Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvektige hundeeiere - uforsvarlig?


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

Jeg tror jeg skjønner poenget, at overvektige kan ha utfordringer ifht fysisk aktivitet, og ja, det kan de, både pga smerter i knær/rygg etc og rett og slett fordi ting er tungt. Det er det nok ingen som er uenig i, men det gir ikke grunnlag for og dra alle under en kam, dømme folk etter hvordan de ser ut/hva de veier, eller og dømme alle fordi noen sliter. Det er jo som med alt annet det. Ikke alle som røyker har kols, ikke alle som er tynne som flis mangler styrke, ikke alle som ser friske ut er det etc. Og diskusjoner som dette er faktisk umulig fordi det ikke ligger noe fakta til grunn. Skal man diskutere med fakta så er fakta at noen overvektige ikke bør ha hund, men kanskje disse ikke har hund heller? Det er ikke fakta og si at de man ser ute med hunden sin ikke er egnet, det er kun spekulasjoner, med mindre man tar helt konkrete tilfeller hvor man kjenner vedkomende og aktuell situasjon, men da er det jo ingen diskusjon om overvekt lengre, da er det et konkret tilfelle med en hund som ikke får det den trenger og en eier som, uavhengig av problem, ikke tar det ansvaret h*n burde og gjøre det som er nødvendig for at hunden skal få det bra. Og det med ansvarsfølelse/medfølelse/empati/kunskap har ikke noe med overvekt eller ikke og gjøre, det er noe man finner hvor enn man går. Og for en hund i et slikt hjem så spiller det ingen rolle om eier er overvektig eller ikke, resultatet er det samme, og dette er ikke et problem som er mer utbredt hos overvektige altså.

Så uansett hvordan man snur og vender på dette så bunner det hele i det og ta ansvar, det og vite hva man har og hva det krever, hvor interessert man er etc, ikke hvor mye man veier.

Det ER MULIG, også for svært overvektige og gi en hund nok mosjon og et godt liv, derfor er ikke problemet overvekt hos hundeeiere. Selv om noen overvektige kan ha problemer med og ha hund, på lik linje med mange andre, med eller uten utfordringer, handicap eller sykdommer av forskjellig omfang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eg er overvektig og har aktive hundar. Ein periode var eine hunden min veldig tynn, det var fordi eg er ein glupsk tjukkas som åt maten hans, og så gikk me aldri på tur så han hadde verken muskler ell

Nei, det er ikke rettferdig for hundene når eierne ikke klarer å gi dem det de trenger, uansett årsak.

Jeg har nok alltid vært "overvektig". Det er en litt ekkel tanke at enkelte tenker at jeg derfor ikke tar vare på hundene mine, at jeg derfor ikke gir de det de trenger. Vekt er liksom sårt nok, uten at akkurat denne tanken hadde streifet meg noen gang.

Jeg klarer fint å dra med meg både kroppen og bikkjene på skogsturer, skiturer, sykkelturer og toppturer. Vi går både korte turer, og turer på flere timer. Er jeg på ski eller sykkel, får bikkjene trave. Ikke setter min "kroppsfasong" noen stopper for mental trening heller. Jeg var overvektig da jeg trengte agility 2-3 ganger i uka, og konkurrerte i helgene. Jeg kommer nok også til å være overvektig når lille valpen blir stor nok til å trene agility. Jeg gleder meg til å begynne igjen!

Jeg tror faktisk ikke det kommer til å stoppe meg denne gangen heller :)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva man sitter og sier på et forum at man har som mål og skal klare, er ikke det samme som i virkeligheten uansett. :P Særlig bak anonyme nick som ingen kan sjekke at stemmer i virkeligheten.... :P Det er da "pics, or it didn't happen" burde gjelde kanskje? :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider



Mener du at man må kunne løpe en mil på 60min for å være egnet for å eie en hund?

Jeg er overvektig, og for tiden er kondisen min på bunn. Alltid vært overvektig, men blitt mye verre nå når hunden min bor hos mine foreldre, for da sliter jeg med å komme meg ut. Så ja, jeg kan fint slite med å gå opp ei lang trapp.
Det vil ikke dermed si at hunden min ikke får tur. Kan være ute i skogen i flere timer jeg med henne, og hun får løpe og kose seg. Om jeg bruker dobbel så lang tid som deg på en distanse, har det virkelig noe å si for hunden, om den likevel får løpe løs?


Nei, og det sa jeg vel heller ikke? Det er svært mange hunder som krever mye mindre fysisk stimulering, og er man i dårlig form bør man kanskje velge hunder som ikke primært er avlet for jakt, gjeting og defineres som middels-høy på energiskalaen?

