Gå til innhold
Hundesonen.no

Tiggere


Gjest
 Share

Recommended Posts

Tror ikke det er mer akseptert. Jeg har et vesentlig større problem med narkomane, all den tid de stjal alle tingene mine. Hva jeg faktisk mener om narkomane kan jeg holde til meg selv, da jeg lett kan befinne meg i gaten til Hitler og kompani.

Nå har ikke jeg vært i Oslo på en god stund, og jeg vet ikke hvordan det er der. Her nede så er tiggerne ofte av utenlandsk opprinnelse, og det er sjeldent mulig å se narkomane. Og når du først ser de er det ikke tigging de bedriver, men heller litt "astral projeksjon" av sinnet. Altså, de er høyere enn Charlie Sheen på nach. Derfor er det, iallefall for meg, ganske ensbetydende å koble romfolk og tigging. Kanskje det er feil andre steder, men her er det faktisk ikke det.

Det eneste valide argumentet jeg har for at det er mer legit å gi penger til en narkoman, er i de tilfellene de selger = blader. Det vitner om at de prøver å tjene penger uten å gjøre noe ulovlig, og man får faktisk en vare for pengene.

OT, men vet du hvem som stjal tingene dine? Dersom du mente i forb. med innbrudd i kåken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 180
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det handler vel mer om at man synes de har plagsom adferd enn hvem de faktisk er...

Beklager, men dette er faktisk noe av det kvalmeste jeg har lest på lenge. Det er helt greit å ikke gi, men å skryte av å gi mennesker som livet har strippet for verdighet og som faktisk ikke har va

Om man ønsker å forstå i hvert fall mitt syn på rom-folket så kan de komme å gå en tur med meg på vestsiden av Sognsvann til våren. Husk å ha bikkja i 0,5 m bånd, ha på støvler (ja selv i 30+) og ikke

I går ble jeg stoppet av noen romenske tiggere utenfor butikken.. der stod de i de pene klærne sine, med røyken i hånda og merchedesen parkert og tigget etter penger.

Jeg sa at de kunne komme å måke taket og gårdsplassrn min så skulle de få godt betalt...men neeeeeei det var ikke interessant.... mye lettere å få penger rett i hånda.

Jeg gir aldri til tiggere, har vært mye i utlandet og sett mye fælt. Feks i India er det mye grusomt...men å gi til tiggere gjør bare alt mye verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men faktum er at mange av de sover i parker og rundt i bybildet midtvinters. Det er sikkert noen som ikke gjør det( det er alltid noen) , men det forandrer ingenting.

Nå er jeg litt usikker på hva du mener, men er det det du fikk ut av reportasjen jeg linket til?

Så fordi noen sjenerer deg ved å sitte utenfor et senter med en kaffekopp føler du deg berettiget til å kunne sende nedlatende blikk? Jeg forstår bare ikke menneskesynet.

Det er så milevis fra hvordan min mor har oppdratt meg at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne...

Det er i utgangspunktet ikke det at de sitter utenfor kjøpesentere som sjenerer meg. Du leste jo innlegget mitt hvor jeg ramset opp noen episoder?

For meg handler ikke dette om et generelt menneske syn. Jeg har overhode ingenting i mot tiggere. Jeg har vel egentlig aldri hatt noen mening om tigging i det hele tatt. Ei heller den gang det var ulovlig.

Men når tiggingen blir så pågående, og tiggere blir så provoserende, at det blir ubehagelig og plagsomt i hverdagen, så føler jeg at jeg har rett i å uttrykke mitt syn på deres nærvær.

Når man i tillegg vet at mange av disse er svindlere, som påfører andre en smerte og et dårlig rykte, så provoserer det meg enda mer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men vet du hvem som stjal tingene dine? Dersom du mente i forb. med innbrudd i kåken din.

Nei, men jeg fant en sprøyte i kjelleren forrige uke. Og det lå sammenknyttet aluminiumsfolie (som ikke var vår) på kjøkkenet når vi oppdaget det. Ikke mye, men nok til å se at det har vært en liten firkant inni der. Og alle medisinene var tatt. Ganske sikre i trua, men siden saken er henlagt kan vi aldri finne ut av det helt sikkert.

