Gå til innhold
Hundesonen.no

Dagens agilityøkt


Vimsy
 Share

Recommended Posts

Det går bra @SuperMarvin. Ble vist en metode i dag som funket helt supert! Så skal holde meg til denne litt til. :)

Idag så banen våres slik ut:

post-11727-0-56630000-1393273590.jpg

Fy fillern for ei kløne jeg er. Klarte ikke å ta hele banen en eneste gang. Noma var skikkelig på nett og fulgte min minste bevegelse. Og jeg gjorde "alt" feil! Her må jeg trene mer på å bevege meg ja!! Et halvt år med treningsfri "ødela" meg! (like å skylde på noe jaffal)

Fant var veldig flink. trente litt på 8-tall rundt hinder samt å ta slalomen. Og så leker han jo litt for seg selv og gjør sin egen lille bane iblant, så bruker seg dessverre fort opp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 335
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har konkurrert med Maiskornet mitt idag på NKK Bø. Agility 1 liten: 0,13 feil og 1 plass! Hopp 2 liten: 0 feil, 1 plass og napp! er kvalmt stolt av Maisen min idag Sent from my GT-I9300 using Ta

Bronsemerket i agility i boks Flink Fantorang det.

tenkte jeg kunne kjøre i gang denne igjen jeg da! Synes det var en morsom tråd, synd den ikke blir brukt noe særlig lengre? Eller er det kanskje en annen lignende ut som folk bruker? Er relativt ny h

Posted Images

så bra Vimsy=)

jeg hadde med meg en fjortiss på trening i går (1,5års hannhunnd)

trente slalom med han

ca sånn her sånn faktisk. Han var virkelig ikke på nett, men fikk til noe bra.

han andre (5år, kl3 Hund) fikk rep. på felt og blindbytter. Skal til mosjøen i helga å konkurrere så gleder meg til det!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår trente Vigdis og jeg, Vigdis er utrolig førervar, men hun har altfor mye fluer i hodet og det ble litt mye for henne igår. Endte opp med å bite meg i armen gjennom hele slalomen. Hun er bare 14 mnd da, så det blir nok bedre med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke type felt trener dere? og hvordan trent inn, vedlikeholder?

har 2av2på på den eldste, har trent inn med shaping, og varierer belønning på å så igjen eller komme når jeg trener nå.

den yngste har jeg startet running contacts på, bruker matter på felt, og shapet inn target på å løpe over disse. funker bra så lngt, men ikke fått testet noe i bane enda (holdt på 3-4 økter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke type felt trener dere? og hvordan trent inn, vedlikeholder?har 2av2på på den eldste, har trent inn med shaping, og varierer belønning på å så igjen eller komme når jeg trener nå.den yngste har jeg startet running contacts på, bruker matter på felt, og shapet inn target på å løpe over disse. funker bra så lngt, men ikke fått testet noe i bane enda (holdt på 3-4 økter)

Harly har 2 på/2av. Slet en stund med gjeting på nedgangen av stigen, men det løsnet når vi endret pp kriteriet :)

La da synlig belønning (leke) 4-5 m unna stigen. Gå i posisjon = fri. Så nå har han ikke tid til å gjete lengre, må skyndte seg ned for å få leken sin :)

Lykke skal og få trene 2 på/ 2 av er planen, såvidt begynt med henne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fin klipp og lim fra AN*

Han begynner å skjønne feltene, tunnel er dritmorsomt igjen (så morsomt at han bare busa gjennom med en gang jeg satte den opp ), vippa er grei (trenger snart ikke holde igjen eller bruke bord), fremmadsending fra stående er fantastisk og jobbet litt handling uten å koke over til gjeting :D

Angående felt så er jeg enda litt usikker på hva vi kommer til å velge, men regner med det blir 2o2o på sprettballen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, vi trente jo på tirsdagen jo! Vi var få på trening og begrenset tid så vi droppet filming.

