Gå til innhold
Hundesonen.no

Norges mest populære hunderase i 2013: border collie


Artemis
 Share

Recommended Posts

http://web2.nkk.no/toppsak/border-collie-pa-topp/

Norges mest populære hund for øyeblikket er border collie. Det er første gang hunden med de allsidige bruksegenskapene og den store arbeidslysten troner øverst på statistikken.

Topp 30 i 2013:

  1. border collie 1070
  2. schäferhund normalhår 935
  3. norsk elghund grå 904
  4. staffordshire bull terrier 881
  5. golden retriever 832
  6. cavalier king charles spaniel 802
  7. engelsk setter 729
  8. labrador retriever 703
  9. gordon setter 601
  10. chihuahua langhåret 560
  11. pomeranian 532
  12. tibetansk spaniel 485
  13. cocker spaniel 482
  14. shetland sheepdog 477
  15. irsk setter 469
  16. chihuahua korthåret 444
  17. bichon havanais 434
  18. jack russell terrier 424
  19. rottweiler 406
  20. flat coated retriever 376
  21. jämthund 354
  22. siberian husky 345
  23. beagle 325
  24. berner sennenhund 305
  25. dansk-svensk gårdshund 282
  26. boxer 267
  27. nova scotia duck tolling retriever 257
  28. finsk lapphund 255
  29. stor puddel 254
  30. dachshund strihåret 245

Topp 30 2012:

1. schäferhund normalhår 1125

2. norsk elghund grå 1000

3. cavalier king charles spaniel 869

4. border collie 862

5. golden retriever 830

6. engelsk setter 773

7. staffordshire bull terrier 755

8. tibetansk spaniel 631

9. labrador retriever 595

10. chihuahua langhåret 567

11. cocker spaniel 559

12. gordon setter 543

13. irsk setter 537

14. shetland sheepdog 522

15. chihuahua korthåret 518

16. pomeranian 494

17. jack russell terrier 474

18. flat coated retriever 466

19. rottweiler 447

20. bichon havanais 407

21. bichon frisé 402

22. berner sennenhund 386

23. boxer 346

24. siberian husky 339

25. storpuddel 336

26. dvergpinscher 311

27. dachshund strihåret 307

28. jämthund 300

29. nova scoria duck tolling retriever 290

30. mops 285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg ikke trodd om jeg ikke så det svart på hvitt... jeg har aldri møtt noen som eier en BC utenom meg selv, trodde yorkie og chihuahua var mye mer utbredt! Er plutselig ekstra glad for at jeg valgte en fra brukslinjer med masse import :) Er det ikke såppass få av de i Norge at det fort blir innavling med så mange nye kull? Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk dsg har forbedret seg de siste få årene, og er ikke nødvendigvis så ille om det er mange av dem heller. Noe skade skjer jo fra de som avler for penger mer enn rasens del, men det er en ganske frisk og veldig fin rase som passer til mange.

Heller det enn ridgebacken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sikkert spurt hvert år, men hvor langt tilbake går statistikken? Er på mobil, så det er ikke så lett å finne fram på nkk sine nettsider. Tolleren klatrer, men det var færre nyregistreringer i 2013 enn 2012. Top 30 er ikke galt i seg selv, men gjør meg, personlig, mer skeptisk til raser. Edit: Skeptisk hvis en rase klatrer raskt. Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sikkert spurt hvert år, men hvor langt tilbake går statistikken? Er på mobil, så det er ikke så lett å finne fram på nkk sine nettsider. Tolleren klatrer, men det var færre nyregistreringer i 2013 enn 2012. Top 30 er ikke galt i seg selv, men gjør meg, personlig, mer skeptisk til raser. Edit: Skeptisk hvis en rase klatrer raskt. Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Statestikken kan du finne bakover i dogweb bla. Ellers pleier de vel også ha 3-5 år statestikk som kommer fram i publikasjonen i hundesport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad for å ikke se dalmatiner på listen i år heller :)

