Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nummer to


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

Heeler har jeg aldri sett på, de har aldri vært interessante. Men det er jo noe å kikke litt på, jeg kjenner ikke rasen at all :) Corgi har jeg inntrykket av at er noe mer krevende enn jeg ønsker. DSG er på "finne ut mer om"-lista :)

Kanskje @Hundeliv kan komme med noen innspill? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Å sammenligne sheltie med golden synes jeg er ganske urettferdig, for begge rasene.

@ingvildoline - fra naturens side er relativt førerorientert Jepp på begge hårvariantene! - er liten til medium i størrelse Nei på begge - ikke bjeffer/varsler mye Bare vær konsekvent, så er de

Men om du vil ha en hund som du muligens kan satse med innenfor LP, så er det vel ikke noe poeng å kjøpe enda rase som er lik whippet når det gjelder trening? Da kunne du like gjerne kjøpt enda en whi

Posted Images

De er SÅ fine, altså. En god venninne av meg i nord har en, og jeg har virkelig sansen for dem. Men er det bare noe jeg har innbilt meg at de kan være litt sånn "hører på deg når jeg gidder" og litt vanskelige å ha løs?

Min generelle oppfatning er at det er noen individer som kanskje er det, men all over er de enkel å ha løs sånn som jeg har forstått det. Ellers er det jo bare å ha langline på som du nevner ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min generelle oppfatning er at det er noen individer som kanskje er det, men all over er de enkel å ha løs sånn som jeg har forstått det. Ellers er det jo bare å ha langline på som du nevner ;)

Langline er null stress :) Vet du om noen oppdrettere i Bergen som kanskje kan besøkes? Skulle gjerne hilst på litt flere individer enn bare min venninnes lapphund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline er null stress :) Vet du om noen oppdrettere i Bergen som kanskje kan besøkes? Skulle gjerne hilst på litt flere individer enn bare min venninnes lapphund :)

Vet ikke om oppdrettere i Bergen, men han jeg skal ha hund fra kommer på nkk bergen i april, så da kan du jo være med å hilse på :) Ellers er det lapphundoppdrett i Haugesund :) Ellers er @Aslan supergod på lapphund, kanskje hun vet om noen nærme? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om oppdrettere i Bergen, men han jeg skal ha hund fra kommer på nkk bergen i april, så da kan du jo være med å hilse på :) Ellers er det lapphundoppdrett i Haugesund :) Ellers er @Aslan supergod på lapphund, kanskje hun vet om noen nærme? :D

Vi skal på NKK Bergen, kan jeg henge meg på deg og hilse på da? :) Tar gjerne imot Aslan-tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er SÅ fine, altså. En god venninne av meg i nord har en, og jeg har virkelig sansen for dem. Men er det bare noe jeg har innbilt meg at de kan være litt sånn "hører på deg når jeg gidder" og litt vanskelige å ha løs?

Med god nok motivasjon og hvis du har lagt ned nok arbeid så er de absolutt førerorienterte og interesserte i deg, men du får ikke fullt så mye gratis om du skjønner :) I tillegg kan rasen ha varierende grad av jaktinnstinkt, noen har ganske mye, andre har bortimot ingenting, så det og er en faktor. Min går mye løs, han har ikke super "snu-på-en-femøring-og-sprint-inn"-innkalling, men han har en radius jeg er komfortabel med på tur (stort sett aldri utenfor synsvidde) og er veldig på å komme innom. Merker at det går mye på hvor trygg han er på området, hvis han har kontroll på oss har han lengre radius og kan glemme seg i lukteflekker og sånn. Min går mye løs sånn egentlig, og hadde jeg lagt enda mer jobb i innkalling kunne han gått enda mer løs tror jeg :P Så det burde jeg jo, hehe. Det skjedde ihvertfall mye når han bikket 2 år i forhold til førerorienterthet, da falt det mange brikker på plass, selv om jeg ikke syns han var en veldig vanskelig fjortis var jo hodet og fokuset overalt :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med god nok motivasjon og hvis du har lagt ned nok arbeid så er de absolutt førerorienterte og interesserte i deg, men du får ikke fullt så mye gratis om du skjønner :) I tillegg kan rasen ha varierende grad av jaktinnstinkt, noen har ganske mye, andre har bortimot ingenting, så det og er en faktor. Min går mye løs, han har ikke super "snu-på-en-femøring-og-sprint-inn"-innkalling, men han har en radius jeg er komfortabel med på tur (stort sett aldri utenfor synsvidde) og er veldig på å komme innom. Merker at det går mye på hvor trygg han er på området, hvis han har kontroll på oss har han lengre radius og kan glemme seg i lukteflekker og sånn. Min går mye løs sånn egentlig, og hadde jeg lagt enda mer jobb i innkalling kunne han gått enda mer løs tror jeg :P Så det burde jeg jo, hehe. Det skjedde ihvertfall mye når han bikket 2 år i forhold til førerorienterthet, da falt det mange brikker på plass, selv om jeg ikke syns han var en veldig vanskelig fjortis var jo hodet og fokuset overalt :P

