Gå til innhold
Hundesonen.no

Grunnferdigheter i Agility! Hva og hvordan?


SandraNH
 Share

Recommended Posts

Tenkte å starte å trene grunnferdigheter i Agility, nå mens det enda er vinter. Tenker å trene inne, eller uten uten utstyr. Kort og godt ønsker jeg tips på hva vi kan øve/trene på mens vi venter på at snøen smelter og utstyret kan tas frem. Hunden er nå 9 mnd, og kan egentlig ikke så mye av det grunnleggende. Hun kan utgangstilling.

Jeg har sett på diverse treninger, og ja vi skal på kurs til våren. Men tenkte å begynne allerede nå med det grunnleggende (tips gjerne om mer enn det som står under).

Tips til fremadsending og kommando på dette

Tips til hvordan lære hunden å følge dine bevegelser

Tips til hvordan lære hunden side-bytter

Tips til hvordan øve sirkeltrening

Hvordan lære hunden at de skal gjennom hindervingene og ikke utenfor

Hvordan trene fart

Tips til hvordan starte slalomtrening

Tips til gode belønningstidspunkter

Osv. Alt som hunden egentlig bør kunne før vi introduserer alt for mye utstyr og hindre, og som vi gjerne kan trene på inne i stua. Har sett på diverse tråder her inne, men følte det ble enklere å starte egen tråd om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har såvidt startet med fremadsending med min hund. Jeg begynte med en gjenstand som jeg kunne legge godbiten på for å markere at hun skulle bort til den. Eks en skål. Startet med veldig liten avstand, hunden gikk bort til den tommeskålen for å sjekke den ut, klikk og legg godbit oppi skålen. Du kan også la det være godbiter oppi skålen. Deretter øker du avstanden. Du må fjerne skålen ganske kjapt når hunden har tatt poenget slik at den ikke blir avhengig av å ha en skål der. Du kan gjerne trene med skålen et par repitisjoner, fjerne den og se om hunden løper dit hvor skålen stod isted. Kommando kan f.eks være frem? Jeg er usikker selv på hva jeg velger her, men jeg tror det blir frem :)

Svinger er lurt å lære inn. Få hunden til å løpe rundt en gjenstand også tilbake til deg. @ kan sikkert forklare dette bedre enn meg, da hun tipset meg om det :)

Ellers har Silvia Trkman veldig mye bra om hvordan trene opp fart i agility :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boken "Agility right from the start" står det ganske mye om grunnferdigheter (nesten 200 sider faktisk). Dersom du synes det er greit å lese på engelsk og er rimelig interessert i agilty, så kan jo den boken være en idé å se i :)

http://www.amazon.com/Agility-Right-Start-ultimate-fastest-growing/dp/1890948411/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1391513346&sr=8-1&keywords=agility+right+from+the+start

Edit: Anbefaler også boken "Control Unleashed" og "Control Unleashed: The puppy program". Første boken er spesielt ment for voksne hunder, den andre er mer for de som har fått seg en valp. De er ikke direkte knyttet til agility, men det er bøker spesielt rettet mot hunder som skal brukes i bl.a. konkurranse. De handler om hvordan man skal få hunden/valpen til å følge med, være fokusert, la være å gå bort til andre ting etc. Mye forskjellig :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en stol til å lære mine hunder å løpe ut og rundt noe

309248_10151748620034918_1197262798_n.jp

Lærte de å løpe ut på høyre og venstre arm, fikk da fremadsending på høyre og venstre arm. etterhvert kan du sette da stol bak deg og sende alle veier, og etterhvert sette 4 stoler og sende i mønster osv. Stol/pinne/bøtte/sekk. Også øke avstand så får du lengre og lengre fremadsending :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har drevet med agility før, så er egentlig mitt beste tips at du venter med trening til du har vært på kurs :)

Var på en trening i høst, før snøen kom. Også har jeg så sett på en del treninger.

Det jeg ønsker tips på, er grunnøvelser man kan begynne å jobbe med før kurs. Altså øvelser som ikke trenger å være forutbestemt til agility, men ellers også. Feks fremadsending, bli, sirkeltreninger, kommandoer, targettrening, osv. :-) Dersom jeg har noe av dette på plass før kurs, så har jeg et godt utgangspunkt i å lære mye mer når jeg først er på kurs.

