Gå til innhold
Hundesonen.no

Avsporingstråd - dyrehold i norge - er det bra nok?


Aya
 Share

Recommended Posts

Da har du gått glipp av MYE "artig". :lol:

Jeg har aldri hørt at det holder med 2 timer fritt hver dag - aldri, ikke av den gjengen.

Jeg har blant annet lest at man ikke kunne få seg kanin om man er student, for da må man jo på skolen, og kaninen må være alene hjemme. Mao er kanin bare ett dyr for hjemmeværende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vet ikke helt jeg, joda det er et enormt fokus på at hester skal har riktig ernæring, men det er mye stygg og feil utstyrsbruk, mange forsømte hester som ikke kommer ut, som ikke stelles, som ender op

Edit: hvis man blar litt nedover siden er det bilder av buret kaninen satt i. Det er et av de absolutt største man får tak i. Men ALTFOR lite for et dyr med så stor behov for bevegelse. Slik ser ka

Man ser nok mye det man vil se også - noe som gjelder meg også. Klart dyre fancy staller som har equiterapaut innom hver 4. uke, tannbehandler flere ganger i året, god tilgang på kvalifiserte hovslage

Jeg har blant annet lest at man ikke kunne få seg kanin om man er student, for da må man jo på skolen, og kaninen må være alene hjemme. Mao er kanin bare ett dyr for hjemmeværende....

*fnis* Det var veldig ekstremt da jeg meldte meg inn i den gruppa, det begynner jo å bli en stund siden. Det har blitt strengere i gruppa vet jeg, så kan hende det har roet seg endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanatisme vil jo alltid finnes, for oss som har frekventert på hundeforum noen år er vel ikke det noen nyhet . Det er alltid noen som synes det er grov mishandling å si nei til bikkja, ha kanin i bur noen timer etc, og det er de som roper høyest. Det betyr ikke at alle som klikkertrener er fanatiske eller at alle som har frittgående kaniner er det.

Jeg skulle virkelig ønske flere visste hvor unødvendig bur til kaniner ofte er, hvor mye større glede man får av kaninen og hvor himla mye mindre jobb det er med en dokasse man tømmer i peisen/komposten fremfor å styre med bur.

Da hadde folk sannsynligvis ikke gått like fort lei, i tillegg til at kaninene hadde fått en bedre hverdag .

Men jeg har ingen problemer med folk som bruker bur så lenge kaninene får nok tid utenfor og aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt den konklusjonen utifra hva vi skrev, men siden du tar det opp så er ikke 1 - 2 timers hard trening på morgenen for en løpshest, for så å stå på en trang boks (siden størrelsen er irrelevant?) resten av døgnet bra for arten, som har hele fysiologien sin bygget opp rundt bevegelse hele dagen. De har f.eks. et lite hjerte i forhold til den store kroppen, og mye bevegelse gjennom døgnet er helt nødvendig for god blodsirkulasjon. Mye grovfôr de kan småspise på gjennom dagen kontra foring med mye kraftfôr og lite grovfôr som også er mer typisk for treningshester er heller ikke optimalt og fører ofte til tvangshandlinger / stereotypier. Nå nevner jeg svakheter som ofte sees i det miljøet, andre miljø som naturlig hestehold har andre like alvorlige svakheter bare så det er sagt.

Selv om hester har høyere status skal de likevel ha det bra i forhold til sine behov. Det er ikke greit at de ikke har det så godt som vi har mulighet til, bare fordi andre arter har det verre? Det er jo situasjonen til de andre dyrene som må forbedres. Egentlig et litt provoserende eller tankeløst innlegg fra deg syntes jeg.

Et hestehjerte er i snitt ca 1% av kroppsvekta. Hva veier et menneskehjerte? 300g?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "hestejente" og har dermed minst like mye synspunkt på hestehold som kaninhold. At det ble dratt inn hest i denne diskusjonen var derfor helt ypperlig. Jeg leser innleggene med stor iver, da det kommer frem mye interessant. Det første som slår meg er at det, som Loke sier i starten av diskusjonen, tydeligvis er veldig avhengig av bakgrunn og miljøet man er vant til å vanke i forhold til hva man anser som greit for de ulike dyra. For mens Loke mener kaniner i bur er fryktelig og har sterke motforestillinger mot slikt kaninhold bl.a jeg har er jeg stikk motsatt enn henne på hestehold. For jeg synes det vanlige hesteholdet her i landet er fryktelig! Det er tragisk at det er normalt og akseptert at hester skal stå på boks 16-20 timer i døgnet, stå alene i en luftegård 2-4 timer i døgnet og trenes med alskens "hjelpemidler" og til dels barbariske metoder de resterende timene. For det er det jeg ser når jeg ser på normal bruk av hest. Og da spesielt konkurransehestholdet.

Hvorfor er det greit å la en hest leve et utrolig kjipt liv bare fordi den er en konkurransehest, når det ikke er greit å la kaniner leve et kjipt liv fordi den er en utstillingskanin?

På hvilken måte er den bevegelsen en konkurransehest får under trening verdifull bevegelse for hesten? Under trening er alle bevegelser diktert, og formet, av rytter/kusk, det er ingen frihet og egen vilje forbundet med denne bevegelsen. Hvordan kan slik bevegelse anses som et substitutt for fri bevegelse?