Edit: Magemedisinene mine fant jeg forøvrig igjen ute i dike på vei til et turområde, rett etter at snøen forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gir ikke til Rom-folk, av de grunnene TommyAK oppgir. Juger litt nå, for jeg kjøper kaffe til hun som sitter her på Vinderen. Hun får ikke penger, men hun får en kaffe. Jeg kjøper =Oslo hver mnd, og slenger med en 50 lapp ekstra :P De bruker det kanskje på dop, kanskje ikke. De blir så glade at jeg er ego nok til å kose meg over å glede ett annet menneske på den måte. Også har min datter en fast norsk uteligger ved Saga som hun kjøper mat, drikke og kaffe til når vi er i nærheten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til narkomane/norske tiggere kjøper jeg ofte en kaffekopp, et rundstykke eller kjøper et blad om de selger det. Av og til hender det seg at de får penger, men jeg tenker ofte at det fort går til mer stoff og dritt.

En sjelden gang har jeg gitt utenlandske tiggere, kommer veldig an på hvordan personen er i grunn. Jeg gir ofte til utenlandske gatemusikanter eller performers om det de spiller/gjør faktisk er bra. F.eks. han duden på Lilletorget i Lillehammer får aldri ei krone, han spiller den samme sangen oppatt og oppatt og oppatt. Da blir jeg litt lei.

Jeg møter aldri tiggere med et nedlatende blikk med mindre de er helt ekstremt pågående selv om jeg sier jeg ikke har kontanter. Jeg pleier ellers å møte dem med et beklagende smil hvis jeg ikke har/vil gi dem penger. De er alle mennesker, de har bare tatt dårlige beslutninger i livet, blitt født i ekstremt dårlige kår og ikke kjenner til noe annet, osv. Vi vet ikke bakgrunnen til norske, narkomane Ronny eller Alexandra fra Romania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt usikker på hva du mener, men er det det du fikk ut av reportasjen jeg linket til?

Det er i utgangspunktet ikke det at de sitter utenfor kjøpesentere som sjenerer meg. Du leste jo innlegget mitt hvor jeg ramset opp noen episoder?

For meg handler ikke dette om et generelt menneske syn. Jeg har overhode ingenting i mot tiggere. Jeg har vel egentlig aldri hatt noen mening om tigging i det hele tatt. Ei heller den gang det var ulovlig.

Men når tiggingen blir så pågående, og tiggere blir så provoserende, at det blir ubehagelig og plagsomt i hverdagen, så føler jeg at jeg har rett i å uttrykke mitt syn på deres nærvær.

Når man i tillegg vet at mange av disse er svindlere, som påfører andre en smerte og et dårlig rykte, så provoserer det meg enda mer.

Det var du selv som fortalte at du ga de et nedlatende blikk og du følte for å formidle en "morsom" historie om noen du kjenner som latterligjorde en tigger, sant? Jeg synes det innlegget sier mye om et menneskesyn.

De fleste tiggerne er ikke pågående , de fleste sitter bare der. Akkurat som de fleste Nordmenn heldigvis har folkeskikk nok til å ikke latterligjøre, spytte på eller utøve vold mot de. Det skjer ofte nok det også.

@Nirm : når Kanger presterer å påstå at Romfolk ( regner med det var Romfolk generelt som ble betegnet slik , siden det var kulturen og genetikken det var noe feil med) dessverre ikke evner å oppføre seg bedre så forbeholder jeg meg retten til å ta det veldig personlig faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg gir ikke til tiggere... Grunnen er nevnt tidligere. Er de her i Norge og har "registrert" at de er her, har de krav på å få tak over hodet om nettene og støtte fra staten (sosialhjelp) til å komme seg på beina, eventuelt en bilett hjem til landet de kommer ifra.

Asvalt og Folk er folk kan jeg finne på å kjøpe om jeg har cash på meg. Jeg handler også gjerne på bruktbutikken til frelsesarmeen.

Sosialhjelp får du faktisk ikke uten å ha krav på det, har du penger nok på konto til å klare deg en stund så får du ikke et rødt øre fra staten, de regner seg frem til sånn ca hvor lenge pengene du har skal holde og så kan du søke igjen til da. Har du derimot ingeting på konto ja da kommer hjelpen stort sett fort utifra hva jeg har sett.

Ja det er utrolig hvor lett det er å falle utenfor samfunnet, believe me i know, og jeg ser ikke nedlatende på noen av tiggerne jeg møter. Jeg smiler til han som pleier å sitte under togstastjonen og spiller trekkspill, jeg er alltid hyggelig mot de som pleier å sitte utenfor kjøpesenteret. Eneste jeg rusher litt forbi er alkoholikerne i sentrum på lørdagskvelden, de er jeg ikke helt trygge på, men det er pågrunn av personlige opplevelser ellers i livet mitt ikke pga noe de har gjort.

