Gå til innhold
Hundesonen.no

Vinkler


yurij
 Share

Recommended Posts

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Whippet f.eks er jo ofte veldig overvinklet synes jeg, i forhold til de som blir brukt i racing. Siden de som blir brukt til noe har mer moderate vinkler så kan jo iallefall ikke den ekstreme vinkling

Jeg har faktisk opplevd at en dommer på utstilling holdt igjen ck på bikkja mi fordi "hun var så knapt vinkla at hun fikk stramme bevegelser". Det er virkelig bare tull, er det noen som er funksjonell

Langt ifra alle man ønsker ekstreme vinkler på. Moderat er stikkordet på både shibaen og akitaen.

Posted Images

Den bakerste :P

Helt ærlig likte jeg hennes type bedre enn den forrerste. Mtp snakk om hvor ekstremt det er/kan være i ringene så syntes jeg rett og slett hun var av en vakker schäfer, veldig fin rygg, ikke de forferdelige vinklene bak mange har, fint halefeste og veldig god front. Samtidig ser det ut som at hun står stødigere ut enn hva enkelte gjør, at hun ikke skal klappe sammen eller dette til siden ved det minste vindpust. Uten å ha noen som helst peiling på schäfer og utstilling :P

Jeg ser iallefall en god forskjell på dem. Sånn schäfer kunne jeg hatt, sånn eller en grå!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror for å være helt ærlig at tanken bak disse vinklene er totalt fraværende. En dommer synes litt er fint, en annen likeså, og så begynner hjulet å snurre, svært svært sakte og brått etter noen år har vi overvinklede hunder og ingen skjønner helt hva som skjedde, men alle er enige om at de synes det er fint. Jeg har jo en hund som etter forholdene og dagens ideal er moderat i vinklene sine :o Personlig synes jeg hun burde vært mindre vinklet. Uten å vri det over på schæfere så er jeg litt fascinert av de to forskjellige typene som havnet på topp i jk langhår. Er det bare jeg som ser stor forskjell både i vinkler foran og bak? Eller er jeg myrsnipe :P

1509210_10153750609830165_171605542_n.jp

(Nei er ikke dårlig taper, dommer ga en god begrunnelse og det var at han likte hunden han stilte opp først best rent anatomisk. En helt ærlig sak, når han ikke helt viste hva han skulle pirke på hos de to)

Sorry ot, men det lå liksom i kortene :P

Edit: ikke plukk i fra hverandre Nix, da blir jeg veldig sår og lei meg... Hun er mors gull med og uten feil. Skal dere plukke, så gjør det diplomatisk og bruk noen gram med bomull.

Nå fikk nesten jeg lyst på sch også :P Pga Nix altså! :D Liker ryggen og beina myyye bedre på Nix enn på den forrerste!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror for å være helt ærlig at tanken bak disse vinklene er totalt fraværende. En dommer synes litt er fint, en annen likeså, og så begynner hjulet å snurre, svært svært sakte og brått etter noen år har vi overvinklede hunder og ingen skjønner helt hva som skjedde, men alle er enige om at de synes det er fint. Jeg har jo en hund som etter forholdene og dagens ideal er moderat i vinklene sine :o Personlig synes jeg hun burde vært mindre vinklet. Uten å vri det over på schæfere så er jeg litt fascinert av de to forskjellige typene som havnet på topp i jk langhår. Er det bare jeg som ser stor forskjell både i vinkler foran og bak? Eller er jeg myrsnipe :P

1509210_10153750609830165_171605542_n.jp

(Nei er ikke dårlig taper, dommer ga en god begrunnelse og det var at han likte hunden han stilte opp først best rent anatomisk. En helt ærlig sak, når han ikke helt viste hva han skulle pirke på hos de to)

Sorry ot, men det lå liksom i kortene :P

Edit: ikke plukk i fra hverandre Nix, da blir jeg veldig sår og lei meg... Hun er mors gull med og uten feil. Skal dere plukke, så gjør det diplomatisk og bruk noen gram med bomull.

Din var sinnsykt mye finere!!

Men utstillingsfolket sier stadig vekk til meg at det er måten de stiller dem opp på som får det til å se ut som de har disse vinklene, at de knekker dem i måten de står på med vilje. Kanskje du kan si noe om dette? Jeg har ikke noe til overs for den overvinklede varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din var sinnsykt mye finere!

Men utstillingsfolket sier stadig vekk til meg at det er måten de stiller dem opp på som får det til å se ut som de har disse vinklene, at de knekker dem i måten de står på med vilje. Kanskje du kan si noe om dette? Jeg har ikke noe til overs for den overvinklede varianten.

