Gå til innhold
Hundesonen.no

Dagens agilityøkt


Vimsy
 Share

Recommended Posts

I dag hadde vi treningsstevne i klubben igjen. Vi starte agility bare fordi vi har betalt for det. Men vi har jo ikke løpt på stigen siden forrige treningskonkurranse for 2 uker siden, men det vi har trent en del er vippe. Så man ser tydelig at hun tror det er vippen hun gå opp på når hun går opp på stigen. Det var en del svinger i denne banen som ikke var så enkel for oss newbies, så det gikk jo ikke så bra :lol: I tillegg løp hun inn på pinne 2 i slalåmen. Hun har fin bli i start nå, jeg tror det har hjulpet skikkelig at jeg har trent på bli over alt med forstyrrelser!

Hoppløpet! En knall fin start! Men så stikker hun i tunnelen :lol: Jeg tenkte på den under briefing at det kunne bli en fristelse, men jeg håpet at hun ville følge meg såpass godt som hun pleier å gjøre. Dessverre så gjorde hun ikke det. Mulig jeg burde ha kjørt en annen løsning der. Hun sliter med de siste 2 pinnene på slalåmen da det ligger en tunnel foran, og da drar hun alltid ut. Mobilen gikk dessverre tom for strøm her. Men det tok en hel del ganger før hun omsider tok hele slalåmen, stoppet før siste pinnene og hadde lyst til å stikke i tunnelen, men jeg fikk henne til å ta den og da ble det masse ros og rett inn i tunnelen. Noe tull på slutten som var min feil fordi jeg nesten løp på et hinder, men ellers en veldig flink hund og fin bane!

Før helgens konkurranse så skal jeg ta meg en dedikert slalåm økt. Med tunnel bak slalåmen, tunnel foran slalåmen, hopp tunnel, ja, rett og slett litt diverse før og etter slalåmen. Den må sitte bedre før konkurransen om vi skal ha noen sjanse! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 335
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har konkurrert med Maiskornet mitt idag på NKK Bø. Agility 1 liten: 0,13 feil og 1 plass! Hopp 2 liten: 0 feil, 1 plass og napp! er kvalmt stolt av Maisen min idag Sent from my GT-I9300 using Ta

Bronsemerket i agility i boks Flink Fantorang det.

tenkte jeg kunne kjøre i gang denne igjen jeg da! Synes det var en morsom tråd, synd den ikke blir brukt noe særlig lengre? Eller er det kanskje en annen lignende ut som folk bruker? Er relativt ny h

Posted Images

I helgen har vi vært på agilitykonkurranse. I går hadde vi slalåm med en tunnel i enden, og selv om vi trente på dette senest på torsdag, så gikk det ikke på konkurransen. Men ellers et fint løp! Filmen kutter dessverre midt i slalåmen, men jeg tror resten var fint. Vi ble stående en god stund med slalåmen for jeg ville ikke at hun skulle få lære seg at det var greit å hoppe ut av den. Men vi fikk den til tilslutt når jeg gikk på motsatt side av slalåmen, for da drog jeg henne bort fra tunnelen.

Vi meldte oss på åpen hopp på stedet, jeg hadde så vidt briefet banen for jeg skulle egentlig ikke være med, men banen var så fin at jeg ville se på den. Så fikk jeg heldigvis være med :D Dessverre en god del tull her og, vi sliter med at hun ikke hopper hinder når jeg står i ro og fører henne på de. I tillegg var hindrene veldig høy. Vi trener stort sett på 55, de var satt opp på 60 cm i helgen. 

https://www.youtube.com/watch?v=SYE5YwiKed4 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 2 av agilitystevnet. Jeg er fornøyd med at jeg klarte å støtte henne der jeg hadde planer om å støtte henne, fornøyd med at hun prøvde å ta slalåmen, et steg i riktig retning. Og ellers er jeg også fornøyd med alt ellers! Det ble feil i slalåmen og 1 vegring, endte på en 8 plass.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Therese,Bonzo&Nemo said:

@MegaMarie Masse fint i alle løpene dine i helga synes jeg! :D Slalåmen kommer seg nok med litt mer trening og erfaring! Masse lykke til i Bergen neste helg! 

