Gå til innhold
Hundesonen.no

Passeringstrening i Follo-området


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Jeg har en ung malamutetispe som koker fullstendig over ved møter med andre hunder. Hun er ikke direkte aggressiv mot andre hunder, men klarer ikke å oppføre seg ved møter. Hun blir veldig stressa og koker rett og slett over, noe som ender i utagering og overslagshandlinger.

Ser hun en annen hund på avstand på tur er det ikke noe problem, ei heller om jeg passerer med godbit i hånden og trene kontakt. Problemet er at dette ikke fungerer så veldig bra om jeg går med begge hundene. Jeg er derfor avhengig av å møte hunder på de turene da jeg kun går med Nuka. De siste ukene har jeg bevisst gått tur alene med Nuka i boligfelt og områder der det er stor sannsynlighet for å møte hund for å trene passering. Problemet er at jeg sjelden møter hunder.. For sjelden til at vi får trent noe særlig når jeg går alene med henne ihvertfall. Jeg har rett og slett ikke timer nok i uka til å vandre rundt å lete etter hunder når jeg veit jeg har en annen hund hjemme som trenger sin trening. Litt mer organiserte møter og effektiv bruk av tiden hadde derfor vært gull!

Bare for å understreke det så får Nuka ikke hilse på andre hunder på turer. Skal vi gå tur med andre får hun heller ikke hilse, men må gå rolig ved siden av meg til hun roer seg. Dette fungerer veldig bra, men vi trenger mengdetrening!

Det jeg lurer på er om det er noen som har noen tips til hvor jeg kan gå for å trene på dette? Et sted der folk ofte går tur med hundene sine (under kontroll.. vil ikke ha masse løshunder kommende bort) i Follo-området? Jeg kan gjerne kjøre litt lenger også.

Kanskje det er noen andre her på sonen som har det samme problemet, som vil trene litt med oss?

Generelt er hun en hormonell unghund på 11 mnd som jobber det hun kan med å gjøre livet mitt litt vanskelig for tiden :P Hun er også verdensmester i å skremme andre hundeeiere med sine voldsomme grizzlylyder og idiotiske oppførsel. Hun er likevel tilsnakkenes og grei å kontrollere med godbiter (men denne kontrollen har jeg altså ikke om jeg har med meg Mayah i tillegg.. Da trigger de hverandre til et større kaos - roer Nuka seg er Mayah en engel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hebekkskogen (tror jeg det heter) i Ski er du omtrent garantert å møte på andre hunder. Jeg har møtt noen løse hunder der, men det har ikke vært værre enn å be eierne ta de i bånd, så har det orndet seg. Det er også ikke så veldig tett skog på hver side av skogsveien der, så man har mulighet til å gå litt utenfor løypa for å skape avstand til de som passerer om man trenger det. Kan finne det frem på kart til deg om det er interessant :)

Jeg blir gjerne med å trene, vi kunne trengt litt øvelse i kontrollerte former selv! Har bil, så er ganske flyttbar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også bli med og trene passering i Ås :) Det som er viktig er å holde såpass lang avstand at ingen av hundene påvirkes og ta det veldig gradvis nærmere. Jeg tenker å shape inn at Kiter skal kikke bort, snuse eller se på meg - altså dempe den møtende hunden. Og samtidig fortelle ham at evt utfall er helt ikke greit. Hvis vi trener på dette et par ganger i uka fremover så kan vi kanskje lære hundene noen triks for hvordan de bør oppføre seg :) Men vi må nok mengdetrene en periode!

Når passer det for dere å trene? Imorgen (fredag) på dagtid kan jeg ihvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi få til en økt denne uka også? :) Jeg er i utgangspunktet nokså fleksibel. Har ikke flere forelesninger denne uka (ok, egentlig, men den gidder jeg ikke å gå på), men har et møte fra 12-14 i morgen. Ellers skal jeg bare sitte på skolen og lese, men kan tilpasse det litt eller stikke hjem og hente hund for å trene litt. :) Torsdag ettermiddag-ish er jeg i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende! Hvor skal vi ta det? Vi kan jo gå på Frydenhaug (skoghaugen bak Sørhellinga), der går det an å komme litt overraskende på hverandre på stien, ved vanntårnet osv (pluss at det ligger mange falne trær der oppe nå, så det er ikke så fryktelig åpent som det pleier å være. Det ser i grunnen litt ut som en slagmark der oppe nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...