Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nummer to


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

Husk at det finnes to typer; pembroke og cardigan. Jeg kjenner 3 pembroke og de er veldig greie :)

Mener det er cardiganen som kan være mest krevende av dem :)

Hm, vet ikke helt, jeg. De ser ut som kjempekule hunder, men foreløpig føles det ikke som noen "Ingvild-rase" :)

---

Har noen noen tanker om collie?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Å sammenligne sheltie med golden synes jeg er ganske urettferdig, for begge rasene.

@ingvildoline - fra naturens side er relativt førerorientert Jepp på begge hårvariantene! - er liten til medium i størrelse Nei på begge - ikke bjeffer/varsler mye Bare vær konsekvent, så er de

Men om du vil ha en hund som du muligens kan satse med innenfor LP, så er det vel ikke noe poeng å kjøpe enda rase som er lik whippet når det gjelder trening? Da kunne du like gjerne kjøpt enda en whi

Posted Images

Jeg tror schipperkee, norsk buhund, Norsk Lundehund, Lapsk vallhund, eurasier (har det for meg at disse fire spisshundrasene kanskje er hakket mer førerorienterte enn en del andre, uten at jeg egentlig kan backe den påstanden, det er bare det inntrykket jeg har av å ha lest en del om rasene, med unntak av buhund, som jeg selv har hatt) og welsh/engelsk springer spaniel også passer kriteriene dine fint :) schipperkee er en gjeter, og derav temmelig førerorientert. Problemet med både den og en del av spisshundene er at du risikerer litt lyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror schipperkee, norsk buhund, Norsk Lundehund, Lapsk vallhund, eurasier (har det for meg at disse fire spisshundrasene kanskje er hakket mer førerorienterte enn en del andre, uten at jeg egentlig kan backe den påstanden, det er bare det inntrykket jeg har av å ha lest en del om rasene, med unntak av buhund, som jeg selv har hatt) og welsh/engelsk springer spaniel også passer kriteriene dine fint :) schipperkee er en gjeter, og derav temmelig førerorientert. Problemet med både den og en del av spisshundene er at du risikerer litt lyd

Lurer på om jeg har slått fra meg spisshundene akkurat nå. Siden de blir sammenlignet en del med myndene.

Er det ikke mye pelsstyr på springeren, eller har jeg bare innbilt meg det (også)? :P Noen som kan utdype litt om rasen?

Schipperkee var fiine, viser et kjapt google-bildesøk. Hvor på "gjeterskalaen" ligger de? Er det en BC, kelpie eller collie, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Ingvild- du vet jo hvilken rase jeg stemmer for!! :D vil du prøve og gjette på ett forsøk? :lol:

Fra spøk til alvor. Sheltien er en fantastisk rase :) Smart, kjapp, myk (som i generelt lett og irettesette) , sofagris, full av energi og ja. I alle fall de jeg har vært borti, samt min egen.

Min grer jeg alt fra en gang i uken til jeg ser det trengs, også klipper jeg pelsen på bena for og slippe å få dratt inn mye møkk. Ellers er i alle fall Yatzys pels veldig lettvinn, og han har en floke eller to i ny og ne bak ørene som jeg bare klipper vekk. Nå tror jeg at jeg er heldig- men jeg kan gre han i en time, og får bare av en neve med pels. Kanskje to når han røyter ordentlig. Og det fine med langpelser er også at hårene ikke kiler seg fast OVER alt :P

Det kan være mye lyd i sheltier og de har lett for og bjeffe, men i tillegg til det individuelle så har jeg løst dette med å lære han og bjeffe på kommando, for og så lære han og "ti still". Min prater under trening om han blir frustrert og enn så lenge under agility, men det er også en glipp fra min side da jeg har slurvet av uvitenhet på timingen på belønningen med og uten bjeff til kommandoen. Også har jeg jo hatt han fra han var 8mnd, og da han kom var han lite trent- så han har ikke fått helt inn det med bjeffingen. MEN når sant skal sies har jeg fått skryt for at han er en stille sheltie, og bjeffe kan alle raser gjøre :)

