Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av valp til Norge


Snoffe
 Share

Recommended Posts

Jeg vurderer å importere valp til Norge i sommer.

Er det noen som har erfaring med dette? Og kan fortelle litt om hvordan du har gjort det?

Er veldig interessert i å vite mest mulig om import av valp før det eventuelt blir noe av. Personlig erfaringer syntes jeg er en flott måte å få et innblikk i hvordan dette praktiseres.

Vurderer å importere fra Sverige, Finland eller Danmark, men er interessert i å høre/lese om erfaringen uavhengig av hvilket land jeg eventuelt importerer fra.

Har selvfølgelig lest litt på mattilsynet sine sider.

Legger ved noen linker hvis det er andre som lurer på det samme.

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/

http://www.mattilsynet.no/skjema/dispensasjon_for_import_av_kjaeledyr.885

Redigerte inn en setning

Endret av Kråka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første du må finne ut er hvilket land du tenker hente valpen fra. Land har forsjellige regelverk på alder og krav.

Nå tenkte at folk kunne svare litt mer generelt i begynnelsen. Hvilket land er for min del litt usikkert enda (Sverige, Finland, Danmark). Men kan redigere start innlegget bare for å avklare det for de som vil ha svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal importere valp i fra Danmark, så er det forskjellige regler etter som at hunden er under eller over 3 mnd gammel.

Under tre mnd:

Chip

Gunnvaksine

Ormekur i mot revens dvergbendel orm gitt dagen før reise.

Egenerklæring i fra oppdretter

Usikker på om den må ha pass når den er under 12 uker.

Over 3 mnd:

Chip

Grunnvaksine

Rabiesvaksine

Ormekur i mot revens dvergbendel orm gitt dagen før reise.

Pass

Reiser du med båt, må hunden være i bur, endten i bilen eller på kennel ombord. Du må gå på rødt i tollen, da må du fremvise papirene på hunden, selve hunden og du må betale 25% moms på selve kjøpssummen på hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med momsen kom som et digert sjokk på meg da jeg importerte fra Danmark. Blir jo noen kroner det og.

Ellers synes jeg det gikk veldig greit. Nå bodde jeg jo der på den tiden da, så kunne besøke oppdretter flere ganger osv.

Tok båt fra danmark til sverige, og kjørte til norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg har tenkt en stund på å lage en import-samletråd, men kanskje like greit å tjoppe inn spørsmål her?

Jeg har tenkt på dette å importere valp fra Storbritannia til Norge, det er og blir med drømmen enda en god stund, så intet hastverk. Jeg har et par 'enkle' spørsmål jeg aldri får ordentlig og ferdig svar på, da folk syntes å ha forskjellige erfaringer og svar på disse. (Føler meg smått tungforstått og dum bare for å spørre). Dette vil eventuelt være på vestsiden av øya, så ferge + bil er for tiden utelukket. But here goes!

- Etter Mattilsynets nye importregler, hvor gammel vil hunden være den dagen den kan reise til Norge? (Her har det vært veeeeldig mye forskjellige svar og meninger i tråder og forum, så jeg spør igjen)
- Kan hunden sendes som Cargo?
- Må rettmessig eier reise med hunden selv om man reiser med hund i bagasje?
- Praktiske tips ved reising?
- Kan ISDS-registrerte valper, som ikke er KC-registrert, omregistreres til NKK/FCI? (Dette burde jeg også vite, men har helt hjerneteppe etter å ha kranglet med meg selv)
- Noen som har erfaring med å importere fra Storbritannia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har @LinL fått et svar og ei jeg kjenner som holder på å importere nå fått et annet svar, begge fra MT så da er det jo litt vanskelig å bli helt sikker. Hun jeg kjenner har fått beskjed om at det er nye regler ang rabies og at de nye reglene sier at valpen må være 3 mnd før den kan vaksineres uavhengig av produsentens anbefaling, mens Linn fikk til svar at det er produsentens anbefaling i det landet hunden kommer fra som er gjeldende.. Ingen big deal uansett, det er enten 12 uker eller 3 mnd som er gjeldende og der skiller jo ikke mange dager, dessuten tror jeg de fleste land har 3 mnd som anbefalt vaksineringsalder.

Du kan sende hund som kargo, og i mange tilfeller må du det når det reises over landegrenser. Du må heller ikke reise med valpen, men da må du vell over på kommersiell innførsell isteden for privat, aner ikke hva praktisk forskjell blir her.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt en stund på å lage en import-samletråd, men kanskje like greit å tjoppe inn spørsmål her?

