Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterhundkurs


plutte
 Share

Recommended Posts

Er det eigentleg kun for dei som aktivt driv med sau og hund? Blir eg litt utanfor om eg kun vil på kurs for å lære litt om aktiviteten, og kanskje aldri går vidare? Eg har alltid vore fascinert, og har veldig lyst til å prøve, men er ikkje sikker på at det blir så mykje meir enn berre eit forsøk for moro skuld.

Me(eg) har veldig lyst til å prøve oss, og tar gjerne i mot tips i gjeterkursjungelen om kvar og kven me bør gå hjå, og sånt. Eg har hatt både sau og hund før, samtidig til og med, men den heimelaga sauehundgreia me dreiv me var ikkje særskilt effektiv, så eg kan lett reknast som nybyrjar.

Vaffel (bc) blir eitt år no i mars, og har ikkje "hilst på" sau enda, kun på avstand. Han er ikkje for gamal enda går eg ut i frå? Eg tvilar sterkt på at eg får tid til noko no i vinter/vår, i alle fall sidan det meste ser ut til å vere helgekurs og ikkje i nærleiken, så eg ser mest etter kva som kan finnast til sommaren, og kven/kvar eg skal halde eit auge med om dei skal ha kurs. Me er på vestlandet (Bergen-ish) men er i utgangspunktet flyttbare for helg/veker om sommaren, så det meste av landet + sverige kan vere interessant.

Eg har googla litt, og det er litt forskjellig som dukker opp. Eg har egentlig veldig lyst til å gå kurs hjå gooddog.no, der er det sheepcamp, men det er mest fordi eg har høyrt så skrekkelig mykje bra om ho som har det så eg vil gjerne gå kurs der. :D Ellers er det eitt i Egersund (trur eg? Kan vere Elverum eller noko anna på E.) som skal vere bra(men eg veit ikkje kven det er, har rota vekk lappen.), ooog det skal vere ein mann på Filefjell(?) som er ok.

Om nokon veit kven eg snakkar om, eller har andre tips, vert eg evig takksam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til Alexander Strøm, han er flink til å trene gjeterhund og flink til å instruere folk. :)

Eidsberg du tenker på? Alexander Strøm holder til der, vi skal på ukerskurs til sommeren hos han :)

http://www.gjeterhunden.com/?page_id=40

Jaa! Der var navnet! Supert, bookmarked, ser han skal ha sommarkurs så det skal eg sjekke ut! Takk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Jeg har fått mange tips om at jeg ikke burde dra til han, men jeg vet jo ikke..

Jeg anbefaler Anne Buer i Enebakk :) Dyktig dame, og forklarer godt for nybegynnere:)

Takk for tips! Skal sjekke ut Anne Buer. Eg treng virkelig nokon som er tålmodig med eigar, eg blir så lett forvirra. :P

Heng deg på, så kan vi delta sammen som nybegynnere! :D

Kanskje! Eg skal skrike ut dersom eg melder meg på, det hadde vore kjekt. :D

No fann eg og ei fin liste her. Eg elsker lister. Kronbacken.se fikk eg litt sansen for, men ser ikkje at dei har nokon kurs no i sommar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Skal sjekke ut Anne Buer. Eg treng virkelig nokon som er tålmodig med eigar, eg blir så lett forvirra. :P

Kanskje! Eg skal skrike ut dersom eg melder meg på, det hadde vore kjekt. :D

No fann eg og ei fin liste her. Eg elsker lister. Kronbacken.se fikk eg litt sansen for, men ser ikkje at dei har nokon kurs no i sommar.

Elsker Heidi Billkvam!:) men hun har kurs i sommer og, men de så fort fullt at det for lenge siden fullt! :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah! Typisk. Får campe på sida og kanskje eg klarer å kapre ein plass om nokre år? :D

Hun reiser mye både i Norge og Sverige! Skal faktisk på kurs med henne i helgen (dog ikke gjeting, men LP) kam sikkert høre om hun skal til Norge igjen og om det er åpent føler kurs? :) Vet ikke hvor i landet du tilhører da (er på mobil)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun reiser mye både i Norge og Sverige! Skal faktisk på kurs med henne i helgen (dog ikke gjeting, men LP) kam sikkert høre om hun skal til Norge igjen og om det er åpent føler kurs? :) Vet ikke hvor i landet du tilhører da (er på mobil)

Du kan jo høyre, om du plutselig manglar samtaleemne eller noko. :P Men ikkje noko stress altså. Eg er forøvrig på vestlandet, nær Bergen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Så skal jeg være kjerringa mot strømmen og si at det syns jeg er en dårlig ide. For det første så er spørsmålet: Hva skal du bruke det til? Hvis svaret er å teste hunden om instinktene bor der, så kan jeg svare. Hvis de bor der, hva skal du bruke det til?