Jeg har vel egentlig ikke noe negativt og komme med (for jeg ser ikke på bjeffingen som et problem), bare positive utsagn herfra :) og siden jeg har pratet høl i huet på deg fra før om sheltien så vet du jo hva jeg syns :D

Kan vel legge til da, at min går løs hele dagen på stallen per dags dato. Han har selv skjønt at grensen er ved ridehuset/hundebutikken, ved rundpaddocken og ved nederste paddockene, men han går seg turer i skogen og kommer så langt ALLTID tilbake. Sheltien er jo ganske eiersyk, så han drar aldri langt unna. De eneste gangene han ikke kommer tilbake, er hvis han har dratt på besøk i hundebutikken- og da er han der litt og får godbiter og holder han som jobber der med selskap, så kommer han igjen når han er ferdig. Slet litt med gjeting i starten da jeg hadde han, men nå er utslipp og alt av ridning null stress. Enn så lenge er han dog en langlinehund når vi ikke er her på bygda, men det er null stress.

Så janei, jeg vet i alle fall at jeg vil ha en sheltie til med tiden - og du kan vel tro jeg fikk mindre lyst på en til nå? :D *valpehjertet gjør vondt*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg har slått fra meg spisshundene akkurat nå. Siden de blir sammenlignet en del med myndene.

Er det ikke mye pelsstyr på springeren, eller har jeg bare innbilt meg det (også)? :P Noen som kan utdype litt om rasen?

Schipperkee var fiine, viser et kjapt google-bildesøk. Hvor på "gjeterskalaen" ligger de? Er det en BC, kelpie eller collie, liksom?

Kan forstå at du ser bort fra spisshundene, men føler bare for å påpeke at det gir et veldig feil biilde av spisshundene og sammenligne dem med myndene. De spisshundene jeg listet opp var tidligere (og til dels fortsatt) gjeterhunder, og selv om de ikke når opp til gruppe 1 når det gjelder å være førerorientert, er de en verden fra myndene, som i all hovedsak er avlet for selvstendig arbeid.

Ang. schipperen så blir den ofte omtalt som en belger i miniformat. Den har det samme kvikke temperamentet, uten å bli skarp, og den har ikke de trekkene de mer utpregede gjeterhundene kan ha, som overdreven gjeteadferd, og den har heller ikke voktingen en finner i en del andre gjeterhundraser. Skulle jeg hatt liten hund, hadde det blitt schipper. Morsomme, trivelige og aktive hunder! :) Du kan ende opp med en del lyd da, det er vel et av de eneste minusene jeg kan komme på med denne rasen faktisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Drar opp min egen tråd igjen, jeg :) Foreløpig er det sheltien som står øverst på lista. Mulig også DSG, men jeg må finne noen som har DSG sånn at jeg kan hilse på litt flere.

Vill tanke, på bakgrunn av Kanger sin tråd: papillon? Det strider mot mitt pelsstell-argument, men hvor mye pelsstell er det egentlig? Den er liten nok til at jeg kan ta den med på fly også. Egentlig litt mindre enn jeg ser for meg, men jeg lurer på om det praktiske ved liten hund veier opp for det negative ved at den er lav. Vil den ellers møte kravene mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er whippeten din i lek med andre hunder? Jeg tenker at det kanskje kan være greit å tenke over i forhold til det å skaffe en veldig liten hund. Whippeter kan jo være rimelig heftige under lek, både med tanke på fart og fysisk bryting og herjing.