Klipp og lim fra bloggen:

"På tirsdag var det drop in trening i Fjellangerhallen, sa da fikk vi en fin fin trening med Line, Stine og Tine. Line satt opp en fin bane med en kinkig slalominngang. Trodde jeg! Harly smatt fint inn i rett inngang på første forsøk. Han dro med seg noe riv mer enn nødvendig, men har får ha litt å gå på mtp at vi kun har hatt en ordentlig trening siden månedsskiftet oktober/november. Artig å komme i gang igjen, også får vi (les: Monica) jobbe mye med kondisen og løpskapasiteten før kurset med Jouni Orenius i april :P

Lykke får så langt kun trene småplukk med 3 -4 hinder i slengen ettersom «noen» blir skrekkelig høy av løping! Heldigvis har vi ikke dårlig tid. icon_wink.gif?m=1129645325g Frem til kroppen hennes er mer utviklet varierer jeg høyden på hopphinderne fra 40 til 50 cm. Ellers har vi nettopp begynt nyinnlæring på 2 på/2av posisjon, hjulet og slalom. Den største utfordringen så langt er faktisk at hun vil så altfor mye, også ender det hele bare i kaos. Vi skal nok finne ut av det etterhvert icon_smile.gif?m=1129645325g "

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha. For en fantastisk økt. Fant er IKKE redd vippa. Og han har nydelige bevegelser i slalom. Så fortsatt tre gjerder av. :D
Han avsluttet med en "HURRA I DID IT!" runde... og så var det det å fange en whippet i fart da... helt tydelig han har det gøy i hvert fall!

Noma har fått en helt fantastisk evne til å tenke, fokusere og lyde i det siste og hun jobbet svinhardt med slalom med tre gjerder av i dag. Hun løste det selv om hun gjorde noe galt. Flinke jenta mi <3

Ikke noen søk om råd i dag, kun skryting :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt utenfor tema, men fortsetter fra tidligere. Keo er enda ganske ung, så har ikke startet så mye på slalom. Men jeg lurte på hva folk har av erfaringer/meninger om innlæring av slalom og metode? Lokking, føring, gjerder, allé, 2 og 2 osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en fin økt med Bliss i går.

Problemet vårt på konkurranser er at stressnivået blir så høyt, at kållisen skrur av hjernen i slalomen.

Derfor gikk gårsdagens trening ut på proofing av slalom. Gjøre det vanskelig for henne ved og kaste leker forean henne, inn i slalomen, bak henne o.l.

Hun syntes det var vanskelig først, men etterhvert gikk hun perfekt slalom igjennom flyvende leker:D flink kållis!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt utenfor tema, men fortsetter fra tidligere. Keo er enda ganske ung, så har ikke startet så mye på slalom. Men jeg lurte på hva folk har av erfaringer/meninger om innlæring av slalom og metode? Lokking, føring, gjerder, allé, 2 og 2 osv :)

Jeg brukte baklengsshaping på Harly og startet vel når han var ca 8 mnd gml.

Lykke har akkurat begynt påslalomen, samme metode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt utenfor tema, men fortsetter fra tidligere. Keo er enda ganske ung, så har ikke startet så mye på slalom. Men jeg lurte på hva folk har av erfaringer/meninger om innlæring av slalom og metode? Lokking, føring, gjerder, allé, 2 og 2 osv :)

Jeg har brukt 2 x 2 metoden til Susan Garrett, og kommer helt klart til å gjøre det i fremtiden også :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd 2x2 på whippetvalpen, men på klubben bruker vi gjerder. Gjerder gir fordelen med at handler kan løpe "alle veier", men på 2x2 så så jeg at han tenkte mer, prøvde mer og ble liksom mer stolt når han skjønte hva han fikk til?

