Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags skole ønsker dere for deres barn?


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Årets lønnsforhandlinger handler ikke bare om lærerne, men også om barna. Skal læreren ha tid til dine barn må det være fleksibilitet og tid. Med kommunenes sentralorganisasjons forslag om ny arbeidstidsavtale for lærerene får vi masse tid. Tid til å lage fantastiske planer - men ikke tid til ungene. Det man ikke rekker mellom 8 og 15.30 får vente til neste dag. For- og etterarbeid til undervisningen er vi nødt til å gjøre. Dokumentasjon og rapportering pålagt av kommunen er vi nødt til å gjøre. Undervise er vi nødt til å gjøre. Foreldrekonferanser skal vi ha, men jeg lurer på hvor mye hensikt det har siden vi får lite tid til å vurdere ungene. Ungene får den tiden som er tilovers - dvs ikke mye. Vurdering må vi vel gjøre i de ukene ungene ikke er på skolen, så det kan hende det tar en måneds tid eller så før de får tilbakemelding på det de har gjort. Sommertentamen får de neste skoleår.

Er det sånn dere foreldre vil ha det for ungene deres?

http://www.opprop.net/foreldreaksjonen_la_larerne_vare_larere

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets lønnsforhandlinger handler ikke bare om lærerne, men også om barna. Skal læreren ha tid til dine barn må det være fleksibilitet og tid. Med kommunenes sentralorganisasjons forslag om ny arbeidstidsavtale for lærerene får vi masse tid. Tid til å lage fantastiske planer - men ikke tid til ungene. Det man ikke rekker mellom 8 og 15.30 får vente til neste dag. For- og etterarbeid til undervisningen er vi nødt til å gjøre. Dokumentasjon og rapportering pålagt av kommunen er vi nødt til å gjøre. Undervise er vi nødt til å gjøre. Foreldrekonferanser skal vi ha, men jeg lurer på hvor mye hensikt det har siden vi får lite tid til å vurdere ungene. Ungene får den tiden som er tilovers - dvs ikke mye. Vurdering må vi vel gjøre i de ukene ungene ikke er på skolen, så det kan hende det tar en måneds tid eller så før de får tilbakemelding på det de har gjort. Sommertentamen får de neste skoleår.

Er det sånn dere foreldre vil ha det for ungene deres?

http://www.opprop.net/foreldreaksjonen_la_larerne_vare_larere

Jeg synes det må finnes en mellomting. Har 2 venninner som jobber som lærere og de har altså så mye tid til overs. Noen dager begynner hun kl 12 på jobb, andre dager slutter hun kl 13. Det er satt også satt av mye tid til at hun skal utvikle seg selv feks... og

jeg stusser da over at hun skal ha så mye ferie i tillegg.

Men jeg forstår jo at hun er unntaket ikke regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke diskutere enkeltsaker, for jeg vet ikke hvordan deres dager er lagt opp. På ungdomstrinnet er det en tommelfingerregel at en norsklærer underviser 22 timer pr uke, praktisk-estetiske fag 26, og resten stort sett 24. Dette er ca-tall, for rettebyrden er tyngre for norsk enn gym. Hvor mye tid man har til rådighet som kontaktlærer varierer. Jeg underviser 22 timer pr uke og i tillegg har jeg to timeplanfestede timer til å være kontaktlærer. I høst hadde jeg mange flere timer pr uke, så derfor har jeg færre nå i vår - periodisering av enkeltfag. Så nå har jeg flere dager i uken hvor jeg er ferdig tidlig med undervisningen. Så skal jeg snakke med elever, jeg har fast møtetid tre ganger pr uke med kollegiet - både hele felles, fagseksjon og team. I tillegg kommer inspeksjon da. Jeg skal gjennomføre samtaler med alle kontaktelevene både høst og vår, og foreldrekonferanser det samme. Disse foregår ofte på kveldstid, men må gjerne ha en oppsamlingsrunde eller to for foreldre som ikke kommer.

Ja, jeg er som regel hjemme til fire senest. Men jeg bruker også å sitte hjemme på kveldene med planlegging, retting, og vurderingsarbeid. Jeg har også mappevurdering, dvs at jeg må lese og vurdere tekstene deres to ganger. Dobbel jobb, ja, men veldig lærerikt for elevene. En engelsktekst bruker jeg ca 20-30 minutter på å vurdere - jeg har 30 elever i klassen og de har innlevering av tekst ca hver 6. uke. (Dette vil være bare å glemme med ny ordning forøvrig.)

Selvfølgelig finnes det lærere som gjør ting enklere, men dette er stort sett hverdagen til lærere i grunnskolen med noen variasjoner.