For min egen del så kategoriserer jeg meg som "i dårlig form" om jeg ikke klarer 10 km under 60 min, det er et personlig mål og ikke et universalt mål jeg mener at alle andre skal følge. Folkehelsen generelt hadde nok sett betydelig bedre ut om det var tilfellet dog, men det er og blir en utopi.



Så du mener den vanlige mannen i gata bruker 4 timer av dagen sin på å være ute med bikkja?


Nei, men vi gjør det.

Et minimum er vel 2 timer tilsammen per døgn. Endret av AnetteH
Dobbeltposting ikke tillatt. bruk multisitat.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og det sa jeg vel heller ikke? Det er svært mange hunder som krever mye mindre fysisk stimulering, og er man i dårlig form bør man kanskje velge hunder som ikke primært er avlet for jakt, gjeting og defineres som middels-høy på energiskalaen?

For min egen del så kategoriserer jeg meg som "i dårlig form" om jeg ikke klarer 10 km under 60 min, det er et personlig mål og ikke et universalt mål jeg mener at alle andre skal følge. Folkehelsen generelt hadde nok sett betydelig bedre ut om det var tilfellet dog, men det er og blir en utopi.

Hva gjør du om du en dag får en sykdom/skade som gjør at du ikke virker som du vil? Kvitter deg med bikkja og setter deg ned og sturer? Eller tror du kanskje det er mulig å finne alternative løsninger for å dekke hundens aktivitetsbehov? :innocent:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og det sa jeg vel heller ikke? Det er svært mange hunder som krever mye mindre fysisk stimulering, og er man i dårlig form bør man kanskje velge hunder som ikke primært er avlet for jakt, gjeting og defineres som middels-høy på energiskalaen?

For min egen del så kategoriserer jeg meg som "i dårlig form" om jeg ikke klarer 10 km under 60 min, det er et personlig mål og ikke et universalt mål jeg mener at alle andre skal følge. Folkehelsen generelt hadde nok sett betydelig bedre ut om det var tilfellet dog, men det er og blir en utopi.

Er man i dårlig form, kan man da likevel fint klare å gi en aktiv hund det den trenger? Som mange før har nevnt: sykling, kløv, trekk, svømming osv. Man MÅ ikke løpe i to-tre timer sammen med hunden for at den skal være fornøyd.

Om jeg vil kan jeg gå ut i skogen og slippe Gira, mens jeg kan stå helt stille. Likevel kan hun slite seg ut litt bare ved å løpe rundt der. Nå går jeg vanligvis sammen med henne altså, men for henne er det uansett bedre å løpe løs enn å gå milevis i bånd. Lek med andre hunder sliter henne også godt ut!

Kan jo også nevne at jeg føler du mener jeg ikke er egnet hundeeier. Overvektig og dårlig form, det er meg. Likevel er jeg sikker på at om du spør Gira, er hun fornøyd med trimmen hun får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man i dårlig form, kan man da likevel fint klare å gi en aktiv hund det den trenger? Som mange før har nevnt: sykling, kløv, trekk, svømming osv. Man MÅ ikke løpe i to-tre timer sammen med hunden for at den skal være fornøyd.

Om jeg vil kan jeg gå ut i skogen og slippe Gira, mens jeg kan stå helt stille. Likevel kan hun slite seg ut litt bare ved å løpe rundt der. Nå går jeg vanligvis sammen med henne altså, men for henne er det uansett bedre å løpe løs enn å gå milevis i bånd. Lek med andre hunder sliter henne også godt ut!

Kan jo også nevne at jeg føler du mener jeg ikke er egnet hundeeier. Overvektig og dårlig form, det er meg. Likevel er jeg sikker på at om du spør Gira, er hun fornøyd med trimmen hun får.

Å gå tur er ikke ensbetydende med å gå milevis i bånd. Vi går fritt i skogen vi også, og ingen sa at man trenger å løpe ei mil hver dag. Men enkelte hunder trenger mye mosjon, du vil aldri få et surt blikk fra en hund om du ikke går lange turer hver dag.

Man kan godt lære opp en husky til å trives i en liten leilighet midt i Bergen, men det er ingen tvil om at den har det bedre når den får løpe i timesvis på vidda med andre hunder.

