Gå til innhold
Hundesonen.no

Tiggere


Gjest
 Share

Recommended Posts

Du trenger ikke å bli nedlatende med "kjære vene Lill" selv om du helt sikkert har rett altså, det er unødvendig :)

Det var ikke ment sånn, det var ment som en spøk, ergo min smiley jeg redigerte inn sekunder senere :P

EDIT: Altså, fordi saken er noe av det mest ironiske jeg har lest på lenge, så fant jeg det litt "uffda" at du hadde lest saken uten å få med deg den heller uventede vrien på storyen. Litt som , ai, kjære deg som har tenkt den saken var ekte... tvert i mot er det noe av det verste som har kommet fram innenfor det temaet , get ready for a good story *queue laughter* :P

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 180
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det handler vel mer om at man synes de har plagsom adferd enn hvem de faktisk er...

Beklager, men dette er faktisk noe av det kvalmeste jeg har lest på lenge. Det er helt greit å ikke gi, men å skryte av å gi mennesker som livet har strippet for verdighet og som faktisk ikke har va

Om man ønsker å forstå i hvert fall mitt syn på rom-folket så kan de komme å gå en tur med meg på vestsiden av Sognsvann til våren. Husk å ha bikkja i 0,5 m bånd, ha på støvler (ja selv i 30+) og ikke

Denne tråden får meg til å tenke på historien om den stakkars lille blonde maria som ble funnet i en romleir og sikkert derfor utsatt for menneskehandel og kidnapping.

"No one ever choose to sleep out in the gutter, some times thats just the most comfortable place" -Bright Eyes.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner, som er håndverker, skulle innom butikken og handle seg lunsj. Utenfor satt det en/ei med pappkruset sitt og tigde, så da tok han jeg kjenner med seg termosen sin og gikk bort å fylte opp koppen til tiggeren med kaffe. "Må'kke sitte her med tom kopp!" :lol: :lol:

Jeg gir aldri penger til tiggere. Disse romfolka som sitter rundt, overser jeg med en overlegen og nedlatende mine, for å vise hvor lite jeg ønsker å ha dem her. Jeg kjøper heller aldri disse magasinene ("folk er folk" heter det vel) som enkelte av dem selger. Men jeg alltid kjøper =Vestfold.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Da jeg jobbet i Oslo sentrum for mange år siden var det noen faste "tiggere" som fikk en slant når jeg hadde. De "gode gamle alkis/narko type" - da arbeidsplassen min var på Grünerløkka og jeg og bikkja gikk oppover hver dag passerte vi Blå Kors, og der var gjengen samlet hver morgen. Vi var poppis når vi passerte der bikkja og jeg, og når jeg traff igjen disse i sentrum og de satt der med koppene sine så fikk de alltid en slant når jeg hadde.

Ett par av de kjøpte hundesnacks og gav til Billy om morgenen, og en gang når det stod noen "fremmede" utenfor Blå Kors - "fremmede" som opptrådte litt truene og bad om penger når jeg passerte, så kom det umiddelbart tre karer (av den faste gjengen) ilende og bad de gi **** i å plage oss :).

Derfor gir jeg den dag i dag til disse "gamle narkisene" når jeg har kontanter. = Oslo kjøper jeg også når jeg har anledning til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg synes det er artig at det er mer akseptert å støtte narkotikaindustrien enn mulige potensielle bakmenn. Hvorfor det? Hva er argumentet?

Fordi jeg mener at folk som har levd på gaten så lenge jeg har vært aktiv i yrkeslivet faktisk fortjener å ha det bra. Fordi det bak disse skjebnene er mennesker.

Når svaret er "tusen takk, nå skal jeg kjøpe meg en kopp kaffe" så tenker jeg at jeg har bidratt til at noens dag har blitt litt bedre.