Jeg ville nok valgt en større rase en papillonen, fordi jeg hadde ønsket at de to hundene skulle hatt mest mulig glede av hverandre. Det er jo en prioriteringssak og kan også variere veldig i forhold til individ, men uansett greit å tenke over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min papillon er det nærmest null pelsstell. Jeg børster henne kanskje i 3-5 min i uka. Bading gjør vi når hun er skitten eller begynner å bli fettete, stort sett 1 gang i mnd siden hun gjør alt i sin makt for å ikke få søle på seg (i motsetning til @MegaMarie sin Blondie som ikke ser ut til å bry seg veldig om akkurat det :P ), og da bruker vi max en time på bad-> føne med vanlig hårføner-> børsting. Da blir hun "fluff" og vakker :heart:

Min holdes jo ikke i utstillingskondisjon, men er ganske lite som skal gjøres før utstilling uansett, litt klipp på bein + noen formklipper brystet litt i tillegg til bad, føn, børst.

Men så finnes det de som floker seg litt mer enn Khela. Khela har f.eks ikke såå lange frynser. Uansett er det viktig å passe på at det ikke tover seg der. Er vel ører, bryst og bukser som er størstedelen av pelsstellet. Men det er generelt ganske lite ifht hva man skulle tro når man ser rasen :) Jeg var forberedt på å børste i 20 min hver dag :P

Min får ikke så mye snøballer, kvist og dritt i pelsen. Hun er litt moderat pelset da.

Alt i alt, den gjengse papillon trenger ikke så mye pelsstell som man skulle tro altså :)

Edit:

Jeg tror en papillon kan passe, men de har lav terskel for varsling og sånn. Papillon er veldig flotte hunder, og gjør seg fint i mange sporter :) Min har god av-knapp inne, litt reservert (og liker ikke så godt menn, men det er min feil), lett å ha løs, førerorientert.

Det er litt ymse mentalitet, men det bør være relativt greit å finne gode linjer der ;)

Jeg kler på Khela når det bikker over 15-16 effektive kalde, men sokker bruker vi mye fortere: om det er minusgrader at all, om det er sølete, osv. Men ja, har hun på potesokker tar det mye lenger tid før hun blir kald :)

Hun har en vinterdress vi aldri bruker om vi skal være en del aktive (så, den har vel blitt brukt to ganger max) :P , en strikket genser som vi bruker når det er kaldt, og en tynn bomullsgenser vi bruker svæært sjeldent :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hvordan er whippeten din i lek med andre hunder? Jeg tenker at det kanskje kan være greit å tenke over i forhold til det å skaffe en veldig liten hund. Whippeter kan jo være rimelig heftige under lek, både med tanke på fart og fysisk bryting og herjing.

Jeg ville nok valgt en større rase en papillonen, fordi jeg hadde ønsket at de to hundene skulle hatt mest mulig glede av hverandre. Det er jo en prioriteringssak og kan også variere veldig i forhold til individ, men uansett greit å tenke over :)

Ah, sant det. Jeg har jo et håp om at han skal coole litt i lek med andre når han blir eldre, men sånn som det er nå kan han ikke leke med andre enn voksne hunder som er på hans egen størrelse eller større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Blondie hopper ikke akkurat uti dammer, men vi går mye i skogen og hun er oppvokst i Bergen, så hun er vandt med at noen ganger må man bare igjennom sølepytten :aww:

Det er ikke noe mer pelsstell på en papillon enn en sheltie vil jeg tro, så da syns jeg du bør kutte ut sheltie også om det er pelsstellet som hindrer deg. Blondie er spesiell fordi hun har kastratpels og er dermed som en støvmopp i skogen. Heldigvis har vi løsnet det med showshine i pelsen før hver skogstur. Før hun ble kastrert børstet jeg henne kanskje 1 gang i uken. Jeg bare misliker all pelsstell (uten om klipping) derfor syns jeg selv enpapillon har for mye pels for min smak.