Tusen takk! Så kjekt å høre ?

Jeg lurer på om jeg burde lære meg selv å være mer rolig med armene mine. Jeg føler jeg veiver ganske mye med de. Det kan forvirre henne en del. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MegaMarie skrev:

Tusen takk! Så kjekt å høre ?

Jeg lurer på om jeg burde lære meg selv å være mer rolig med armene mine. Jeg føler jeg veiver ganske mye med de. Det kan forvirre henne en del. 

Kanskje et dumt spørsmål, men har du vurdert å begynne helt på nytt med slalomen? Altså gå tilbake og lære inn feks med mer åpen slalom men ha fokus på feks forskjellige innganger, mer forstyrrelser som forskjellige hinder rundt, leker som ligger rundt osv? Det gjorde jeg masse under innlæringen og brukte lang tid på å kvalitetsikre Slalomen. Når det begynner bli bra kan du gjøre det samme med en mer lukket slalom, og helt til slutt med en helt lukket og vanlig slalom. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Garp said:

Kanskje et dumt spørsmål, men har du vurdert å begynne helt på nytt med slalomen? Altså gå tilbake og lære inn feks med mer åpen slalom men ha fokus på feks forskjellige innganger, mer forstyrrelser som forskjellige hinder rundt, leker som ligger rundt osv? Det gjorde jeg masse under innlæringen og brukte lang tid på å kvalitetsikre Slalomen. Når det begynner bli bra kan du gjøre det samme med en mer lukket slalom, og helt til slutt med en helt lukket og vanlig slalom. 

Ja, planene for å jobbe inn en slalåm hvor jeg kunne løpe foran og ved siden av henne var at jeg skulle gå tilbake i innlæringen. Men så funket det egentlig å bare legge på litt og litt forstyrrelser på det nivået vi er på nå. Problemet er ikke så veldig mye slalåmen egentlig, det er alt før og etter sammen med slalåmen. For at hun skal ta rett inngang, så kommer det an på hvor høy fart hun har før eks. Kommer hun fra et hopp eller en tunnel. Men det er klart noe å vurdere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Garp said:

Kanskje et dumt spørsmål, men har du vurdert å begynne helt på nytt med slalomen? Altså gå tilbake og lære inn feks med mer åpen slalom men ha fokus på feks forskjellige innganger, mer forstyrrelser som forskjellige hinder rundt, leker som ligger rundt osv? Det gjorde jeg masse under innlæringen og brukte lang tid på å kvalitetsikre Slalomen. Når det begynner bli bra kan du gjøre det samme med en mer lukket slalom, og helt til slutt med en helt lukket og vanlig slalom. 

Ja, planene for å jobbe inn en slalåm hvor jeg kunne løpe foran og ved siden av henne var at jeg skulle gå tilbake i innlæringen. Men så funket det egentlig å bare legge på litt og litt forstyrrelser på det nivået vi er på nå. Problemet er ikke så veldig mye slalåmen egentlig, det er alt før og etter sammen med slalåmen. For at hun skal ta rett inngang, så kommer det an på hvor høy fart hun har før eks. Kommer hun fra et hopp eller en tunnel. Men det er klart noe å vurdere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har jeg hatt litt fokus på å utvikle Bonzo's selvstendighet i slalomen! Han har taklet veldig godt at jeg løper forbi og langt foran, men om jeg blir stående bak, eller trekker langt ut til siden så sakker han farta veldig og hopper ut på slutten. Jeg startet med å ha en leke i enden for at han skulle ha noe å trekke fram mot, noe som fungerte veldig bra! I dag testet han jeg uten leke, med både å løpe ut til siden og stå igjen bak! Og det har visst gitt resultater, for det har virkelig løsna og han holder farta bra hele veien! Nå må vi bare trene enda mer så vi kan tørre å teste det på konkurranse også! :D
 

Ble bare noen få filmer da jeg først kom på at jeg kunne filme på slutten av trening :P men bedre enn ingenting sant?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Therese,Bonzo&Nemo skrev:

