Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvektige hundeeiere - uforsvarlig?


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eg er overvektig og har aktive hundar. Ein periode var eine hunden min veldig tynn, det var fordi eg er ein glupsk tjukkas som åt maten hans, og så gikk me aldri på tur så han hadde verken muskler ell

Nei, det er ikke rettferdig for hundene når eierne ikke klarer å gi dem det de trenger, uansett årsak.



Hvor mange går flere timers tur hver dag?


Vi bruker 3-4 timer om dagen. Mentaltreningen utgjør 30-45 min.




Det er vel også individuelt. Nå tenker ikke jeg ut ifra tall, med "sykelig" mener jeg når det blir en fysisk hemmelse.


Håper ikke jeg har latterliggjort noen. Jeg mener bare at dette med fysisk helse (uansett vekt, forsåvidt) kunne blitt en interessant diskusjon, og synes det er synd at den blir glefset bort helt med det samme.


Klarer du ikke gå opp en middels lang trapp uten å kjempe med herr Resp I. Rasjon har man noe å jobbe med.

Jeg har alltid hatt som mål å alltid klare å løpe en mil på under 60 min, selv som høygravid. Veier man langt over sin gjennomsnittsvekt sier det seg selv at det utgjør en umulighet. Endret av AnetteH
Bruk Multisitat!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke du som har latterliggjort noen da, Ia :)

Hvorfor er dette latterliggjøring så fort noen føler seg krenket? La meg minne om at dette er noe man velger selv.

Jeg mener oppriktig at dette er en viktig diskusjon. Som andre påpeker så er det flere grupper å velge mellom, men nå valgte jeg først å diskutere de uten særlig god kondisjon selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at man må kunne løpe en mil på 60min for å være egnet for å eie en hund?

Jeg er overvektig, og for tiden er kondisen min på bunn. Alltid vært overvektig, men blitt mye verre nå når hunden min bor hos mine foreldre, for da sliter jeg med å komme meg ut. Så ja, jeg kan fint slite med å gå opp ei lang trapp.

Det vil ikke dermed si at hunden min ikke får tur. Kan være ute i skogen i flere timer jeg med henne, og hun får løpe og kose seg. Om jeg bruker dobbel så lang tid som deg på en distanse, har det virkelig noe å si for hunden, om den likevel får løpe løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker 3-4 timer om dagen. Mentaltreningen utgjør 30-45 min.

Klarer du ikke gå opp en middels lang trapp uten å kjempe med herr Resp I. Rasjon har man noe å jobbe med.

Jeg har alltid hatt som mål å alltid klare å løpe en mil på under 60 min, selv som høygravid. Veier man langt over sin gjennomsnittsvekt sier det seg selv at det utgjør en umulighet.

HAHAHAHAHAHA!!!! Ja jøss

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette latterliggjøring så fort noen føler seg krenket? La meg minne om at dette er noe man velger selv.

Jeg mener oppriktig at dette er en viktig diskusjon. Som andre påpeker så er det flere grupper å velge mellom, men nå valgte jeg først å diskutere de uten særlig god kondisjon selv.

Siden du spurte meg da.

Dette er latterliggjøring og det går an å formulere seg anneledes:

Hvor mange kvinner på godt over 100 kg går flere timer tur hver dag? *fjernet*
Endret av Marie
ordbruk i sitat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener oppriktig at dette er en viktig diskusjon. Som andre påpeker så er det flere grupper å velge mellom, men nå valgte jeg først å diskutere de uten særlig god kondisjon selv.

Er det automatikk i at man er overvektig og ikke har god kondisjon?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt som mål å alltid klare å løpe en mil på under 60 min, selv som høygravid. Veier man langt over sin gjennomsnittsvekt sier det seg selv at det utgjør en umulighet.

Hva har dette med saken og gjøre?

Igjen - hvor mange timer tur må man gå med hunden hver dag for at den skal få det den trenger? Merk, jeg spør ikke hva dere gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette latterliggjøring så fort noen føler seg krenket? La meg minne om at dette er noe man velger selv.

Jeg mener oppriktig at dette er en viktig diskusjon. Som andre påpeker så er det flere grupper å velge mellom, men nå valgte jeg først å diskutere de uten særlig god kondisjon selv.

Det faktum at du tror alle som er overvektig velger det selv sier jo bare hvor ignorant du er for situasjonen ;) La meg minne deg på at ikke alle velger å være overvektig.

Å være overvektig betyr heller ikke at du har dårlig kondisjon ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal føre min del av Jäger over på Mona på mandag jeg...

Vi må gi han bort :bye:

Selv jeg som hverken er overvektig eller har noen form for psykisk eller fysisk handicap går 4 timer tur om dagen :no:

(Ikke løper jeg en mil heller, hverken på 60 min eller 3 timer :lol:)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker 3-4 timer om dagen. Mentaltreningen utgjør 30-45 min.

Klarer du ikke gå opp en middels lang trapp uten å kjempe med herr Resp I. Rasjon har man noe å jobbe med.