Angående størrelsen så er det vanskelig å svare på. Det kommer an på hva du selv liker og trives med. Størrelsen er ingen hinder for meg ihvertfall, kun en fordel. Hun er med på lange fjellturer og jeg trenger aldri å hjelpe henne. Det er litt enklere å trene en stor hund i lydighet fordi man ser og føler den bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående størrelsen så er det vanskelig å svare på. Det kommer an på hva du selv liker og trives med. Størrelsen er ingen hinder for meg ihvertfall, kun en fordel. Hun er med på lange fjellturer og jeg trenger aldri å hjelpe henne. Det er litt enklere å trene en stor hund i lydighet fordi man ser og føler den bedre.

Klarte å fjerne ene delen jeg skulle quote jo :P Men ja, Khela tripper skikkelig om det er litt vått eller sølete på bakken, set er KRISE OG DRITEKKELT sier hun :lol: Helt greit for meg, mindre jobb ;)

Skriver under på den delen av quoten som er igjen :) Vi er på mange turer som man skulle tro var utfordrende for en så liten hund, men hun kommer seg kjempelett frem og opp. Pga knær og rygg er det litt tungvindt med lange lydighetsøkter for min del, men det er opp til hver enkelts oppfatning og preferanse :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, har sett for meg masse pelsstell på papillon. Kjekt at det ikke er mer enn litt børst, klipp og vask, det er ikke mye pelsstell i mine øyne :)

Så var det denne størrelsen. I trening og i "hverdagen" ser jeg ikke for meg at det skal bli noe problem, heller praktisk. Men om det går med en såpass liten hund sammen med Meesha, da, hm. Heldigvis har jeg litt tid på meg på å bestemme meg og Meesha har litt tid på seg til å bli voksen :)

Men om dere ser på kriteriene i startinnlegget mitt; passer en papillon inni der? (Om man ser bort fra alt som har med pels og størrelse å gjøre som står der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, har sett for meg masse pelsstell på papillon. Kjekt at det ikke er mer enn litt børst, klipp og vask, det er ikke mye pelsstell i mine øyne :)

Så var det denne størrelsen. I trening og i "hverdagen" ser jeg ikke for meg at det skal bli noe problem, heller praktisk. Men om det går med en såpass liten hund sammen med Meesha, da, hm. Heldigvis har jeg litt tid på meg på å bestemme meg og Meesha har litt tid på seg til å bli voksen :)

Men om dere ser på kriteriene i startinnlegget mitt; passer en papillon inni der? (Om man ser bort fra alt som har med pels og størrelse å gjøre som står der.)

Se på editen på min forrige post :) Det er forskjeller på linjer da så klart, men slik er nå min :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, har sett for meg masse pelsstell på papillon. Kjekt at det ikke er mer enn litt børst, klipp og vask, det er ikke mye pelsstell i mine øyne :)

Så var det denne størrelsen. I trening og i "hverdagen" ser jeg ikke for meg at det skal bli noe problem, heller praktisk. Men om det går med en såpass liten hund sammen med Meesha, da, hm. Heldigvis har jeg litt tid på meg på å bestemme meg og Meesha har litt tid på seg til å bli voksen :)

Men om dere ser på kriteriene i startinnlegget mitt; passer en papillon inni der? (Om man ser bort fra alt som har med pels og størrelse å gjøre som står der.)

Angående størrelse så har jo jeg Tidi og Blondie i lag, som har en forskjell på ca 15 cm og kanskje 8 kg. Det er ikke like stor forskjell som Meesha og en papillon vil ha, men mine to fungerer jo utmerket i lag! De er så herlige når de leker sammen :wub: Tidi tar veldig hensyn til at Blondie er liten. Jeg må få filmet de i lek en dag :) Det var jo kanskje litt lettere for meg som startet med en liten hund og deretter fikk stor, for da er den store på størrelse med den lille mens den er valp. Du får jo omvendt, en stor hund som får en liten valp i hus som ikke blir stor en gang. Men jeg tror du skal la Meesha få bli voksen først og teste han ut med rasene du vurderer :) Se litt hvordan han er i lag med de og hvordan kjemien deres er :ahappy: Blondie var veldig glad i alle kelpier hun møtte, og hun er jo fryktaggressiv, så jeg tok det som et positivt tegn :)

Jeg ønsker meg en hund som:

- fra naturens side er relativt førerorientert(Jepp, papillon er som før blitt kalt for Mini border collien :ahappy: Det syns jeg stemmer ganske greit! Eneste er at utholdenheten ikke er like stor som ved en gjeterhund, og Blondie er ikke like kjapp som Tidi, men det er snakk om små marginer når det gjelder sistnevnte.)

