Gå til innhold
Hundesonen.no

Bichon-rasene - ulikheter i egenskaper og gemytt?


Tabris
 Share

Recommended Posts

Fra "the top of my head" kommer jeg på fire bichon-raser, mulig det er flere:

- Bichon frise

- Havanese

- Bolognese

- Coton de Tulear

Også har vi tre andre miniatyrraser som jeg synes er temmelig lik i type med hverandre:

- Malteser

- Shih Tzu

- Lhasa Apso

Det jeg lurer på er - hvordan er disse rasene forskjelig fra hverandre? Er de ulike gemytt og egenskaper, eller går det mer på utseende? Hvis man f.eks ønsket seg en slik miniatyrhunder, kan man da velge en av rasene ovenfor basert mest på hvilket utseende man liker best, eller er det betydelige forskjelliger i egenskaper og gemytt man bør tenke på?

Jeg er ikke på jakt etter en miniatyrhund selv, er bare nysgjerrig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte havanais var jeg på besøk hos en oppdretter som avler både frise og havanais og hun anbefalte meg som førstegangskjøper å kjøpe havanais. Grunnen var pelsen - hun mente det var lettere for en uten erfaring å stelle pelsen til havanaisen som i utgangspunktet ikke skal klippes slik som bichon frise. Men fra andre hørte jeg også at havanaisen var mildere i gemyttet enn frise, at den var litt mer lettlært og at frise kunne være litt mer sta og "utspekulert" :)

Hvilken av bichon rasene man velger kommer vel an på smak og behag - og kanskje hva slags kull man kan få valp i fra tenker jeg :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 7 forskjellige Bichon-raser: Bichon Frisé, Bichon Havanais, Coton de Tulear, Løwchen, Bolognese, Malteser og Bolonka

Har selv en (familiehund) Havaneser, søstra har Malteser-valp og naboen har Lhasa Apso nr.2 (har også hart coton innom hus, og en kompis med to stk). Nå er de forskjellen jeg vet om allergivennligheten (som varierer fra person til person), og utseende. Tror også historisk at bruksområder har vært litt forskjellig, og da er jo ofte gemytt forskjellig også. Nå vet jeg mest om min egen rase, havanesen, som tidligere har vært litt vakthund og skal være svært lettlærte og arbeidssomme og brukt som sirkushund.

Shih Tzu og Lhasa Apso som du nevner er ikke med i Bichon-familien, men at alle rasene innad i familien kan ha likheter i gemytt, og også med de to andre nevnte rasene skal du ikke se bort ifra.

Alle bichon-rasene er derimot relativt lik under all pelsen. Ellers er det store likheter med tanke på pelsen hos coton, havanais og løwchen. Det er også mange som kjøper malteser (altså da snakker vi ikke fra seriøs oppdretter) som faktisk har fått tak i en coton - så de skal vistnok være ganske like! Forskjellen mellom disse er pelsen, som også er forskjellige karaktertekk for hver rase. En malteser, coton, havanais og løwchen kan se ganske lik ut i pels, men det er forskjeller. Coton skal ha pels som bomull, mens en malteser har litt striere pelskvalitet.

Ellers er det småting utseendesmessig som skiller rasene.. Enkelte raser skal ha rett rygg, men i hvertfall cotonen skal ha en fin buet rygg, bare for å ta ett eksempel.

Selve bygningen til en bichon kan ikke sammenlignes med Shih Tzu eller Lhasa Apso, da de er ganske forskjellig, og begge disse to rasene har noe "inntrøkt" nese :P

For å finne ut mer om forskjeller og likheter mellom en Bichon og en av de to andre rasene kan du søke de opp på internett og sammenligne hva som står :) Vet at Lhasa Apso kalles tempelhund og var tempelvoktere (skal visstnok ha noe urhund-innstinkter som kan slå inn om den bor lenge nok i det fri).

Kunne gjort det for deg og skrevet et mye bedre innlegg, men sitter på telefon, så til og med det jeg har skrevet syntes jeg kan være knotete.. :P Men er svar et bedre enn intet svar? :lol:

Du kan også se på de forskjellige rasetrådene her inne, pleier å være en liten infobit om hver rase så du kan sammenligne :)

Så vil jeg også skyte inn at jeg ikke er noen ekspert, men dette er hva jeg har lest, hørt og erfart, og finner du noen feil i det jeg sier bøyer jeg meg ydmyk i støvet ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...