Hvis svaret er å underholde hunden, så vil jeg si at det er mye man kan gjøre for å underholde hunden som ikke innebærer et element av levende dyr man skal behandle med respekt.

Så jeg personlig syns det er totalt unødvendig å utsette hund, eier og sauer for den opplevelsen om man ikke har et mål og en misjon med handlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skal jeg være kjerringa mot strømmen og si at det syns jeg er en dårlig ide. For det første så er spørsmålet: Hva skal du bruke det til? Hvis svaret er å teste hunden om instinktene bor der, så kan jeg svare. Hvis de bor der, hva skal du bruke det til?

Hvis svaret er å underholde hunden, så vil jeg si at det er mye man kan gjøre for å underholde hunden som ikke innebærer et element av levende dyr man skal behandle med respekt.

Så jeg personlig syns det er totalt unødvendig å utsette hund, eier og sauer for den opplevelsen om man ikke har et mål og en misjon med handlingen.

Eg har ingenting i mot kjerringer mot straumen, gode å ha for litt realitetsorientering. :D

Eg forsøkte å få det litt med i HI, men det kom kanskje ikkje så godt fram. I utgangspunktet har eg "ingen planer" vidare, på same måte som eg heller ikkje har til hensikt å bli verdsmester i å gå spor, eller agility, eller noko av det andre som eg og bikkja driv med. Meeen, eg har jo aldri forsøkt, og kunne godt tenkt meg å prøve, med det mål at dersom eg og hund likar/passar/trivast med aktiviteten, så kunne det kanskje vere ein aktivitet for oss. Me har ikkje sau på garden heime lengre, alternativet at eg overtek der og startar opp att med sau er tiår fra i tid enno, så eg har jo ikkje "behov" for ein sauehund slik sett, og kanskje heller ikkje det som trengst for å kunne drive med gjeting når eg tenker meg om. :hmm:

Kan eg tolke det slik at du er aktiv innan gjeting? Dersom du meiner at det vil vere uheldig å utsette hunden(og sauene) for gjeting i ein slik situasjon, så vil eg sjølvsagt revurdere ei eventuell påmelding på kurs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Eg har ingenting i mot kjerringer mot straumen, gode å ha for litt realitetsorientering. :D

Eg forsøkte å få det litt med i HI, men det kom kanskje ikkje så godt fram. I utgangspunktet har eg "ingen planer" vidare, på same måte som eg heller ikkje har til hensikt å bli verdsmester i å gå spor, eller agility, eller noko av det andre som eg og bikkja driv med. Meeen, eg har jo aldri forsøkt, og kunne godt tenkt meg å prøve, med det mål at dersom eg og hund likar/passar/trivast med aktiviteten, så kunne det kanskje vere ein aktivitet for oss. Me har ikkje sau på garden heime lengre, alternativet at eg overtek der og startar opp att med sau er tiår fra i tid enno, så eg har jo ikkje "behov" for ein sauehund slik sett, og kanskje heller ikkje det som trengst for å kunne drive med gjeting når eg tenker meg om. :hmm:

Kan eg tolke det slik at du er aktiv innan gjeting? Dersom du meiner at det vil vere uheldig å utsette hunden(og sauene) for gjeting i ein slik situasjon, så vil eg sjølvsagt revurdere ei eventuell påmelding på kurs. :)

Ja jeg har en pytteliten saueflokk og er aktiv med gjeterhund. Grunnen til at jeg er negativ til denne "testingen" av hund er fordi jeg syns det er unødvendig å tenne hunden på sau om man ikke har et formål med gjetingen. For meg er det to formål med å trene gjeting:

1) det letter arbeidet med sauen

2) hunden brukes i sankingen

Men når man starter opp en unghund så er dte ofte mye rusing fra hundens side, hundeeier er uerfaren og skaper mye stress i både hund og sauer. Derfor syns jeg det er viktig å tenke igjennom hvorfor man skal gjøre dette og hva man skal bruke det til. Har du et miljø rundt deg der du bor som du kan delta i faste treninger og få innspill og hjelp, så er dte jo supert. Men om tanken er å gå et helgekurs og det blir med det, så hadde jeg heller latt være. Men det er min personlige mening. Sau er ikke leketøy og underholdning, de skal behandles med respekt, unngå unødig stress og ubehag.

Av de mer fornuftige instruktørene er etter min mening Alexander Strøm. Om du velger å gå kurs, så gå da i hvertfall hos en godkjent erfaren instruktør som lar deg jobbe med hunden og sauen på det nivået dere er og bygger ekvipasjen sammen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...