Vi har også både dag og natteravner som går rundt i byen her og de slår gjerne av en prat med tiggerne/rumisbrukerne/alkoholikerne og spør hvordan det går osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste tiggerne er ikke pågående , de fleste sitter bare der. Akkurat som de fleste Nordmenn heldigvis har folkeskikk nok til å ikke latterligjøre, spytte på eller utøve vold mot de. Det skjer ofte nok det også.

Men i alle dager!

Jeg tror jeg skal la det ligge, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke til pågående folk. Jeg kjøper heller ikke av pågående selgere (enten de selger = ettellerannet, "Folk er folk" eller står på kjøpesentrene for å prakke på meg Omega3-ettellerannethumbug).

Det Gjør ikke jeg heller. Jeg gir når jeg føler for og er noen pågående kan de bare glemme det.

Jeg har ingen problemer med at folk ikke gir, det er når man blir nedlatende og fordømmende jeg sliter..

Forøvrig juger jeg. Jeg gikk på en Omega3 smell i ammetåka når en pågående selger ikke ga seg. Der og da sa jeg hva som helst for å slippe unna.

Jeg har omega3 her enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Gjør ikke jeg heller. Jeg gir når jeg føler for og er noen pågående kan de bare glemme det.

Jeg har ingen problemer med at folk ikke gir, det er når man blir nedlatende og fordømmende jeg sliter..

Forøvrig juger jeg. Jeg gikk på en Omega3 smell i ammetåka når en pågående selger ikke ga seg. Der og da sa jeg hva som helst for å slippe unna.

Jeg har omega3 her enda.

DET er irriterende det...en gange endte jeg opp med å melde meg inn i KRFU bare for å melde meg ut igjen med en gang jeg fikk bekreftelse på å ha blitt medlem. Makan til masete stand person, han fotfølgte meg seriøst omtrent hele helgen... (søstera mi var velkjent medlem og derfor mente de at jeg jo måtte ha potensiale til å bli et like ypperlig medlem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som er i "slekt" med disse dere prater så nedlatende om- så er det ganske sårt å lese. Godt det finnes noe medmenneslighet der ute.

Så er det å skille litt igjen da. 99.9% her inne snakker om den menneskegruppen som løper rundt med pappkoppen der en del blåøyde nordmenn trur at de bare er her for å tigge litt.

Men for all del. Dere har full rett til å ta det personlig, bli såret eller hva dere nå ønsker. Men det er vel litt slitsomt i lengden å ta ting til seg fordi man er i "slekt" med noen? Men der er vi forskjellig. Jeg orker ikke å bry meg om hva folk synes om min "slekt", og jeg er en salig blanding av ufattelig mye som er hatet. :P Både sigøynerblod (om enn litt lengre bak enn dere), nazister, samer og mordere...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig juger jeg. Jeg gikk på en Omega3 smell i ammetåka når en pågående selger ikke ga seg. Der og da sa jeg hva som helst for å slippe unna.

Jeg har omega3 her enda.

Hmmmm... jeg har også gått på et par smeller, faktisk... Jeg har latt meg overtale til å bytte strømleverandør pga noen som stod på butikken og solgte og var pågående... og jeg har kjøpt et par bøker av noen dørselgere :aww:. Det var i mine svake øyeblikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel mer om at man synes de har plagsom adferd enn hvem de faktisk er...

Nja. Jeg er hverken tigger, romfolk eller rumener, men jeg reagerer faktisk på det menneskesynet som fremlegges i denne tråden. Folk som sitter på bakken med et pappkrus i hånda er åpenbart søppel, men noe av søppelet er mer søppel enn resten av søppelet, så vi setter nesa vår i sky og hutrer over å bli pådytta dette søppelet når vi beveger oss i samfunnet, for alle veit at de er svindlere som egentlig har en feit mercedes stående på en parkeringsplass i nærheten.