Takk :) Det har blitt diskutert så mye, at jeg ikke orker en runde til. Du må ha litt vinkler for å bli stilt opp slik, og ja man gjør det med vilje for å vise hvordan travet ser ut "fryst".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er gode vinkler kommer jo helt anne på bruk og hva slags funksjon dyret har rett og slett:

dingo.jpg

crocuta_crocuta_db5089.jpg

african-wild-dogs_441_600x450.jpg

Det siste dyret der er mitt forbilde når det gjelder anatomi og kroppbygning. Lett bygget, kvadratisk, moderat vinklet (men den har vinkler). En perfekt distanseløper, og minner litt om myndene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1509210_10153750609830165_171605542_n.jp

Om jeg skulle sagt noe om de to her, basert på slik de er stilt opp, ville jeg sagt at de er like godt vinklet bak, men jeg liker overlinja til Nixe bedre (er det Nix eller Nixe hun heter, forresten?). Fronten på begge er vel sånn passe bra. Hun som står først blir strekt såpass framover at det er litt vanskelig å se hvordan overarmen egentlig er, mens Nixe står mer balansert, men avslører da også at hun nok er noe framskutt i fronten sin - tror jeg... Fronter er vanskelig, og hun er ikke dårlig altså, men hun har en litt bratt overgang mellom hals og rygg, antakelig pga den litt framskutte fronten, for vinklene i seg selv ser ganske bra ut (mulig hun har en noe kort overarm, men det er ikke ille altså). Pga fronten, så ser Nixe også litt lenger ut i kroppen enn hunden foran.

Og når jeg ser det jeg nå skriver, så skjønner jeg at jeg aldri kan bli dommer. Jeg hadde jo ødelagt enhver fersk utstiller med negativ kritikk :lol:.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle sagt noe om de to her, basert på slik de er stilt opp, ville jeg sagt at de er like godt vinklet bak, men jeg liker overlinja til Nixe bedre (er det Nix eller Nixe hun heter, forresten?). Fronten på begge er vel sånn passe bra. Hun som står først blir strekt såpass framover at det er litt vanskelig å se hvordan overarmen egentlig er, mens Nixe står mer balansert, men avslører da også at hun nok er noe framskutt i fronten sin - tror jeg... Fronter er vanskelig, og hun er ikke dårlig altså, men hun har en litt bratt overgang mellom hals og rygg, antakelig pga den litt framskutte fronten, for vinklene i seg selv ser ganske bra ut (mulig hun har en noe kort overarm, men det er ikke ille altså). Pga fronten, så ser Nixe også litt lenger ut i kroppen enn hunden foran.

Og når jeg ser det jeg nå skriver, så skjønner jeg at jeg aldri kan bli dommer. Jeg hadde jo ødelagt enhver fersk utstiller med negativ kritikk :lol:.

Ah men takk! :D Nei dette var jo bare konstrukt kritikk dette. Jeg er ikke knust og ødelagt overhodet. Ja det er noe rart med hodet og halsen hennes *ler* Ser nesten litt amerikansk ut :P

Hun heter Nixe, men det går i Nix til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah men takk! :D Nei dette var jo bare konstrukt kritikk dette. Jeg er ikke knust og ødelagt overhodet. Ja det er noe rart med hodet og halsen hennes *ler* Ser nesten litt amerikansk ut :P

Hun heter Nixe, men det går i Nix til daglig.

*Puhhhh - Margrete overlever :D*. Ja, hun kan minne litt om en amerikansk versjon, faktisk, men jeg liker mye bedre hunder som er stilt slik, enn sånn som hun foran. Nixe står naturlig med fronten, hun :).

... og det var godt å få oppklart forvirringen ang navn :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bakerste :P

Helt ærlig likte jeg hennes type bedre enn den forrerste. Mtp snakk om hvor ekstremt det er/kan være i ringene så syntes jeg rett og slett hun var av en vakker schäfer, veldig fin rygg, ikke de forferdelige vinklene bak mange har, fint halefeste og veldig god front. Samtidig ser det ut som at hun står stødigere ut enn hva enkelte gjør, at hun ikke skal klappe sammen eller dette til siden ved det minste vindpust. Uten å ha noen som helst peiling på schäfer og utstilling :P

Jeg ser iallefall en god forskjell på dem. Sånn schäfer kunne jeg hatt, sånn eller en grå!

