Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan blir OL for deg i år?


Gjest
 Share

Recommended Posts

OL i Sochi i år har vært og fortsetter å være svært spesiell.

Hovedfokuset har vært på Putin og c/o's svært dårlige holdning ovenfor homofile. Som kjent er homofil "reklame", og til og med informasjon om homofili til barn, ulovlig i Russland. Homofile utsettes for vold og diskriminering, og plasseres i bås for noe så banalt som deres seksuelle legning. Naturlig nok er det homofile olympiske utøvere som vil føle ubehag ved dette.

I "Uppdrag Granskning" i kveld, fikk vi se hvordan arbeiderene som jobber på anleggene har hatt det. Det er regelrett tortur av mennesker som har foregått bak kulissene, tvangsarbeid og slaveri. Hele programmet kan sees her: http://www.svtplay.se/video/1766244/del-3 (58 minutter).

"Ett OS byggt på sorg och tårar. Vinter-OS i Sotji är tänkt att bli en folkfest och ge en fin bild av Ryssland i världen men tiotusentals arbetare har blivit lurade på sina löner."

Ikke bare menneskers rettigheter blir fullstendig overkjørt, men nå viser det seg altså at 6 ville spekkuggere er fanget på østkysten av Russland, og 2 av disse skal flys inn til Sochi for å vises fram i et lite akvarium for å dra inn penger fra turistene.

Les mer her: http://www.mirror.co.uk/news/world-news/winter-olympics-killer-whales-sochi-3012316#.Uul2prQYvIc

Underskriftskampanjen er i gang: http://action.sumofus.org/a/sochi-orca-whales/3/2/?sub=fb

I tillegg til dette, har OL-opplegget i Norge vært svært korrupt det siste året. Tromsø OL ble valgt vekk til fordel for Oslo-OL uten at hverken norges befolkning eller de med pengesekker har vært enige i valgene som har blitt gjort. Her kan man lese mer om det siste i saken: http://www.nrk.no/nordnytt/--denne-saken-er-sa-ratten-1.11493938

Hva føler DU om OL i år? Jeg må ærlig si at OL som vinterolympiske LEKER hvor verdens land samles og viser fram LEK og kameratslig konkurranse er rimelig tapt for meg. Korrupsjon, pengegriskhet og fullstendig mangel på etiske retningslinjer overskygger hele hyggen ved lekene. Det er så uendelig trist at sosial dumping, dyreplageri, korrupsjon og penger skal styre alt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er veldig skuffet over at det ikke er kommet noen boikott av dette OL fra vestlige land. For meg blir det litt sånn "vi driter i hvordan dere behandler befolkningen deres, bare vi får vinne noen m

Google today.

@Nirm Stormberg

Sånn i min hverdag så gjør det lite fra eller til da jeg ser fint lite på slikt fra før av (ergo blir ikke boikotting noe stort tap), men sånn rent teoretisk så synes jeg det er helt feil og gi en slik nasjon, med slike holdninger og lover OL, med all reklame og profilering som det fører med seg, og ikke minst bare det og ikke ta et standpunkt og si at nei dere får ikke ha OL fordi dette er feil. Dette er ikke noe vi vil ha noe med og gjøre/støtte på noe slags vis. Synes det er ufattelig trist og lavmål, rett og slett.

