Gå til innhold
Hundesonen.no

Tjekkoslovakisk ulvehund


sjurelv
 Share

Recommended Posts

På rasehund.no står følgende om hunden:

"Den tsjekkoslovakiske ulvehunden er for tiden forbudt i Norge. I følge Norsk Kennel Klub er forbudet ikke basert på faglige vurderinger men grunnet private særinteressers nære kontakt med Justisdepartementet. Norge er det eneste land i verden hvor rasen er forbudt."

Er dette virkelig sant, og hvilken "nessekonge" kan kreve at et departement retter seg etter han?

Ellers synes jeg hunderasen ser fortreffelig ut, også til trekkbruk, fin hund utseendemessig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er lettere sagt enn gjort. Men vi har helt klart en mer vennligsinnet regjering nå enn for ti år siden. Hvorfor vil du gjøre det? Er det verdt å gjøre seg til kriminell over en hund? I verst

Alle raseforbud er på trynet, men raseforbudet Norge har mot TSU er det mest på trynet av dem alle. Rasehund.no er ikke akkurat akademika nei, men private særinteresser var absolutt med å for

*Kjenner meg gammel når jeg innser at folket faktisk ikke husker historien bak raseforbudet og alt styret som var omkring dette... ikke minst alle diskusjoner på alt.no.hunder, Canis etc etc*

Posted Images

På rasehund.no står følgende om hunden:

"Den tsjekkoslovakiske ulvehunden er for tiden forbudt i Norge. I følge Norsk Kennel Klub er forbudet ikke basert på faglige vurderinger men grunnet private særinteressers nære kontakt med Justisdepartementet. Norge er det eneste land i verden hvor rasen er forbudt."

Er dette virkelig sant, og hvilken "nessekonge" kan kreve at et departement retter seg etter han?

Ellers synes jeg hunderasen ser fortreffelig ut, også til trekkbruk, fin hund utseendemessig også.

Rasehund.no er vel ikke akkurat tidenes mest pålitelige kilde. Hvilke private særinteresser dette liksom skulle være kan man jo også lure på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har så vidt jeg veit eksistert en eneste tjekkoslovakisk ulvehund i Norge, og den var det vel ikke mye trøbbel med. :P Rasehund.no er et idiotisk nettsted, men akkurat i dette tilfellet er jeg frista til å si meg enig i at lobbyistene trakk det lengste strået. Rasen er vel ikke forbudt pga kamphundlikhet, men likhet med ulv. Det må jo bety at den er full av ulveblod, og de spiser jo mennesker. *Ironivarsel*

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle raseforbud er på trynet, men raseforbudet Norge har mot TSU er det mest på trynet av dem alle.

Rasehund.no er vel ikke akkurat tidenes mest pålitelige kilde. Hvilke private særinteresser dette liksom skulle være kan man jo også lure på...

Rasehund.no er ikke akkurat akademika nei, men private særinteresser var absolutt med å forme denne forskriften, spesielt når det gjelder TSU.

Jeg har sagt før, jeg sier det igjen, om den norske befolkning hadde visst om hendelsene som skjedde i forkant av denne lovendringen, så hadde de blitt sjokkert. Det var skittent spill. Nesten nok til å miste troen på demokratiet, vutt.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har så vidt jeg veit eksistert en eneste tjekkoslovakisk ulvehund i Norge, og den var det vel ikke mye trøbbel med. :P Rasehund.no er et idiotisk nettsted, men akkurat i dette tilfellet er jeg frista til å si meg enig i at lobbyistene trakk det lengste strået. Rasen er vel ikke forbudt pga kamphundlikhet, men likhet med ulv. Det må jo bety at den er full av ulveblod, og de spiser jo mennesker. *Ironivarsel*

Det var en temmelig heavy personlig vendetta rettet mot eieren av denne hunden fra et menneske som var en av de mest sentrale forkjemperne for utvidelsen av raseforbudet.

edit: Et menneske som mildt sagt er uforutsigbart. I min mening regelrett farlig, noen år senere skøt og drepte h*n et menneske som kom ubevæpnet inn på deres personlige eiendom. Vedkommende ble frikjent riktignok, men for oss som har hatt litt kontakt med mennesket, så kom ikke hendelsen som en overraskelse for å si det sånn.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sjokkert over hva dere forteller... Kan tvile på demokratiet her, må jo være mulig å ta opp dette med den nye "ja-vennlige" regjeringen vi har fått?

