slalomtrening idag :) Gikk alle tolv pinner flere ganger ved at jeg bare gikk ved siden av uten å bevege meg mot og ifra, bare sa "en to". Flink Ida! :D Men så kan hun plutselig falle ut på andre pinne neste runde :P Terpe terpe terpe :)

Blandingsbikkja mi er mye lik en husky jeg kjenner på agilitytrening. Vi sliter begge med å opprettholde god nok kontakt. De koker over. Når de derimot fungerer, så fungerer de så utrolig godt!

Noma har jeg aldri konkurrert med. Det er altfor stor sjanse for at fluene er tilstede i hodet hennes da, og jeg er også redd (siden hun er litt bøllefrø), at hun vil løpe av banen og finne på noe med en annen hund som ikke blir koselig for noen. :(

Noma ble nox-reg da hun var ung. Jeg hadde STORE planer for oss. Jeg kunne visst spart meg de pengene. :icon_confused:

Ida har veldig god konsentrasjon. Hun har dager hvor hun kan være litt mindre med, men hun er vanligvis helt tent. Ida ble NOX reg. som valp også. Håper å starte i år :) Hun er heldigvis veldig grei med andre hunder.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da tenke at man oppnår titlene uoffisielt istede om man har NOX-hund? :) Titler er jo bare bokstaver på ark :P Og jeg tror det er like kult å få cert og certsløyfe (ganske sikker på at man får det iværtfall?) og klare kravene til champion likevell om man ikke blir sånn ekte champion på arket da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viper har trent til og fra siden januar og begynner å forstå noe :D

I dag var det mer givende å trene Viper enn Elvis, så da holder vi oss til å fortelle om Viper... Hun jobbet bra og var på hele tiden => veldig motiverende å trene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...