Flesteparten av de jeg bidro med litt til (eller bidrar av og til) var sniffere og alkoholikere - og de har alltid vært en del av Oslo's gatebilde (i alle fall så lenge jeg har vært i jobb). I dag selger de fleste av dem =Oslo - og da blir mitt spørsmål, er det feil å kjøpe det også da? For halvparten av pengene går jo til selger - og da går det like mye til rus som tjuekroningen jeg kaster i koppen? En tjuekroning de for øvrig ikke spør om, de sitter bare i ro og sniffer videre på whatever.............

Det er tragiske skjebner bak de "nye" tiggerne også - men jeg fikser ikke den pågående tiggingen, derfor får de heller ikke noe av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gitt, og kommer nok heller aldri til å gjøre det. Veldig enig med @Belgerpia, den pågående tiggingen gjør meg sprø (når jeg tenker meg om har jeg heller aldri gitt til norske tiggere, men hvertfall i Tønsberg er det ekstremt få av dem). Jeg jobber jo på Shell 7-Eleven og der er det en 4-5 stk faste som kommer innom flere ganger om dagen for å bruke doen og fylle vannflasker. De bruker toalettet til å vaske seg også forresten, det er ganske enkelt å se. Så vil de veksle et tonn med småpenger også et par ganger om dagen.

Blir bare mer og mer skeptisk når så mange som kommer fra f. eks Romania sier at vi er totalt naive og bare blir lurt. Jeg har litt den samme følelsen selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner, som er håndverker, skulle innom butikken og handle seg lunsj. Utenfor satt det en/ei med pappkruset sitt og tigde, så da tok han jeg kjenner med seg termosen sin og gikk bort å fylte opp koppen til tiggeren med kaffe. "Må'kke sitte her med tom kopp!" :lol: :lol:

Jeg gir aldri penger til tiggere. Disse romfolka som sitter rundt, overser jeg med en overlegen og nedlatende mine, for å vise hvor lite jeg ønsker å ha dem her. Jeg kjøper heller aldri disse magasinene ("folk er folk" heter det vel) som enkelte av dem selger. Men jeg alltid kjøper =Vestfold.

Beklager, men dette er faktisk noe av det kvalmeste jeg har lest på lenge.

Det er helt greit å ikke gi, men å skryte av å gi mennesker som livet har strippet for verdighet og som faktisk ikke har valgt livet de lever et "nedlatende blikk" er bare... kvalmt. De er mennesker, med menneskeverd.

@Belgerpia : de narkomane nordmennene har valgt det i større grad enn romfolket. Disse er født inn i en fattigdom vi ikke kan forestille oss, de vil aldri få en ærlig jobb og de har ikke en mulighet til noen annen fremtid.

Jeg har vaset rundt på Tøyen og i Drammen til alle døgnets tider ( babyer som ikke sover gir underlige døgnrytmer ) og å se de ligge tett sammen i Tøyenparken i 20 minus midt på natten avslutter enhver spekulasjon om skjult rikdom for min del.

Helt ærlig synes jeg de hadde fortjent et hemmelig palass i Romania for alt de går i gjennom for å få vekslepengene deres.

Jepp, jeg gir til tiggere hvis jeg har veksel. Uansett opphav ( det er ikke så himla lenge siden det var helt innafor å tvangsterilisere undermennesker som meg her i dette herlige "naive" landet, så jeg føler ikke at jeg er den rette til å bedrive forskjellsbehandling på grunnlag av genetikk akkurat) , jeg driter i om 4 kr av en tier går til en eller annen bakmann. Det hjelper nemlig ikke tiggeren forann meg en dritt . Han/ hun opphører ikke med å være fattig fordi om jeg tar et standpunkt mot bakmennene. Hvis det finnes bakmenn. All etterforskning viser at det sannsynligvis ikke gjør det, selv om noen alltid har lest eller hørt noe som kan få de til å sove bedre om natten.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg mener at folk som har levd på gaten så lenge jeg har vært aktiv i yrkeslivet faktisk fortjener å ha det bra. Fordi det bak disse skjebnene er mennesker.

Når svaret er "tusen takk, nå skal jeg kjøpe meg en kopp kaffe" så tenker jeg at jeg har bidratt til at noens dag har blitt litt bedre.