Vil vi det beste for hundene våre eller vil vi det beste for oss selv? Jeg lar den henge litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du om du en dag får en sykdom/skade som gjør at du ikke virker som du vil? Kvitter deg med bikkja og setter deg ned og sturer? Eller tror du kanskje det er mulig å finne alternative løsninger for å dekke hundens aktivitetsbehov? :innocent:

Jeg har en mann og øvrige familie som hjelper til. Jeg kan ikke ha hunder uten å ha et sikkerhetsnett for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mann og øvrige familie som hjelper til. Jeg kan ikke ha hunder uten å ha et sikkerhetsnett for dem.

Det var vel ikke spørsmålet.... Tror du at det ikke finnes alternativer for at folk som ikke "virker" kan gi en aktiv hund det den trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Er jeg et forferdelig menneske som innimellom har lurt på hvordan halvgamle tykkedamer klarer å gi sine to- tre- fire tollere tilstrekkelig fysiske og psykiske utfordringer?

Man kan lure men det er ikke det samme sm å stadfeste.

Og hvis en er tykk og tar bilen til skogen og går der hver dag. Da kan det være san at ingen ser en. Går en da ikke tur? Det er jo dette som er intressant noen rekker alt og andre rekker ingenting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå tur er ikke ensbetydende med å gå milevis i bånd. Vi går fritt i skogen vi også, og ingen sa at man trenger å løpe ei mil hver dag. Men enkelte hunder trenger mye mosjon, du vil aldri få et surt blikk fra en hund om du ikke går lange turer hver dag.

Man kan godt lære opp en husky til å trives i en liten leilighet midt i Bergen, men det er ingen tvil om at den har det bedre når den får løpe i timesvis på vidda med andre hunder.

Vil vi det beste for hundene våre eller vil vi det beste for oss selv? Jeg lar den henge litt.

Det du skriver her oppfatter jeg som: selv om Gira virker fornøyd, så er hun ikke det fordi jeg er overvektig og i dårlig form... Kanskje jeg tolker deg feil, men det er slik jeg leser det du skriver. Hvordan vet man at en hund er fornøyd da, om man ikke merker det på dem??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det sier seg jo selv at hvis man er så overvektig at man ikke er i stand til å gå noe særlig tur - og at hunden dermed ikke får noe mer enn lufting i hagen og en runde rundt kvartalet - så er ikke det særlig optimalt. Men som andre har nevnt - jeg kjenner tynne mennesker som ikke gidder gå en meter, så det trenger ikke ha så mye med vekt å gjøre i seg selv.

Jeg er selv overvektig. Faktisk er min BMI klassifisert som "fedme", hakket over overvektig. I høst gikk jeg 2,5 timers skogsturer og toppturer med hunden flere ganger i uka, og kommer til å gjøre mer av det nå som det blir varmere og lysere i været. Jeg har faktisk gått ned 6 kilo i fjor høst pga hunden. Hadde jeg ikke hatt ham, så hadde jeg ikke hatt motivasjonen til å gå så mye som jeg gjør i det hele tatt.

Så selv om du har et poeng, TS, når det kommer til overvektige som har så store problemer at hunden ikke får dekket sine behov, så skal du være forsiktig med å være for bastant i dine uttalelser. Bildet av overvektige er ofte mer nyansert enn mange tror.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg et forferdelig menneske som innimellom har lurt på hvordan halvgamle tykkedamer klarer å gi sine to- tre- fire tollere tilstrekkelig fysiske og psykiske utfordringer?

Er alltid lov å lure. Det handler jo om man klarer å ordlegge seg som et oppegående menneske eller ikke. ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg et forferdelig menneske som innimellom har lurt på hvordan halvgamle tykkedamer klarer å gi sine to- tre- fire tollere tilstrekkelig fysiske og psykiske utfordringer?

Er det noen grunn til å tro at selv halvgamle tykkedamer ikke skulle klare det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå tur er ikke ensbetydende med å gå milevis i bånd. Vi går fritt i skogen vi også, og ingen sa at man trenger å løpe ei mil hver dag. Men enkelte hunder trenger mye mosjon, du vil aldri få et surt blikk fra en hund om du ikke går lange turer hver dag.

Man kan godt lære opp en husky til å trives i en liten leilighet midt i Bergen, men det er ingen tvil om at den har det bedre når den får løpe i timesvis på vidda med andre hunder.

Vil vi det beste for hundene våre eller vil vi det beste for oss selv? Jeg lar den henge litt.

Hvorfor svarer du ikke på spm? Siden du startet denne diskusjonen burde du vell være interessert i og høre hvordan virkeligheten er. Spm var hvorfor skulle ikke overvektige kunne finne alternative måter og trimme hunden på (om de skulle ha behov for det)? Og alternative måter betyr ikke ballkasting 7 dager i uken eller dårlige alternativ, det betyr bare alternativer til og løpe eller gå, feks.

