Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrert hunkatt med "løpetid"


Raksha
 Share

Recommended Posts

Lovet å undersøke litt for min mor, de har to hukatter, de er vel omtrent året nå. Begge ble kastrert før jul, i nigeria så akkurat hva som ble gjort vet jeg ikke. Men mamma hadde sagt klart ifra om at livmor skulle ut. Men saken er det at den ene remjer og uuuuuuuuler og oppfører seg som hun har løpetid. Det viste seg at de har kastrert henne mens hun løp. Kan hun ha "hengt seg opp" hormonelt på noe vis? Min første tanke var å få gitt henne perlutex en periode for å få bort hormonene, men jeg aner jo ikke om det har noe hensikt?

Noen som har vært borti det?

I tillegg så tisser de "over alt". Har bedt henne sette ut flere doer og sette mat og vannskåler på "favoritttisseplassene". Tissingen har de drevet med lenge, mistenker at de har en terretoriel "krig" selv om de ofte er gode venner. Kullsøstre dette, om det har noe å si. Noe mer de kan gjøre der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste akkurat om en sterilisert katt som måtte bli sterilisert på nytt fordi første veterinæren hadde latt en pitteliten bit bli igjen der inne, det er ikke mye som skal til altså. Man kan jo sikkert ta en blodprøve å sjekke for hormoner der og om det er høyt så kanskje hun må under kniven igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste akkurat om en sterilisert katt som måtte bli sterilisert på nytt fordi første veterinæren hadde latt en pitteliten bit bli igjen der inne, det er ikke mye som skal til altså. Man kan jo sikkert ta en blodprøve å sjekke for hormoner der og om det er høyt så kanskje hun må under kniven igjen?

Oi! Såpass. Skal nevne det for henne, hvor lett det er å få tatt gode prøver og sånt der nede aner jeg ikke. Bit av livmor som lå igjen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Aske så glemte de en eggstokk :huh: Hun kom i løp igjen relativt kjapt kan man si!

Har hun fått bort all lukt fra tissingen? Veldig vanskelig å bli kvitt lukten av kattetiss, og så lenge de ikke får fjernet lukta, så vil kattene høyst sannsynlig ikke gi seg med det. Om de bytter plass når "tisseplassene" blir dekket til, så vil jeg tro det er et annet problem da. Stress kanskje? Er det noe som helst i hverdagen til kattene som kan ha stresset dem? Katter er veldig følsomme på endringer feks, det trenger ikke være store greia heller, som gjør at de får negativ atferd.
Og i tillegg har du enkelte katter som ikke vil ha en eneste flekk i kassa, så er den "ren" nok? Den trenger ikke skrubbes, men at det ikke er noe i den rett og slett.

Og en do per katt + en ekstra er også greit å følge :)

Og mitt absolutt siste spørsmål, har de klørne intakt? Om klørne er fjernet, så er det garantert problemet. Jeg vet ikke åssen praksisen på sånt er i Nigeria, så derfor jeg spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ! Mailer mamma og sier det dere har sagt.

@Sanne såvidt jeg vet er kløra intakt, tror ikke det er tradisjon for å fjerne klør der. Men, de bor jo hos mamma og stefar, han reiser myyye - og hender begge er borte og bare butleren, yep - de har butler :lol: passer kattene. Så er jo ikke utenkelig at de er for mye borte for dem. Men da er det vel vanskelig å gjøre noe med det annet enn å omplassere til noen som lever et roligere liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ! Mailer mamma og sier det dere har sagt.

@Sanne såvidt jeg vet er kløra intakt, tror ikke det er tradisjon for å fjerne klør der. Men, de bor jo hos mamma og stefar, han reiser myyye - og hender begge er borte og bare butleren, yep - de har butler :lol: passer kattene. Så er jo ikke utenkelig at de er for mye borte for dem. Men da er det vel vanskelig å gjøre noe med det annet enn å omplassere til noen som lever et roligere liv?

Åh, jeg kunne dødd for en butler :drool:

Men ja, kan jo hende. Samtidig vil jeg jo tro at de kanskje hadde vendt seg til butleren kanskje... Katter er mye vanskeligere å tolke enn hunder altså!

Er det utekatter? Tenker bare høyt her, men kanskje de er understimulerte hvis det er innekatter? Kan liksom ikke se for meg at butleren flakser rundt med fjærpinne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg kunne dødd for en butler :drool:

Men ja, kan jo hende. Samtidig vil jeg jo tro at de kanskje hadde vendt seg til butleren kanskje... Katter er mye vanskeligere å tolke enn hunder altså!

Er det utekatter? Tenker bare høyt her, men kanskje de er understimulerte hvis det er innekatter? Kan liksom ikke se for meg at butleren flakser rundt med fjærpinne :P

Jeg og!! :lol:

De er rene innekatter nå, mamma snakket om å prøve å ha dem litt ute ja, for vi har tenkt tanken om understimulering. Det er ikke helt avklart om de skal være med hjem til norge om et år, eller om de skal omplasseres, og skal de ut der nede så må de vel rabiesvaksineres i god tid før det? Det og kattepest/katteinfluensa snakket hun om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og! :lol:

De er rene innekatter nå, mamma snakket om å prøve å ha dem litt ute ja, for vi har tenkt tanken om understimulering. Det er ikke helt avklart om de skal være med hjem til norge om et år, eller om de skal omplasseres, og skal de ut der nede så må de vel rabiesvaksineres i god tid før det? Det og kattepest/katteinfluensa snakket hun om.

Ja i en optimal verden burde jo alle katter få gå ute, fordi det er da de får brukt hode og kropp akkurat som de er skapt for. Men selv har jeg jo innekatter, nettopp fordi det er så mange farer der ute. Og det går med mye tid til leking og stimulering. Hannkatten vår blir bølle om han kjeder seg. Heldigvis ingen tissing da, takk og pris!

Det blir jo litt vanskelig å prøve sette opp en lekerutine om de er mye borte fra kattene. Men vi ser stor forskjell på hannkatta vår de dagene vi har lekt nok med han, i forhold til dager vi har hatt det travelt. Da bøller han med en gang. Vi må leke minst 1-2 timer om dagen for at han skal være rolig og tilfreds :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma takker for svar og hadde ringt vet. etterpå og de anbefalte å gi p-piller - ny operasjon i nigeria er uaktuelt. Meeen hvordan får man p-piller i en usosial tidligere villkatt som kun spiser tørrfor? :lol:

Lykke til med det :hmm: jeg vet ikke, det er jo heldigvis bare 1 gang i uken, så jeg ville nok tullet katten inn i håndkle og latt det hele stå til. Og alltid når katten er trøtt/sliten. Men det er liksom siste utvei føler jeg, spesielt når det er en usosial katt. Den vil potensielt bli verre liksom.

Så mest sannsynlig ville jeg prøvd alt jeg kom over av matvarer, bare for å se om jeg fant en ting katta gikk av hengslene for! :) Det finnes nok noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...