- er liten til medium i størrelse (ja!)

- ikke bjeffer/varsler mye (Nja, papillon var avlet for å vekke de ekte vakthundene, så det er en del vakt i dem. Blondie bjeffer minimalt i leiligheten min hvor hun er vandt med at det er mye lyder og folk som kommer og går, men på "landet" hvor det sjeldent kommer "inntrengere" bjeffer hun mer. Men dette er litt en treningssak, men det ligger nok lett for rasen å varsle).

- har en pels som krever lite pelsstell; intet til gjennombørsting et par-tre ganger i uka (ja :) )

- er sosial, men ikke nødvendigvis "elsker alt med puls" (Jeg vil si papillon er en sosial rase, ja, men jeg har hørt om de som har reserverte papilloner. Det står ingenting om det i standaren så vidt jeg vet, så hva som er rett og galt er sikkert opp til hver enkelt. De fleste papilloner jeg har møtt er sosiale ihvertfall :) )

- er stødig i hodet og ikke har nerver (Her må du nok gjøre en god jobb med å finne flinke oppdrettere og gode linjer, men generelt så vil jeg si at papillonen i dag er bra i hodet. Jeg har hørt mye om at papilloner før hadde lett for å bite. Jeg har ikke sett noe til det i dagens papillon.)

- har god av-knapp (Check! Blondie er en fryd når hun er av, bare slapper av og koser, men hun kommer på med en gang jeg ber henne om det!)

- kan gå løs (om så med langline "just in case") (Jepp! Blondie sin radius er meget liten. Aldri hørt om papillon som ikke kan gå løs. Jaktinnstinktet hennes er lik 0 omtrent :P )

- ikke nødvendigvis trenger klær i kaldt vær, men det er uproblematisk om den må kles på (Papillon skal ikke ha underull, dermed fryser de lett og blir vått rett igjennom. Regndekken ville jeg ha sponset en papillon, kanskje også et dekken på vinteren. Potesokker for å hindre at salt svir under potene på vinteren, og at det danner seg snøballer under beina. Noen papilloner har underull selv om de ikke skal ha det, så her er det litt hva du får. )

Jeg vil bruke hunden til:

- turer i skog og mark, men også gatelangs i byen

- LP

- utstilling

Alt dette passer den til, lydighetstrening er en smule tungvindt fordi den er liten og man må bøye seg når man belønner, men vil si dette er minimalt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang strforskjell: Nå er jo Meesha pubertetspøbel, så det kan funke med en mindre senere ;) Også vil det kanskje bli annerledes med en som han bor sammen med. Men han bør kanskje roe hormonene mer før du tar en liten en i heimen.

Men min husky på ruuundt ca 20 kg (gjetter bare her, har ikke veid henne på evigheter) og minst 3x så høy som Khela går kjempebra med henne :) De leker fint (som oftest ved at Khela løper foran og Tequila, huskyen, løper etter :P ) og går kjempefint i lag selv om Tequila er veldig _mye. Hun har lært seg å være mer forsiktig med Khela/små hunder enn hun normalt er med hunder på hennes str. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang strforskjell: Nå er jo Meesha pubertetspøbel, så det kan funke med en mindre senere ;) Også vil det kanskje bli annerledes med en som han bor sammen med. Men han bør kanskje roe hormonene mer før du tar en liten en i heimen.

