Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til en SOLID tursele?


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Nå er jeg lei av alle turseler som ikke duger kjenner jeg. Har to malamuter som jeg bruker halvnome/sykkelsele på på vanlige turer. Disse er sterke og drar på tur. Nå har jeg prøvd flere forskjellige seler, men ingen holder mål etter min mening.

Det jeg ønsker er en solid sele som holder selv om hunden plutselig legger seg med all sin vekt i selen og drar til helt uten forvarsel. En sele som jeg kan ha i noen år uten at den må byttes, og en sele som sitter godt. Tidligere har jeg hatt hurtta brystsele (arvet etter min gamle golden), hurrta y-sele, en vanlig sykkelsele fra Norsk Hundeutstyr, trixie selen + to seler som jeg ikke vet hvor kommer fra.

Ingen av disse syns jeg holder mål. Selen fra Norsk Hundeutstyr ble kjøpt inn for et par år siden, men passet ikke retrieveren den opprinnelig skulle brukes til. De siste 2-3 mnd er den brukt på en malamute, og i går revna den på tur..
Hurrta sine sitter ikke godt nok på mine hunder. Jeg syns heller ikke noe om at de har ringen til kobbelet nesten oppe ved nakken. Brystselen er bedre sånn sett, men brystsele sitter ikke ordentlig på mine syns jeg.

Trixieselen har veldig dårlige spenner som begge er ødelagt etter ca 5 gangers bruk.

Det jeg lurer på er om noen har tips til en god tursele som har festet litt lengre ned på ryggen enn hurtta sine? Jeg har prøvd gresshoppa sin halvnome. Generelt syns jeg den var veldig fin, men klipsene på begge sider kommer akkurat på innsiden av albuene (eller hva det heter på forbeina). Selen må som sagt tåle en trøkk og være kraftig. Jeg vil heller ikke ha en sele der remmene er "regulerbare", men som er sydd fast (vanskelig å forklare hva jeg mener her, men flere sykkelseler har en stropp som går rundt buken, for deretter å være "festet" i noen stropper på ryggen som ikke er sydd fast, men kan reguleres. På mine som drar blir dette helt feil).Tips mottas med stor takk! :D

(Nomesele er altså uaktuelt selv om hundene drar. Det er arbeidsselen vår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt mye godt om Zero-selen:

http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=15085&groupId=2946&Product=88531#products

Prøvde den på Melvin og stoffet den er laget av er hvertfall kjempesolid, plastspennene er isåfall den eneste svakheten da.

Skjønte ikke heelt hva du mente med remmene, så mulig denne faller gjennom der :P

thumb_Zero_Short_Husky_II_285_251.png

Red: Ellers kan jeg skrive under på Teserere sitt innlegg, jeg har også turselen fra Minipina, den er super! Ingenting regulerbart, alt sitter fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å kontakte Seleverkstedet å høre om de kan sy en sele som er sånn som du vil ha den?

Har ellers ingen tips, men ønsker deg lykke til i leitingen :)

Legger ved link http://seleverkstedet.no/produkter/seletoy

Har tenkt på det, men håpa jeg skulle finne noe jeg ikke måtte få spesialsydd :) Skal absolutt ta kontakt med de om jeg ikke finner noe "ferdig". Takk for tips! :ahappy:

Yukon har turseler, som i hvert fall ser ganske solide ut. Ellers har du jo hukens halvnome sele, om du får den i stort nok? :)

Yukon sin syns jeg hadde festepunkt for høyt oppe :) Mulig jeg ikke fant riktig halvnome fra hulken, fant bare en brystsele i tillegg til endel nomeseler?

Hva med en spesialsydd sele? Minipina syr seler på mål, og jeg syns det er en super sele. God bevegelsesfrihet for skuldrene, og god plass til albuene uten fare for gnagsår. Samt plass til å puste ved tyngre mosjon.

2013-03-30%2015.55.11.jpg

Har ikke tenkt på minipina i det hele tatt! Tenkte hun skulle få sy wp-sele til Nuka etterhvert, men kan jo se om hun kan sy en tur sele og. Ser fin ut :)

Hørt mye godt om Zero-selen:

http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=15085&groupId=2946&Product=88531#products

Prøvde den på Melvin og stoffet den er laget av er hvertfall kjempesolid, plastspennene er isåfall den eneste svakheten da.

Skjønte ikke heelt hva du mente med remmene, så mulig denne faller gjennom der :P

Red: Ellers kan jeg skrive under på Teserere sitt innlegg, jeg har også turselen fra Minipina, den er super! Ingenting regulerbart, alt sitter fast.

Likte den Zero-selen! Massiv greie, men den ser veldig solid ut! Takk for tips :D

Skjønner at det var dårlig forklaring med de stroppene. Skjønner det ikke selv om jeg bare leser. Haha. Her er et bilde av selen på Nuka. De reimene som går fra halsåpningen og er festet på reima over buken sitter ikke fast. De kan regulerer opp og ned langs bukreima, noe som gjør at de flytter seg når hun virkelig drar i selen. Har ikke et godt bilde når hun drar, men hele selen strekker seg og strammer godt rundt buken.

IMG_5234_zps80c2814c.jpg

(Nuka i kjente, gal stil. Bildet er tatt av @Arcticaa her inne)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en IPO-sele hos feks sportshund-norge.. De skal det litt til før blir ødelagt. Jeg har av lær, og de holder mitt lille nurk på 40 kg i full utfoldelse :P

Edit: Varer i mange år også.. Men kjøp av kvalitet..