I det siste har jeg hatt litt fokus på å utvikle Bonzo's selvstendighet i slalomen! Han har taklet veldig godt at jeg løper forbi og langt foran, men om jeg blir stående bak, eller trekker langt ut til siden så sakker han farta veldig og hopper ut på slutten. Jeg startet med å ha en leke i enden for at han skulle ha noe å trekke fram mot, noe som fungerte veldig bra! I dag testet han jeg uten leke, med både å løpe ut til siden og stå igjen bak! Og det har visst gitt resultater, for det har virkelig løsna og han holder farta bra hele veien! Nå må vi bare trene enda mer så vi kan tørre å teste det på konkurranse også! :D
 

Ble bare noen få filmer da jeg først kom på at jeg kunne filme på slutten av trening :P men bedre enn ingenting sant?

 

Kjempebra. Sånn må jeg og trene mer på også. Ser jo mer og mer av de utgangene der de må ta det selvstendig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens hopp konkurranse! Jeg glemte banen helt :lol: Jeg hadde noen ting jeg skulle fokusere på, og det husket jeg. Alt annet, not so much. Fokuset mitt var på at jeg skulle være rolig på start. Jeg har en tendens til å starte henne alt for tidlig på konkurranse fordi jeg har nerver. Jeg syns jeg klarte det bra! Jeg kunne sikkert ventet enda litt til, men jeg syns det var bra. Så etter dette løper jeg alt for langt fremover, vi skulle jo svinge ved hinder nummer 3, men jeg hadde glemt det, så det var min feil. Deretter hadde jeg fokus på at hun ikke skulle løpe mot den fristende tunnelen, det gikk jo bra. Så var fokuset at hun skulle ta slalåmen, og det var målet mitt for dagen, og det gjorde hun jo :D Om enn en veldig rolig, bjeffete, litt stresset slalåm hvor man ser på henne at hun helst har lyst til å løpe avgårde til neste hinder, så fullførte hun den :D Deretter glemte jeg helt banen i min ekstase på grunn av slalåmen. Jeg var fremdeles opphengt i at jeg skulle huske å hjelpe henne å ikke løpe inn i den fristende tunnelen. Men nå skulle vi jo inn i den fristende tunnelen :lol: Men jeg er fornøyd! Tidi gjorde som jeg sa, jeg må bare lære meg å huske banen OG de tingene jeg har tenkt til å fokusere på neste gang. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 2! Først og fremst er jeg fornøyd med meg selv på start :D Jeg var veldig rolig, tok meg tid til å stå der litt. Tidi var lett i rumpen, men hun satt, og det er det viktigste for meg. Jeg glemte heller ikke banen i dag :D Hun vegret på hinderet bak første tunnelen. Jeg tror jeg presset henne for langt ut der. Deretter var hun alt for heit inn i slalåmen. Hun bjeffer på meg, er frustrert og vil heller at vi skal løpe videre. Ikke bra.. Vi har garantert en jobb foran oss med slalåmen. Deretter vegrer hun på muren. Aner ikke hvorfor, vi hadde jo helt samme muren i går, og da hoppet hun den. Kanskje den plutselig var ekkel i dag. Resten av løpet var jo fint. Jeg planlagte egentlig et foranbytte før hindrene som står 180 grader, men jeg følte jeg ikke hadde tid. Men vi fikk kommentar senere på at det var veldig fint med en blindbytte der.

Ellers så var det er så utrolig gøy stevne å være på :D Det å få se toppen av Norge konkurrere var så spennende, lærerikt og inspirerende :D Nå skal det trenes fremover altså! Først og fremst løpende felt, men også masse slalåm, og i tillegg andre ting! En del basictrening tenker jeg! Belønne at hun søker ut hinder selv, belønne litt mer fart og at hun bare gønner på! Det mangler vi en del av. Gleder meg til trening fremover :D  

Endret av MegaMarie
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger med en video om vår utvikling fra 2013 til 2017, pluss en video fra siste trening nå i 2018:ahappy: Det er den første hunden jeg har trent aktivt med i agility, og jeg har lært mye de siste årene. Det viktigste jeg har lært er at agility er verdens beste sport, spør du meg:P Kjempegøy å se dere andres innlegg også!:D