Men min husky på ruuundt ca 20 kg (gjetter bare her, har ikke veid henne på evigheter) og minst 3x så høy som Khela går kjempebra med henne :) De leker fint (som oftest ved at Khela løper foran og Tequila, huskyen, løper etter :P ) og går kjempefint i lag selv om Tequila er veldig _mye. Hun har lært seg å være mer forsiktig med Khela/små hunder enn hun normalt er med hunder på hennes str. :)

Godt å høre :) Nå har Meesha vært løk med de små helt siden han var 3-4 mnd., men jeg krysser jo fingrene for at han skal bli anti-løkete når det slutter å være fyrverkeri mellom ørene hans :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre :) Nå har Meesha vært løk med de små helt siden han var 3-4 mnd., men jeg krysser jo fingrene for at han skal bli anti-løkete når det slutter å være fyrverkeri mellom ørene hans :D

Han må nok få litt tid på seg, så går det seg trolig til. Tequila var dust mot Khela i starten fordi hun ikke skjønte at den lille kunne få vondt og syns det var voldsomt med svære labber overalt. Tok en gradvis tilvenning hvor Tequila var i bånd inne mens Khela fikk gå løs. Belønning når hun tok frivillig kontakt med meg (og dermed tok vekk fokuset fra Khela), belønning når hun lå rolig, osv. Vi gikk frem og tilbake inne i bånd, gikk båndturer ute hvor hun ikke fikk hilse i det hele tatt, så fikk hun såvidt hilse når hun var mer rolig, også gradvis mer og mer sammen frem til de nå går løst sammen enten i riktig lek eller uten å bry seg om hverandre i det hele tatt :) Tequila var i slutten av den verste puberteten når jeg fikk Khela, men hun er vims og valpete enda hun da :lol: Tror aldri hun vil bli voksen.

Den løpingen som Khela driver med kan nok trigge jaktinstinktet da. Tequila ser ut til å gå helt i hetsjaktmodus, men om hun klarer å ta igjen Khela så sakker hun ned og går bare i ring rundt, ikke videre antydning til jakt. Men det er noe å tenke på siden du har mynde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vi har whippet i hus blir det neppe andre raser her enn whippet i tillegg :)

Hadde sheltie før, men whippeten (tispe, 46 cm høg) vart til slutt så voldsom at eg valgte å omplassere sheltien etter skade og operasjon - det var dog ikkje relatert til whippet-leik. Whippettispa her er og har vore rolegheita sjølv heile livet, med i leik er ho røff som dei fleste whippeter blir.

Dei fleste regulerer nok leik i forhold til valper, men her får voksen whippet og whippetvalp ikkje leike i lag, av hensyn til valpen - det blir altfor voldsomt.

Så lenge ein har whippet bør ein iallefall vere veldig obs på leikeproblematikken, det er veldig slitsomt å ikkje kunne ha dei lause i lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger også å få en hund til, i 2015/2016, og det som står øverst på lista min er en hund som vil gå godt ilag med whippeten, spesielt ute i lek, så mest sannsynlig blir det vel en whippet til.

Mamma har chihuahua og whippet i lag, og inne fungerer de veldig bra sammen for der sover de jo bare, men ute kan de ikke være løs i lag fordi whippeten bare springer den andre hunden ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle svar, men har selv en stødig, kvikk, glad papillon som elsker andre hunder, men som kjefter og smeller på dem som ikke kan behandle henne skikkelig. Så jeg bekymrer meg aldri for at hun er liten jeg :) Hun sier i fra selv. Hun har gått en flott MH og er ikke redd noen verdens ting (hun hater barn, men er ikke det jeg vil kalle redd. Hun skaper seg. Men aner ok ikke hvorfor hun er sånn), men hun er ikke så opptatt av fremmede mennesker. Men sosial - det er hun. Ellers skriver jeg under på det andre har sagt. Leja har veldig korrekt pels uten underull og den er seriøst selvrensende og krever 5 min pelsstell i uka. Bader henne nesten aldri heller, og hun er like hvit. Eneste minus med henne er at hun er litt vel langt nede på den lille enden av skalaen. Hadde hun vært 3,5 kg hadde hun vært perfekt i mine øyne :) Hun er 2,9.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker whippeten vår, og er veldig glad i whippeten som rase, men jeg vet ikke om det er en til whippet jeg vil ha. Det er mange kvaliteter fra whipsen jeg vil ha i neste hund, men kanskje med "noko attåt".

