Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder i god form.


jma
 Share

Recommended Posts

@ :

Syns ikke hottie og den marjan viste er så tynne som den nederste - og den øverste ser man ribbein på om man hadde sett det i et litt bedre lys, men hofteknokene er mindre markerte - det har mye med bygning å gjøre også. Både Calle og lupin har tendenser til utstående hofteknoker selv om de ikke er tynne (lupin hvertfall, ikke sett calle annet enn tynn) men det har med bygning og helling på kryss å gjøre. Når lupin har hofteknoker som på det øverste bildet så er han feit. Da ser man ikke ribbein i det heletatt. På Hottie så vil hun ikke få så markerte hofteknoker som den nederste uten å være tynn. Så jeg syns det er fryktelig vanskelig å si, den nederste er nok kanskje litt tynn, men i mine øyne langt i fra FOR tynn, den øverste virker dårlig muskelsatt og vises i et dårlig lys. Vinkelene og lyset på bildene er såpass forskjellige at jeg syns det blir vanskelig å sammenligne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 174
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk DE muskla, da...

Shiba, snart 3.5 år, særdeles veltrent:

Cilje`s bilde av Azawakh Dacar:

Posted Images

Interessant diskusjon. :) Øverste bildet her er sånn ca. hvordan jeg er vant til å se Salukien, mens det nederste synes ribbeina og hoftebein som det gjorde på tidligere diskuterte bilder (forskjellen er såklart at de hundene var veldig muskuløse attpåtil, noe disse ikke er):

*snipp*

Er det nærmere det nederste som er det ideelle mener du/dere fettmessig?

Jeg vil si begge disse befinner seg innenfor et ideal for en saluki. Individuelle forskjeller bare. Begge ser ut til å være i godt hold. Hunden øverst, som kanskje har litt mer "fett" på kroppen, er kanskje også noe bedre muskulært. Hunden under er på grensen til tynn.

På mynder er det nesten motsatt enn hos de andre gruppene. Utstillingshundene skal være tynne. Som i heller for mye enn for lite. Akkurat som andre raser gjerne skal være litt feite. Unntak er whippet og grey. Borzoien feks skal være tynn i ringen. Jeg har to i bruksklasse altså som er aktive med gyldig lisens,og konkurrerer. De er for tykke til å løpe en runde til venstre i trav,men ikke til to fulle runder i galopp.

Mulig det er litt annerledes på borzoi enn saluki da? Vet om salukieier som lar hundene sine legge på seg litt før utstilling.

@ :

Syns ikke hottie og den marjan viste er så tynne som den nederste - og den øverste ser man ribbein på om man hadde sett det i et litt bedre lys, men hofteknokene er mindre markerte - det har mye med bygning å gjøre også. Både Calle og lupin har tendenser til utstående hofteknoker selv om de ikke er tynne (lupin hvertfall, ikke sett calle annet enn tynn) men det har med bygning og helling på kryss å gjøre. Når lupin har hofteknoker som på det øverste bildet så er han feit. Da ser man ikke ribbein i det heletatt. På Hottie så vil hun ikke få så markerte hofteknoker som den nederste uten å være tynn. Så jeg syns det er fryktelig vanskelig å si, den nederste er nok kanskje litt tynn, men i mine øyne langt i fra FOR tynn, den øverste virker dårlig muskelsatt og vises i et dårlig lys. Vinkelene og lyset på bildene er såpass forskjellige at jeg syns det blir vanskelig å sammenligne.

Enig med deg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan man se da, hvor mye det har å si på mynder hvordan de står, og puster:

9325921551_0dea2b6e17_b.jpg

Ingen som ser en FOR tynn hund her? Eller?

Enn her?

9325877827_4a1ac44bd8_c.jpg

Bildene er tatt samme dag som dette:

9328673022_ea370c5f13_c.jpg

Jeg står fortsatt beinhardt på at hottie ikke finnes for tynn på det tidspunktet, nå er hun heller litt andre veien pga lite trim.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si begge disse befinner seg innenfor et ideal for en saluki. Individuelle forskjeller bare. Begge ser ut til å være i godt hold. Hunden øverst, som kanskje har litt mer "fett" på kroppen, er kanskje også noe bedre muskulært. Hunden under er på grensen til tynn.

Mulig det er litt annerledes på borzoi enn saluki da? Vet om salukieier som lar hundene sine legge på seg litt før utstilling.

Enig med deg.

Tja,ser aldri "feite" salukis på utstillinger heller. Vet det står i flere retningslinjer for dommere at "det er en dødssynd for en mynde å være tykk" :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan man se da, hvor mye det har å si på mynder hvordan de står, og puster:

9325921551_0dea2b6e17_b.jpg

Ingen som ser en FOR tynn hund her? Eller?

Enn her?

9325877827_4a1ac44bd8_c.jpg

Bildene er tatt samme dag som dette:

9328673022_ea370c5f13_c.jpg

Jeg står fortsatt beinhardt på at hottie ikke finnes for tynn på det tidspunktet, nå er hun heller litt andre veien pga lite trim.

