Gå til innhold
Hundesonen.no

Tiggere


Gjest
 Share

Recommended Posts

Mer enn 150 båter ødelagt av romfolk.

Dette er jo en av baksidene med å ha de her. Men de er jo her bare for å tigge, så tyvgodset hoppet vel bare sånn merkelig inn i båtene eller noe? :P

Generalisering er en fin bil og sånn. Siden de fleste kriminelle jeg veit om er nordmenn, er selvsagt alle nordmenn kriminelle. Alle jeg kjenner som har blitt eller forsøkt blitt voldtatt, har vært utsatt for norske menn, så alle norske menn er voldtektsforbrytere. Det er mye kriminalitet i motorsykkelmiljøet, så alle som har motorsykkel er kriminelle. Shall I go on?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 180
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det handler vel mer om at man synes de har plagsom adferd enn hvem de faktisk er...

Beklager, men dette er faktisk noe av det kvalmeste jeg har lest på lenge. Det er helt greit å ikke gi, men å skryte av å gi mennesker som livet har strippet for verdighet og som faktisk ikke har va

Om man ønsker å forstå i hvert fall mitt syn på rom-folket så kan de komme å gå en tur med meg på vestsiden av Sognsvann til våren. Husk å ha bikkja i 0,5 m bånd, ha på støvler (ja selv i 30+) og ikke

Jeg er veldig glad forbudet mot tigging ble opphevet, jeg. Smått absurd å skulle forby det å spørre folk om hjelp, for det er det tigging er.

Jeg gir når jeg har (og det trenger ikke være penger, ga bort en lipgloss til ei ung jente - herregud så glad a ble), og lever kanskje litt i den trua at om de skaffer seg penger på ærlig vis (som tigging er), så er det kanskje ikke nødvendig å stjele.

Men jeg ser og opplever konsekvensene av at myndighetene ikke løfter en finger ifht. rumenere i Oslo. På under ett år har jeg hatt sju innbrudd i bilen, ett i kjellerboden og et tyveri av selve bilen (eller, bilen har blitt stjålet to ganger, andre gangen var av ei norsk dame). I tilegg bryter de seg inn i oppgangen her og drar ut alt av søppledunkene. De driter ned alle parker og barnehager (jeg var dum som slapp valpetrynet på tur i stad, ikke noe er som eimen av folkmøkk i stua :x ) og forsøpler noe voldsomt.

Mye av dette kunne vært unngått om kommunen og staten prøvde å løse i problemene i stedet for å krangle, men det ser ikke ut til å skje.

En (relativt) klok mann sa til meg en gang at en drittsekk er en drittsekk uansett hudfarge. Sånn ståa er i Oslo nå, så er du en drittsekk om du er rumener. Og det er ikke spesielt kult, synes jeg.

Enig i dette. Gir som sagt ikke til tiggere, men ønsker ikke forbud og stigmatisering.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tallene på arrestasjoner for tyveri og innbrudd i Oslo misvisende fordi politiet er mer ute etter å ta rumenere og utlendinger? Siden jeg mener å ha lest at noe sånt som 80% eller mer tilhører den gruppen (for et visst tidsrom, muligens i fjor elns... jeg er elendig på å huske detaljer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ønsker å forstå i hvert fall mitt syn på rom-folket så kan de komme å gå en tur med meg på vestsiden av Sognsvann til våren. Husk å ha bikkja i 0,5 m bånd, ha på støvler (ja selv i 30+) og ikke vær ømfintlig for lukt... De bor i leire der oppe, og de bruker ikke de mulighetene som "folk er folk" har gitt dem, altså spader så de i det minste kan grave ned møkka si. Neida, de setter seg gjerne på veien å driter faktisk. De forsøpler med ting de kaller fine gjenstander. For all del, men ta det nå med, om det er så viktig når dere blir jagd vekk. Ja det er lett å generalisere Rom-folket når du ser store leire hver sommer der oppe, hvor søpla flyter og du vet at innenfor en km radius må du ha haukeblikk og en halvmeter bånd på bikkja pga bæsj! Ja, leirene er store, vi snakker vel en 4-5 leire, som inneholder rundt 100 mennesker i hver + de på parkeringsplassen. Dere kan jo selv tenker dere drøyt 400 mennesker som må på do og alle driter ca der det passer dem... (i all rettferdighetens navn, så har doene på Sognsvann blitt stengt pga nedgrising, rare greier, for de har vært åpne i alle år, til og med den ved homseparkeringen). Det er ikke lett å være positive til folk som ødelegger deler av turgleden din fordi du er redd for å skli i dritt, eller at bikkja skal rulle seg i det. Det er heller ikke så lett å være positive til folk som aldri gir seg etter å ha fått ett nei, og når du blir uhøflig så får du fingeren og en beskjed om å dra til *******... Nei, sorry, men de jeg "kjenner" får tildelt sitt om jeg har lyst for de vet jeg i det minste er trivelige damer som jobber for å få lov til å sitte der de sitter.