Flesteparten av de jeg bidro med litt til (eller bidrar av og til) var sniffere og alkoholikere - og de har alltid vært en del av Oslo's gatebilde (i alle fall så lenge jeg har vært i jobb). I dag selger de fleste av dem =Oslo - og da blir mitt spørsmål, er det feil å kjøpe det også da? For halvparten av pengene går jo til selger - og da går det like mye til rus som tjuekroningen jeg kaster i koppen? En tjuekroning de for øvrig ikke spør om, de sitter bare i ro og sniffer videre på whatever...

Det er tragiske skjebner bak de "nye" tiggerne også - men jeg fikser ikke den pågående tiggingen, derfor får de heller ikke noe av meg.

Helt enig. Jeg bor midt i smørøyet hva dette angår (Gamle Oslo), og har absolutt aldri hatt ubehageligheter med disse "gæmlisene". Tvert i mot spanderer de alltid et smil og et hei og klapper litt på hunden.

Har hatt mange runder med meg selv ang. tigginga til spesielt Rom-folket, og har landet på at jeg ikke gir. Helt enig at det at de er så pågående gjør noe med meg, og er usikker på om det faktisk vil bidra.

Men igjen. Tror aldri jeg kommer til å bli helt enig med meg selv her, og er slett ikke umulig at jeg vil endre mening heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Rom folket bare holdt seg til tigging trur jeg fler hadde hatt litt mindre i mot de. Tiggere i seg selv bryr meg ikke. Kriminelle folk som i tillegg forsøpler noe helt enormt har jeg lite til overs for, uansett hvor de kommer fra.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men dette er faktisk noe av det kvalmeste jeg har lest på lenge.

Det er helt greit å ikke gi, men å skryte av å gi mennesker som livet har strippet for verdighet og som faktisk ikke har valgt livet de lever et "nedlatende blikk" er bare... kvalmt. De er mennesker, med menneskeverd.

Skryt? Om det er skryt å si sin ærlige mening, så deg om det. Og at de ikke har valgt sin måte og tjene til livets opphold? Jeg vet ikke, jeg. Det finnes jo personer som har sett, og fortalt om, en helt annen situasjon en det disse såkalte romfolkene gir inntrykk av.

I Tønsberg - både i sentrum og utenfor - kommer du ikke inn i en butikk/kjøpesenter uten å måtte passere disse som sitter og rister på pappkrusene sine. Jeg har til og med fått dem på døra her hjemme.

I fjor sommer satt vi på brygga i Tønsberg, for å se på livet og nyte sola. Men vi måtte tilslutt gå, fordi det var noen av disse som syns det var veldig gøy å provosere Supra.

Vi lå i Tønsberg gjestehavn med båten. Da kom de og banka på og vifta med pappkrusa sine, mens de stod og klaga og peip. Til slutt måtte politiet komme og jage dem bort fordi de plaga alle båtturistene.

Kommunen måtte bruke masse tid og ressurser på å rydde opp etter på messeområde - et i utgangspunktet hyggelig turområde - fordi det så ut som en svinesti etter at de hadde bodd der.

For meg er disse menneskene svindlere og et uønsket element, og jeg forbeholder meg retten til å gi uttrykk for hva jeg syns om dem :aww:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skryt? Om det er skryt å si sin ærlige mening, så deg om det. Og at de ikke har valgt sin måte og tjene til livets opphold? Jeg vet ikke, jeg. Det finnes jo personer som har sett, og fortalt om, en helt annen situasjon en det disse såkalte romfolkene gir inntrykk av.

I Tønsberg - både i sentrum og utenfor - kommer du ikke inn i en butikk/kjøpesenter uten å måtte passere disse som sitter og rister på pappkrusene sine. Jeg har til og med fått dem på døra her hjemme.

I fjor sommer satt vi på brygga i Tønsberg, for å se på livet og nyte sola. Men vi måtte tilslutt gå, fordi det var noen av disse som syns det var veldig gøy å provosere Supra.