Jeg har alltid hatt som mål å alltid klare å løpe en mil på under 60 min, selv som høygravid. Veier man langt over sin gjennomsnittsvekt sier det seg selv at det utgjør en umulighet.

Skriv gjerne litt mer om deg selv og din livsstil. Jeg leser med stor fornøyelse - skal bare ordne meg litt popkorn først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpe en mil som høygravid? :lol: ! Vel vel, prøvde meg på å løp etter ku som høygravid jeg, kom 10 meter så var jeg redd hoftene skulle ramle av og ungen skulle dette ut. :aww:

Men det er noe med måte nå formulere seg på, formulerer man seg slik du gjør Bølla så, så antar jeg du er ute etter reaksjonene du får og, for du svarer jo kun på ting du kan kommentere på samme måte videre, ikke på seriøse, saklige, innlegg ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er noe med måte nå formulere seg på, formulerer man seg slik du gjør Bølla så, så antar jeg du er ute etter reaksjonene du får og, for du svarer jo kun på ting du kan kommentere på samme måte videre, ikke på seriøse, saklige, innlegg ;)

Ja, det var det vi forsøkte å formidle i begynnelsen av tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vi bruker 3-4 timer om dagen. Mentaltreningen utgjør 30-45 min.

Klarer du ikke gå opp en middels lang trapp uten å kjempe med herr Resp I. Rasjon har man noe å jobbe med.

Jeg har alltid hatt som mål å alltid klare å løpe en mil på under 60 min, selv som høygravid. Veier man langt over sin gjennomsnittsvekt sier det seg selv at det utgjør en umulighet.

Nå tenker jeg gjennomsnitlig vanlig hunden. Her brukes det alt fra ro dag til åtte timer dagen san sirka. Så jeg faller da ikke innenfor det d skriver hihi.

Selv da jeg var syklig overvektig så fikk hundene over en time de fleste dagene. Sykkel er en fin ting. Har ikke kunnet løpe på 15 år men det var kunn snakk om noen få måneder hundene ikke har fått nok pga min helse i løpet av 20 år som jeg har hatt hunder. Så klart måtte jeg finne andre alternativer enn løping for meg og her har det vært skiløype og sykel og svømming og mange turer i skogen og mentaltrening.

Så for meg var det ikke sykelig overvekt som stoppet meg men matintolleransen og hvor syk jeg ble av det, OVervekten ble jeg treg av. Og dette kan jeg si nå som jeg har blitt frisk nok til at jeg faktisk kan løpe litt på tredemølle og det føltes som å vinne i lotto, hadde lyst til å begynne å grine når det skjedde.

Disse få månedene så jeg selv og fant en dato for at inne da måtte jeg være utrolig mye bedre. Noe som jeg faktisk klarte så det ble ikke omplassering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Gråtass sier her, er også min erfaring. Noe jeg til stadighet undrer meg over faktisk. Skjønner ikke folk at fysikken er vel så viktig som det psykiske?

Utrolig nok ikke.

Skal ikke nevne navn på ekvipasjen, men det er en som har hevdet seg rimelig greit i hundesport. Med den oppfatningen om at hunder skulle trenes, og ha et kjedelig liv ellers for å yte best. Vedkommende fikk seg kjæreste, som er av typen "gå flere timer om dagen" person. Og du vet jo hvordan nyforelskede mennesker er? Da viser vi oss fra vår beste side og blir med på alt kjæresten gjør, for vi vil jo gjerne fremstå som både mer aktiv og mer sporty. Og da hunden kom i bedre form, så ble resultatene bedre også, fordi den holdt lengre psykisk (næh liksom. :P )

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

@Bølla: Egentlig så hadde jeg planlagt å ignorere deg fordi jeg syns du har en ufin måte å diskutere på, men jeg vil gi deg en sjanse. Du diskuterer ikke, du gjør antagelser også lager du dine egne argumentasjoner for det. Jeg syns at skal man være på et diskusjonsforum så bør man gjøre nettopp det: Diskutere. Det å gå utifra at alle meddebattanter er kunnskapsløse, ignorante idioter er neppe en god innstilling om man vil bidra med noe konstruktivt.

Du har vært her i to døgn og klart å erte på deg flere enn de fleste gjør i løpet av to år. Du tror ikke det har noe med måten du velger å formulere deg på? Jeg personlig tror du sier det du gjør bare for å skape en opphetet debatt og provosere. Det er definisjonen på trolling, vi er ikke så glade i det her på dette forumet.

Når det gjelder hva du gjør med dine hunder så er jo det sikkert fint og flott. Jeg har hatt hardcore brukshunder som har krevd utrolig mye trening både fysisk og mentalt for å fungere i hverdagen. Selv ikke de ble gått tur med i 4-5 timer hver dag. De jobbet gjerne 8-9 timer, men jobb er ikke tur. Dette er for de aller fleste som ikke har hund som jobb, hverken realistisk eller gjennomførbart. Det betyr ikke at hundene lider om de ikke får dette. Det betyr bare at noen hundeeiere ikke har forstått hva en hund trenger og har behov for og hva man velger å gi den.

