Gå til innhold
Hundesonen.no

Str på Björkissele


Recommended Posts

Jeg spør sonen jeg, siden Björkisfolkene tydeligvis har store problemer med å gi respons, så jeg gidder ikke å vente på de noe lenger. Hvilken str må mine engelsk settere ha i deres nomesele? De selger Björkisseler på Jami Hundsport, men den som svarte meg der mente mine burde ha str 4 (og da sendte jeg til og med mål), og det tror jeg er helt feil. Jeg vet ikke om jeg skal velge str 2, eller 3. Hvilken str har dere til hundene deres, og hvor høye/lange/tunge er de? Jeg tror mine passer Non-stop i str 5 om det hjelper noe.

Björkis sin strørrelsesguide.

Kan ta med målene på hundene mine

Bris, engelsk setter hannhund, mankehøyde 61 cm, vekt ca 24-25 kg
Rygglengde: 60 cm
Halve halsen: 27,5-28 cm
Brystomkrets: 70-71 cm
Isak, engelsk setter hannhund, mankehøyde 61 cm, vekt ca 24-25 kg

Rygglengde: 59-60 cm
Halve halsen: 28-29 cm
Brystomkrets: 72-73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da har vi fått testet den, og den sitter kjempefint på hennes myndekropp. Virkelig noe annet enn den vi hadde tidligere altså

Noen av fargene deres hvis dere vil se dem Cherise, rød, klar lilla, plommlilla Cherise(før var cherise en annen farge enn denne) Den Ida har på seg er i denne cherisen de ha nå. Gammelrosa T

Jeg sendte de mail og fikk beskjed om at jeg hadde målt feil og at det ikke hadde noe å si at den var skjev i halsen... IKKE imponert over servicen nei. Joda den satt ganske bra altså- men nå

Posted Images

Jeg spør sonen jeg, siden Björkisfolkene tydeligvis har store problemer med å gi respons, så jeg gidder ikke å vente på de noe lenger. Hvilken str må mine engelsk settere ha i deres nomesele? De selger Björkisseler på Jami Hundsport, men den som svarte meg der mente mine burde ha str 4 (og da sendte jeg til og med mål), og det tror jeg er helt feil. Jeg vet ikke om jeg skal velge str 2, eller 3. Hvilken str har dere til hundene deres, og hvor høye/lange/tunge er de? Jeg tror mine passer Non-stop i str 5 om det hjelper noe.

Björkis sin strørrelsesguide.

Kan ta med målene på hundene mine

Bris, engelsk setter hannhund, mankehøyde 61 cm, vekt ca 24-25 kg
Rygglengde: 60 cm
Halve halsen: 27,5-28 cm
Brystomkrets: 70-71 cm
Isak, engelsk setter hannhund, mankehøyde 61 cm, vekt ca 24-25 kg

Rygglengde: 59-60 cm
Halve halsen: 28-29 cm
Brystomkrets: 72-73

Mine har en rygglengde på ca 60 cm, og de har størrelse 5 :) Den kunne godt vært litt mindre i halsen, men ellers passer de veldig fint :)

Jeg fikk først feil seler som var størrelse 3+. De var alt for små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora har 0 :) hun er mellom 45-50 i ryggen og 14 kg tung. Nora hadde først str. 1+(litt større hals), men var alt for stor. Den var nesten perfekt på vita vorsteh :) Kunne vært pitte litt større, men tror en str. større ville vært for stor. Vet ikke lengden hennes, men er ca 60 høy og 20 kg :) Den har forøvrig kelpie tispe Gneis nå. Går nok på mer enn høyde/vekt, for går ut ifra Gneis er mindre enn Vita :) Forskjellen på str. 0 og 1 var veldig stor. Jeg ville sagt 3 :) Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner at ikke høyde og vekt sier alt, men det sier noe om massen til hunden tenker jeg. Kom på at jeg kjenner ei med noen settere som har sånne seler, så har sendt henne en mld på fb for å høre hvilken str hun har til sine. Men bra å høre at jeg ikke er helt på viddene når jeg heller mest mot str 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt umulig og si uten. Halsmål kan du jo enkelt sjekke om du vet hvor stor selen er, men om den passer i lengden kommer jo an på hvor bred hunden er. To hunder med samme lengde, men forskjellig bredde vil måtte ha to veldig forskjellige str, og den ene av de vil jo da ikke passe i selen overhodet fordi halsåpning ikke vil være riktig for den hunden ifht lengde. Dra og prøv også bestiller du fra nett om du får det billigere eller noe slikt der.