Kunne man skaffet seg en slik hund ved å ta den med seg til Norge. Tenker om man fikk den registrert som en lignende rase, at det var mulig. I Øst-Europa kan vel ting "kjøpes", også attester, vips, alt i orden. Det er jo ikke vanskelig å få hunden til Norge heller. Bare å ta seg en spasertur der grenseovergangen *ikke* er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sjokkert over hva dere forteller... Kan tvile på demokratiet her, må jo være mulig å ta opp dette med den nye "ja-vennlige" regjeringen vi har fått?

Det er lettere sagt enn gjort. Men vi har helt klart en mer vennligsinnet regjering nå enn for ti år siden.

Kunne man skaffet seg en slik hund ved å ta den med seg til Norge. Tenker om man fikk den registrert som en lignende rase, at det var mulig. I Øst-Europa kan vel ting "kjøpes", også attester, vips, alt i orden. Det er jo ikke vanskelig å få hunden til Norge heller. Bare å ta seg en spasertur der grenseovergangen *ikke* er :)

Hvorfor vil du gjøre det? Er det verdt å gjøre seg til kriminell over en hund?

I verste fall blir hunden avlivet. Denne forskriften har nok offer allerede. En drøss uskyldige hunder belemret med et visst utseende, det er det eneste de har gjort feil. I min mening er den sjansen ikke verdt å ta, og jeg hadde aldri tilgitt meg selv om hunden ble avlivet. Det sagt, det har aldri vært så mange pit buller i Norge som etter raseforbudet ble et faktum. The irony...

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sjokkert over hva dere forteller... Kan tvile på demokratiet her, må jo være mulig å ta opp dette med den nye "ja-vennlige" regjeringen vi har fått?

Kunne man skaffet seg en slik hund ved å ta den med seg til Norge. Tenker om man fikk den registrert som en lignende rase, at det var mulig. I Øst-Europa kan vel ting "kjøpes", også attester, vips, alt i orden. Det er jo ikke vanskelig å få hunden til Norge heller. Bare å ta seg en spasertur der grenseovergangen *ikke* er :)

Hvorfor ønsker folk å skaffe seg en hund som etter all sansynlighet blir avlivet etter at den har passert grensen? Er et liv - selv et hundeliv så lite verdt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det raseforbudet, forhistorien bak, hvordan enkelt-individer kunne få det "som de ville" - ja, jeg mistet helt respekten for vår lovgivningsprosess den gangen. Man tror jo at det er en viss fornuft og mening bak lovgivning, men tilfellet med hundeloven viser bare at det er ikke tilfelle.

Og som Vivere sier, er et hundeliv så lite verdt at man vil ta sjansen på avlivning ved å innføre en TSU under falske papirer?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rare og ulogiske avgjørelser på bakgrunn av lobbyvirksomhet, egne preferanser og ren idioti, er noe enhver regjering tar, har tatt og vil ta. Likevel syns jeg de fleste avgjørelser av denne typen blir tatt innenfor dyrenes verden, spesielt med hr. Slagsvold Vedum i spissen. Nå skal kanskje ikke han belastes med forbudet mot tsjekkoslovakisk ulvehund, men.

Som erkeliberalist (okei da, ikke erke kanskje) mener jeg det er på tide å heve forbud hvor forbudet ikke gagner noen, og kun er der for å ha et forbud. Vi har jo sett at denne regjeringen har startet å fjerne tåpelige forbud som forbudet mot Segway og forbudet mot synlige lakrispiper i butikk. Kanskje kan det være at raseforbudet tas opp til drøftning igjen, og man ser vekk fra at enkeltpersoner med store politiske nettverk skal være med å forby noe som helst.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt før, jeg sier det igjen, om den norske befolkning hadde visst om hendelsene som skjedde i forkant av denne lovendringen, så hadde de blitt sjokkert. Det var skittent spill. Nesten nok til å miste troen på demokratiet, vutt.

