Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nummer to


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

Jeg og samboeren min har helt siden vi bestemte oss for å skaffe hund, vært klare på at det på et eller annet tidspunkt også skal komme en til i hus. Nå er whippeten vår bare seks mnd., og det blir minst ett år til neste kommer i hus – sannsynligvis litt lengre – men vi begge er ivrige og diskuterer raser, bruk etc. mye. Jeg vil også gjerne ha tid til å sette meg godt inn i raser som kan være aktuelle, snakke med og besøke oppdrettere, sjekke ut rasen på utstillinger osv.; så jeg håper det er greit for Sonen at jeg spør om tips og råd i god tid :)

Jeg elsker whippeten vår, og er veldig glad i whippeten som rase, men jeg vet ikke om det er en til whippet jeg vil ha. Det er mange kvaliteter fra whipsen jeg vil ha i neste hund, men kanskje med "noko attåt".

Jeg ønsker meg en hund som:

- fra naturens side er relativt førerorientert

- er liten til medium i størrelse

- ikke bjeffer/varsler mye

- har en pels som krever lite pelsstell; intet til gjennombørsting et par-tre ganger i uka

- er sosial, men ikke nødvendigvis "elsker alt med puls"

- er stødig i hodet og ikke har nerver

- har god av-knapp

- kan gå løs (om så med langline "just in case")

- ikke nødvendigvis trenger klær i kaldt vær, men det er uproblematisk om den må kles på

Jeg vil bruke hunden til:

- turer i skog og mark, men også gatelangs i byen

- LP

- utstilling

Vi bor nå, og kommer til å gjøre det noen år fremover, i leilighet i by. I tillegg til "ut for å tisse" og kvelds-/morgentur, vil hunden få hovedaktivitet omtrent midt på dagen, mellom 1 og 2 timer. Det kan være lydighetstrening, skogstur hvor hunden løper løs, vanlig båndtur på asfalt, eller joggetur med samboeren min.

Aller mest kommer hunden til å være kosehund, med selvsagt plass i sofaen og en strålende turkamerat.

Samboeren min ønsker seg veldig en golden, men jeg har ikke sans for retrieverne. Jeg har tenkt på noen raser, spesielt sheltie og collie, men jeg vet veldig lite om dem. Jeg drømmer om saluki en gang i tiden, og chihuahua, men jeg skjønner jo at de ikke svarer til de ønsker vi har pdd. :P

Har Sonen noen tanker? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Å sammenligne sheltie med golden synes jeg er ganske urettferdig, for begge rasene.

@ingvildoline - fra naturens side er relativt førerorientert Jepp på begge hårvariantene! - er liten til medium i størrelse Nei på begge - ikke bjeffer/varsler mye Bare vær konsekvent, så er de

Men om du vil ha en hund som du muligens kan satse med innenfor LP, så er det vel ikke noe poeng å kjøpe enda rase som er lik whippet når det gjelder trening? Da kunne du like gjerne kjøpt enda en whi

Posted Images

Min første tanke, før jeg leste slutten av innlegget ditt, var faktisk sheltie. :)

Kan du begrunne det litt? Jeg kjenner ikke rasen veldig godt, men jeg er jo vokst opp med North Sheltie som nærmeste nabo, og husker dem som veldig trivelige hunder (det eksisterer et bilde i et fotoalbum, hvor jeg og pappa passet alle hundene de hadde engang i 1997-ish, og jeg ligger med dem i en haug på gulvet og sover :P). Men jeg minnes at sheltier kan ha mye lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk/svensk gårdshund kan funke. De har en del jaktinstinkt og ikke alle kan gå løse, men det er også mye en treningssak. Sheltien er nok et sikrere kort ift innkalling/førerorientert, om man kan se bort fra pelsen der.

Oi, DSG er fine. Har aldri møtt en, men liker utseendet veldig godt. Men jeg trodde de var forholdsvis enkle å ha løse siden de ofte blir anbefalt som stallhunder?