Er ikke så farlig for meg, jeg kan bytte jobb. Verre for dere med barn i grunnskolen, for den kan ikke velges bort.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noe av problemet er at man ikke ser helheten i hva jobben innebærer, men kun undervisning. Så hvis undervisninga er ferdig en dag kl13 kan man gå fra jobb, men det betyr jo ikke at man ikke har mer jobb å gjøre. Mange har jo i sin jobb mulighet til å flekse, som da også lærere kan gjøre, ved å gå tidlig en dag. Men da må man jo jobbe det inn før eller etter. Noe kan man jo gjøre på hjemmekontor også, er vel ingen som reagerer på at andre kan ta hjemmekontor.

Hvis jeg får velge fritt til mine barn ønsker jeg lærere med høy faglig kompetanse og at elevene får flere timer med undervisning fremfor at lærere skal bruke tiden på å rapportere til god og hvermann eller planlegge alt i lange baner. Tilbakemelding til foreldre må også gis på en formålstjenlig måte. Siste forslag var vel at foreldrene skulle få oppdatering på sms hver dag om tre positive ting barnet hadde gjort den dagen. Dette synes jeg blir en vanvittig måte å bruke av lærernes tid.

Jeg ønsker også at mine barn får en skole der foreldre også skjønner at de har et ansvar i forhold til å følge opp og lære barna normal folkeskikk og ansvarsforståelse.

Utdanning er viktig og det begynner på barneskolen. Sånn, det var dagens utblåsning :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barneskole og underviser 25,5 time i uka. (Har 0,5 nedsatt pga. kontaktlæreransvar.) Har bunden arbeidstid til tidligst to. Er aldri ute av bygget når jeg kan. I de ukene vi har utviklingssamtaler er jeg 60 - 70 timer på jobb. Jeg er nyutdannet og bruker nok ekstra lang tid, men ingen på jobben min jobber mindre enn det de skal. Det går heller andre veien. ;-)

Går forslaget til KS igjenom, så mister nok de offentlige skolene mange gode lærere. Jeg kommer ihvertfall til å se meg rundt etter noe nytt. Rett og slett fordi det er viktig at jeg føler jeg gjør jobben min bra. Med så liten tid i hverdagen vil jeg ikke kunne det.

Sent from my C6603 using Tapatalk

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt skjønner jeg ikke hvorfor ting må endres?

Fungerer det ikke i hovedsak bra som det er nå?

Tilbake til spørsmålet til Line, en slik hverdag som forespeiles i en potensiell fremtid skremmer meg. Barna har rett på god oppfølging av sine lærere og det bør tilrettelegges for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det må finnes en mellomting. Har 2 venninner som jobber som lærere og de har altså så mye tid til overs. Noen dager begynner hun kl 12 på jobb, andre dager slutter hun kl 13. Det er satt også satt av mye tid til at hun skal utvikle seg selv feks... og

jeg stusser da over at hun skal ha så mye ferie i tillegg.

Men jeg forstår jo at hun er unntaket ikke regelen.

Jeg vil heller ikke diskutere enkelttilfeller, men den arbeidsuka der høres helt umulig ut. Hvis hun begynner 12 en dag så må hun jo ha kveldsundervisning en dag eller noe slikt for å fylle opp uka? Hvis ikke jobber hun ikke 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og, vi ønsker oss allerede mer tid til undervisning og elever. Vi bruker for mye tid på rapportering, dokumentasjon og administrative gjøremål.

Veldig trist å høre at så mye tid og krefter går vekk fra barna.

Men jeg minnes jo om min tid i barnehage, der man allerede merket tendenser til møter, gjøremål osv som tok tiden vekk (helt sikkert ikke det samme, men likeså synd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg vil heller ikke diskutere enkelttilfeller, men den arbeidsuka der høres helt umulig ut. Hvis hun begynner 12 en dag så må hun jo ha kveldsundervisning en dag eller noe slikt for å fylle opp uka? Hvis ikke jobber hun ikke 100%.