Jeg har tenkt på dette å importere valp fra Storbritannia til Norge, det er og blir med drømmen enda en god stund, så intet hastverk. Jeg har et par 'enkle' spørsmål jeg aldri får ordentlig og ferdig svar på, da folk syntes å ha forskjellige erfaringer og svar på disse. (Føler meg smått tungforstått og dum bare for å spørre). Dette vil eventuelt være på vestsiden av øya, så ferge + bil er for tiden utelukket. But here goes!

- Etter Mattilsynets nye importregler, hvor gammel vil hunden være den dagen den kan reise til Norge? (Her har det vært veeeeldig mye forskjellige svar og meninger i tråder og forum, så jeg spør igjen)

- Kan hunden sendes som Cargo?

- Må rettmessig eier reise med hunden selv om man reiser med hund i bagasje?

- Praktiske tips ved reising?

- Kan ISDS-registrerte valper, som ikke er KC-registrert, omregistreres til NKK/FCI? (Dette burde jeg også vite, men har helt hjerneteppe etter å ha kranglet med meg selv)

- Noen som har erfaring med å importere fra Storbritannia?

Jeg importerte min yngste fra Storbritannia i 2010, så reglene har endret seg noe siden den gang.

Hvis hunden skal fraktes med fly så den sendes som cargo. Det er ikke lov å reise med hund i kabinen fra Storbritannia til Norge, og hunden må altså sendes som cargo(gjennom fraktselskap og det er ikke spesielt billig) selv om du eller en annen reiser med den. Du som eier må ikke reise med den, men hvis ingen reiser med hunden(den må jo sendes som cargo uansett om noen reiser med den eller ei), så regnes det som kommersiell import, med litt strengere regler. Må ha veterinærattest innen 24 timer før avreise osv. Men sjekk med mattilsynet, regler endrer seg stadig.

Det er 12 uker som er yngste alder ved vaksine, dvs 15 uker ved innreise(med mindre det er andre regler for vaksinen som blir brukt i det aktuelle landet såvidt jeg har forstått det.)

Såvidt jeg vet så kan hunden ikke omregistreres til NKK med mindre hunden er KC/FCI-registrert.

Edit:

Sjekket opp vaksineringsalder hos to vaksineprodusenter sine rabiesvaksiner:

Merial Rabisin: 12 uker

MSD Nobivac rabies: 3 mnd

Jeg ville nok satset på 3 mnd for å være helt sikker.

Edit2:

Verdt å merke seg når det gjelder omregistrering fra Storbritannia:

Original export pedigree og kopi av Owners Registration Certificate. Testikkelattest på far må medfølge dersom far ikke er champion.

http://web2.nkk.no/no/tjenester/registrering/omregistrering_fra_utlandet/

Endret av Artemis
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ dessverre reise med valpen selv. Reglene for kommersiell import er helt umulige for oss vanlige folk. Oppdretter må ha et godkjennings nummer fra myndighetene i avsender landet og det er det vel ingen som ikke driver kommersiellt shelter etc som har. De fleste oppdrettere driver jo ikke i den skala at de må godkjennes av myndighetene:( men det kan du jo sjekke. Det er der flaskehalsen er ihvertfall. Jeg prøvde å få til kommersiel import på min lille polakk og det var helt umulig. Bare gatehunder med all mulig skit som får komme inn på den måten.

oppdretter på min er veterinær i Polen , hun fikk med veterinærsertifikat og alt nødvendig men uten godkjenningsnummer på selve avsender bedriften så gikk det ikke at hun fløy alene. Det du KAN gjøre lovlig er å hente på Svensk flyplass så lenge hun fyller kravene ellers. Du kan plukke opp valp og kjøre den over grensa fra Sverige. Jeg har sjekket med Jordbruksverket

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man vente etter vaksinen er tatt ved 3mnd før man kan bringe hunden over grensa?

Edit2:

Verdt å merke seg når det gjelder omregistrering fra Storbritannia:

Original export pedigree og kopi av Owners Registration Certificate. Testikkelattest på far må medfølge dersom far ikke er champion.

http://web2.nkk.no/no/tjenester/registrering/omregistrering_fra_utlandet/

Man får Export Pedigree gjennom ISDS også. Ser oppdretteren har eksportert til Danmark tidligere og har der dansk registreringsnummer i FCI, så det burde vell gå ann, hannhunden har i tillegg registrerte barnebarn med NKK-reg. Gjetebikkjer, far er ikke noe annet enn vinner innen gjeting (som er uoffisielt), så ingen champion :lol:

Du MÅ dessverre reise med valpen selv.

Nemmelig. Å få en 3-4mnd BC i kabinen er uansett uaktuelt, jeg tenkte cargo som i å ikke fly selv. Men da må man visst ta seg Englandstur om man skal ha valp, kanskje like så greit.


Nei, det får bli med drømmen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man vente etter vaksinen er tatt ved 3mnd før man kan bringe hunden over grensa?