Det høres jo absolutt levelig ut :P Jeg vil gjerne ha en hund som "tør" å sjekke ut området, snuse på egen hånd og løpe litt for seg selv, men det er JEG som skal være hovedfokus. Jeg behøver ikke en hund som går klistret til beinet mitt når den er løs. Hvordan er "trenbarheten" på finner? Jeg er ganske trøtt nå og formulerer meg muligens noget dårlig; men tar de ting lett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal på NKK Bergen, kan jeg henge meg på deg og hilse på da? :) Tar gjerne imot Aslan-tips!

Lappehiet på Karmøy kjenner jeg godt til, hun har flere lapphunder, og jeg kan garantere deg at du er hjertelig velkommen der :) Ellers kjenner jeg ikke så mange lapphunder akkurat i Bergen, er en oppdretter der jeg ikke kjenner så mye til utover at de ikke følger norsk lapphundklubb sine avlsreglement, har aldri møtt noen derfra. Eva på Lappehiet sitter i avlsrådet i Norsk Lapphundklubb og er en trivelig dame, har møtt henne et par ganger :) Ellers er jeg noen ganger i året på Bømlo med lappisen min, da er du hjertelig velkommen :D Hender vi reiser gjennom Bergen og tilbringer noen timer der, men har ingenting på planen nå.

Men NKK Bergen ja, dra dit, bli med Enits og hun vil guide deg til en oppdretter (kennel vintervidda) som er veldig kunnskapsrik om rasen og vet det meste om linjer som er verdt å vite :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du vil ha en hund som du muligens kan satse med innenfor LP, så er det vel ikke noe poeng å kjøpe enda rase som er lik whippet når det gjelder trening? Da kunne du like gjerne kjøpt enda en whippet da, og satset på at du fikk en av de som er treningsvillige. :)

Nei, det er helt sant! Det er derfor jeg vurderer også andre raser. Også vet jeg knapt noe som helst om andre raser, så jeg må bare spørre og grave, og håpe at folk er dønn ærlige om både positive og negative sider ved rasene de anbefaler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo absolutt levelig ut :P Jeg vil gjerne ha en hund som "tør" å sjekke ut området, snuse på egen hånd og løpe litt for seg selv, men det er JEG som skal være hovedfokus. Jeg behøver ikke en hund som går klistret til beinet mitt når den er løs. Hvordan er "trenbarheten" på finner? Jeg er ganske trøtt nå og formulerer meg muligens noget dårlig; men tar de ting lett?