Når det er sagt, jeg er ikke uhøflig mot Rom-tiggere med mindre de blir for pågående, og jeg synes at par av innleggene her har vært i drøyeste laget.

Kriminelle finner du i alle folkegrupper, men dessverre er det noen som har skilt seg litt ut de siste årene.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generalisering er en fin bil og sånn. Siden de fleste kriminelle jeg veit om er nordmenn, er selvsagt alle nordmenn kriminelle. Alle jeg kjenner som har blitt eller forsøkt blitt voldtatt, har vært utsatt for norske menn, så alle norske menn er voldtektsforbrytere. Det er mye kriminalitet i motorsykkelmiljøet, så alle som har motorsykkel er kriminelle. Shall I go on?

Akkurat når det gjelder den grupperingen som Nirm henviste til så blir det feil å drite han ut og kalle det han kom med som generalisering. De sitter faktisk ikke kun og tigger. Fryktelig naivt å tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat når det gjelder den grupperingen som Nirm henviste til så blir det feil å drite han ut og kalle det han kom med som generalisering. De sitter faktisk ikke kun og tigger. Fryktelig naivt å tro det.

Drite han ut? Generalisering er alltid feil.

Selvsagt sitter de ikke bare å tigger. Akkurat som at narkiser ikke bare sitter og tigger. Allikevel så syns vi det er mye greiere med en narkis som tigger enn en rumener som tigger. Selv om det ligger sprøyter og drit etter narkiser. Selv om de stjeler og horer for å finansiere misbruket sitt. Selv om de er en belastning for familiene sine pga misbruket sitt. Vi kan godt gi en slant til en narkoman så han får satt skuddet sitt denne dagen også, da er det ikke snakk om noen finansiering av bakmenn eller noe, selv om narko-kriminalitet er et langt større verdensproblem enn at noen bryter seg inn i noen båter og herper dem - selv om det selvsagt er kjipt for de som eier båtene.

En ting er å ikke gi til tiggere fordi man ikke vil gi til tiggere. Å skille mellom to svake grupper og sette de opp mot hverandre og synes at den ene er mer verdt enn den andre, basert på at den ene gruppa er utenlandske.. Jeg syns ikke det er noe ålreit menneskesyn. Jeg forbeholder meg retten til å synes det, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns forøvrig ikke at narkomane er noe bedre å støtte enn disse svindlerene dere syns forsøpler livet deres. De har valgt å bli narkomane en gang. De har valgt å ikke bli reine opptil flere ganger. Hvorfor skal jeg støtte deres virkelighetsflukter?

De med pappkrus har da også valgt å sitte der de sitter. De kunne jo valgt å sitte et annet sted. De kunne jo valgt å bare stikke av. De får nok penger inn fra tigginga til å ha råd til å komme seg unna.

Etc.

(Og ja, jeg veit det er tusen svar på det jeg skreiv, men det er tusen svar på det du sier om at narkomane har valgt det selv, ingen av de er noe mer eller mindre sann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drite han ut? Generalisering er alltid feil.

Selvsagt sitter de ikke bare å tigger. Akkurat som at narkiser ikke bare sitter og tigger. Allikevel så syns vi det er mye greiere med en narkis som tigger enn en rumener som tigger. Selv om det ligger sprøyter og drit etter narkiser. Selv om de stjeler og horer for å finansiere misbruket sitt. Selv om de er en belastning for familiene sine pga misbruket sitt. Vi kan godt gi en slant til en narkoman så han får satt skuddet sitt denne dagen også, da er det ikke snakk om noen finansiering av bakmenn eller noe, selv om narko-kriminalitet er et langt større verdensproblem enn at noen bryter seg inn i noen båter og herper dem - selv om det selvsagt er kjipt for de som eier båtene.

En ting er å ikke gi til tiggere fordi man ikke vil gi til tiggere. Å skille mellom to svake grupper og sette de opp mot hverandre og synes at den ene er mer verdt enn den andre, basert på at den ene gruppa er utenlandske.. Jeg syns ikke det er noe ålreit menneskesyn. Jeg forbeholder meg retten til å synes det, jeg.