Synes hun ser kjempefin ut der :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan man se da, hvor mye det har å si på mynder hvordan de står, og puster:

Ingen som ser en FOR tynn hund her? Eller?

Enn her?

Bildene er tatt samme dag som dette:

Jeg står fortsatt beinhardt på at hottie ikke finnes for tynn på det tidspunktet, nå er hun heller litt andre veien pga lite trim.

Hun derre Hottie, hun vokser mer og mer på meg hun. Aldri vært særlig begeistra for korthårsaluki, men hun blir jo søtere og søtere hun der for hvert bilde jeg ser av henne :D

I mitt totalt-kan-ikke-mynder-syn syns jeg hun ser helt allright ut på alle bildene, jeg?

__

Tequila har så styggrask forbrenning at hun kan være feit på morgenen og sykt tynn på kvelden.

(Dårlig bilde, men slik vil jeg helst ha henne. Godt muskelsatt (hun pleier å være i bedre form muskelmessig, men hun har blitt degradert til spannet til P, og jeg er jo ikke hjemme så mye) og et tynt lag med fett under huden.)

1510753_10152124217980141_1885535914_n.j

Her syns jeg hun er nærmest perfekt, litt vanskelig å se musklene hennes pga dårlig lys og pels. Hun kunne gjerne hatt en aanelse større muskler kanskje, men en husky skal ikke ha bulende muskler, og de har heller ikke lett for å få det, stort sett.

1231692_10151787496945141_1336409109_n.j

1380771_10151856542310141_1120873246_n.j

Her er hun på grensa til for tynn.

931243_10152871590165533_1453289358_n.jp

Her er Frøya i toppkondisjon

164753_10150375462220533_5498856_n.jpg?l

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo tynne hunder. "Fun" fact som jeg kom på nå, helgen disse bildene ble tatt er faktisk første (og heldigvis siste) gang jeg har begynt å gråte fordi jeg ble skjelt ut så til de grader at jeg måtte få min mor til å kjefte på damen over telefonen for å få hun til å gi seg. Vi stod å ventet på toget sammen og hun kunne ikke få sagt nok hvor dyremishandler jeg var som ikke gav hunden min mat og hun skulle anmelde meg og uansett hvor mye jeg prøvde å forklare at han fikk mat så nektet hun å gi seg.

Det er faktisk det jævligste jeg har opplevd når det kommer til hundehold og gjorde at jeg aldri kommer til å tørre å eie en mynde.

det har jeg også opplevd da yngstemann var mindre og skulle på sin første utstilling, da han stod sammen med min venninnes basenji og et par andre mindre bikkjer på campingen. kort sagt fikk jeg kjeft av en voksen mann fordi jeg ikke klarte å ta vare på bikkja og sultet han så til de grader - mannen mente seriøst at det var hans plikt å fore han og skulle hente koteletter, for så tynne kunne ingen hunder være.

altså, jeg har fått kommentarer før, men de har aldri vært så drøye eller seriøse. jeg ble selvfølgelig utrolig lei meg og nesten redd, han lagde så oppstyr! håper dyret klarer å legge på seg litt snart så vi aldri trenger å oppleve noe sånt igjen. JEG vet jo at han er helt fin, men likevel. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg sikler mye på mynder, jeg (da spesielt Whippet og Borzoi, sistnevnte er det jo gjerne litt vanskelig å få sett holdet ordentlig på, da) og er jeg en sjelden gang tilskuer på utstilling så er det de hundene jeg ser på i ringen. Og aldri sett masse ribbein, men mener mange myndefolk at dette er overvektige hunder og, da?

post-9152-0-14765300-1392610257_thumb.jp

(stjælt bildet, ikke si det til noen :P)

De her er fine. Jeg synes disse er i fint hold, men er en del som synes de er for tynne.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mynder er det nesten motsatt enn hos de andre gruppene. Utstillingshundene skal være tynne. Som i heller for mye enn for lite. Akkurat som andre raser gjerne skal være litt feite. Unntak er whippet og grey. Borzoien feks skal være tynn i ringen. Jeg har to i bruksklasse altså som er aktive med gyldig lisens,og konkurrerer. De er for tykke til å løpe en runde til venstre i trav,men ikke til to fulle runder i galopp.

Syns det er en del tjukkaser som gjør det bra i utstillingsringen jeg, da :P Stina er på sitt feiteste nå og dro (for første gang med oss :P) med seg excellent på sist utstilling :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun derre Hottie, hun vokser mer og mer på meg hun. Aldri vært særlig begeistra for korthårsaluki, men hun blir jo søtere og søtere hun der for hvert bilde jeg ser av henne :D

I mitt totalt-kan-ikke-mynder-syn syns jeg hun ser helt allright ut på alle bildene, jeg?

__

Tequila har så styggrask forbrenning at hun kan være feit på morgenen og sykt tynn på kvelden.

(Dårlig bilde, men slik vil jeg helst ha henne. Godt muskelsatt (hun pleier å være i bedre form muskelmessig, men hun har blitt degradert til spannet til P, og jeg er jo ikke hjemme så mye) og et tynt lag med fett under huden.)