 

Endret av Sina
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Sina said:

Slenger med en video om vår utvikling fra 2013 til 2017, pluss en video fra siste trening nå i 2018:ahappy: Det er den første hunden jeg har trent aktivt med i agility, og jeg har lært mye de siste årene. Det viktigste jeg har lært er at agility er verdens beste sport, spør du meg:P Kjempegøy å se dere andres innlegg også!:D

Så gøy å se dere utvikle dere! :D Dere har virkelig blitt flinke! Stor forandring på et år. Moro å se. :)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Sina skrev:

Slenger med en video om vår utvikling fra 2013 til 2017, pluss en video fra siste trening nå i 2018:ahappy: Det er den første hunden jeg har trent aktivt med i agility, og jeg har lært mye de siste årene. Det viktigste jeg har lært er at agility er verdens beste sport, spør du meg:P Kjempegøy å se dere andres innlegg også!:D

 

Knallbra utvikling! :D moro å se! Tror det er den første hunden man lærer aller aller mest av! Bonzo er min første agilityhund og hei hvor mye jeg har prøvd og feilet, og lært! Men såå utrolig moro! Med Nemo, hund nr.2 har det grunnleggende gått en del fortere og bedre, hehe. Men han er en helt annen type enn Bonzo, så lærer utrolig mye av han også! 

Og ja! Agility er den beste sporten!!

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde vi en liten trening med fokus på slalåm og tilslutt fokus på fart. Vi hadde en enkel rundbane hvor vi kunne trene på ulike slalåminnganger. Skrå inngang fra høyre, skrå inngang fra venstre, rett frem, inngang med høy fart fra tunnel. Jeg kjørte henne først helt enkelt på slalåmen fra et hopp rett frem og belønnet det. Hun klarer stort sett alltid slalåmen som et hinder alene helt greit. Så baklengskjedet vi på mer og mer av det ene og det andre. Tilslutt klarte vi å gjøre alle inngangene, med fart og med lavere fart, fra tunnel og mot tunnel (med et hopphinder mellom tunnelen og slalåmen da, så ikke direkte fra eller til tunnel, men hun kunne se tunnelen inngangen fra slalåmen). Det var kun en gang at hun gjorde feil, da hoppet hun ut på pinne 10 og ville stikke i tunnelen. Ellers var det helt supre slalåmer :D Skulle ikke trodd vi hadde problemer med det. 

Vi avsluttet med å trene fart på hinder og ut av tunnel. Hun har hatt en tendens til å komme ut av tunnelen og se ut som hun leiter etter meg, det er jo greit nok, men så når hun ser meg, så kommer hun liksom ikke etter i 110, det er mer sånn "åja, der er du mamma, jeg kommer i mitt tempo". Jeg ønsker jo gjerne at hun skal fyre på i det hun ser meg og komme det raskeste hun kan etter meg. Så da prøvde jeg å få til det med å kaste ball i det hun kom ut av tunnelen og jeg fortsatte å løpe, slik at hun fikk et skikkelig sug fremover. Samme gjorde vi bare på et rett strekk med hopphinder og en rett tunnel i enden. På slike strekk løper hun fint frem, men igjen, hun beiner ikke på, det er litt sånn fint i hennes tempo. Så vi kjørte det samme der :) Fin økt!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MegaMarie: Høres ut som ei bra treningsøkt!??? Så bra slalåmen sitter? (Det gjør den ikke hos oss? kommer veldig an på settingen og alt rundt...)

Farta kommer ofte etterhvert? Det går jo an å prøve å gire henne skikkelig opp; Ivrig stemme, trippe på startlinja, trene en annens hund mens hunden din ser på, elns. Tipper farta også sitter som spikra snart jeg? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sina said:

MegaMarie: Høres ut som ei bra treningsøkt!??? Så bra slalåmen sitter? (Det gjør den ikke hos oss? kommer veldig an på settingen og alt rundt...)

Farta kommer ofte etterhvert? Det går jo an å prøve å gire henne skikkelig opp; Ivrig stemme, trippe på startlinja, trene en annens hund mens hunden din ser på, elns. Tipper farta også sitter som spikra snart jeg? 