Jeg bare signerer denne jeg..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tja.... skal vi se - narkomane, sniffere, alkiser og uteliggere - stort sett norske

Den andre gruppen - vel, den andre gruppen kommer hit som TURISTER de - TURISTER som mener det er NORGES PLIKT å skaffe de ett sted og bo osv.

Nei, jeg slenger ikke til de en slant - jeg ignorerer de - og kall meg gjerne kynisk fordi jeg skiller på gruppene for det gjør jeg. Den ene gruppen blir faktisk like glad om du gir de en sigarett eller en kopp kaffe, og når de får så blir de oppriktig glade og sier høflig takk osv. - og ja, de påfører familiene sorg og smerte, de påfører seg selv sorg og smerte, og javisst - en gang har de valgt å bli narkomane. Men de fleste av dem har en grunn, ikke alle har havnet der fordi de ville eksperimentere med dop - for veldig mange var den veien en flukt fra virkeligheten.

Jeg er oppvokst i ei bygd som også huser ett behandlingstilbud for unge narkomane. Unge narkomane som ble integrert i vårt lille lokalsamfunn når de var klare for det, unge narkomane som ble våre venner. Og historiene om hvorfor var mange, veldig mange, ikke alle havnet der de gjorde pga. dårlige venner - veldig mange av dem havnet der fordi de rett og slett ikke fikset hverdagen og rus ble løsningen. Og på toppen av å skulle kjempe seg ut av dritten så måtte de også kjempe med den dårlige samvittigheten for alt de har påført folk rundt seg - da er det ikke så lett å komme videre.

Så ja, jeg skiller på gruppene - turister som tigger får ikke penger av meg - narkomane, sniffere, alkiser - dvs. byens løse fugler, de får - når jeg har og kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil forøvrig si at det å ignorere ikke er noe kvalmt.

Det er da mange av dere som regelrett har ignorert at OL i år har ført til flere dødsfall pga sosial dumping og tvangsarbeid. Hvor mange kommer ikke til å ignorere problemet i Qatar og fotball VM - hvor det bl.a. allerede har kommet fram at 400 underbetalte nepalske arbeidere har omkommet under arbeidet av å sette opp stadions etc.

Hvor mange har ikke ignorert Blackfish-tråden her på forumet?
Hvor mange har ikke ignorert opprop om penger av varierende grad enten for dyr (som ikke kan tigge eller ha egen stemme), miljø (same shit) eller syke barn, unge, voksne, forskningsprosjekter. Lar du være å åpne døra når kreftforeningen kommer og ringer på med bøssebærerinnsamling? Gav samtlige her inne penger til fjorårets aksjon for demens?

*ingen* kan si de aldri har ignorert noen som har tigget penger for veldedighet. ALLE her inne har sett elendighet, og valgt å ignorere det. Ergo er det overhodet ikke noe særegent spesielt grusomt at man går forbi rumenske tiggere hver dag uten å en gang se på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe OT, men sånn ellers rundt om kring i landet. Er det kun narkomane/alkoholikere som selger Folk er Folk og =Oslo(osv) hos dere? Her i byen selger mange forskjelige grupper Folk er Folk. Asfalt er det vel stort sett kun narkomane/alkoholikere jeg har sett selge, men såvidt jeg forstår utifra nettsiden er det kun folk med ruserfaring som selger dette også så tror intrykket mitt stemmer der..


Og enda mer OT, enig med kanger ang ignorering, det er ikke kvalmt, men en noe rar oppførsel vi driver med tildags. Skikken idag er jo sånn at man ignorerer bekjentfolk når man er ute å handler. Har flere ganger sett folk som gjenkjenner noen for så å nistirre i telefonen sin/bakken og haste forbi. Har også opplevd venner av meg gjøre det samme, type "oh shit der er XXXX" for så å dra meg med inn i en butikk. Ikke er jeg uskyldig i sånt jeg heller, gjør det omtrent ubevist noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.... skal vi se - narkomane, sniffere, alkiser og uteliggere - stort sett norske

Den andre gruppen - vel, den andre gruppen kommer hit som TURISTER de - TURISTER som mener det er NORGES PLIKT å skaffe de ett sted og bo osv.

Nei, jeg slenger ikke til de en slant - jeg ignorerer de - og kall meg gjerne kynisk fordi jeg skiller på gruppene for det gjør jeg. Den ene gruppen blir faktisk like glad om du gir de en sigarett eller en kopp kaffe, og når de får så blir de oppriktig glade og sier høflig takk osv. - og ja, de påfører familiene sorg og smerte, de påfører seg selv sorg og smerte, og javisst - en gang har de valgt å bli narkomane. Men de fleste av dem har en grunn, ikke alle har havnet der fordi de ville eksperimentere med dop - for veldig mange var den veien en flukt fra virkeligheten.