Er forøvrig svært sjeldent jeg ser BC'er både her jeg bor nå og hjemme hos foreldrene mine... men finsk lapphund ser jeg veldig ofte nå, den utviklingen har skjedd fort virker det som, for så det aldri før. Staff og finsk lapphund er egentlig det jeg ser mest av her (sikkert mange av de samme jeg ser da :P )

Schæfer har jeg aldri sett mye av egentlig, så jeg synes alltid det er så rart at de er så lang oppe på listene :P Hvor er de liksom? Eller er det at noen bare har kjempemange hver, også bor de i skogen så ingen ser dem? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad for å ikke se dalmatiner på listen i år heller :)

Er forøvrig svært sjeldent jeg ser BC'er både her jeg bor nå og hjemme hos foreldrene mine... men finsk lapphund ser jeg veldig ofte nå, den utviklingen har skjedd fort virker det som, for så det aldri før. Staff og finsk lapphund er egentlig det jeg ser mest av her (sikkert mange av de samme jeg ser da :P )

Mine er ikke der de heller. :ahappy:

Men hadde man lagd samme lista for blandingshunder så er jeg stygt redd for at Lhasa hadde vært i toppsjiktet. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Elghund, grå er nr. tre på listen, men jeg ser nesten ingen elghunder noengang, jeg. Ser mye mer av nesten alle andre rasene på hele listen enn elghunden.

Nei, elghunder behøver faktisk ikke å gå noe særlig på turer eller trimme seg bortsett fra de siste 6-7 ukene før jakta. Holder lenge med at de står i bikkjegården sin. :sleep:Og derrrr forsvant den daten kan man si.. :mad: ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lekt meg litt med graffunksjonen i excel på et par av rasene dere har nevnt. Grafene er for de siste 20 årene. Merk at målestokken er ulik, så noen grafer kan se mer dramatiske ut enn de faktisk er:

Schäferhund:

schreg_zps30819779.jpg

Border collie:

bcreg_zps5e8af5ae.jpg

Finsk lapphund:

finreg_zpsd0715315.jpg

Nova scotia duck tolling retriever:

tollerreg_zps94b5c3e6.jpg

Staffordshire bull terrier:

staffreg_zps53867bcb.jpg

Jeg lurer hvert år på når kurven for staffene skal begynne å flate ut. :ermm:

Ellers så synes jeg at det er interessant at så mange er misfornøyde/fornøyde med at rasen deres er innenfor/utenfor topp 30. Ser dere mange negative konsekvenser av populariteten?

Jeg synes alltid at chihuahuaen havner så overraskende høyt oppe, jeg. Den har jo i tillegg to varianter som begge er innenfor topp 16, men jeg ser ikke så mange av dem. Vet jo at miniatyrhunder er populære, men...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ellers så synes jeg at det er interessant at så mange er misfornøyde/fornøyde med at rasen deres er innenfor/utenfor topp 30. Ser dere mange negative konsekvenser av populariteten?

 

Begynte på et langt innlegg, men merker jeg er ekstremt dårlig til å forklare. :lol:

Kort fortalt vil popularitet ofte føre med seg useriøs avl.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på et langt innlegg, men merker jeg er ekstremt dårlig til å forklare. :lol:

Kort fortalt vil popularitet ofte føre med seg useriøs avl.

Ja, det er vel liten tvil om at slik voldsom vekst som noen raser har når de opplever stor popularitet i løpet av kort tid ikke er helt heldig. Men samtidig så må det jo være gunstig å ha litt å velge i?

Glemte forresten å nevne at statistikken går tilbake til 1980. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel liten tvil om at slik voldsom vekst som noen raser har når de opplever stor popularitet i løpet av kort tid ikke er helt heldig. Men samtidig så må det jo være gunstig å ha litt å velge i?