Joda...men hun har veldig få timer hver dag. Hun jobber 100%

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda...men hun har veldig få timer hver dag. Hun jobber 100%

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Om hun har 100% stilling som norsklærer på vg så har hun vel 21 timer undervisning pr uke. Lavere antall undervisningstimer kan man ikke ha på full stilling noe sted. Som 100% norsklærer er det mange timer retting dersom man gjør jobben sin grundig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun jobber 100% så har hun jo nøyaktig like mange timer som alle andre med samme fag i samme skoleslag.
Hun er faglærer. Dvs ikke vanlig ungdomsskole lærer. Men samme det.. hva er argumentene til politikerne for å endre lærer ordningen fra nåværende praksis? Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er faglærer. Dvs ikke vanlig ungdomsskole lærer. Men samme det.. hva er argumentene til politikerne for å endre lærer ordningen fra nåværende praksis? Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Det er tull. Faglærer er en term som brukes om lærere som har et eller to undervisningfag. Jeg er faglærer i engelsk og k&h f eks. Jeg er i tillegg til det også kontaktlærer - det fører til at jeg har færre undervisningstimer i fagene til å jobbe mer med enkeltelever jeg har ansvar for.

Edit: Argumentene for endringen er at det er så slitsomt med 43 timers uke.

Forøvrig så synes jeg det er veldig pussig at fordi man har gått på skole så har man kunnskap nok til å kunne uttale seg om hvordan det skal være. Alle stiller spørsmål ved avspaseringen til lærerne, men ikke til de som f eks jobber i Nordsjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er tull. Faglærer er en term som brukes om lærere som har et eller to undervisningfag. Jeg er faglærer i engelsk og k&h f eks. Jeg er i tillegg til det også kontaktlærer - det fører til at jeg har færre undervisningstimer i fagene til å jobbe mer med enkeltelever jeg har ansvar for.

 

 

Edit: Argumentene for endringen er at det er så slitsomt med 43 timers uke.

 

 

Forøvrig så synes jeg det er veldig pussig at fordi man har gått på skole så har man kunnskap nok til å kunne uttale seg om hvordan det skal være. Alle stiller spørsmål ved avspaseringen til lærerne, men ikke til de som f eks jobber i Nordsjøen. 

Det er ikke tull. Men jeg har ikke lyst til å gå videre i detalj, men kan godt gjøre det på personlig melding om du vil.

De som jobber i nordsjøen sitter jo på en rigg, langt unna familie og venner. Julaften, barnebursdager osv... de jobber ofte med risiko, jobber natta og jobber 12 timers vakter.

jeg mener det blir litt anderledes.

Men dette blir helt O.T

Merkelig at politikerne vil endre ordningen om lærerne selv mener det fungerer bra som det er

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så synes jeg det er veldig pussig at fordi man har gått på skole så har man kunnskap nok til å kunne uttale seg om hvordan det skal være. Alle stiller spørsmål ved avspaseringen til lærerne, men ikke til de som f eks jobber i Nordsjøen.

Det sammen med all jobben som gjøres utenom undervisning. Retting hjemme er hjemmekontor og jobb som i alle andre yrker man kan ha hjemmekontor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tull. Men jeg har ikke lyst til å gå videre i detalj, men kan godt gjøre det på personlig melding om du vil.

De som jobber i nordsjøen sitter jo på en rigg, langt unna familie og venner. Julaften, barnebursdager osv... de jobber ofte med risiko, jobber natta og jobber 12 timers vakter.

jeg mener det blir litt anderledes.

Men dette blir helt O.T

Merkelig at politikerne vil endre ordningen om lærerne selv mener det fungerer bra som det er

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Dette viser store deler av problemet: Folk som kjenner noen som gjør sånn og sånn som kanskje også bare er en liten del av det store bildet tar det for den hele og fulle sannhet. For å si det sånn - hvis de du kjenner ikke jobber timene sine så er de med på å ødelegge for oss andre som gjør jobben vår.

Vi ønsker mer tid til elevene - KS sitt forslag gir oss mindre. KS har sikkert også ei venninne som går hjem kl 13.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Argumentene for endringen er at det er så slitsomt med 43 timers uke.

Forøvrig så synes jeg det er veldig pussig at fordi man har gått på skole så har man kunnskap nok til å kunne uttale seg om hvordan det skal være. Alle stiller spørsmål ved avspaseringen til lærerne, men ikke til de som f eks jobber i Nordsjøen.

Er argumentet at det er slitsomt med 43timers uke? Hvilket jo er en helt idiotisk løsning på problemet når problemet er at lærere har for mye rettearbeid og papirarbeid fra før av, hvorfor gi dem "mer" arbeid da? Gud for noen rådgivere politikerene må ha, de kan ikke ha mye bakkekontakt. Har du noen konkret link til hvor dette forslaget ligger, jeg har ikke vært i Norge på en stund så jeg har ikke fulgt med på dette.

