Gå til innhold
Hundesonen.no

Rød under poten etter slikking.


Recommended Posts

Hei. Hunden min har fått et sår under poten etter slikking, var hos dyrlegen i går og han rensa å fjerna hår under poten, var mye møkk som hadde samla seg under poten.

Fikk en salve jeg skal smøre på 2 ganger om dagen, Fuciderm, problemet er at jeg ikke får det til, sikkert en blanding av at det svir og at potene er det aller helligste,

Så spørsmålet mitt er da: må jeg smøre på salven? Vil gå det fint om jeg bare passer på at han ikke slikker? (Bruker krage)

Jeanette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :) Det er ikke sår det er heller bare et rød område ser ut som eksem. Vi går ikke på salta veier og tørker potene når vi kommer inn fra tur.

Kjøpte også malacetic våtservietter som vi skulle bruke å vaske med etter en uke med salve. For det hadde satt seg litt sopp i potene.

Men burde kanskje kjøpe inn noen potesokker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo sikkert fått den salven fordi veterinæren mente at det var stor sannsynlighet for at såret var infisert av bakterier (jeg liker å tro at dyrlegene i Norge er flinke å ikke deler ut antibiotika i hytt og pine), så når du først har starta behandlinga med salven så er det lurest å fullføre så man minsker risikoen for resistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :) Det er ikke sår det er heller bare et rød område ser ut som eksem. Vi går ikke på salta veier og tørker potene når vi kommer inn fra tur.

Kjøpte også malacetic våtservietter som vi skulle bruke å vaske med etter en uke med salve. For det hadde satt seg litt sopp i potene.

Men burde kanskje kjøpe inn noen potesokker :)

Det samme gjelder jo, infeksjonsfare er der, det kan sprekke om det tørker ut og det er jo en svakhet irritasjon så potesokker er lurt :)

Bare et lite obs, om det er/blir et tilbakevennende problem så vær obs på at sopp/sår/infeksjoner på poter (og ører) er typiske allergiske reaksjoner. Så kommer det flere ganger/vanskelig og bli kvitt så er det verdt og tenke på hva man forer på, når det oppstår osv og forsøke og se sammenheng og evt gjøre tiltak som forbytte, fryse for, holde ekstra rent (midd) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å få på litt om du klarer.

Chicka pleier også å få sånn noen ganger når hun har gjemt seg bort og slikker veldig stille, hun får egentlig ikke lov til det.

Når det er så sårt som det høres ut som din har så pleier jeg enten å sette foten ned i grønnsåpevann, eller ta grønnsåpevann på en klut og "presse" vannet inn i poten, etter et par dager kan du begynne å smøre på salven.

Ha helst på pote sokk når dere går ut, det pleier å være sårt å gå på og gjør vondt ;)

Jeg liker veldig godt Weleda zink salve med calendula å smøre på sånn rød hud, går veldig fort bort med den salven, ta på morgen og kveld, er det veldig sårt så ta på tre ganger om dagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) da blir det innkjøp av potesokker i morgen, pluss at jeg skal få hjelp til å smøre på salven i kveld.

Han går helt fint på foten, full fart ute i snøen, det er liksom inne i poten. vanskelig å forklare :P

Takk for kjempe fine tips, skal kjøpe grønnsåpe i morgen og :)

Så får jeg bare holde øye med det at det ikke kommer igjen når behandlingen er over. Får inderlig ikke håpe det er noe som kommer igjen altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen potesokker å anbefale for en som hater å ha noe på beina? :)

Jeg liker Non-stop sine godt. Når det er strikk i borrelåsen er det enklere å stramme og sannsynligheten for at de skal falle av er mindre :) Min liker ikke å ha potesokker inne, men digger det ute. I starten var hun krakilsk, men jeg brydde meg ikke og dillet ikke. Bare tok de på og ignorerte at hun ikke ville ha de på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tar potesokker på inne første gangen går dem som en hoppende sagkrakk elelr noe sant. Så blir det ut og i aktivitet da har dem en tendens til åglemme potesokekr og neste gang så er det turen som er gøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...