Man får Export Pedigree gjennom ISDS også. Ser oppdretteren har eksportert til Danmark tidligere og har der dansk registreringsnummer i FCI, så det burde vell gå ann, hannhunden har i tillegg registrerte barnebarn med NKK-reg. Gjetebikkjer, far er ikke noe annet enn vinner innen gjeting (som er uoffisielt), så ingen champion :lol:

NKK burde vel være stedet å kontakte for å forhøre deg om omregistrering.

Man må vente 21 dager etter vaksinering før man kan ta valpen inn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har @LinL fått et svar og ei jeg kjenner som holder på å importere nå fått et annet svar, begge fra MT så da er det jo litt vanskelig å bli helt sikker. Hun jeg kjenner har fått beskjed om at det er nye regler ang rabies og at de nye reglene sier at valpen må være 3 mnd før den kan vaksineres uavhengig av produsentens anbefaling, mens Linn fikk til svar at det er produsentens anbefaling i det landet hunden kommer fra som er gjeldende.. Ingen big deal uansett, det er enten 12 uker eller 3 mnd som er gjeldende og der skiller jo ikke mange dager, dessuten tror jeg de fleste land har 3 mnd som anbefalt vaksineringsalder.

Du kan sende hund som kargo, og i mange tilfeller må du det når det reises over landegrenser. Du må heller ikke reise med valpen, men da må du vell over på kommersiell innførsell isteden for privat, aner ikke hva praktisk forskjell blir her.

Ja, man skal ha tunga beint i munnen... Rart at de svarer så forskjellig, jeg fikk nettopp svar liksom :P jaja. Håper det klaffer sånn for meg at jeg den levert til Norge jeg :D lucky me!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man skal ha tunga beint i munnen... Rart at de svarer så forskjellig, jeg fikk nettopp svar liksom :P jaja. Håper det klaffer sånn for meg at jeg den levert til Norge jeg :D lucky me!

Hun fikk svar maks en uke før deg, så det er ikke så greit nei. Men det er jo ikke noe nytt med forskjellige svar fra den kanten da, ganske varierende hvor gode de er på reglene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde dere når det gjaldt 12 uker/3 mnd-problemstillingen? Siden det er så mange som lurer på det. :)

Gikk for 12 uker. Fikk ulike svar fra Mattilsynet jeg også, men valgte å gå for 12 uker.

Opplevde forresten at lite ble sjekket ved innførsel. Fikk spørsmålet "har valpen fått nødvendige vaksiner?", og ellers så han så vidt på papirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet Tidi fra Sverige :)

Det gikk veldig greit, og jeg har ingen problemer med å gjøre det flere ganger. Vi tok først toget fra der oppdretter bort til Stockholm og deretter flytoget til flyplassen. Det gikk veldig fint, Tidi sov hele veien. Fikk luftet henne litt på Stockholm stasjon. Inne på flyplassen gikk vi bort til SAS skranken, betalte for Tidi ombord på flyet og fikk tips om å lufte hunden ute før vi gikk inn gjennom sikkerhetskontrollen. Vi gikk ut og hun gjorde fra seg. Gjennom sikkerhetskontrollen, gjennom tax free og en lang gåtur etterpå hvor Tidi var i flybaggen hele veien ankom vi omsider gaten. Gikk inn på et toalett og fylte vann i en flaske så hun kunne få tilbud om litt vann om hun var tørst. Lekte litt på gaten før hun sovnet igjen. Sov hele flyturen. De på flyet var veldig hyggelige og snille :) Kanskje litt for snille der de tipset meg om å gå gjennom tollen med hunden i baggen lukket igjen så jeg slapp å betale moms :lol: Jeg turte ikke det da, jeg jobber jo på flyplassen selv også. Så vi gikk på rødt i tollen. Det var seint, jeg var kjempe trøtt, Tidi var kjempe trøtt og i tillegg tenkte jeg at hun sikkert måtte på do, men vi måtte vente til vi var ferdig. Det var noe feil i systemet deres så det tok litt lang tid. Jeg hadde betalt 12 000 SEK for Tidi, så momsen ble på 2-3000 KR. Hadde jeg fått omgjort den Svenske prisen til Norske kroner er det mulig tollen hadde blitt litt billigere, men jeg orket ikke. De sjekket papirer og chip, alt var i orden.

På forhånd hadde jeg sjekket opp i regler og visste at det kun var ormekur som måtte til, i tillegg noe om et skriv fra oppdretter hvor de skrev at valpen hadde bare vært hos de og ikke rundt om kring andre steder eller noe, for at de da ikke kunne ta med seg smitte (husker ikke helt dette). Oppdretter hadde også kontroll på det meste da hun har eksportert en del valper før. Hun som eide moren til Tidi var veterinær, så hun fikset alt med ormekuren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...