Er det mye pelsstell på en sheltie? Er det ikke "bare" å børste? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth00 Hvor mye pelsstell er det egentlig på en sheltie? Er lyden lett å "minimere"? Å flikke litt før utstilling gjør meg ingenting, f.eks. å klippe potepels :)

@*mokken* Siden jeg er veldig uerfaren blir det først og fremst for moro skyld, være med på trening og kanskje starte konkurranse på laveste nivå. Har ingen elite-ambisjoner. Men jeg skal ikke se bort ifra at etterhvert som jeg blir flinkere, så blir kanskje ambisjonene også høyere :)

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mer erfaring med sheltie enn den perioden jeg trente aktivt agility og lydighet med en haug, og selv vurderte rasen. Inntrykket derifra var i alle fall at det var mye lyd under stress og lek (selvsagt ikke alle, men det var en gjenganger). Lyd er til en viss grad trenbart, men skal du ha deg en helt stille hund ville jeg kanskje sett etter noe annet. Sammenlignet med whippet er det generelt sett mye lyd.

Her er bloggen til Ganzie her på forumet, ang pelsstell på sheltie: http://www.hunden.no/blogg/blogg.html?bid=2455&blid=13846

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, DSG er fine. Har aldri møtt en, men liker utseendet veldig godt. Men jeg trodde de var forholdsvis enkle å ha løse siden de ofte blir anbefalt som stallhunder?

Er det mye pelsstell på en sheltie? Er det ikke "bare" å børste? :P

Relativt lette å ha i stall ja. Ikke min men stalleier hvor min søster har hund har DSG, problemet der er at de gjerne vandrer rundt og ikke alltid kommer på første innkalling. Det er dog en treningssak. Et annet problem er også at hun gjerne er med "alle" på ridetur nedover veien og ikke lyder "gå hjem" noe som har ført til et par tur retur turer med bikkja for min del, sånn at noen kan holde henne inne i 10min slik at jeg kommer meg ut av synet og over veien uten at hun følger etter. :P Igjen en treningssak dog. Har erfaring med at det kan være litt lyd i dem, men ikke mer/mindre enn sheltie er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, DSG er fine. Har aldri møtt en, men liker utseendet veldig godt. Men jeg trodde de var forholdsvis enkle å ha løse siden de ofte blir anbefalt som stallhunder?

Er det mye pelsstell på en sheltie? Er det ikke "bare" å børste? :P

Det bor en nydelig dansk-svensk gårdshund i Bergen sentrum, som ofte er å treffe rundt Store Lungegårdsvann :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@*mokken* Siden jeg er veldig uerfaren blir det først og fremst for moro skyld, være med på trening og kanskje starte konkurranse på laveste nivå. Har ingen elite-ambisjoner. Men jeg skal ikke se bort ifra at etterhvert som jeg blir flinkere, så blir kanskje ambisjonene også høyere :)Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Ønsker du da en hund som evnt kan utvikle seg med ambisjonene, eller er du da forberedt til å vente til neste hund igjen? :)

Foreløpig holder jeg en knapp på sheltie, jeg har så langt ikke sett en dsg i lp konk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du da en hund som evnt kan utvikle seg med ambisjonene, eller er du da forberedt til å vente til neste hund igjen? :)

Foreløpig holder jeg en knapp på sheltie, jeg har så langt ikke sett en dsg i lp konk.

Aller helst ønsker jeg meg en hund som kan "bli med oppover", men samtidig må jeg være realistisk. Om noen sinne, så blir det nok ikke ila. de neste fem årene at jeg snuser på kl. 3 i LP liksom. Jeg skulle gjerne hatt arbeidsvilligheten til en BC f.eks., men jeg ser mine egne begrensninger og forstår at en sånn hund kan jeg ikke ha, den vil få for lite stimuli. Om det ble forståelig :P

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller helst ønsker jeg meg en hund som kan "bli med oppover", men samtidig må jeg være realistisk. Om noen sinne, så blir det nok ikke ila. de neste fem årene at jeg snuser på kl. 3 i LP liksom. Jeg skulle gjerne hatt arbeidsvilligheten til en BC f.eks., men jeg ser mine egne begrensninger og forstår at en sånn hund kan jeg ikke ha, den vil få for lite stimuli. Om det ble forståelig :P

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Da ville jeg tatt en titt på sheltien ja :)

Jeg kjenner to oppegående oppdrettere i Bg området, kan sende deg kontaktinfo om det er intressant :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg tatt en titt på sheltien ja :)

Jeg kjenner to oppegående oppdrettere i Bg området, kan sende deg kontaktinfo om det er intressant :)

Det hadde vært veldig kjekt! :) Om det blir sheltie frister det litt å hente en fra hjemtraktene da også (som Meesha) men det er jo rett litt mer økonomisk å finne en i nærområdet :P

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke rørt sheltie om golden retriever var et alternativ. Sheltie er veike, krevende bikkjer sammenliknet med en gjennomsnittlig golden. (Med mye mer støy).