1510753_10152124217980141_1885535914_n.j

Her syns jeg hun er nærmest perfekt, litt vanskelig å se musklene hennes pga dårlig lys og pels. Hun kunne gjerne hatt en aanelse større muskler kanskje, men en husky skal ikke ha bulende muskler, og de har heller ikke lett for å få det, stort sett.

1231692_10151787496945141_1336409109_n.j

1380771_10151856542310141_1120873246_n.j

Her er hun på grensa til for tynn.

931243_10152871590165533_1453289358_n.jp

Her er Frøya i toppkondisjon

164753_10150375462220533_5498856_n.jpg?l

:drool::drool::drool: Syntes du skal legge ut litt flere bilder av Huskyene, hvis det er greit for broren din :)

Sorry, ot :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:drool::drool::drool: Syntes du skal legge ut litt flere bilder av Huskyene, hvis det er greit for broren din :)

Sorry, ot :rofl:

Ja! Jeg har tenkt å lage en tråd om dem, og var så på god vei med presentasjoner og greier, men så døde den ene hunden vår veldig uventa, så jeg mista litt piffen og har glemt det bort etter det. Nå er det jo titt og ofte litt utskiftinger i en slik kennel vi har, så lurer på om jeg bare skal lage en ren bildetråd. Tror ikke broren min har noe i mot det akkurat, og de er jo litt mine og :wub:

Har ikke noe å finne på i kveld, så godt mulig jeg gjør det da :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Jeg har tenkt å lage en tråd om dem, og var så på god vei med presentasjoner og greier, men så døde den ene hunden vår veldig uventa, så jeg mista litt piffen og har glemt det bort etter det. Nå er det jo titt og ofte litt utskiftinger i en slik kennel vi har, så lurer på om jeg bare skal lage en ren bildetråd. Tror ikke broren min har noe i mot det akkurat, og de er jo litt mine og :wub:

Har ikke noe å finne på i kveld, så godt mulig jeg gjør det da :)

Ja!!! Det blir kult :banana:

Tar flere spørsmål i tråden dems jeg da ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

attachicon.gif579666_413029728819407_999943889_n.jpg

(stjælt bildet, ikke si det til noen :P)

De her er fine. Jeg synes disse er i fint hold, men er en del som synes de er for tynne.

Bilder som ligger åpent på FB, har jeg ingen problemer med å "stjele" (tar bare link). Private bilder, eller bilder som kun er delt internt på en gruppe, lar jeg være :)

Jeg vet ikke om det blir riktig i forhold til rettighetslover. Har ikke satt meg så godt inn i det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo tynne hunder. "Fun" fact som jeg kom på nå, helgen disse bildene ble tatt er faktisk første (og heldigvis siste) gang jeg har begynt å gråte fordi jeg ble skjelt ut så til de grader at jeg måtte få min mor til å kjefte på damen over telefonen for å få hun til å gi seg. Vi stod å ventet på toget sammen og hun kunne ikke få sagt nok hvor dyremishandler jeg var som ikke gav hunden min mat og hun skulle anmelde meg og uansett hvor mye jeg prøvde å forklare at han fikk mat så nektet hun å gi seg.

Det er faktisk det jævligste jeg har opplevd når det kommer til hundehold og gjorde at jeg aldri kommer til å tørre å eie en mynde.

Det var vell OT, men, jeg synes han var superlekker og i perfekt kondisjon på de to bildene. Idioter finnes over alt dessverre, så man må bare lære seg og gå videre, være sikker på sine egne meninger og ikke bry seg. Det er ikke engang værdt og svare slike mennesker, bare snu ryggen til og gå også får de tro hva de vil. Evt så får du legge igjen navn og nr og si at hun kan ringe mattilsynet også går du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vell OT, men, jeg synes han var superlekker og i perfekt kondisjon på de to bildene. Idioter finnes over alt dessverre, så man må bare lære seg og gå videre, være sikker på sine egne meninger og ikke bry seg. Det er ikke engang værdt og svare slike mennesker, bare snu ryggen til og gå også får de tro hva de vil. Evt så får du legge igjen navn og nr og si at hun kan ringe mattilsynet også går du.

Tusen takk<3 Varmer å høre :)

Jeg håper jeg er tøffere nå dersom noen skulle prøvd seg hehe.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ingen bilder som virkelig viser musklene hans, men denna er omtrent bare muskler. Og så er han litt sånn hobby anorektiker i tillegg så i perioder går han dessverre litt ned i muskelmasse. :/

277760_10151137325850423_279873990_o.jpg

Hva er han blanding av? Regner med det schæfer i ham. Veldig fin! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en sinnsykt krevende blanding! :ahappy: Den var veldig fin :)

Jupp, men han er den enkleste sjelen ever. Forstår det ikke, når jeg fikk vite hva han var blanding av fikk jeg sjokk! Eneste han jakter er lemen. Hverdagslydigheten er super selv om de omtrent ikke trener med ham, eneste de har slitt med var å få ham til å gå pent i bånd når han var yngre. Inne er han roen selv. Skikkelig "dum og deilig". :D

Han får mye tur da, svigermor er meget aktiv så en times (+) tur i variert terreng og i godt tempo er normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...