Takk for tips! Jeg tørr ikke å gire henne for mye, for hun er en hund som er ganske høyt oppe fra før. Jeg har egentlig måtte jobbe ganske motsatt med henne enn den andre hunden min som er en som må gires opp. Hun andre kan jeg stå på start og spørre «er du klar?» og hun bjeffer og er helt vill, og det fungerer kjempe bra med henne. Men med Tidi så må jeg egentlig være helt rolig. Bare det at jeg vrir meg litt fort å sender henne på et hinder, uten at jeg sier noe spesielt er nok til at hun blir alt for ivrig ? Men ja, jeg har tenkt at farten kommer etterhvert. Mulig det hadde funket å si litt ting til henne i banen som «kom igjen» osv. Kan prøve det. Trippe på start kan jeg ihvertfall ikke ? Det er vanskelig nok for henne å sitte igjen der uten at jeg tripper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MegaMarie skrev:

Takk for tips! Jeg tørr ikke å gire henne for mye, for hun er en hund som er ganske høyt oppe fra før. Jeg har egentlig måtte jobbe ganske motsatt med henne enn den andre hunden min som er en som må gires opp. Hun andre kan jeg stå på start og spørre «er du klar?» og hun bjeffer og er helt vill, og det fungerer kjempe bra med henne. Men med Tidi så må jeg egentlig være helt rolig. Bare det at jeg vrir meg litt fort å sender henne på et hinder, uten at jeg sier noe spesielt er nok til at hun blir alt for ivrig ? Men ja, jeg har tenkt at farten kommer etterhvert. Mulig det hadde funket å si litt ting til henne i banen som «kom igjen» osv. Kan prøve det. Trippe på start kan jeg ihvertfall ikke ? Det er vanskelig nok for henne å sitte igjen der uten at jeg tripper.

Hahah? skjønner den. Kan jo fort slå over i stress slik at hun mister helt fokus? Lykke til med treninga!?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

I dag hadde vi en helt super økt. ??? For en hund! Jeg løp seiersrunder rundt på banen og hoppet opp og ned for jeg var så fornøyd! 

Vi begynte med litt basic trening. Fanny Gott la ut en turtorial for noen dager siden som jeg testet ut først. 

Vi har slitt litt med at hun ikke tar hinder selvstendig, så jeg tenkte dette var akkurat det vi trengte å trene på! Jeg ga meg rett etter vi prøvde med økt avstand til hinderet og at jeg skulle løpe i serpentin bevegelse ved hinderet. Det var vanskelig, men hun klarte det tilslutt ? Deretter prøvde vi oss på en hoppbane som stod ute allerede. Det begynte med 3 hinder som stod nesten parallelle som hun skulle hoppe som en S om det er forståelig. Dette har vi ikke trent spesielt mye på og er vanligvis noe  jeg tror hun ville hatt litt problemer med. Men selv om jeg plasserte meg dårlig og sendte henne på i noen stygge vinkler og ikke fulgte henne opp ved siden av slik jeg pleier å måtte gjøre så hoppet hun alle hindrene ? Så fornøyd!

Etter S’en var det slalåm. Første runden var jeg alt for dårlig med å vise henne hvor hun skulle, jeg bare stod i ro og sa «gå slalåm» uten å vise med kroppen min hvor hun skulle. Så hun løp i en tunnel istedenfor ? Ikke så rart, hun er ikke så god på hinderdiskrimenering enda. Men neste gang viste jeg slalåmen bedre og hun tok den supert på første forsøk ? Det er håp for oss likevel! Vi tok den noen ganger til med hopp hindrene før og med hinder som kom etterpå. Det gikk kjempe bra ? Resten av banen gikk også bra! Det var en mellom et hinder og er par skarpe svinger som hun løste veldig fint og hun søkte hinder selv og tok de selv om jeg ikke var ved siden av henne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, MegaMarie skrev:

I dag hadde vi en helt super økt. ??? For en hund! Jeg løp seiersrunder rundt på banen og hoppet opp og ned for jeg var så fornøyd! 