Edit: Skal du sammenligne mål må du ha med bredde i tillegg til lengde og hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt umulig og si uten. Halsmål kan du jo enkelt sjekke om du vet hvor stor selen er, men om den passer i lengden kommer jo an på hvor bred hunden er. To hunder med samme lengde, men forskjellig bredde vil måtte ha to veldig forskjellige str, og den ene av de vil jo da ikke passe i selen overhodet fordi halsåpning ikke vil være riktig for den hunden ifht lengde. Dra og prøv også bestiller du fra nett om du får det billigere eller noe slikt der.

Edit: Skal du sammenligne mål må du ha med bredde i tillegg til lengde og hals.

Ja, jeg vet det kan være store forskjeller, derfor jeg la med målene Björkis selv ville ha og vil høre hva slags raser de med seler har. Vet ikke om noe sted jeg får prøvd selen, så må nesten bare bestille og eventuelt selge om de ikke passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det kan være store forskjeller, derfor jeg la med målene Björkis selv ville ha og vil høre hva slags raser de med seler har. Vet ikke om noe sted jeg får prøvd selen, så må nesten bare bestille og eventuelt selge om de ikke passer.

Men bjørkis syr jo på mål om du vil, eller tar jeg feil? Innbiller meg at de gjør det for samme pris. Så bestiller du rett fra dem så passer den uansett. I butikken blir det da selvfølgelig verre iom at det er standard str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å bestille fra de siden august, så nå gir jeg opp rett og slett, ellers hadde jeg gjort det, for da kunne jeg fått fargene jeg ville også. Men nå holder de selene jeg har på å pensjonsere seg, så jeg må ha noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner meg virkelig ikke på de størrelsesmålene. Hvordan er det mulig at en liten kelpie og en vorsteh har samme størrelse.? :icon_confused::|

Hva tror dere? :
Grumpy: 16,5 kg, lang i ryggen, korte bein - størrelse 1

Ympa: 14 kg, litt mer kvadratisk - størrelse 0?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bjørkis syr jo på mål om du vil, eller tar jeg feil? Innbiller meg at de gjør det for samme pris. Så bestiller du rett fra dem så passer den uansett. I butikken blir det da selvfølgelig verre iom at det er standard str.

De syr på mål ja, Harly har en str 2 +. Betalte 50 SEK ekstra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de enda klart å følge opp bestillingen og svare så hadde det vært himmelsk å bestille rett fra de :P

Prøvd å ringe de?

Kan jo hende det har skjedd noe feil underveis :)

Edit: Jeg fikk forøvrig raskt svar når jeg bestilte via mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er veldig dårlige å svare på mail. Før jeg fikk bestilt selene nå i desember, så tok det 3 mnd. med mye mas før jeg fikk svar. Jeg spurte hva som var grunnen, og det var fordi de salget på nettbutikken var en så liten del av Bjorkis, at de ikke kunne ha egne folk til å besvare mail der. Derfor ble mailen bare sjekka nå og da. Da jeg hadde fått kontakt med dem, så hadde vi samtaler, og da tok det noen få dager mellom sendt mail til svar. Så får du de på kroken, så går det bedre :)