Så det er på tide å ta av seg den skinnhellige frakken og la oss bli kjent med deg @Bølla, for vi biter sannsynligvis ikke, om vi blir behandlet med respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Skjønner hva TS sikter til, tror jeg. I hvert fall når det kommer til hunder som trenger fysisk aktivitet. F.eks. jogging, ski, sykling osv. Jeg vet ikke jeg altså, men overvekt har vel ofte en sammenheng med dårlig kosthold/lite fysisk aktivitet.

Men feite hundeeiere kan være like gode hundeeiere som tynne/normale. Man har jo ulike måter å aktivisere og mosjonere hundene sine på. :)

Jeg er f.eks. heeelt opptatt av at Simba skal ha akkurat så mye fôr, ikke for mye osv. Jeg er kjempeopptatt av at han skal ha et bra kosthold, og være i bra fysisk form. Når det kommer til kostholdet mitt er det noe helt annet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg som ikke holder seg til diskusjonen eller er usakelige, blir fjernet.

Moderator Marie


Edit: Innlegg som inneholdt støtende ordbruk, og henvisninger til dette har blitt fjernet / redigert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette latterliggjøring så fort noen føler seg krenket? La meg minne om at dette er noe man velger selv.

Jeg mener oppriktig at dette er en viktig diskusjon. Som andre påpeker så er det flere grupper å velge mellom, men nå valgte jeg først å diskutere de uten særlig god kondisjon selv.

Nei, du valgte og diskutere de du dømmer på utseende, ikke kondisjon. Og igjen, det er vell revnende likegyldig hvilken kondisjon folk har, så lenge de får gitt hunden det den trenger. Hunden driter jo i om man kjører rullestol, sykler eller går. Om man kaster ball, den må bære kløv, trekke eller får leke med andre hunder. Stikkord her er variasjon og helhet. Forøvrig har jeg feks en venninne som er veldig overvektig. Hun har vært overvektig hele livet og det helt uten og "bade i frityrgryta". Jeg har stort sett alltid vært normalvektig og jeg skal love deg at hun gruser meg i hvilken som helst fysisk utfordring. Hun er spinninginstruktør fast, hun har hund som hun er ute med, hun er aktiv både på ski og sykkel, hun trener styrketrening osv. Og ja, hun er overvektig, og ikke fordi hun er "diger" av all treningen, men fordi hun har ekstra fett på kroppen, fordi hun av en eller annen uforståelig grunn ikke går ned i vekt, til tross for enorme mengder trening og strikt kosthold.

Og igjen, hva vet du og jeg om hva mer som skjuler seg bak det mennesket vi ser ute? Hva vet du om deres evne til og trimme hunden enten det blir gjort på den ene eller andre måten? Hva vet du om det er andre som er aktive med hunden(feks barn eller samboer)? Kan ikke overvektige feks trille rundt på en sykkel? Kan ikke overvektige slippe løs hunden sin i marka slik at hunden kan bevege seg fritt mens de går i sitt eget tempo (om de skulle ha behov for det)? Jeg kjenner dessverre mange som ikke gir hunden sin nok, ingen av disse er overvektige. De er bare glad i sofaen, de mangler interesse for og være ute, dårlig form etc. Og mange av de er som Gråtass sa tidligere, brukshundmennesker som driver aktivt. Klart de trener litt, men det er ikke så mye. Og det er ikke nødvendigvis daglig heller, ellers står hunden i kennel og blir oppfattet som et verktøy. Trenger de litt bedre form før utstilling eller prøver så tar de noen runder med ballkasting på banen for at hunden skal få løpe litt.

Selv er jeg stort sett ute flere timer hver dag, men hva vi gjør og hvor langt vi går har like mye med at jeg liker og være ute på tur som at hunden må ha det. Da jeg kjøpte min første hund så hadde jeg ufattelig dårlig kondis, men jeg likte og være ute, så det jeg ikke tok i mil det tok jeg i tid, hundene fikk gå løse og styre selv samt at jeg brukte flittig både sykkel, ski, kløv og dekk. De hundene gikk ikke glipp av noen verdens ting sammenlignet med den jeg har nå, når jeg løper, går flere km osv. Har ingen betydning.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vi bruker 3-4 timer om dagen. Mentaltreningen utgjør 30-45 min.

Jeg har alltid hatt som mål å alltid klare å løpe en mil på under 60 min, selv som høygravid.

Får vel si noe annet jeg da. Ja san siden jeg har vært borti den andre siden. Da jeg var gravid hoppet jeg telemark gikk på ski og dro på telt overnattingsturer hvor jeg måtte bære alt i sekken. Men alikevell så var jeg ikke god nok som hunde eier etter din mening. Fysiske aktiviteten min ble tregere med overvekten men hundene har altid vært i bra form. BEklager at jeg skriver det såpass seint men lenge siden graviditeten og ser det som naturlig å lee på seg så mye som helsen tilsier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...