Gå til innhold
Hundesonen.no

Chodsky Pes (Bøhmisk schäfer)


Rocket
 Share

Recommended Posts

Vet flere er interessert i å vite mer om denne flotte rasen så da lager jeg like så greit en tråd om den. :)

Såvidt jeg kan se er den midlertidig godkjent av FCI, den kan oppnå CERT på utstilling, men ikke CACIB (enda).
Her er rasestandar: http://chodskypes.no.customer.nconel.no/wp-content/uploads/2014/01/Chodsky-pes.pdf

Raseklubbens nettside: http://chodskypes.no/

Facebook grupper av interesse;
- Chodsky Pes Norge
- Chodsky Pes - Norden


Bilder fra google søk; Chodsky Pes.
chodsky-pes-001.jpg

chodsky-pes-1.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er flotte! Og veldig spennende for de av oss som er ferdige med de litt større gjeterhundrasende..

Ja eller sånn som for meg, jeg syns de tyske schäferene jeg har møtt har vært litt for store og "breier" seg litt for mye ift hva jeg er komfortabel med. De føles liksom enda større enn det de egentlig er. (Hovedsaklig hannhundene jeg opplever slik)

I standaren til Chodskyen fra NKK står det følgende.

Hannhunder: 52 - 55 cm
Tisper: 49 - 52 cm
Maksimum avvik +/- 2 cm
18 - 25 kg

Det vil si ei lita tispe er knappe 8cm større enn beaglen min, virker jo som en veldig hendig størrelse må jeg si! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ei Chodsky Pes tispe på 8 måneder. Så jeg kan kun skrive ut fra hvordan JEG har opplevd henne til nå. Er fullstendig klar over at jeg ikke kan forutsi hvordan hun "ender opp". Hu er jo bare valpen, men jeg kan prøve skrive litt om tendensene jeg ser hittil. Er jo også en ny rase for meg, så jeg er INGEN ekspert. Så kan ikke svare på alt, kan bare svare utfra hva jeg selv opplever og observerer, så bær over med meg :)

Bruksegenskaper: Har som mål å starte med henne i LP og Bruks når vi blir klare (er relativt fersk på dette selv). Men den tiden jeg fikk prøvd henne på spor fungerte hu meget bra. Fokusert og ivrig.

Med tanke på LP er dette første hund jeg trener opp til konkurranse så her prøver og feiler JEG hele tiden, men opplever henne som arbeidsvillig og tar ting lett. Skulle gjerne hatt henne råere og frekkere med litt mer fart, litt for "snill pike", men det jobber vi med :)

I hverdagen er hu veldig grei og ha med å gjøre. Hu har i aller høyeste grad av-knapp. Skjer det ikke noe så ligger hu og sover. Enkelt og greit.

Det hender hu varsler når det kommer folk, men det er kun når eldstemann med ekstremt vokterinstinkt starter...

Hu elsker folk og spesielt barn. Jo mindre de er, jo mer ivrig og glad blir hu. Rolig i bilen, ingen lyd. Har ingen problem med å være aleine hjemme, trygg og rolig (har web-kamera koblet til app på mobilen).

Observerer at det kan være en del lyd i Chodskyen, men detta har jeg vært bevisst på fra begynnelsen og har jobbet forebyggende og har foreløpig ikke noe annet enn varslingslyd hjemme (men er naturlig nok en vokter, så noe lyd må regnes med). Hvis du ser bort fra spøkelsesalder og "skumle" stubber og steiner som står inne i skogen som må bjeffes på... :P Hu vil veldig gjerne hilse på andre hunder i bånd, så må jobbe litt med å få henne til å gå pent, men det gjelder vel mange hunder uansett rase og alder. Hu er lett å få kontakt med.

I forhold til andre hunder er hu ydmyk og forsiktig med ukjente hunder. Tøff og rå i leik med de som er på nivå med henne. Virker som hu justerer seg i forhold til hundene hu er med. Hu leiker ofte med andre Chodskyer og observerer at de kan diskutere og leke tøft, men hver gang det blir litt hett for seg og hvor det med mange andre hunder hadde "smelt" så stopper de opp, rister seg og går vekk. Opplever ikke at hu på noen måte oppsøker konflikter. Går heller unna.

Størrelsemessig syns jeg de er perfekte :) Hu veier rundt 20 kg og blir nok ikke større nå. Har alltid likt store hunder og vært vant til hannschæferen min på drøye 45 kg, men må si det er en veldig behagelig og enkel størrelse på alle måter.

Sånn, da har jeg prøvd fortelle litt. Som sagt, hu er bare 8 måneder, men for meg så lover det veldig bra :)

post-13000-0-57587300-1392566753_thumb.j

post-13000-0-12105200-1392566755_thumb.j

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er flotte! Og veldig spennende for de av oss som er ferdige med de litt større gjeterhundrasende..