Vi lå i Tønsberg gjestehavn med båten. Da kom de og banka på og vifta med pappkrusa sine, mens de stod og klaga og peip. Til slutt måtte politiet komme og jage dem bort fordi de plaga alle båtturistene.

Kommunen måtte bruke masse tid og ressurser på å rydde opp etter på messeområde - et i utgangspunktet hyggelig turområde - fordi det så ut som en svinesti etter at de hadde bodd der.

For meg er disse menneskene svindlere og et uønsket element, og jeg forbeholder meg retten til å gi uttrykk for hva jeg syns om dem :aww:

Så du mener at ubekreftede rykter ( som oftest bygget på ffordommer) gir deg rett til å se ned på andre mennesker. Really? Helt alvorlig?

Du har INGEN rett. Du har ikke høyere verdi som menneske enn hverken narkomane tiggere eller utenlandske tiggere. Du er på ingen måte et bedre menneske.

Jeg gir heller ikke til pågående tiggere, men de møter jeg mindre og mindre av. At noen sitter å rasler med en kopp på utsiden av et senter klarer jeg ikke å ta som en fornærmelse mot meg som person faktisk.

Narkomane bedriver også kriminalitet, folk som har behov for penger drives ofte til kriminalitet. Enten det er til mat eller narkotika.

Og ( fakta) Romanifolket elsker garantert barna sine like mye som Nordmenn flest.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at ubekreftede rykter ( som oftest bygget på ffordommer) gir deg rett til å se ned på andre mennesker. Really? Helt alvorlig?

Du har INGEN rett. Du har ikke høyere verdi som menneske enn hverken narkomane tiggere eller utenlandske tiggere. Du er på ingen måte et bedre menneske.

Jeg gir heller ikke til pågående tiggere, men de møter jeg mindre og mindre av. At noen sitter å rasler med en kopp på utsiden av et senter klarer jeg ikke å ta som en fornærmelse mot meg som person faktisk.

Narkomane bedriver også kriminalitet, folk som har behov for penger drives ofte til kriminalitet. Enten det er til mat eller narkotika.

Og ( fakta) Romanifolket elsker garantert barna sine like mye som Nordmenn flest.

Hvorfor drar du inn barn og narkomane når du svarer meg? Jeg har ikke nevnt noe om de.

Om jeg er et bedre menneske? Jeg har helt sikkert mange sider ved min person som andre ikke ville satt pris på. Forskjellen er at jeg ikke påtvinger andre å måtte forholde seg til mine dårlige sider.

Ubekreftede rykter bygget på fordommer? Denne damen har sikkert ikke så mange fordommene, siden hun har valgt å reise til Romania for å hjelpe trengende, men hun har en ganske god innsikt på hva som gjelder de som tigger her i landet http://ipad.dagbladet.no/2013/05/04/nyheter/romfolket/rumenia/romenia/romania/27003902/

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene Lill, den historien er jo det verste eksempelet på overdreven snillisme i Norge på denne siden av årtusenet :P .....

http://www.nordlys.no/nyheter/article7096334.ece

Det var jo ikke den historien det gjaldt uansett da :) Litt forskjell på hedemarken og Tromsø regner jeg med :P Og ser liten vits at en lokalavis i hedemarken skal skrive om saken en god stund etter det skjedde :)

Jeg synes det er artig at det er mer akseptert å støtte narkotikaindustrien enn mulige potensielle bakmenn. Hvorfor det? Hva er argumentet?