Jeg har en mann og øvrige familie som hjelper til. Jeg kan ikke ha hunder uten å ha et sikkerhetsnett for dem.

Og hvorfor tror du at overvektige ikke kan ha det samme?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor svarer du ikke på spm? Siden du startet denne diskusjonen burde du vell være interessert i og høre hvordan virkeligheten er. Spm var hvorfor skulle ikke overvektige kunne finne alternative måter og trimme hunden på (om de skulle ha behov for det)? Og alternative måter betyr ikke ballkasting 7 dager i uken eller dårlige alternativ, det betyr bare alternativer til og løpe eller gå, feks.

Og hvorfor tror du at overvektige ikke kan ha det samme?

Jeg har vært litt opptatt på annet hold, men har nå blitt "fritatt".

Jeg jobber daglig med hunder og deres eiere, og jeg observerer at svært mange hunder er overvektige. I tillegg virker mange brukshunder understimulert. Det kan jo hende at mitt nærmiljø er i en særklasse for seg selv, men det er noe jeg tviler på. Spørsmålene mine er ikke ledende, jeg har jo naturligvis mine egne oppfatninger som alle andre. Men er det legitimt å si at enkelte kanskje burde valgt en annen type hund? Jeg tenker at man bør være litt kritisk i hva man velger, det er ikke snakk om et kosedyr heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt opptatt på annet hold, men har nå blitt "fritatt".

Jeg jobber daglig med hunder og deres eiere, og jeg observerer at svært mange hunder er overvektige. I tillegg virker mange brukshunder understimulert. Det kan jo hende at mitt nærmiljø er i en særklasse for seg selv, men det er noe jeg tviler på. Spørsmålene mine er ikke ledende, jeg har jo naturligvis mine egne oppfatninger som alle andre. Men er det legitimt å si at enkelte kanskje burde valgt en annen type hund? Jeg tenker at man bør være litt kritisk i hva man velger, det er ikke snakk om et kosedyr heller.

Dette er jo helt andre påstander, og helt sikkert riktige observasjoner. MEN så mener du videre at dette har en direkte sammenheng mellom eiers vekt og funksjon??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av eiers vekt, så mener jeg at det dessverre er altfor mange hunder som nok er understimulerte. Da kanskje spesielt familiehunder og hunder som ikke brukes til noe spesielt. Hunder som får en runde rundt kvartalet hver ettermiddag og ellers brukes som klatrestativ av barna og sover livet bort under stuebordet. De hundene synes jeg synd på, og det tror jeg er et større problem enn eiers vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt andre påstander, og helt sikkert riktige observasjoner. MEN så mener du videre at dette har en direkte sammenheng mellom eiers vekt og funksjon??

Det er logisk å tenke i de baner, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man bør være litt kritisk i hva man velger, det er ikke snakk om et kosedyr heller.

Å joda, mange hunder og raser kan betraktes som kosedyr i den forstand at de trenger noe mindre fysiske og mentale utfordringer enn mange brukshundraser. Men selv brukshunder kan være rimelig tilpasningsdyktige m h t trening og mosjon. Det er neppe slik at en hund nødvendigvis trenger fire timers tur hver dag for å få nok stimuli i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda, mange hunder og raser kan betraktes som kosedyr i den forstand at de trenger noe mindre fysiske og mentale utfordringer enn mange brukshundraser. Men selv brukshunder kan være rimelig tilpasningsdyktige m h t trening og mosjon. Det er neppe slik at en hund nødvendigvis trenger fire timers tur hver dag for å få nok stimuli i hverdagen.

Igjen, da spør jeg deg; handler man da ut fra hva som er det beste for deg eller hva som er det beste for hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er logisk å tenke i de baner, ja.

Ja vel.... Jeg kjenner ikke så mange overvektige, men de jeg kjenner med ekstra kilo og hund er spreke og aktive folk - som gir hundene det de trenger. Derimot vet jeg om masse normalvektige og funksjonsfriske med understimulerte bikkjer.

Selv går jeg ikke noe særlig bra, men bikkjene får mer trim enn de fleste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, da spør jeg deg; handler man da ut fra hva som er det beste for deg eller hva som er det beste for hunden?

En kombinasjon antar jeg? En hund (som du sikkert ved finns slike i utallige innpakninger) trenger nødvendigvis ikke tre - fire - fem timers mosjon daglig for å ha det bra. Å påstå at folk med noe mer vekt enn idealet for modellyrket er uegnet som hundeeier mener jeg både er frekt og nedverdigende for de du omtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...