(kanskje feil og si nasjon, men dere skjønner forhåpentligvis hva jeg mener)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg ikke har sportsidiotsamboer lenger, trenger jeg ikke forholde meg til OL (sånn ift å se på det), kommer ikke til å se på eller følge med mer enn det jeg tilfeldigvis får med meg i aviser. Men jeg har fulgt med nå i forkant, og ingen kan vel si at de er overrasket at det følger drit med å gi Russland OL? Synes det er kjempetrist at land som f.eks Russland og Kina får OL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig skuffet over at det ikke er kommet noen boikott av dette OL fra vestlige land. For meg blir det litt sånn "vi driter i hvordan dere behandler befolkningen deres, bare vi får vinne noen medaljer" holdning. Russland er på vei baklengs inn i historien mhp hvordan de behandler homofile nå, og jeg tviler på at jeg selv er så veldig verdsatt i det landet i disse dager. Og jeg trur dette bare er starten på å gjøre ting enda verre for den gruppen. Jeg er også skuffet over at en del store bedrifter velger å spy inn penger i disse lekene med tanke på dette. Jeg håper det er noen utøvere som kanskje klarer å få fram sine meninger, men på en annen side, så må jo de tenke egensikkerhet også. Kjenner bl.a. en fra russland nå som ikke kan flytte tilbake til hjemlandet sitt pga legning, og det er utrolig trist å tenke på.

At de skal holde spekkhoggere i små tanker for å trekke publikum gjør meg også kvalm. Men hva kan man vente av et land som behandler folket sitt slik som de gjør? Men dyrevelferden i Asia er vel generelt ikke den beste å juble for...

Nå har jeg ikke tilgang til TV sendinger, så blir automatisk å ikke følge med. Ikke at jeg hadde gjort det heller nå, for jeg har ikke helt sansen for hvordan ting har vært rundt dette.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null interesse for sport (bortsett fra hundesport), så kommer ikke til å se på - noe jeg ikke hadde gjort uansett. Forholdene til arbeiderne er forferdelige, men ikke så veldig overraskende. Har aldri stolt på Putin lenger enn jeg kan kaste ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men altså - OL skal ikke være politikk, OL skal ikke brukes til å straffe ett land eller belønne et land - selv om det selvsagt er politikk involvert så er det altså meningen at OL IKKE skal være det.

For meg blir det helt feil å boikotte, dog kommer jeg vel neppe til å se noe særlig på - men det er mest fordi TV2 har rettighetene og de har **** døtte meg århundrets mest ræva kommentatorer og jeg orker ikke den kjatringa de holder på med..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har skrevet et ord om boikott før Stine? :) Så her er det stråmenn på veg til å bli laget. OP spør om hvordan OL blir for folk når man har i bakhodet hva som ligger bak OL-byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ferie hele februar og kan se så mye OL jeg vil - om jeg vil :D. Og ja, jeg kommer sikkert til å se på, men jeg er litt usikker på hvordan TV2 greier å gjennomføre sendingene ja.

Jeg er enig med Belgerpia forøvrig - jeg synes det er synd at man skal benytte OL - et idrettsarrangement - til å promotere politiske kampsaker (samme hvor viktige de faktisk er), men det er jo gjort før også. I OL i 1980 - under den kalde krigen - boikottet en lang rekke land (også Norge) sommer-OL i Moskva som en protest mot Sovjetunionens invasjon av Afghanistan i 1979, og under OL i München i 1972 kidnappet den palestinske terrorgruppen "Svart september" 11 israelske idrettsutøvere (som senere også ble drept).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dagene jeg er hjemme kommer jeg nok til å se på. Har ikke tv i hybelen og det går vel på tv2. Jeg er veldig interessert i vintersport, og skiller selve arrangementet (men ikke følgene av det) og politikk fordi jeg rett og slett er egoistisk. Jeg forbanner meg over holdningene til Russland, og gremmes over at de fikk holde OL i det hele tatt.. Generelt syns jeg at OL har blitt teit, all showingen og slikt kunne blitt gjort i mye mindre skala uten å gå utover underholdningen, land konker seg nærmest for å overgå forrige OL og blablabla.. Dette går utover befolkningen, og det er fælt!

Så jeg ser kun på øvelsene. Det gjør trolig ingenting fra eller til, men showingen gir jeg f i uansett politisk holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå interesserer jeg meg mer for nihilistisk haikupoesi enn OL, men det jeg syns er rart er at mange store sportsarrangementer legges til land som er, fra et ikke-kulturrelativistisk perspektiv, motbydelige når det kommer til rettigheter for både folk og fe.