Nå tenker jeg ikke på selve industiren nei, men jeg støtter heller narkomane enn utenlandske tiggere rett og slett fordi de gangene jeg har valgt å gi de mat eller kaffe istedenfor penger så har samtlige tiggere blitt drit forbanna på meg, mewns de narkomane er veldige glade til tross for at de evt akkurat har spist. Da legger de maten i sekken og sier de skal spise den senere :)

Og pga historien min tidligere i tråden. Og jeg er ikke den eneste som har hatt den opplevelsen i Drammen, tigggere på dagen, ute på byn på kvelden!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tiggere her jeg ferdes nå. Men da jeg bodde i oslo gav jeg til folk som spurte pent. Et raslende pappkrus trøkt oppi nesa gav jeg aldri til, men kom noen og spurte pent om å få noen kroner så fikk de om jeg hadde småpenger, uansett nasjonalitet. Kjøpte også =oslo endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Belgerpia : de narkomane nordmennene har valgt det i større grad enn romfolket. Disse er født inn i en fattigdom vi ikke kan forestille oss, de vil aldri få en ærlig jobb og de har ikke en mulighet til noen annen fremtid.

jeg driter i om 4 kr av en tier går til en eller annen bakmann.

Jeg synes helt ærlig at det er litt kvalmende å få den regla om at narkomane har valgt det selv… Og at de driver kriminalitet? Jeg føler meg hundre ganger tryggere med norske narkomane enn rumenske tiggere. Det er så lett å hate det åpenbare, mens de stakkarslige tiggerne… Hvor har du det fra at de er født inn i fattigdom? Hvis de var født inn i fattigdom hadde de ikke hatt råd å komme til norge. Hvis det er bakmenn kan jeg love deg at 4kr av en tier ikke går til en bakmann, vi snakker nok 9,90kr av en tier… Og i det tredje tilfellet, med de sigøynerfamiliene som er velstående og finner ut at de skal til norge og tjene peng, så går 10 av 10 kr som du gir til bestemora deres som de har fløyet inn siden hun ser ekstra stakkarslig ut og hadde hatt polio i gammeldager så hun har et krokbein til de selv, skattefritt. Bruker de til å betale for iPhoneabbonementene sine, flyreiser i skytteltrafikk mellom Norge og Romania for å hente inn flere fra familien i Romania eller sender pengene til familie i Romania som overhodet ikke er fattige.

Vil man hjelpe fattige i Romania eller andre land i Europa bør man gi til hjelpeorganisasjoner som har bevist arbeidet sitt i selve Romania. Bevist, fordi det gang på gang kommer fram at pengene ikke blir brukt til det de skal. Se eksempler her:

http://www.nrk.no/norge/romania-stotte-gar-ikke-til-romfolk-1.11071985

"Ingen av de 70 største prosjektene som har fått norske EØS-midler i Romania, er rettet spesielt mot romfolk, skriver Aftenposten i dag. Av 730 millioner kroner er bare 1,1 millioner gått til slike prosjekter."

http://www.nrk.no/nordland/_-vil-aldri-hjelpe-romfolket-igjen-1.8332354

"Totalt har Shirley Bottoflsen (77) brukt 29.000 kroner på å hjelpe romfolk, mesteparten har gått til tog- og flybilletter slik at de skulle komme seg hjem.

- De er tilbake alle unntatt en. I tillegg er flere i familien kommet. Det er veldig leit, for jeg ville gjerne hjelpe dem. Men når jeg blir misbrukt på denne måten, er det ikke noe koselig, sier Bottolfsen til NRK.no."

Romania er ikke et sted man automatisk blir født inn i fattigdom i, fryktelig feil holdning. Romfolket har en særegen posisjon og evne til å ikke gjøre så mye ut av seg selv. Det er derfor Norge har prøvd å sende penger inn for å stimulere at flere romfolk skal komme seg på skole og få en normal inntekt som alle andre. Men pengene blir sullet bort og kulturen er så sterk… Dessverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor drar du inn barn og narkomane når du svarer meg? Jeg har ikke nevnt noe om de.

Om jeg er et bedre menneske? Jeg har helt sikkert mange sider ved min person som andre ikke ville satt pris på. Forskjellen er at jeg ikke påtvinger andre å måtte forholde seg til mine dårlige sider.