Er jo ikke bare raseforbud det gjelder. Gjelder jo hele politikken. Se på "House of Cards" så skjønner man hva "demokrati" går ut på. House of Cards er jo basert på ekte opplevelser i amerikansk politikk, som til og med er "simplifisert" for at det skulle virke mer realitistisk (siden virkeligheten er så f**** at det ikke virker realistisk en gang). Lobbyvirksomhet og sterke personligheter styrer verden mer enn vi ønsker, det tror jeg man bare må "venne seg til" først som sist.

Det eneste som jeg personlig er bekjent med som har en demokratisk påvirkning er boikott av selskaper => økonomisk tap => handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, hjemmesiden til han som eide siste norske tsjekkoslovakiske ulvehunden i Norge synes du er en helt pålitelig kilde?

Jeg har egentlig ikke så veldig mye meninger om raseforbudet jeg, bare litt oppgitt over at folk ikke evner å være kildekritiske.

Nå kan han sikkert prate for seg selv, men han er svært kunnskapsrik om akkurat raseforbudet. Han er en av få i Norge som har vært med fra begynnelse til slutt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Seriøst, hjemmesiden til han som eide siste norske tsjekkoslovakiske ulvehunden i Norge synes du er en helt pålitelig kilde?

Jeg har egentlig ikke så veldig mye meninger om raseforbudet jeg, bare litt oppgitt over at folk ikke evner å være kildekritiske.

Jeg syns det er interessant lesing, that's it ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan han sikkert prate for seg selv, men han er svært kunnskapsrik om akkurat raseforbudet. Han er en av få i Norge som har vært med fra begynnelse til slutt.

Jeg vet hvem han er, og vet han er her inne. Godt mulig han presenterer en helt riktig fremstilling av saken, men det er vel ikke til å komme unna at han har litt egeninteresse her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvem han er, og vet han er her inne. Godt mulig han presenterer en helt riktig fremstilling av saken, men det er vel ikke til å komme unna at han har litt egeninteresse her?

Så folk som har egeninteresse har ikke lov til å engasjere seg? Det er vel akkurat sånne personer som graver etter sannheten, tror du ikke?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, hjemmesiden til han som eide siste norske tsjekkoslovakiske ulvehunden i Norge synes du er en helt pålitelig kilde?

Jeg har egentlig ikke så veldig mye meninger om raseforbudet jeg, bare litt oppgitt over at folk ikke evner å være kildekritiske.

Æh... jeg tror siden skal være rimelig objektiv m h t innhold og referanser.

Ellers finner du en masteroppgave om emnet her, og en introduksjon til en kommende doktorgradavhandling her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så folk som har egeninteresse har ikke lov til å engasjere seg? Det er vel akkurat sånne personer som graver etter sannheten, tror du ikke?

Folk har lov til å engasjere seg, men nå ble det etterlyst troverdige kilder til utviklingen av raseforbudet, og da forventer jeg kanskje at man er ute etter litt mer balanserte kilder. Men jeg skal trekke meg ut av hele tråden, for jeg er ikke så engasjert i raseforbudet at jeg egentlig gidder å diskutere det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har lov til å engasjere seg, men nå ble det etterlyst troverdige kilder til utviklingen av raseforbudet, og da forventer jeg kanskje at man er ute etter litt mer balanserte kilder. Men jeg skal trekke meg ut av hele tråden, for jeg er ikke så engasjert i raseforbudet at jeg egentlig gidder å diskutere det. :)

Så folk som har vært med fra begynnelsen av er ikke troverdige kilder, folk som har satt seg inn i hvordan og hvorfor forbudet trådde i kraft er ikke troverdige kilder?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...