Hum, nå trener jo jeg LP med min finne, og jeg syns han er absolutt trenbar. Han er interessert i det jeg gjør og vil, så sant motivasjonen er rett. Misforstå meg rett, han kan så absolutt jobbe uten synlig godbit foran nesa, men jeg har lagt ned en del jobb i dette med belønning og kontakt i bunnen før vi er der vi er nå. Hvor lett han tar ting syns jeg er vanskelig å vurdere, altså, han er jo ikke belger-kjapp, eller en hund som lærer fortere enn du blunker. Men jeg har ikke hatt problemer med å lære ham de tingene jeg har behov for liksom. Som oftest må jeg gå mange omveier utenom det som står i "lydighetstrening fra teori til praksis" og tenke mye utenfor boksen, men vi kommer i mål :P Akkurat min er ikke så glad i shaping og sånn, men vet av lapper som er det og, så det er nok litt personlighet og mye hundefører tror jeg :P Mange repetisjoner og pirk er ikke suksess på min, og tror de fleste lapper jeg kjenner er sånn. Men du får absolutt arbeidshunder på denne rasen, kjenner endel av de og. Min er nok hakket over gjennomsnittet tror jeg. For det finnes absolutt hunder som jeg oppfatter som tregere og daffere enn min, men jeg tror også det har mye med hva eieren har gjort med hunden og :) Det er noe helt annet med gruppe 5-hund enn gruppe 1-hund til LP, på alle måter, men jeg trives godt med hundetypen og derfor syns jeg det er ekstra artig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Finsk lapphund blir litt samme greia som whippet. Kanskje et bittelite hakk mer treningsvillig og lettmotivert. Det er jo ikke umulig å trene med mange whippets heller. Jeg trente litt lydighet med en greyhound som var i kl 2 for noen år sida. Det betyr ikke at det er en lur rase å satse på om du vil ha en hund som er mer treningsvillig enn en whippet :) Men lapphunden vil ikke dø på seg av å ligge dekk når det er surt og kaldt som en whippet vil da :lol: De er robuste og herlige hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsk lapphund blir litt samme greia som whippet. Kanskje et bittelite hakk mer treningsvillig og lettmotivert. Det er jo ikke umulig å trene med mange whippets heller. Jeg trente litt lydighet med en greyhound som var i kl 2 for noen år sida. Det betyr ikke at det er en lur rase å satse på om du vil ha en hund som er mer treningsvillig enn en whippet :) Men lapphunden vil ikke dø på seg av å ligge dekk når det er surt og kaldt som en whippet vil da :lol: De er robuste og herlige hunder.

Thorvald ønsker seg mer snø på fellesdekk, tenk :ahappy::lol:

Syns du beskriver det ganske godt der jeg. Opplever gjennomsnittet av lapphunder mer førerorientert enn whippet, men det er jo fortsatt et stykke igjen til de mer vanlige rasene en ellers ser i LP-ringen. Så er det eksempelvis LP man vil satse på = ikke lapphund. Syns man LP er artig og ellers liker hundetypen = da kan lapphund være et godt alternativ :) De er en potethund for hobby+-nivå, med mindre du finner noen av de individene med mer enn gjennomsnittlig futt og fart, for det finnes jo som på de fleste raser flere eksempler på de som har nådd langt. Gjennomsnittet er nok mer midt på treet :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det jo helt an på hvor langt du vil nå. Med sheltie vil du nok ha litt mer og gå på mtp kapasitet for og nå et stykke, selv om det heller kanskje ikke er rasen og satse på om man har mål om elite (det er ikke umulig, men har man slike mål er det mye lettere med en mer tradisjonell rase), så sheltie er kanskje et litt tryggere valg om du vet at du vil trene litt, men ikke vet helt hvor mye, men du synes det er greit og ha litt og gå på så du ikke "vokser fra" hunden med en gang om du skulle bli bitt av basillen. Den vil nok antagelig være litt mer givende og trene med også i den forstand at du får litt mer gratis enn med feks en spisshund og nok er litt lettere og holde motivasjon på i konkurransesetting når godbit/belønning er borte over lengre tid. Og ikke minst vil det være lettere og finne en trenbar sheltie enn og finne en trenbar lapphund.