Ubekreftede rykter bygget på fordommer? Denne damen har sikkert ikke så mange fordommene, siden hun har valgt å reise til Romania for å hjelpe trengende, men hun har en ganske god innsikt på hva som gjelder de som tigger her i landet http://ipad.dagbladet.no/2013/05/04/nyheter/romfolket/rumenia/romenia/romania/27003902/

Beklager, men faktum er at mange av de sover i parker og rundt i bybildet midtvinters. Det er sikkert noen som ikke gjør det( det er alltid noen) , men det forandrer ingenting.

Så fordi noen sjenerer deg ved å sitte utenfor et senter med en kaffekopp føler du deg berettiget til å kunne sende nedlatende blikk? Jeg forstår bare ikke menneskesynet.

Det er så milevis fra hvordan min mor har oppdratt meg at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne...

Det som blir sagt om tiggerne nå er faktisk skremmende likt mye av det som ble sagt om all romani for få år siden.

Det er de samme holdningene og det samme menneskesynet som går igjen og igjen...

Nordmenn som er så redde for å bli lurt at de heller lar være å hjelpe noen i frykt for å miste så mye som et eneste lite øre til noen som muligens kanskje ikke "fortjener" det ( som om nordmenn flest fortjener så mye mer enn andre) er så... smålig, teit og ola dunk at jeg blir helt matt.

Tråden startet med et innlegg om at romanske tiggere ga småbarn heroin for å få til å ligge i ro. Derfor tok jeg med at de faktisk bryr seg om barna sine de også.

Mamma har faktisk gjort en bedre jobb i å oppdra oss enn de fleste "rene" nordmennene har gjort med oss til tross for sitt sterkt tvilsomme blod.

Vi har i det minste lært å respektere andre mennesker uansett livssituasjon, religion og status.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden startet med et innlegg om at romanske tiggere ga småbarn heroin for å få til å ligge i ro. Derfor tok jeg med at de faktisk bryr seg om barna sine de også.

Mamma har faktisk gjort en bedre jobb i å oppdra oss enn de fleste "rene" nordmennene har gjort med oss til tross for sitt sterkt tvilsomme blod.

Vi har i det minste lært å respektere andre mennesker uansett livssituasjon, religion og status.

1) Nå har ikke jeg lest startinnlegget, men slik du skriver det her så virker det virkelig ikke som å bry seg om barna at de blir gitt heroin for å ligge i ro.

2) Og sånn rent generelt: De rumenske tiggerne er ikke det samme som romfolk i Norge og sigøynere (ikke "lov" å kalle dem det, jeg vet det) i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden enkelte tydeligvis ikke har forstått det, så er jeg rom. Ikke ren, men såpass mye at jeg bare trenger et skaut for å være overbevisende tigger.

Nei, jeg har ingen genetisk defekt som gjør at jeg snylter og er lat. Faktisk er moren min den eneste jeg vet om som har jobbet igjennom 4 kreftbehandlinger og jeg har jobbet siden jeg var 13.

Heldigvis overlevde familien min den genetiske utryddningen som har pågått i Norge, dere vet : da man måtte fjerne dette skitne romfolket som stjal, tagg, forsøplet og skapte uorden i det offentlige rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Nå har ikke jeg lest startinnlegget, men slik du skriver det her så virker det virkelig ikke som å bry seg om barna at de blir gitt heroin for å ligge i ro.

2) Og sånn rent generelt: De rumenske tiggerne er ikke det samme som romfolk i Norge og sigøynere (ikke "lov" å kalle dem det, jeg vet det) i Norge.

Jeg vet at Romfolket og rumenere ikke er det samme folket ja. Tror ikke kanger er klar over det. Poenget er at argumentasjonen er helt lik som den gang da.

Nei, jeg mener Ikke det er greit om de gir småbarn heroin, poenget er at jeg Ikke tror på at de gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden enkelte tydeligvis ikke har forstått det, så er jeg rom. Ikke ren, men såpass mye at jeg bare trenger et skaut for å være overbevisende tigger.