Jeg syns forøvrig ikke at narkomane er noe bedre å støtte enn disse svindlerene dere syns forsøpler livet deres. De har valgt å bli narkomane en gang. De har valgt å ikke bli reine opptil flere ganger. Hvorfor skal jeg støtte deres virkelighetsflukter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner, som er håndverker, skulle innom butikken og handle seg lunsj. Utenfor satt det en/ei med pappkruset sitt og tigde, så da tok han jeg kjenner med seg termosen sin og gikk bort å fylte opp koppen til tiggeren med kaffe. "Må'kke sitte her med tom kopp!" :lol: :lol:

Jeg gir aldri penger til tiggere. Disse romfolka som sitter rundt, overser jeg med en overlegen og nedlatende mine, for å vise hvor lite jeg ønsker å ha dem her. Jeg kjøper heller aldri disse magasinene ("folk er folk" heter det vel) som enkelte av dem selger. Men jeg alltid kjøper =Vestfold.

Det er en ting å ikke gi penger, og bare la de være i fred. Men jeg syns det han du kjenner gjorde er direkte kvalmt. Uansett grunn for at de sitter der med koppen sin så er det ikke greit, det er nedverdigende.

Jeg gir heller ikke penger til tiggere, men jeg har gitt mat/brød/røyk whatever om jeg har hatt litt ekstra. Hun/han som sitter der får mer for det enn penger, som antageligvis går videre til bakmenn.

Norske narkomane slår jeg ofte av en prat med, de er alltid hyggelige og mange har en god historie på lager! Har jeg noen småkroner får de gjerne det.

Jeg har selv en i nær familie som har vært både uteligger og narkoman i mange år, som heldigvis har kommet seg ut av det. Og han er en av det snilleste, og mest empatiske mennesket jeg vet om! Man kan si mye, og teoretisk sett er det et valg de har tatt. Men det valget er ofte mye lettere å leve med.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir aldri, og fatter ikke hvorfor forbudet mot tigging ble opphevet. BBC har forøvrig et par dokumentarer som viser en hjerteskjærende utnyttelse av barn som blir lært opp til å tigge og stjele (Britain's Child Beggars og Gypsy Child Thieves).

Jada, jeg har også sigøynerblod i årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er romfolk, polakker eller asiatere som tigger så er det likegyldig for meg! Jeg gir ikke til utenlandske tiggere av egen erfaring.

Men jeg gir gjerne litt til narkomane, helst kjøper jeg =oslo/drammen eller kjøper noe til de fordi jeg så hvor mye det betydde for fetteren min den gangen han bodde på gata! Og jeg får alltid et takk og kanskje en klem hvis jeg gir de noe, fra tiggerne har jeg kun fått kjeft og fåty slengt ting etter meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske narkomane slår jeg ofte av en prat med, de er alltid hyggelige og mange har en god historie på lager! Har jeg noen småkroner får de gjerne det.

Jeg har selv en i nær familie som har vært både uteligger og narkoman i mange år, som heldigvis har kommet seg ut av det. Og han er en av det snilleste, og mest empatiske mennesket jeg vet om! Man kan si mye, og teoretisk sett er det et valg de har tatt. Men det valget er ofte mye lettere å leve med.

Det samme kan sannsynligvis sies om de aller fleste utenlandske tiggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad forbudet mot tigging ble opphevet, jeg. Smått absurd å skulle forby det å spørre folk om hjelp, for det er det tigging er.

Jeg gir når jeg har (og det trenger ikke være penger, ga bort en lipgloss til ei ung jente - herregud så glad a ble), og lever kanskje litt i den trua at om de skaffer seg penger på ærlig vis (som tigging er), så er det kanskje ikke nødvendig å stjele.

Men jeg ser og opplever konsekvensene av at myndighetene ikke løfter en finger ifht. rumenere i Oslo. På under ett år har jeg hatt sju innbrudd i bilen, ett i kjellerboden og et tyveri av selve bilen (eller, bilen har blitt stjålet to ganger, andre gangen var av ei norsk dame). I tilegg bryter de seg inn i oppgangen her og drar ut alt av søppledunkene. De driter ned alle parker og barnehager (jeg var dum som slapp valpetrynet på tur i stad, ikke noe er som eimen av folkmøkk i stua :x ) og forsøpler noe voldsomt.

Mye av dette kunne vært unngått om kommunen og staten prøvde å løse i problemene i stedet for å krangle, men det ser ikke ut til å skje.

En (relativt) klok mann sa til meg en gang at en drittsekk er en drittsekk uansett hudfarge. Sånn ståa er i Oslo nå, så er du en drittsekk om du er rumener. Og det er ikke spesielt kult, synes jeg.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...