Forøvrig stilles det mye spørsmål til de som jobber i nordsjøen, men det handler jo om å "være i miljøet". De som jobber i nordsjøen opplever at andre er akkurat som andre er mot lærere; misunnelse for mye fritid osv. Men du jobber ikke i nordsjøen så du har jo ikke det miljøet rundt deg. Som medlem i TEKNA får jeg Teknisk ukeblad i posten hver uke, med gnell om nordsjøarbeidernes arbeidstider... Så man må nok ta høyde for at man sitter i forskjellige miljøer og "hører det man hører"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette viser store deler av problemet: Folk som kjenner noen som gjør sånn og sånn som kanskje også bare er en liten del av det store bildet tar det for den hele og fulle sannhet. For å si det sånn - hvis de du kjenner ikke jobber timene sine så er de med på å ødelegge for oss andre som gjør jobben vår.

 

Vi ønsker mer tid til elevene - KS sitt forslag gir oss mindre. KS har sikkert også ei venninne som går hjem kl 13.

Det er godt mulig. Man får jo et inntrykk basert på et svært lite representativt utvalg.

Jeg sier ikke at jeg mener forslaget er fornuftig, jeg har ikke grunnlag for å uttale meg, jeg har aldri jobbet som lærer.

Ønsker dere lykke til og stoler på at dere vet hva som er best for ungene.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kangerlussuaq Du kan lese mer om lønnsforhandlingene her: https://www.utdanningsforbundet.no/

http://www.dagsavisen.no/samfunn/nye-arbeidstidskrav-kan-utlose-larerstreik/

http://www.fvn.no/mening/debatt/article2541695.ece?#.UuBAMhDsTIU

http://www.p4.no/story.aspx?id=557463

Avspaseringen er bare en del av det. KS vil at både avspasering og avsatt tid til før- og etterarbeid skal kunne bestemmes av skoleeier. Dvs at skoleeier kan bestemme at lærerne skal undervise flere timer pr uke uten mer avsatt tid, samt at det skal brukes tid til planlegging når elevene ikke er tilstede. Penger spart for pressede kommunebudsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Jaja, det ser jo så pent ut i media, som alltid i Norge. Så sitter sure, bitre, sjalu nordmenn og sier "pah, hva klager de lærerne på, de vil bare ha all frien sin de!". Just som når folk sier "pah, hva klager de pilotene på, de vil bare ha all frien sin de!". Folk uten innsikt i arbeidsforhold burde shattafaakkaaapp og la de som sitter i det være de som avgjør om forslag er gode eller dårlige. Som muttern sa, jaja, vi kunne jo egentlig bare sagt opp jobben alle som en. Så kan de jo se hvor godt norge går rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er realfagslærer på vgs og ja jeg har dager (feks idag) hvor jeg kan gå hjem litt tidligere fra jobben. Men imorgen har jeg prøver som jeg vet jeg kommer til å sitte å rette i helgen.
Jeg har ikke vært lærer så lenge, men det er en del ting som jeg ikke skjønte på forhånd kom til å bli så slitsomt. Det er veldig slitsomt at noen ser på deg en hel dag... Faktisk så kan man ikke slappe av et sekund. Jeg kan ikke ha en dårlig dag og jeg må innimellom tåle å høre ting om mitt utseende, min intelligens og min oppførsel som på de aller fleste arbeidsplasser hadde ført til at personen som sa dem hadde fått seg en ganske kraftig skrape av sjefen...
Jeg får høre folks drømmer, problemer og ofte intime ting om elevene mine som jeg ikke kan gjøre noe med. Innimellom føler man seg veldig hjelpesløs fordi at man vet at den lille gutten som sitter å ser på deg med store øyne og sier at pappa vil jeg skal bli lege - aldri kommer til å bli lege og mest sannsynlig aldri kommer til å stå i praktisk matte, samme hvor hardt jeg jobber med ham...
Jeg får høre ting om folks familier som gir meg bakoversveis... osv osv

Men jeg får også se ei jente som begynner å gråte når hun får femmer på matteprøven sin, styrter ut og ringer mor mens hun danser rundt i gangen :D
Alle jobber som har med mennesker å gjøre er slitsomme, og man får ofte høre at lærerne klager. Jeg har ikke vært lærer så lenge, men på min arbeidsplass klages det ikke.

For meg hadde det faktisk ikke spilt noen rolle om jeg fikk 8-4 dager så lenge jeg da hadde kunnet avspasere overtid når jeg ville og tatt ut ferien min når jeg ville - for sånn er det jo for de fleste som jobber.

Jeg skjønner ikke hvorfor det blir mindre og mindre fleksibilitet i skolen, mens fleksibiliteten øker i alle andre yrker?

Også synes jeg søsteren min (som ikke er lærer) sa det bra. Hvis folk er så inmari misunnelig på ferien til lærerne, hvorfor blir de ikke lærere selv da?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...