Tenkte det samme som Maysofie. En sånn schäfer kunne jeg hatt ^^ Syns de fleste schäfere ser litt "falleferdige" ut oppstilt, men Nix syns jeg står veldig flott og balangsert på bildet der. (Det er i hvert fall det inntrykket jeg får) :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste dyret der er mitt forbilde når det gjelder anatomi og kroppbygning. Lett bygget, kvadratisk, moderat vinklet (men den har vinkler). En perfekt distanseløper, og minner litt om myndene :)

Det er igjen bruken. Til min rase har hunden blitt formet (før utstilling tok til i AU) som en Dingo da det har vist seg å være den mest funksjonelle kroppen til en utholdende og seig travet over mange mange mil i det Australske landskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skyte inn at jeg personlig syntes Nix var penere (og det tenkte jeg meg en gang jeg så bildet og trodde det var to random schafere).

Syntes overlinja var mye bedre, etter mitt syn helt ok vinkler bak og ser fra siden ut som en romslig og god brystkasse, kanskje noe fremskutt (vanskelig å si grunnet pels).

Selv har vi et stk Chico, han har lite vinklet bak, og slik jeg er opplært og har erfart er det derfor han har noe trippende bakbensbevegelser. Ikke jordvinnende slik standard tilsier, og også bruksområde spørr du meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skyte inn at jeg personlig syntes Nix var penere (og det tenkte jeg meg en gang jeg så bildet og trodde det var to random schafere).

Syntes overlinja var mye bedre, etter mitt syn helt ok vinkler bak og ser fra siden ut som en romslig og god brystkasse, kanskje noe fremskutt (vanskelig å si grunnet pels).

Hun har nok noe fremskutt skulder, det er i hvert fall det jeg ser når jeg ser på bildene av henne og det er nok noe av det som gjør henne litt amerikansk med svanehals. Også jeg som overhodet ikke liker den typen :) Kanskje prøve å få tatt ett bilde av fronten hennes også.

Sorry nå kuppet jeg tråden... godt Jeanette og Marjan holder fast ved den :) Skal jeg kanskje be om en utskillelse? Ja jeg tror det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er igjen bruken. Til min rase har hunden blitt formet (før utstilling tok til i AU) som en Dingo da det har vist seg å være den mest funksjonelle kroppen til en utholdende og seig travet over mange mange mil i det Australske landskapet.

Ja, helt enig, variasjon er naturlig og forventet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har tenkt en del på dette med vinkler, synes det er veldig mye mer spennende å studere hunders bevegelse nå! Jeg har prøvd meg på en tolkning ala det @bernertryne har gjort over her, med utgangspunkt i pit bull-siden (hehe), og de to andre linkene. Aner jo ingenting om hvordan dette skal være på min egen rase, men synes argumentene for en sunn kropp er gode, og tar de med i tolkningen.

post-12196-0-96366500-1391723192.jpg

Bildet er ikke ideelt, han står høyere med frambeina og ser for mye oppover, og er ikke helt i profil.

Synes Isac er for "rett" i bakparten, og jeg tror kanskje han er noe stiv i hoftene, for hvis jeg prøver å flytte på beina flytter kroppen etter, eller han setter seg ned. Kan ikke stille han opp på noen annen måte. Ser det ikke i bevegelsene hans, eller at han plages på noen måte.

Overlinjen er fin, halen likeså :wub: midtlinjen eller prosternumlinjen er bra. Hodet og hals sitter fint. Er litt usikker på fronten, men synes ikke den er så verst?

Jeg er åpen for betraktninger, gjerne kritiske! Hunden kan ikke brukes i avl, så dette er kun for moroskyld :)

http://www.workingpitbull.com/Soundness1.html
http://rufflyspeaking.net/what-is-a-sound-dog/

http://www.fleetfiretimbers.com/FFT/Articles/Understanding%20Fronts.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här är en studie på Borzoi där man jämför konstruktionen på de snabba hundarna vs de långsamma hundarna.
Det kan tyckas att vissa saker i studien verkar dumt. Som hur örat är ansatt eller elasticitet i skinnet.

Men antagligen hänger egenskaper som påverkar snabbheten ihop med gengrupper som även råkar påverka hur örat är ansatt resp hur löst eller tight huden sitter.

http://www.nktelco.net/teine/speed2.htm

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan forklare meg eksakt hvorfor det er ønskelig med slike absurde vinkler hos hund,og hvorfor det vektlegges som det gjør i ringen?

Utseendefiksering og krav om særegenhet fra det enkelte kennelforbund. Det er en sykelig trend som du kan observere i mange raser.

De eneste som taper på det i det lange løp er hundene, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...