Gå til innhold
Hundesonen.no

Et skråblikk på fornøyelsesparker med dyr


Anki
 Share

Recommended Posts

Så nettopp dokumentaren Blackfish. Jeg blir kvalm av hvordan noen mennesker ser ut til å tro og mene at de har rett til å gjøre krav på hva enn de måtte føle for, og kalle det sin eiendel. Å frarøve ville dyrs frihet, og lyve til allmennheten om deres ve og vel. For så å nekte å ta noen som helst skyld for konsekvensene, når disse dyrenes intelligens og behov over mange tiår har vært så undertrykket at det til slutt, uungåelig, fører til unaturlig og utagerende adferd - på bekostning av uvitende menneskers liv. Jeg har aldri, og kommer aldri, til å besøke en marine-park. Jeg har sett både hval og delfiner, på dypt hav hvor de hører hjemme. Jeg oppfordrer alle som har mulighet, til å se dokumentaren Blackfish og boikotte denne form for industri. Ingen ville dyr overhode, skal noen gang tas fra sitt naturlige habitat og plasseres i et bur eller svømmebasseng for vår underholdning.

Her snakker jeg ikke kun om Seaworld (som omtales i dokumentaren), men om all bruk av dyr som en del av et underholdnings-show, eller bak gitter for at vi skal kunne beundre dem. Mange dyreparker (f.eks Australia Zoo) inneholder kun ville dyr som på en eller annen måte ikke har kunnet bli satt tilbake i naturen etter endt rehabilitering. En del parker driver også avlsarbeide med tanke på å tilbakeføre utrydningstruede arter til deres naturlige habitat. Dette er parker og arbeid jeg støtter og gjerne betaler inngangspenger for å besøke. Parker som bevisst handler med ville dyr eller avkom av ville dyr, uten annet enn profitt i bakhodet, får aldri mine penger.

Hva mener du?

http://blackfishmovie.com

(Blant annet tilgjengelig på Netflix)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...