Liker begge metoder jeg egentlig. Men gjerder er tungvint, og ingen av mine har lært seg slalom enda nettopp fordi det tar så lang tid, og man er avhengig av å kunne trene litt nesten hver dag. (Og må ha utstyret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt 2x2 på begge mine, hovedsak fordi jeg føler hunden får god forståelse for hva den faktisk gjør, ikke bare motorisk, men du får også gode innganger. (gjør nok det med andre metoder og, men jeg har trent denne og "kan" den vell best) i filmen jeg ha ut, har hunden trent ca 6 uker totalt (4 d. i uka, 2-3 x 5min økter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan bli en gøy tråd! Bra initiativ ;) Jeg er altså en hundegal jente på 24, som bor med sin like hundegale kjæreste og tre belgere. Vidar eier hannhundende, terv og gronnis, mens jeg eier tispen (gronnis). Alle konkurrerer i agility/hopp kl.1.

På treningen i går jobbet vi med litt ulike kombinasjoner, og fikk trent på å sende hundene rundt og ut på et par høydehopp. Ikke en utfordring man møter så ofte i kl.1, men i kl.2 må man jo være forberedt på dette!

Hjulet var også med, noe spesielt Killi (tispen min) trenger å øve på. Først i januar fikk klubben vår hjul på banen og vi har derfor ikke trent på dette hinderet siden gronnisene var valper (de er kullsøsken). Hvis jeg ikke viser tydelig nok, kan Killi ha lett for å ta enkleste vei, mellom hjul og ramme. Hun gjorde det et par ganger i starten av treningen. Da trente vi i stedet bare hjulet alene og hadde noen vellykkede repetisjoner på det, før vi igjen satte det sammen med de øvrige hindrene i kombinasjonen.

En kort, men god trening på en grå søndag :)

http://m.youtube.com/watch?v=Pz1f3QE01q8

http://m.youtube.com/watch?v=t6FzHcDxHzA

http://m.youtube.com/watch?v=Qvu8-pUzf10

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Forrige mandag var jeg stemmeløs, noe som førte til at Noma mente bestemt at mamsen ikke funket og mer eller mindre nektet å gå med meg (var jo så lett å finne på bøll uten å bli kjeftet på). Fikk ei venninne til å ta seg av dyret. Hun har aldri gått med andre før, så det var veldig morsomt å se at det funket - hun går jo helt nydelig! *stolt*

Fant er tenåring og hormonell og klarte ikke helt å henge med... Men det kommer seg nok med tid og stunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne banen gikk vi i går:

post-11727-0-34405200-1395744295.jpg

Fant tok bare hopp 4 inn i tunell 5, hopp slalom ferdig og så møne for seg selv i går. Veldig fornøyd med måten han leste meg på, og viktigst av alt - han har det GØY! :D

Men må bare jekke seg bittelitt ned da enkelte ting er litt for gøy... slik som møne var i går (frem og tilbake, frem og tilbake, flying møne, klarer ikke stoppe på felt, osv)

Med Noma har vi kommet frem til at jeg må jobbe med meg selv. Det er ett eller annet jeg gjør som trigger Noma til å gjøre utslag. I hennes tilfelle vil dette si å plukke opp nr-skilt og løpe med dem. Da hun gikk med noen andre i går så gjorde hun det ikke. Noen tips der??
Skjønner ikke helt hva det er, og også instruktør sa det. For jeg virket ikke stresset, men er jo helt tydelig at stresset er der... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

HURRAAAAAAAAAAAAA! Fant har lært seg slalom! :hyper:

(altså skikkelig og ikke slik som i videoen)

Det er så moro når man får det til :D

Jeg er også kjempe usikker på hvordan jeg skal trene inn slalomen. Med Blondie lokket jeg først, men hun skjønte ingenting av det og slalomen gikk kjempe tregt. Så prøvde vi 2 by 2 metoden, og nå er slalomen mye bedre. En periode var hun rå på innganger og tok de uansett hvor vanskelig vinklet det var. Men jeg ser mange som har fine slalomer ved bruk av ale slalom, og @ sin er veldig fin den også. Vanskelig å velge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...