Vi begynte med litt basic trening. Fanny Gott la ut en turtorial for noen dager siden som jeg testet ut først. 

Vi har slitt litt med at hun ikke tar hinder selvstendig, så jeg tenkte dette var akkurat det vi trengte å trene på! Jeg ga meg rett etter vi prøvde med økt avstand til hinderet og at jeg skulle løpe i serpentin bevegelse ved hinderet. Det var vanskelig, men hun klarte det tilslutt ? Deretter prøvde vi oss på en hoppbane som stod ute allerede. Det begynte med 3 hinder som stod nesten parallelle som hun skulle hoppe som en S om det er forståelig. Dette har vi ikke trent spesielt mye på og er vanligvis noe  jeg tror hun ville hatt litt problemer med. Men selv om jeg plasserte meg dårlig og sendte henne på i noen stygge vinkler og ikke fulgte henne opp ved siden av slik jeg pleier å måtte gjøre så hoppet hun alle hindrene ? Så fornøyd!

Etter S’en var det slalåm. Første runden var jeg alt for dårlig med å vise henne hvor hun skulle, jeg bare stod i ro og sa «gå slalåm» uten å vise med kroppen min hvor hun skulle. Så hun løp i en tunnel istedenfor ? Ikke så rart, hun er ikke så god på hinderdiskrimenering enda. Men neste gang viste jeg slalåmen bedre og hun tok den supert på første forsøk ? Det er håp for oss likevel! Vi tok den noen ganger til med hopp hindrene før og med hinder som kom etterpå. Det gikk kjempe bra ? Resten av banen gikk også bra! Det var en mellom et hinder og er par skarpe svinger som hun løste veldig fint og hun søkte hinder selv og tok de selv om jeg ikke var ved siden av henne ?

Ååå så gøy!!??? Elsker når ting endelig klaffer! Nå som du har fått opp selvstendigheten hennes, kan dere jo få en super flyt!? 

Dette må jeg også teste?? Utrolig bra video hun har?

Endret av Sina
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Sina said:

Ååå så gøy!!??? Elsker når ting endelig klaffer! Nå som du har fått opp selvstendigheten hennes, kan dere jo få en super flyt!? 

Dette må jeg også teste?? Utrolig bra video hun har?

Ja, jeg tror og håper dette hjelper veldig på! Vi skal ha noen flere økter med ting fra den videoen. Vi kom ikke så langt som å gjøre bytter før hinderet, og det er ofte der hun vegrer seg fra å hoppe, så det blir god trening for oss :) Ja, jeg syns videoen var kjempe bra! Det er slike basic ting jeg vet jeg bør trene på, men som jeg ikke vet hvordan jeg skal trene på. Jeg kan hinderinnlæring, jeg vet en del handling (men burde nok få en oppfrisker på det også :icon_redface:), men å lære hunden min basic ting som er forbi hinderinnlæringsstadiet, det vet jeg ikke hvordan man gjør. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, MegaMarie skrev:

Ja, jeg tror og håper dette hjelper veldig på! Vi skal ha noen flere økter med ting fra den videoen. Vi kom ikke så langt som å gjøre bytter før hinderet, og det er ofte der hun vegrer seg fra å hoppe, så det blir god trening for oss :) Ja, jeg syns videoen var kjempe bra! Det er slike basic ting jeg vet jeg bør trene på, men som jeg ikke vet hvordan jeg skal trene på. Jeg kan hinderinnlæring, jeg vet en del handling (men burde nok få en oppfrisker på det også :icon_redface:), men å lære hunden min basic ting som er forbi hinderinnlæringsstadiet, det vet jeg ikke hvordan man gjør. 

Ikke sant!:D Jeg begynte å trene agility seriøst med den hunden jeg har nå. Hun er 4 år og jeg merker jeg har gått glipp av masse grunnleggende trening, men jeg tenker det er bedre sent enn aldri:ahappy: Så vi får vel bare prøve å ta det litt i fra scratch igjen. Jeg elsker at folk legger ut slike videoer som denne! Kjempelærerikt, nesten et lite gratis kurs:P Også lærer man jo masse av feilene til neste hund, og vet litt mer hvordan man skal begynne:ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...