Siden du ba om det ;)

Jeg ønsker meg en hund som:

- fra naturens side er relativt førerorientert - DS er ikke en gjeterhund, men de er generelt mer førervare enn mynder vil jeg si. De elsker å jobbe, men det er mulig man må lete litt for å finne riktig forsterker - ikke alle er matvrak.

- er liten til medium i størrelse - 30-35 cm mankehøyde for både hanner og tisper

- ikke bjeffer/varsler mye - kan varsle noe, det ligger i instinktene. Men de er stort sett tilsnakkendes, i alle fall om man har litt fokus på det og ikke lar de legge seg til den uvanen å stå og gneldre

- har en pels som krever lite pelsstell; intet til gjennombørsting et par-tre ganger i uka - de må nappes, så man må regne med noe pelsstell. Det er stor forskjell på pelsene - Smula har superpels og er derfor kjempelett å stelle. Bruker ca en time i uka på vedlikeholdsnapping og småpuss i uka når jeg skal holde henne i utstillingsform, og da kommer det en time eller to til pirk i forkant av utstillingene.

- er sosial, men ikke nødvendigvis "elsker alt med puls" - check

- er stødig i hodet og ikke har nerver - ikke et issue om man velger en god oppdretter

- har god av-knapp - znork, hilsen Freya og Smula.

- kan gå løs (om så med langline "just in case") - trenes inn fra starten av så går det fint

- ikke nødvendigvis trenger klær i kaldt vær, men det er uproblematisk om den må kles på - veldig værbestandig pels om den stelles riktig

Jeg vil bruke hunden til:

- turer i skog og mark, men også gatelangs i byen - check

- LP - de elsker å jobbe og stadig flere bruker dem til AG, selv trente jeg LP med Freya en stund og det var ikke hunden det skortet på kan man si, i tillegg elsker de spor

- utstilling - er litt pelsjobb med utstilling, men de fleste liker å vise seg frem og rasen er å se plassert i gruppa jevnlig

Så - jeg vet ikke heeelt om det er det du er ute etter? Spør gjerne om andre ting du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, @Line! Det er liksom ikke heeelt der, litt "halvveis" påenmåte. Men jeg skulle virkelig ha møtt noen individer, jeg har aldri sett en eneste snuser irl tror jeg :P Dumt jeg ikke skal til Trheim med det første. Hva innebærer egentlig denne nappingen?

Det er noen herlige individer, og nå kom jeg på noen jeg kjenner i Bergen med minisnuser! Kan sette deg i kontakt med dem om du vil hilse på og bli bedre kjent med rasen om du vil :) Du får reise opp og stille på NKK Trheim så får du komme innom og hilse på - da er det sannsynligvis småbarter her også :ahappy:

Siden de ikke røyter må de nappes eller klippes om de ikke skal se nedgrodde ut. Ved klipping så ødelegger man pelsstrukturen på sikt og det er heller ikke egnet for utstilling. Napping vil da si at man napper ut pelsen for hånd. Vedlikeholdsnappingen jeg snakket om omtales som rullering av pels og man plukker da ut det lengste en gang pr uke.

Men de funker fint sammen med de fleste raser - whippetene er bare litt kjipe når de løper fra deg, hilsen Smula :P De er veldig glade i flokken sin, både de med to og de med fire bein. Det regnes som en frisk rase og kommer i fire fargevarianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...