Jeg er oppvokst i ei bygd som også huser ett behandlingstilbud for unge narkomane. Unge narkomane som ble integrert i vårt lille lokalsamfunn når de var klare for det, unge narkomane som ble våre venner. Og historiene om hvorfor var mange, veldig mange, ikke alle havnet der de gjorde pga. dårlige venner - veldig mange av dem havnet der fordi de rett og slett ikke fikset hverdagen og rus ble løsningen. Og på toppen av å skulle kjempe seg ut av dritten så måtte de også kjempe med den dårlige samvittigheten for alt de har påført folk rundt seg - da er det ikke så lett å komme videre.

Så ja, jeg skiller på gruppene - turister som tigger får ikke penger av meg - narkomane, sniffere, alkiser - dvs. byens løse fugler, de får - når jeg har og kan.

Jeg vil underskrive denne. Satt å lurte på hvordan jeg kunne formulere noe lignende, men du klarte det så mye bedre enn meg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fleste av dem har en grunn, ikke alle har havnet der fordi de ville eksperimentere med dop - for veldig mange var den veien en flukt fra virkeligheten.

De aller fleste har en grunn til å gjøre det de gjør. Det er allikevel ikke sånn at alle narkiser har en "god" grunn for å være narkis, og alle rumenere en dårlig grunn for å være tigger. Noen ganger er det like tåredryppende grunner for at rumenere gjør som de gjør, men de er utlendinger, så de kan gå og være tåredryppende i sitt eget land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

De aller fleste har en grunn til å gjøre det de gjør. Det er allikevel ikke sånn at alle narkiser har en "god" grunn for å være narkis, og alle rumenere en dårlig grunn for å være tigger. Noen ganger er det like tåredryppende grunner for at rumenere gjør som de gjør, men de er utlendinger, så de kan gå og være tåredryppende i sitt eget land.

Vel, jeg har ikke økonomi til å gi til alle så da prioriterer jeg. Og jeg prioriterer ikke turister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe OT, men sånn ellers rundt om kring i landet. Er det kun narkomane/alkoholikere som selger Folk er Folk og =Oslo(osv) hos dere? H

=Oslo selges av rusmisbrukere mens folk er folk selges av romfolket. I Oslo har romfolket stort sett jaget rusmisbrukerne fra sine salgssteder og fordrevet dem til områder med langt lavere inntjening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre som vet noe mer om tallene på vinningskriminalitet i Oslo når det gjelder nordmenn kontra utlendinger? Lyver tallene?

Her har du en artikkel fra Aftenposten om det. Og tallene lyver nok ikke. Det er en økning av på denne siden, og folk fra Øst-Europa er overrepresentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å skille mellom folkegrupper, men hvordan vet jeg at å gi til de utenlandske tiggerne faktisk ikke gjør ting verre for de? Hvis det er et "marked" som involverer menneskehandel, som ikke hadde skjedd hvis vi ikke gav? Og hva om det med de barna i første innlegget har et snev av sannhet i seg? Folk sier jo faktisk at de har sett dette med egne øyne. Er alle som sier det rasistiske løgnere? Magefølelsen min er rett og slett veldig dårlig når det kommer til det her. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å skille mellom folkegrupper, men hvordan vet jeg at å gi til de utenlandske tiggerne faktisk ikke gjør ting verre for de? Hvis det er et "marked" som involverer menneskehandel, som ikke hadde skjedd hvis vi ikke gav? Og hva om det med de barna i første innlegget har et snev av sannhet i seg? Folk sier jo faktisk at de har sett dette med egne øyne. Er alle som sier det rasistiske løgnere? Magefølelsen min er rett og slett veldig dårlig når det kommer til det her. :(

Problemet jeg har med skillet, er at man mer eller mindre fremhever narkomane som bedre enn de er, som at de fortjener mer hjelp og forståelse fordi de bare er noen stakkarer som har trengt en virkelighetsflukt de, klart de skal få en slant eller en kaffe eller en sigg, samtidig som at det er null forståelse for at en rumener eller 50 er i den situasjonen de er i av minst like "gode" grunner som en narkoman har. At narkomane påfører familiene sine en hel masse shit, er likegyldig. Ungene til narkomane har det ikke noe bedre enn ungene til rumenske tiggere. De stjeler og raner og horer og innimellom dreper for å få råd til å fortsette med virkelighetsflukten sin, og narkotikakriminalitet er en langt større og mer ødeleggende industri enn hva rumenere står for.