Nei, jeg har ingen genetisk defekt som gjør at jeg snylter og er lat. Faktisk er moren min den eneste jeg vet om som har jobbet igjennom 4 kreftbehandlinger og jeg har jobbet siden jeg var 13.

Heldigvis overlevde familien min den genetiske utryddningen som har pågått i Norge, dere vet : da man måtte fjerne dette skitne romfolket som stjal, tagg, forsøplet og skapte uorden i det offentlige rom.

Jeg har lest du har skrevet dette tidligere derfor følte jeg for å presisere at det faktisk er forskjell på de rumenske tiggerne som kommer hit og romfolk i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden enkelte tydeligvis ikke har forstått det, så er jeg rom. Ikke ren, men såpass mye at jeg bare trenger et skaut for å være overbevisende tigger.

Nei, jeg har ingen genetisk defekt som gjør at jeg snylter og er lat. Faktisk er moren min den eneste jeg vet om som har jobbet igjennom 4 kreftbehandlinger og jeg har jobbet siden jeg var 13.

Heldigvis overlevde familien min den genetiske utryddningen som har pågått i Norge, dere vet : da man måtte fjerne dette skitne romfolket som stjal, tagg, forsøplet og skapte uorden i det offentlige rom.

Nå handler vel denne tråden hverken om deg eller din mor? Og det må vel kunne gå an å diskutere en ting uten at folk tar det personlig? Jeg tviler på at noen her inne er for etnisk utrenskning av noen som helst på denne kloden.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir av og til penger til narkomane, og kjøper innimellom =Oslo.

Utenlandske tiggere går jeg forbi flere ganger daglig, og jeg sliter veldig med å gjøre opp min egen mening om hva jeg syns om det. Jeg har så langt latt være å gi noe til de, uten at jeg helt vet hvorfor. Hvorfor skal jeg kunne gi til narkomane, men ikke til utenlandske tiggere?

Jeg vil ikke la være å gi til noen bare fordi de er utenlandske - det blir jo helt feil. Et menneskeliv er like mye verdt uansett om man er etnisk norsk eller ikke.

Grunnen til at jeg ikke gir noe til Romanifolket er fordi jeg hører (og ser) så mye negativt om folkegruppen, både fra venner og media. Da spesielt om uhøflighet, forsøpling og kriminalitet. Men jeg er livredd for å dra alle over samme kam, og derfor bare passere glatt forbi kvinnen fra Romania som kanskje ikke er kriminell og kanskje ikke forsøpler mer enn normalt, men trenger pengene for å komme seg bort fra gata.

:gaah:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er artig at det er mer akseptert å støtte narkotikaindustrien enn mulige potensielle bakmenn. Hvorfor det? Hva er argumentet?

Tror ikke det er mer akseptert. Jeg har et vesentlig større problem med narkomane, all den tid de stjal alle tingene mine. Hva jeg faktisk mener om narkomane kan jeg holde til meg selv, da jeg lett kan befinne meg i gaten til Hitler og kompani.

Nå har ikke jeg vært i Oslo på en god stund, og jeg vet ikke hvordan det er der. Her nede så er tiggerne ofte av utenlandsk opprinnelse, og det er sjeldent mulig å se narkomane. Og når du først ser de er det ikke tigging de bedriver, men heller litt "astral projeksjon" av sinnet. Altså, de er høyere enn Charlie Sheen på nach. Derfor er det, iallefall for meg, ganske ensbetydende å koble romfolk og tigging. Kanskje det er feil andre steder, men her er det faktisk ikke det.

Det eneste valide argumentet jeg har for at det er mer legit å gi penger til en narkoman, er i de tilfellene de selger = blader. Det vitner om at de prøver å tjene penger uten å gjøre noe ulovlig, og man får faktisk en vare for pengene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, definisjonen på hvem som kan kalle seg rumenere, romfolk eller sigøynere er så diffus og vanskelig å forstå for folk flest så jeg forstår godt at begrepene brukes om hverandre. Antagelig vil man også få ulike svar på hvem som kan kalle seg hva alt etter hvem man spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...