Litt OT,men jeg trener med 4 stk som har rasen i Hokksund Hundeklubb så hvis du er nysgjerrig kunne du jo tatt en tur opp når vi begynner med ute treningene :innocent:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ja eller sånn som for meg, jeg syns de tyske schäferene jeg har møtt har vært litt for store og "breier" seg litt for mye ift hva jeg er komfortabel med. De føles liksom enda større enn det de egentlig er. (Hovedsaklig hannhundene jeg opplever slik)

I standaren til Chodskyen fra NKK står det følgende.

Hannhunder: 52 - 55 cm
Tisper: 49 - 52 cm
Maksimum avvik +/- 2 cm
18 - 25 kg

Det vil si ei lita tispe er knappe 8cm større enn beaglen min, virker jo som en veldig hendig størrelse må jeg si! :)

OT:

Altså standarden på Schäfer sier at tisper skal være fra 55-60 cm og hannhunder fra 60-65 +-1 cm. Jeg hadde ei tispe på 53 cm og 26 kg, så ikke så stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

OT:

Altså standarden på Schäfer sier at tisper skal være fra 55-60 cm og hannhunder fra 60-65 +-1 cm. Jeg hadde ei tispe på 53 cm og 26 kg, så ikke så stor forskjell.

Neida de er jo egentlig ikke så store, men alle jeg har møtt virker mye større pga oppførsel. Spesielt hannhunder. De er veldig "HER ER JEG" hunder etter min erfaring.

Og så er jeg også vant med en beagle på 41cm så er relativt stort hopp med de 20ish centimeterne :P

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT,men jeg trener med 4 stk som har rasen i Hokksund Hundeklubb så hvis du er nysgjerrig kunne du jo tatt en tur opp når vi begynner med ute treningene :innocent:

Jøsses, sånt fantes ikke i Hohk i gamle dager:)

Det er jo ikke et rasealternativ her på mange år enda, men spennende fordet!

Det var interessant å høre fra noen som har rasen, og så nydelig hun er @Tvilling90 !

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du også har schäfer, hvilke likheter og ulikheter ser du mellom rasene? @Tvilling90

Litt OT,men jeg trener med 4 stk som har rasen i Hokksund Hundeklubb så hvis du er nysgjerrig kunne du jo tatt en tur opp når vi begynner med ute treningene :innocent:

Møter nok oss på trening snart og, Monica :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du også har schäfer, hvilke likheter og ulikheter ser du mellom rasene? @Tvilling90

Har bare "peiling" til å sammenligne mine to individer, så prøver så godt jeg kan. Og igjen det med at hu er ung da... Men det har jeg vel presisert nok nå... Hehe... :)

Akkurat mellom mine to så er det ikke så mange likheter egentlig! Skrudd sammen på veldig forskjellig vis begge to!

Schæferen (Frost) min har jo et ekstremt vokterinstinkt, det har ikke hu. Hu varsler når det kommer folk på gården hjemme, men hu er ikke skeptisk. Så fort hu får komme bort så er hu glad uansett. Frost er skeptisk inntil det motsatte er bevist. Hu hadde vel slept inn hvem som helst, tror jeg...

Så med andre ord, hu er mye mer sosial og imøtekommende enn Frost. Glad i alle mennesker. Sjelden skeptisk. Kan være forsiktig noen ganger ser jeg, men alltid glad.

Frost er også ekstremt opptatt av meg. Ingen andre teller. Skikkelig sær. Hu er nok med hvem som helst, noe som er mye lettere når du trenger pass og sånn. Frost er et mareritt... :P At schæferen kan være noen ekstreme mammadalter er vel noe jeg har sett hos flere enn han min :P

Også er det detta med andre hunder da. Av det lille JEG har sett så virker det som Chodskyen faktisk "ordner opp selv". I lek kan de diskutere og det går heftig for seg, men de stopper opp og demper når det blir for mye. Så går de hver til sitt. De gangene jeg har sett schæfere komme til detta punktet, så er det på tide å gripe inn ellers smeller det.

Generelt er Frosten min en usikker type og veit det ikke nødvendigvis er et godt bilde av schæferen, selv om jeg dessverre ser mange sånne typer, men det er en annen sak... Men hu virker mye tryggere på seg selv i alle sammenhenger. Nå er detta tispe/hannhund sammenligning og da.

Jeg kommer ikke på så mye mer akkurat, men de er veldig ulike akkurat dissa to.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hvor mye koster en valp?

er det oppdrettere i Norge?

Har egentlig alltid ønsket meg en schæfer men foreldrene mine sier de er for store

men de likte denne rasen :)

Jeg vet iallefall at Personligheten Kennel skaffet seg to valper for en stund siden, men hundene deres er vel såpass unge at det blir en stund til det eventuelt kommer valper der. Men du kan jo høre med de, så kanskje de har noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, var et kull for ca. 2 år siden! Også i Buskerud :)

Min Ariel er fra kennel Walimba, ja :ahappy:

Er nok ingen planlagte kull i Norge for tiden, så man må til Tsjekkia og hente (da får du registrert hunden i NKK).

Mattilsynet har jo endret noen regler mtp. på import, som ikke er så gunstig for de som vil hente valp i utlandet. Så undersøk det! Har ikke satt meg nok inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...