Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål til de endrede forumreglene


Recommended Posts

Egentlig har det ikke så mye å si for MEG, men jeg lurer på noe angående denne regelen:

§1.12
Forumet er ingen annonseplass. Alle innlegg som kan tolkes som reklame eller rekruttering til tjenester for egen vinning slettes. Affiliatelenker, eller lenker som på en eller annen måte tjener deg tolereres ikke og vil bli fjernet.

For å ta et eksempel: Ganzie her inne selger hundeleker hun lager selv av kaninskinn. Hvis noen spør i Noen som vet hvor jeg får kjøpt-tråden: "Hvor kan jeg få tak i hundeleke av ekte kaninskinn?"

Har da Ganzie ikke lov til å svare: "Jeg selger" ?

Eller f.eks Arielle da, som har sin egen nettbutikk og faktisk har ganske mye av det som etterspørres inne i den tråden, har hun heller ikke lov til å informere om at hun selger disse tingene i sin nettbutikk?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode spørsmål, det er ganske mange av oss som tilbyr tjenester som er relevante og interessante for brukerne av Sonen! :)

Hva med kjøpt og salg-delen av forumet, feks? Er det kun lov å selge ting der en har kjøpt fra et annet sted, brukt litt og deretter ønsker å selge videre?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arielle, Ganzie, AnetteH (som eksempler) kan ikke poste direkte i tråden, nei. Det har aldri vært lov, den regelen har vi hatt kjempelenge:

§1.11
Forumet er ingen annonseplass. Alle innlegg som kan tolkes som reklame eller rekruttering til tjenester for egen vinning slettes. Affiliatelenker, eller lenker som på en eller annen måte tjener deg tolereres ikke og vil bli fjernet.

I tilfelle får de det gjelder sende PM til medlemmet om de føler de har noe å tilby, det kommer vi selvfølgelig ikke til å jakte ned folk for :) .

Privatdelen er det ok å selge ting man har brukt og så f. eks ikke trenger/ikke vil ha/trenger penger så man vil selge en dings osv. Så f. eks (bruker det som eksempel, håper det er ok!) om Ganzie skal selge en sele hun ikke trenger lenger til den ene hunden sin så får hun selvfølgelig lov til det, men må da poste i privatdelen og ikke næringsdrivende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er momspliktige må det, ja. Jeg vet ikke hvem av de som er nevnt som er det eller ikke :) .

Vi har fjernet innleggsgrensen for å poste i kategorien forresten. Selvfølgelig er det ønsket at de medlemmene som har noe å tilby får bruke forumet, men de som faktisk er momspliktige og tjener en del på dette burde jo ikke ha noe særlig imot å betale en symbolsk sum for å få reklamere på forumet (jeg vet ikke hva det blir, ta kontakt med MariusJ de av dere det gjelder! :) ).

Fra altinn:

Næringsdrivende skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret når omsetning og uttak som er omfattet av mva-loven (avgiftspliktig og avgiftsfri omsetning) til sammen har oversteget 50 000 kroner i løpet av en periode på tolv måneder.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skikkelig leit at de som er aktive på forumet her ikke skal få lov til å gi en ekstra "heads up" til medlemmene rundt sine arrangement og produkter. Jeg antar dette er et nytt stunt for å tjene penger til forumet?

Og "kun en tråd per næringsdrivende"? Betyr det at borderen ikke får starte en ny tråd når hun holder nytt kurs, men må annonsere kurs i samme tråden? Må hun da betale for den ene tråden, eller hver gang hun poster et nytt kurs der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skikkelig leit at de som er aktive på forumet her ikke skal få lov til å gi en ekstra "heads up" til medlemmene rundt sine arrangement og produkter. Jeg antar dette er et nytt stunt for å tjene penger til forumet?

Det er ikke en plutselig regel endring men noe som har vært diskutert og tenkt over før, før nye eiere kom inn i bildet. Da kjøp og salg har vært for privatpersoner og det har vært gråsonette med bedrifter og kurs.

Og "kun en tråd per næringsdrivende"? Betyr det at borderen ikke får starte en ny tråd når hun holder nytt kurs, men må annonsere kurs i samme tråden? Må hun da betale for den ene tråden, eller hver gang hun poster et nytt kurs der?

Eneste jeg har av info er at momspliktige må ta kontakt med eier av forumet, dette antar jeg er pga at vi har hatt mange bedrifter UTEN tilknytning til medlemmer som har ønsket å annonsere og poste i kjøp og salg og er en måte å begrense/holde kontroll på dette. Det er vel også helt fult mulig å stenge en tråd/fjerne gamle tråder og da kunne opprette nye når det er relevant :)

Nå har jeg fått ny info for øret, at alle næringsdrivende sender org.nr på pm til @MariusJ. Så kan han ha kontroll på de som annonserer. Det vil ikke koste noe, så vær så snill å ro dere ned folkens :)

Det kan være greit for nye og gamle medlemmer å vite hvem som er bedrifter og hvem som er privatpersoner da handel mellom privatpersoner og handel i næringen har forskjellige kjøpslover.