Takk for tips! Høres ut som det bør holde ja :P

Er det denne du mener: http://www.sportshund-norge.no/products/arbeidssele-laer

Björkis har tur/sykkelsele også. Nomeselene derfra har tålt mye juling her ihvertfall

Skal sjekkes ut! Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=15085&groupId=2946&Product=1842#products denne kanskje? Har den til min lapphund, nettopp tatt i bruk, men han kan jo ikke sammenlignes i styrke med muttene dine da. Men har nomeselen deres, og den har vært brukt mye og holder fint ihvertfall. Den bukreima sitter ikke fast, men har ikke opplevd at den har løsnet ellernoe, og den kan nok sys fast om det trengs. Men virker i alle fall holdbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en knapp på Howling dog alaska. Hun (Ivana Nolke) har vært med å utvikle mange av selene til ManMat, men har startet på egenhånd. Jeg synes servicen er kjappere og jeg får varene fortere fra Howling dog. De er laget for trekkhunder. Den Distance Harness er en god halvnome. Jeg har også den kortselen fra Zero, men der røk plastspenna i kulda (da snakker vi -35grader...) når lørvet rykket til (hun veier 16kg). Jeg er også veldig fornøyd med cross-selen til Dragråttan, som blant annet handler import selger.

Red: http://howlingdogalaska.com/

Dragråttans Cani Cross sele, H.I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

MR sin sykkelsele. De syr på mål om du spør om det og kjøper direkte fra de som lager dem :) På mine blir bryststolpa for kort på alle halvnomeseler, så jeg spurte om å få den noen cm lenger, ikke noe problem og kjapp levering. Den til eldste hunden min har holdt seg like fin noen år, men er ikke blitt utsatt for veldig heftig draing og rykk. Yngstemann sin har jeg bare hatt i et halvt år, men den har fått testa seg litt og ser helt nye og fin ut. Nå er jo ikke min lille knert på 24 kg helt malamutestyrke når han rykker til, men han gjør en hederlig innsats :lol: Den sitter godt til halvnome å være (jeg syns nomesele er mye bedre når de skal trekke, men halvnome er best som tursele når de kan trekke) og er ihvertfall den beste jeg har klart å finne.

Edit:

Et fryktelig dårlig mobilbilde, men sånn ser den ut på Ymse. D-ringen på brystet er det jeg som fikk dem til å sette på, men den har to D-ringer på ryggen. En bak som vanlig og en der halsringen kommer sammen.

DSC_1585.jpg

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke kjennskap til seler for trekkhunder, men synes min er veldig solid med få remmer og ting som kan justeres og flyttes på. Brystselen er bred og tar dermed det meste av støyten hvis hunden drar. Ellers er det bare èn til spenne - den går under magen, ligger ikke oppunder albuene og er sydd fast. Der er dermed altså ingen spenne som går mellom forbeina og opp til halsen, og lite som kan strammes, ryke eller gnage.

2013-12-29%2014.32.47.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den Zero Short multisele og jeg synes den er noe av det beste jeg har brukt på Willy (han er jo 40 kg entusiasme og glede, drar hardt - og uforutsigbart :lol:). Den har lite regulerbare stropper (bare stroppene som regulerer "dybden" rundt kroppen).

http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=18402&groupId=25036&Product=88531#products

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager litt Ot, men - dere som har Minipina sele:

Finnes den kun med fleecefòring?

Tror det ja, har aldri sett noe annet alternativ. Men du kan jo spørre henne, kanskje hun lager på forespørsel? www.minipina.no evt. Minipina på Facebook.

@Heidihj Melvin sin tursele fra Minipina er den nye typen med avtagbar pinnedel bak - der slår man jo to fluer i en smekk, med mindre du vil konkurrere innen WP da, da må du ha WP-selen.

IMG_1092_zpsa6b80493.jpg

IMG_1095_zpsf61dc4ad.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det ja, har aldri sett noe annet alternativ. Men du kan jo spørre henne, kanskje hun lager på forespørsel? www.minipina.no evt. Minipina på Facebook.

Takk for svar! Skal sjekke opp i det ja, så veldig praktisk ut med en 2 i 1 sele :)

Og fleecefòring i Bergen er ikke aktuelt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt amoken sin i et halvår nå kanskje og regner den som solid, den holder når hun treffer enden av flexien i full fart (meg er det verre med...) Kun reima som går under magen er justerbar. Den er foret med noe ull-aktig, så den blir ikke vasstrukken på samme måte som hurtta-selen, som ser muggen ut nå. Eneste jeg ikke liker er at D-ringen ligger langs ryggraden i stedet for på tvers.

igx8qp.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Heidihj Alle Y seler har festet "på nakken", noe annet er umulig og få til med den utformingen, og de sitter dårlig på alle hunder (iallefall alle jeg har sett hittil) og mitt resonnement sier meg at noe annet er umulig med den utformingen.

Så halvnome er vel veien og gå om du vil ha feste lengre bak. Hvem fra, tja, bortsett fra en snartur innom bjørkis og en en billigsele fra fk så har jeg ikke hatt noe annet enn Mr koppel. Selene der lever i beste vellgående enda, etter mye bruk på to store malamuter som både har rykket og jobbet i de i omtrent 6 år nå, både sommer og vinter. Sammenlignet med de to andre merkene, ingen tvil, mr er soleklar vinner. Ellers har jeg jo lite sammenligningsgrunnlag, men jeg har jo ikke behov for og sammenligne heller da de har holdt mål i massevis, både på slitestyrke, holdbarhet og passform/utforming. Så mitt tips, halvnome/sykkelsele fra mr sydd på mål :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...