Jeg vil tippe 2 passer guttene dine etter setterdamens svar. Og siden de er litt større enn Vita :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager OT, men hvordan er de selene å bruke? Syntes de ser litt ubehagelig ut ved ribbeina og flankene, går litt langt ned hele veien bakover? :) Har Freemotion-selen til Keo nå, men syntes den sitter ustabilt over ryggen til å være en langvarig løsning. Kommer antakelig til å ha en annen sele til ungdomsalderen, så bestille en på mål når han er ferdig utviklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager OT, men hvordan er de selene å bruke? Syntes de ser litt ubehagelig ut ved ribbeina og flankene, går litt langt ned hele veien bakover? :) Har Freemotion-selen til Keo nå, men syntes den sitter ustabilt over ryggen til å være en langvarig løsning. Kommer antakelig til å ha en annen sele til ungdomsalderen, så bestille en på mål når han er ferdig utviklet.

Jeg er veldig fornøyd med selene. De sitter stødig på og gir full bevegelsesfrihet til skulder og overarm.

Harly har nå sin andre sele, etter at han vokste ut av den første. Lykke sin sele er pittelitt stor, men hun er så ung at den vil bli bra når hun legger seg ut.

Har brukt selene til sykkeltur, trekk/ spaserturer, kjettingtrekk, fjellturer, snørekjøring og under kløv. :)

Holder meg nok til disse selene da jeg ikke liker Non stop selene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de bruker 2-4 uker på å svare på mail, og de svarer da gjerne bare på ett spørsmål om gangen, og da tar det fort et par mnd bare å finne ut av ting. Jeg kom så langt at de skulle gi meg beskjed om hva sydamen sa i forhold til mål og de skulle sende meg regning. Tiden gikk, og da jeg sendte ny mail og spurte hva sydamen hadde sagt og om jeg kunne få betale så begynte hele prosessen på nytt igjen, for da svarte en ny person, enda hele mailhistorikken lå ved slik at de skulle ha oversikt. Og så i desember fikk jeg beskjed om at de måtte flytte, og at jeg hadde blitt veldig hardt rammet av dette, så hun ba meg bestille et annet sted. Jeg har prøvd å sende ny mail nå og høre om de fortsatt tar inn bestillinger, eller om hun sa det fordi jeg hadde ventet så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de bruker 2-4 uker på å svare på mail, og de svarer da gjerne bare på ett spørsmål om gangen, og da tar det fort et par mnd bare å finne ut av ting. Jeg kom så langt at de skulle gi meg beskjed om hva sydamen sa i forhold til mål og de skulle sende meg regning. Tiden gikk, og da jeg sendte ny mail og spurte hva sydamen hadde sagt og om jeg kunne få betale så begynte hele prosessen på nytt igjen, for da svarte en ny person, enda hele mailhistorikken lå ved slik at de skulle ha oversikt. Og så i desember fikk jeg beskjed om at de måtte flytte, og at jeg hadde blitt veldig hardt rammet av dette, så hun ba meg bestille et annet sted. Jeg har prøvd å sende ny mail nå og høre om de fortsatt tar inn bestillinger, eller om hun sa det fordi jeg hadde ventet så lenge.
Tar de ikke imot bestilliger lengre?? Ida skal jo ha sele derfra jo! Jeg sverger til Bjorkis :) Har hatt to til nora, en til vorsteh, og skal ha til huskyen og :) Her er forøvrig Ida, 15 uker gammel alaska husky i Nora sin str. 0 :)null_zps094af419.jpgnull_zps887901a5.jpg Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar de ikke imot bestilliger lengre?? Ida skal jo ha sele derfra jo!

Jeg sverger til Bjorkis :) Har hatt to til nora, en til vorsteh, og skal ha til huskyen og :)

Her er forøvrig Ida, 15 uker gammel alaska husky i Nora sin str. 0 :)

null_zps094af419.jpgnull_zps887901a5.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det var det jeg ikke forstod helt, om de har sluttet eller om de har pause pga flyttingen eller de mente jeg burde bestille et annet sted siden jeg hadde ventet lenge allerede. Har send to mailer nå siste tiden og spurt om det er mulig å få bestille.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...