De med hobbyvirksomhet oppretter bare en tråd i katogorien uten å ta kontakt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en annen person kan legge ut tråd om feks Hundegodt.com, uten at det da skal koste noe...

Vi følger med og vet jo til en viss grad hvem som kjenner hverandre, eller om en ny bruker uten noen innlegg plutselig poster mange tråder om "åå så fantastisk hundegodt.com er, alle må kjøpe der" (bruker bare som eksempel). Tror ikke det blir noe problem :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med hobbyvirksomhet oppretter bare en tråd i katogorien uten å ta kontakt.

Bare for å ha det inn med teskje, (siden jeg også ble nevnt som eksempel) jeg er definitivt under hobby-kategorien, skal jeg isåfall opprette tråd under Privat eller Næringsdrivende?

Bare lurer, siden jeg er redd for å gjøre feil :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha det inn med teskje, (siden jeg også ble nevnt som eksempel) jeg er definitivt under hobby-kategorien, skal jeg isåfall opprette tråd under Privat eller Næringsdrivende?

Bare lurer, siden jeg er redd for å gjøre feil :icon_redface:

næringsdrivende :)

De som produserer ting selv for videresalg eller kjøper inn varer for videresalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fjernet innleggsgrensen for å poste i kategorien forresten.

Kanskje bare meg som har irritert meg litt over de som melder seg inn i forumet, tilbyr seg å passe hunder eller hva det nå er, mot en eller annen sum og forsvinner igjen. Har rapportert alle, jeg :D Får slutte med det nå, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bare meg som har irritert meg litt over de som melder seg inn i forumet, tilbyr seg å passe hunder eller hva det nå er, mot en eller annen sum og forsvinner igjen. Har rapportert alle, jeg :D Får slutte med det nå, da.

Vi får se om det går ut av kontroll igjen eller ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi følger med og vet jo til en viss grad hvem som kjenner hverandre, eller om en ny bruker uten noen innlegg plutselig poster mange tråder om "åå så fantastisk hundegodt.com er, alle må kjøpe der" (bruker bare som eksempel). Tror ikke det blir noe problem :) .

Ok, så da er det greit om jeg oppretter tråd om Hundegodt siden jeg kjenner AnetteH?

Og da går det plutselig utenom regelen. Jaja tror ikke jeg vil merke noe til det, det viktigste for meg er at soniser fortsatt kan annonsere fritt da jeg syntes det er veldig hyggelig å kunne støtte venner og kjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da er det greit om jeg oppretter tråd om Hundegodt siden jeg kjenner AnetteH?

Og da går det plutselig utenom regelen. Jaja tror ikke jeg vil merke noe til det, det viktigste for meg er at soniser fortsatt kan annonsere fritt da jeg syntes det er veldig hyggelig å kunne støtte venner og kjente.

jeg tror du misforstod IW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en annen person kan legge ut tråd om feks Hundegodt.com, uten at det da skal koste noe...

hundegodt.com kan legge ut tråd i kjøp og slag forumet (under riktig underkategori - helt gratis) de kan ikke gå inn i "hvor får jeg kjøpt"tråden og si "jeg selger!" - men du kan gå inn og si "se på hundegodt.com".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hundegodt.com kan legge ut tråd i kjøp og slag forumet (under riktig underkategori - helt gratis) de kan ikke gå inn i "hvor får jeg kjøpt"tråden og si "jeg selger!" - men du kan gå inn og si "se på hundegodt.com".

Ok, men litt av det samme. Jeg kan gå inn og skrive at Hundegodt selger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yep - på samme måte som du kan gå inn og si at canis selger, eller tam alna eller tropehagen osv. :)

Da er det faktisk veldig lett å gå rundt den regelen om man bare allierer seg med noen.

Men igjen, for min del er jeg personlig fornøyd så lenge de kan få reklamere for seg andre steder, eller sender meg PM om jeg spørr om noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det faktisk veldig lett å gå rundt den regelen om man bare allierer seg med noen.

Men igjen, for min del er jeg personlig fornøyd så lenge de kan få reklamere for seg andre steder, eller sender meg PM om jeg spørr om noe.

Sånn er det, men skal vi unngå det så kan vi ikke tillate at nettbutikker ol. nevnes i det heletatt, kan ikke utelukke kun sonisene der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det faktisk veldig lett å gå rundt den regelen om man bare allierer seg med noen.

Men igjen, for min del er jeg personlig fornøyd så lenge de kan få reklamere for seg andre steder, eller sender meg PM om jeg spørr om noe.

Det jeg mente var selvfølgelig ikke at DU f. eks kan spamme vilt med tråder for AnetteH, da misforstod du meg veldig (eller innlegget mitt var veldig dårlig skrevet, kan jo hende :P ).

Vi vet jo/skjønner det lett dersom person1 kjenner person2 i virkeligheten, person2 har et firma og person1 begynner å lage nye tråder som skryter person2 sitt firma opp i skyene, ALLTID nevner person2 sitt firma i tråder osv.

Men jeg tror ikke det blir noe problem :) . Det er forskjell på å prøve å snikpromotere noe, og på å vennlig nevne det fordi det passer i konteksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...