Nå vet ikke jeg om selve ideen "idrettsarrangement" skal ha en politisk profil, men de siste årene har det jo vært fokus på å motvirke uetiske handlinger mot individer og grupper. Da syns jeg det er meget spesielt av verden å legge store arrangementer til land som har en god del svin på skogen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så "Uppdrag granskningen" i går, og det er ingen tvil om at det er mange triste skjebner i kjølvannet av bygningsarbeidene nå før OL.

Ansvarsfraskrivelsen er total, om noen i det hele tatt uttaler seg til pressen.

Dette går helt klart utover resurssvake grupper som har liten mulighet til å ta opp kampen mot store selskaper.

Og på toppen sitter det folk som skummer fløten mens andre jobber gratis.

Forskjellen på fattig og rik virker enormt stor i Russland og mange av de tidligere Sovjet-statene, da blir det for meg ganske meningsløst å sløse bort millioner av kroner på et slikt arrangement.

For disse anleggene kommer neppe de dårligst stilte i samfunnet til nytte i ettertid.

Og under veis så har altså bygningsarbeidere blitt utnyttet hele veien...

Til å spy av!

For øvrig så blir det som alltid under OL, VM og slike ting her i heimen.

Fullstendig sportsfritt 24 timer i døgnet!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikk eller ikke. Jeg synes fremdeles det er uakseptabelt måten arbeiderne blir behandlet på.. og spekkhogger-greiene får det til å koke i meg. Jeg blir desverre ikke å se et eneste klipp fra OL denne omgangen KUN fordi det er i Russland. Ikke fordi jeg er så opptatt av politikk, men fordi jeg synes de handler hele sjiten på en kvalmende måte.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å se på OL akkurat slik jeg alltid har gjort. OL skal ikke handle om politikk, men om adrenalin, melkesyre, medaljer og spenning. Jeg kommer på ingen måte til å boikotte det, selv om jeg på ingen måte er fan av Putins meninger og handlinger. OL er OL for meg, så får Russland være Russland..

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne slått Putin og co. i hodene med noe hardt, og jeg kan ikke fatte og begripe at moderne land (noe man i mine øyne ikke kan kalle Russland) ikke boikottet OL. Jeg skammer meg på deltakernes vegne, og føler idretts-Norge kaster moral og verdier over bord på grunn av en sportskonkurranse.

Jeg kommer ikke til å se på OL. Og jeg drømmer om at forslagene om at Erna skal ha på seg regnbuefarget kjole faktisk blir en realitet.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det litt "komiske" er at når ett I-land hadde OL så blir det oversett at også der skjer ting der.

Feks under OL i australia 2000 ble en hel "getto" i Sydney av aboriginals tvansflyttet. Det finnes nesten ikke noe om det noen sted i media. Grunnen til at jeg hørte om det var pga famillie medlemmet som bodde i Sydney på den tiden.

Selv om jeg ikke ser på OL så har alltid OL stått for meg som ett sted for knytting av vennskapsbånd på tvers av politikk og uvennskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store idrettsarrangementer er vel egentlig en lekeplass for de rike for det meste? Det er få mennesker av verdens befolkning som har glede av dette. Noen få deltagere, de som har råd til å kjøpe seg en billett og de som har råd til å ha en TV.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke interessert i sport, saa for meg blir det ingen forskjell fra hverdagen.

Jeg hoerte paa radioen dette med at Erna skulle ha paa seg en regnbuepin eller noe. Det var en eller annen (jeg er veldig daarlig paa a huske detaljer) samfunnsforsker mann som paasto at ingen ville bry seg om hun brukte en regnbue pinn, og det er jeg enig i. En regnbuefarget kjole kan kanskje skape litt mer oppmerksomhet, men det som hadde skapt sterkest oppmerksomhet hadde saa klart vaert om man boikottet det. Det gjelder da alle, Erna, idrettsutoeverne osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...