Golden er ikke et alternativ, jeg skal ikke ha retriever :) På hvilken måte oppfatter du sheltien som veik og krevende?

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- har en pels som krever lite pelsstell; intet til gjennombørsting et par-tre ganger i uka

Har ingen forslag, vil bare kommentere dette kriteriet: Det er ytterst få raser som krever gjennombørsting mer enn et par-tre ganger i uka. Ikke engang puddelen krever mer enn det, og alt ettersom pelstype og lengde, kanskje ikke det engang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke gjør samme greia som meg og skaff en Noma som snur alt på hodet så går alt sååå fint ;)
Raser jeg så på før jeg endte med Noma (var jo alltid noe som fikk meg til å tenke "njeeee", og da passet blanding fint for da var jeg så og si totalt uforberedt) var dansk-svensk gårdshund og lancashire heeler. Lancashire'n er vel ganske "på" hele tiden, men de dansk-svenske som jeg har møtt er utrolig trivelige! Grunnen til at det ikke ble disse men blanding, var fordi jeg plutselig fikk dårlig tid siden bestevenninna mi plutselig fikk valp. :innocent:
Ellers kan du jo titte på corgi? Veldig søte ^_^
Ville også ha det, men ble frarådet det av en agilityinstruktør som vet greia si (jeg driver med agility og da ble corgi feil pga korte bein og lang rygg og sånt). :)

Eeellers fikk jeg jo Fant når Noma var to år, og det var egentlig litt for tidlig for hennes del, men samtidig har hun vokst mye på det - var bare så utrolig klønete og gjorde så mye rart med klumpen. Typ legge seg oppå han under lek fordi det er jo superkult :icon_confused: Valpen ble jo skremt stakkars. Men! Alt i alt gått veldig bra og de er skikkelig Knoll og Tott i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen forslag, vil bare kommentere dette kriteriet: Det er ytterst få raser som krever gjennombørsting mer enn et par-tre ganger i uka. Ikke engang puddelen krever mer enn det, og alt ettersom pelstype og lengde, kanskje ikke det engang ;)

Bichon Havanais (og flere bichon/langhårete raser) skal ha gjennombrøsting av pelsen hver dag.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen forslag, vil bare kommentere dette kriteriet: Det er ytterst få raser som krever gjennombørsting mer enn et par-tre ganger i uka. Ikke engang puddelen krever mer enn det, og alt ettersom pelstype og lengde, kanskje ikke det engang ;)

Kanskje omformulere meg litt: vil ikke ha rase som krever napping, mye klipping, barbering etc. :) Børsting er ok, stussing av hår her og der før utstilling er ok, men that's it :P

Bare ikke gjør samme greia som meg og skaff en Noma som snur alt på hodet så går alt sååå fint ;)

Raser jeg så på før jeg endte med Noma (var jo alltid noe som fikk meg til å tenke "njeeee", og da passet blanding fint for da var jeg så og si totalt uforberedt) var dansk-svensk gårdshund og lancashire heeler. Lancashire'n er vel ganske "på" hele tiden, men de dansk-svenske som jeg har møtt er utrolig trivelige! Grunnen til at det ikke ble disse men blanding, var fordi jeg plutselig fikk dårlig tid siden bestevenninna mi plutselig fikk valp. :innocent:

Ellers kan du jo titte på corgi? Veldig søte ^_^

Ville også ha det, men ble frarådet det av en agilityinstruktør som vet greia si (jeg driver med agility og da ble corgi feil pga korte bein og lang rygg og sånt). :)

Eeellers fikk jeg jo Fant når Noma var to år, og det var egentlig litt for tidlig for hennes del, men samtidig har hun vokst mye på det - var bare så utrolig klønete og gjorde så mye rart med klumpen. Typ legge seg oppå han under lek fordi det er jo superkult :icon_confused: Valpen ble jo skremt stakkars. Men! Alt i alt gått veldig bra og de er skikkelig Knoll og Tott i dag :)

Heeler har jeg aldri sett på, de har aldri vært interessante. Men det er jo noe å kikke litt på, jeg kjenner ikke rasen at all :) Corgi har jeg inntrykket av at er noe mer krevende enn jeg ønsker. DSG er på "finne ut mer om"-lista :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...