Glemte forresten å nevne at statistikken går tilbake til 1980. :)

Ofte blir det jo ikke så mye å velge i, selv om det finnes mange oppdrettere, fordi man må utelukke så mange useriøse. :-P Jeg har egentlig utelukket tolleren neste gang jeg skal ha valp, men allikevel må jeg snoke med jevne mellomrom. Jeg har vel funnet 2 kanskje 3 oppdrettere jeg kunne kjøpt hund av.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad for å ikke se dalmatiner på listen i år heller :)

Er forøvrig svært sjeldent jeg ser BC'er både her jeg bor nå og hjemme hos foreldrene mine... men finsk lapphund ser jeg veldig ofte nå, den utviklingen har skjedd fort virker det som, for så det aldri før. Staff og finsk lapphund er egentlig det jeg ser mest av her (sikkert mange av de samme jeg ser da :P )

Schæfer har jeg aldri sett mye av egentlig, så jeg synes alltid det er så rart at de er så lang oppe på listene :P Hvor er de liksom? Eller er det at noen bare har kjempemange hver, også bor de i skogen så ingen ser dem? :P

Du bor i Lillehammer nå gjør du ikke? Har jo en av de første oppdretterne på rasen i området ditt, hun har solgt endel i området vet jeg, så mulig det er litt tetthet rundt deg :P

Jeg har lekt meg litt med graffunksjonen i excel på et par av rasene dere har nevnt. Grafene er for de siste 20 årene. Merk at målestokken er ulik, så noen grafer kan se mer "dramatiske" ut enn de faktisk er:

Finsk lapphund:

finreg_zpsd0715315.jpg

Ellers så synes jeg at det er interessant at så mange er misfornøyde/fornøyde med at rasen deres er innenfor/utenfor topp 30. Ser dere mange negative konsekvenser av populariteten?

..

Kan jeg få tjuvlåne grafen din og vise på rasegruppa hvor dette diskuteres nå? :)

Og ellers, jeg syns popularitet er et tveegget sverd. Det er positivt med en større rasepopulasjon så man har mer å velge i som valpekjøper og oppdretter, og ihvertfall på min rase virker folk bevisste på det å holde store deler av rasepopulasjonen i avl. Enn så lenge viser tester i finland at rasen har et større genetisk mangfold enn andre raser som de har sjekket, og det er bra. Men eksplosiv popularitet er skummelt, og gir fort grobunn for useriøse oppdrettere som kanskje ikke gjør den jobben å sette seg inn i rasen eller avlsarbeid generelt. Vi har jo noen eksempler allerede, som nærmest er valpefabrikker, er en oppdretter her i norge som spyr ut usosialiserte valper av minimalt helsesjekkede foreldre, litt renrasede kull og litt blandingskull om hverandre, og siste tilskuddet av en avlshanne de har har et veldig lite rasetypisk gemytt (pissredd, nervøs og har bitt etter dommere på utstilling i følge tidligere eier som her helt fortvila over at han nå snart får sitt 5 kull på 1-2 år... Han ble solgt med beskjed om å aldri avles på, men de ante ikke hvem de solgte ham til) og har i tillegg AD.. I Sverige nå er det et kull lapphunder til salgs (ingen solgt enda) hvor begge foreldrene har AD (mild pluss moderat grad kombinert). Mange skusler unna øyelysning, selv om det er et issue på rasen. Både i NKK og i SKK er det kun krav om kjent HD-status, men ikke krav om AD-sjekk eller øyelysning. Vi har også en dødelig sykdom på rasen som det finnes gentest for og det er på den måten under kontroll, men om man avler på hunder med helt ukjent status så er det jo et gedigent sjansespill, det er en 100% dødelig sykdom, og hundene dør før de er to år (pompes sykdom heter det, gentesten ble tatt i bruk høsten 2012), og det er forferdelig ovenfor godtroende valpekjøpere som kanskje kjøper en dødssyk valp uvitende. I could go on, dette er kortversjonen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg låne og?

Problemet med at Staffen er så populær er at det blir avlet på kreti og pleti, da vi i tilegg ikke har noen helsekrav eller krav what so ever så fører det til at det blir avlet på mye rart. Og det gjennspeiler seg i helseproblemer og mentalitetsproblemer.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
×
×
  • Opprett ny...