I don't get it. Hvorfor er en narkoman mer verdt medfølelse og forståelse enn hva en rumener er? At narkomane er norske og rumenere rumenske er ingen god grunn. At de pr i dag står for mindre avisoverskrifter enn hva rumenere gjør, er heller ingen god grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener ikke jeg at noen er mer verdt enn andre. Men angående diskusjonen om norske narkomane vs rumenere har med hva så mange her har sagt å gjøre. En narkoman vet du hvor pengene går. De har ikke noe annet sted å dra, og de er relativt lite organiserte. De tar heller ikke med seg ungene sine på gata for å tigge, eller løper etter deg og drar deg i armen (eller skjeller deg ut) når du ikke gir dem noe.

Noen rumenere tigger alene, men veldig mange av dem er organiserte i en eller annen grad. Pengene går ikke til den stakkars damen med et maria-bilde på gaten, men til de som lovte henne gull og grønne skoger i Norge. Og som noen har vært inne på her, hun kom fra de som hadde god nok råd til å komme seg hit.

De tar ikke imot tilbud fra private, veldedige organisasjoner eller myndighetene. Det har flere ganger vært forsøkt å gi dem verdige boforhold som alternativ til en nedbæsjet leir i skogen. Enten vil de ikke ha det i det hele tatt, eller ribber og ødelegger stedet før de drar igjen. Det er mulig det er lett å høre de dårlige historiene og ikke de gode, men jeg har ihverfall ikke hørt om noen rumenere som har blitt boende i og tatt vare på botilbud de har fått.

Det er så altfor mye som skurrer her til at jeg "tør" gi dem noe. Da gir jeg heller pengene mine til noen som har en sykdom/avhengighet og som tar imot den hjelpen de får utover kroner og øre fra forbipasserende på gata også.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten menneskegrupper karakteriseres som i denne tråden og den stigmatiserende ordbruken er stygg. Enten det gjelder utenlandske tiggere eller rusmisbrukere. Uansett hvordan man vrir på det er det menneskegrupper som står i vanskelige livssituasjoner og det er for enkelt å si at det i hovedsak er selvforskyldt. Så enkelt er det ikke, men det er kanskje lettere å forsvare stigmatiseringen ved å forenkle bildet veldig?

Jeg synes det er helt legitimt å velge hvem man vil gi noe til. De færreste har anledning til å hjelpe alle, men et minimum av respekt fortjener alle. Det å vise respekt betyr ikke at man anerkjenner dårlig oppførsel.

Ellers håper jeg det ikke er noen fra de omtalte gruppene her så de slipper å lese hvilke karakteristikker som blir gitt av dem.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten menneskegrupper karakteriseres som i denne tråden og den stigmatiserende ordbruken er stygg. Enten det gjelder utenlandske tiggere eller rusmisbrukere. Uansett hvordan man vrir på det er det menneskegrupper som står i vanskelige livssituasjoner og det er for enkelt å si at det i hovedsak er selvforskyldt. Så enkelt er det ikke, men det er kanskje lettere å forsvare stigmatiseringen ved å forenkle bildet veldig?

Jeg synes det er helt legitimt å velge hvem man vil gi noe til. De færreste har anledning til å hjelpe alle, men et minimum av respekt fortjener alle. Det å vise respekt betyr ikke at man anerkjenner dårlig oppførsel.

Ellers håper jeg det ikke er noen fra de omtalte gruppene her så de slipper å lese hvilke karakteristikker som blir gitt av dem.

Takk for dette innlegget. Måten mange av dere ordlegger dere på gjør meg oppriktig lei meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke et problem med narkomane eller tiggere, jeg har et problem med at verdi og respekt blir gitt og målt etter hva slags nasjonalitet man har. Det burde være likegyldig hvor folk kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyfrelst av filmen Chocolat snakket jeg med min mor om sigøynere, fra da hun vokste opp i Oslo på 50-60 tallet, og jeg syns det var urettferdig og foreldret at de ble diskriminert av samfunnet.

Over 10 år senere bodde jeg selv i Oslo sentrum da romfolk gjorde sitt inntog, og det tok ikke lang tid før min idealistiske tankegang begynte å slå sprekker. Ja, de har en svært vanskelig situasjon og blir diskriminert mer eller mindre åpent i en rekke land, men det er vanskelig å forholde seg fordomsfri og sympatiserende når man ser effektene på nærmiljøet. Ja, det er også andre som forsøpler Oslo, men de mengdene klær, papp, bæsj, matrester og annet søppel i parker og andre grøntområder, har jeg ikke sett lagt igjen av andre grupper.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...