Håper du skjønner hva jeg mener, snakker ikke nødvendigvis mot lapphunden nå, men sier bare at det kommer an på deg, hvordan ambisjoner du har/hvilken kapasitet du vil ha og gå på i tilfelle interessen utvikler seg. Og ikke minst hvordan type hund du ser for deg og trene med. Der er vi jo forskjellige, noen orker og trene med hunder som Whippet og lapphund, andre synes det er slitsomt og demotiverende, og det bunner nok i ambisjoner/mål og forventninger (og litt tolmodighet :P )

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, DSG er fine. Har aldri møtt en, men liker utseendet veldig godt. Men jeg trodde de var forholdsvis enkle å ha løse siden de ofte blir anbefalt som stallhunder?

Er det mye pelsstell på en sheltie? Er det ikke "bare" å børste? :P

Du må møte @GunhildM sin DSG :D Hun ble forelsket i Meesha på valpebildene og jeg har sagt at hun må bli med oss på tur en dag så hun kan få bli forelsket i han i virkeligheten også :D Jeg vil si at ihvertfall hennes DSG er veldig lik whippeten når det gjelder aktivitetsnivå, men de er ganske noe mer førerorienterte. En del jakt, så innkallingstrening er viktig. Men Gunhild sin kan ihvertfall som oftest være løs :)

Sookie til Gunhild sover nesten hele tiden inne. Jeg tenker ofte på henne som en whippet da :lol: Ute er det full fres. Mye fysisk aktivitet, igjen, som med whippeten :) Hun elsker varme og ligge tett inntil. De kan jo fryse litt, så man bør kanskje kle på de litt.

Ellers slår jeg et slag for Collie :D Jeg tror det kunne passet fint inn hos dere, om du er nøye med oppdretter og linjer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel ikke dersom det ikke er behov. :)

Skal? Da har de vel ikke særlig god pels om de må ha gjennombørsting hver dag?

Skal, burde, kommer ann på om man har planer om å etterhvert klippe hunden :) Har selv en hvit dott i kurven ved siden av meg, så snakker av erfaring - klabber og floker kommer på nytt hver dag, og man bør gå grovt igjennom. Folk som stiller ut hunder av "bichon-slekten" har jeg hørt kan bruke opp til to timer hver dag (har en kompis).

Joda, pelsen er god i kvalitet og tåler den børstingen som kreves for å beholde flokefri hund :) Vår oppdretter anbefalte kam istedet for karde da det sliter mindre på pelsen. Men vi har investert i karde nå, for hunden liker den bedre enn kammen.

Men skal slutte å kuppe tråden til TS :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden er ikke et alternativ, jeg skal ikke ha retriever :) På hvilken måte oppfatter du sheltien som veik og krevende?

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Jeg har sheltie, og oppfatter ikke han som veik og krevende hvertfall. Joda, han krever mer enn whippeten, men at sheltien er en krevende rase vil jeg ikke påstå. Han digger mental utfordring, lek og action og er med på alt. Litt lyd er det på rasen, men det kommer jo litt an på individ og hva du som eier synes blir for mye. Min bjeffer når han blir gira under lek (han bjeffer ikke på agilitybanen, men så er han helt fersk enda også så det kan jo kanskje komme) og når det kommer folk, men ellers er det ikke mye lyd synes jeg.

At det finnes veike individer er ikke til å stikke under en stol, men med fokus på dette ved valg av oppdretter ville jeg ikke vært så bekymra. Det finnes mange gode og stødige shelties også.

Jeg prøver å børste gjennom han en gang i uka, men ofte går det både to og tre uker før han ser en børste og det går helt greit.

Jeg hadde jo også whippet fra før og ønsket meg en hund jeg kunne trene mer med og som faktisk likte det og det har jeg fått i Blaze. Det blir nok ikke min siste sheltie, jeg er utrolig fornøyd :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke – jeg mener å ha hørt det, og vil derfor gjerne få innspill på det for å bekrefte/avkrefte/utdype. Heeleren kjenner jeg heller ikke.

Husk at det finnes to typer; pembroke og cardigan. Jeg kjenner 3 pembroke og de er veldig greie :)

Mener det er cardiganen som kan være mest krevende av dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...