På min første agility trening, oppdaget vi at før vi kunne begynne å trene agility, så måtte jeg få til en god lek med hunden og få hunden til å ønske å være i nærheten av meg (hunden var da kun 4-5 mnd). Så dermed ble det ingen trening innen særskilt agility hvis du forstår. Så det er slike ting jeg prøver å få startet på, slik at jeg mest mulig er forberedt før jeg bruker masse penger på kurs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en trening i høst, før snøen kom. Også har jeg så sett på en del treninger.

Det jeg ønsker tips på, er grunnøvelser man kan begynne å jobbe med før kurs. Altså øvelser som ikke trenger å være forutbestemt til agility, men ellers også. Feks fremadsending, bli, sirkeltreninger, kommandoer, targettrening, osv. :-) Dersom jeg har noe av dette på plass før kurs, så har jeg et godt utgangspunkt i å lære mye mer når jeg først er på kurs.

På min første agility trening, oppdaget vi at før vi kunne begynne å trene agility, så måtte jeg få til en god lek med hunden og få hunden til å ønske å være i nærheten av meg (hunden var da kun 4-5 mnd). Så dermed ble det ingen trening innen særskilt agility hvis du forstår. Så det er slike ting jeg prøver å få startet på, slik at jeg mest mulig er forberedt før jeg bruker masse penger på kurs :)

Jeg skjønte hva du ba om ja, men det er veldig greit å vite noe om kunnskapene/nivået til føreren før man eventuelt beskriver øvelser å jobbe med. Fallhøyden er stor om man begynner med øvelser man ikke har full forståelse for hvordan man skal gjennomføre. Og det kan gå mye tid til å avlære feil for så å lære inn rett på nytt dersom man bommer på noe i starten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg også med de som anbefaler "Agility Right From the Start". Har boka og vært med på kurs med forfatterne to ganger. Så ikke et eneste hinder i løpet av helgen og vi jobbet for det meste bare med div grunnferdigheter - over, under, gjennom, mellom etc. Dette er jo da noe man gjerne kan trene med ting man har hjemme. Eks en dyne til under/gjennom. Da har du også muligheten til å byttet ut dynen om bikkja skulle synes at den var ubehagelig eller om noe skulle skje. Det er jo ikke like enkelt å bytte ut tunnelen/pølsa (heter den fortsatt det?:P) om man skulle ha et uhell der og bikkja ikke fikser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuka har ingen problemer med tunnelen, hun sprang gjennom den flere ganger når hun var 3 måneder - og nå på mandag såg hun den igjen for første gang siden da, og da var det rett igjennom :) Planer om å selge den boken Janson? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuka har ingen problemer med tunnelen, hun sprang gjennom den flere ganger når hun var 3 måneder - og nå på mandag såg hun den igjen for første gang siden da, og da var det rett igjennom :) Planer om å selge den boken Janson? :)

Nope. ;) Selv om jeg ikke driver med agility så er boka såpass bra at jeg vil beholde den.

Det med tunnelen var forøvrig bare et generelt eksempel. Deres tanke handler om å legge et godt grunnlag hvor man da lærer inn de forskjellige grunnferdighetene på forhånd, samt lyd (når vippa treffer bakken) og bevegelse i forhold til vippa (og annet - boka er stor!), og at veien da er kortere fram mot konkurranse den dagen man virkelig kan kjøre på bane. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. ;) Selv om jeg ikke driver med agility så er boka såpass bra at jeg vil beholde den.

Det med tunnelen var forøvrig bare et generelt eksempel. Deres tanke handler om å legge et godt grunnlag hvor man da lærer inn de forskjellige grunnferdighetene på forhånd, samt lyd (når vippa treffer bakken) og bevegelse i forhold til vippa (og annet - boka er stor!), og at veien da er kortere fram mot konkurranse den dagen man virkelig kan kjøre på bane. :)

Ja skjønte at det var et eksempel, men ville bare si det :) jeg må nok gå inn for å finne et trygt nettsted å handle den fra da :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt både Agility right from the start, Control unleashed og Shaping success fra Amazon. Har også kjøpt mange andre bøker derfra og har aldri hatt noe problem :) men cleanrun skal også være ganske "safe". Har heller aldri betalt MVA eller Toll på bøker fra utlandet, selv om jeg som oftest har kjøpt over 200.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...