Jeg kjører daglig forbi en bitteliten travstall med to hester, en unghest (akkurat blitt toåring) og en voksen hest. Disse er ute fra tidlig morgen til sen ettermiddag/kveld. Problemet er bare at de står i hver sin "luftegård", og står helt stille og passivt i hvert sitt hjørne ved portene. Nå med sporsnø er dette veldig tydelig. Hvordan hjelper slik utetid? Hvilken forskjell er det for hesten om den står inne i en 3x3m boks eller ute alene i en luftegård når dette er måten den "luftes"?
Rett borti veien fra denne stallen er det en stall til med travhester. Disse har store luftegårder, og går sjelden alene, de er sammen minst to, gjerne flere. Det er sjelden de hestene er stille når jeg kjører forbi. De vandrer rundt, steller hverandre, løper, leker osv. Spesielt unghestene har mye aktivitet. I sommerhalvåret har også sistnevnte stall beite tilknyttet den ene luftegården, så hestene får beite daglig, selv om de ikke er på sommerbeite. Mye naturlig adferd og mye bevegelse.

For meg er altså moderne konkurransehestehold minst like ille som å ha kaniner i bur, og jeg synes det er trist at ikke folk ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt. Jeg leser ikke at Loke synes hesteholdet er bra bare fordi hun mener kaninholdet i landet er ille?

Er det vits å diskutere hva som er verst? Begge deler er jo ille, det er vi jo alle enige om?

(Eller så henger nattens drikke igjen og jeg ikke ser helt hva det diskuteres :P unnskyld!)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hesteinstituttet Flyinge i Sverige er de nå i gang med et prosjekt om et mer naturlig hestehold. Noen tiltak er å snu døgnet til hestene - aktivitet om natta (utendørs) framfor om dagen, felles utegang og foringsstasjoner spredt rundt fra liggeplassene.

http://hest.no/artikkel.html?news.nid=10519#.UtvXO_TsSIU

Jeg har inntrykk av at hestemiljøet er delt mellom to ytterpunkter, der konkurransehest er på den ene siden og utegangshest er i den andre. Ekstreme ytterpunkter er der konkurransehestene blir pakket inn i bobleplast og ikke får bevege seg utenom trening og utegangshesten står med gjørme til knærne og spiser våt silo i all slags vær. Selvsagt med mange varianter derimellom.

Jeg tror problemet er holdninger. Konkurranseholdet vil ikke ligne på utegangsmiljøet og omvendt, og derfor gjør man alt for å være forskjellig. Istedenfor å lære av hverandre og tilpasse seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med at hester skal ha et stooort beite, der ble de sluppet ut rundt 9 om morningen, ble tatt inn fra beite når de vle brukt, og sluppet ut på beite igjen etter trening, så tok vi de inn for kvelden i 9 tiden igjen. Når jeg flytta til bergen og tok hesten med så flytta vi til en stall hvor det var utegangshester, hester som sto i en uteboks, og hester inne i en stall. Det var et kjempe strengt regime på inn og utslipp, hesten skulle være ute før klokken 11 om morningen, og de skulle ikke inn før klokken 8 om kvelden. Der hadde vi store paddocker der de hestene som kunne stå sammen sto sammen, de som ikke kunne stå med noen sto alene, men alikevell hadde stor nok paddock til å løpe rundt og leke i. Innimellom ble de også sluppet inn i ridebanen, to-tre stykk om gangen så de fikk leke.

Uteplass har vært alfa og omega for meg når jeg har valgt stall hesten skal stå i.

Jeg syns hester skal ha plass til å løpe, herje og leke når de er ute, de skal få utfolde seg og få ut energien de har spart av å stå inne, det gjør den ikke i en liten paddock, eller å bli ridd 1 time til dagen syns jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For jeg synes det vanlige hesteholdet her i landet er fryktelig! Det er tragisk at det er normalt og akseptert at hester skal stå på boks 16-20 timer i døgnet, stå alene i en luftegård 2-4 timer i døgnet og trenes med alskens "hjelpemidler" og til dels barbariske metoder de resterende timene. For det er det jeg ser når jeg ser på normal bruk av hest. Og da spesielt konkurransehestholdet.

På hvilken måte er den bevegelsen en konkurransehest får under trening verdifull bevegelse for hesten? Under trening er alle bevegelser diktert, og formet, av rytter/kusk, det er ingen frihet og egen vilje forbundet med denne bevegelsen. Hvordan kan slik bevegelse anses som et substitutt for fri bevegelse?

For meg er altså moderne konkurransehestehold minst like ille som å ha kaniner i bur, og jeg synes det er trist at ikke folk ser det.

At du mener hesteholdet her i landet er "fryktelig" må komme av manglende innsikt,evt kjennskap til ett spesielt, og lite miljø i ditt nærområde.? De fleste av oss har rammer i form av økonomi og areal og vi skaper best mulig miljø for våre hester innenfor de rammene vi har. At en hest som står på stall 16 timer i døgnet lider høres ut som en uttalelse man finner blandt fjortisene på Hest.no. At det optimale er fri bevegelse og flokk døgnet rundt er det ingen som er uenige om men at gjennomsnittshesten lider er en drøy påstand. Ett aspekt dere glemmer er at en konkurransehest MÅ være i form,det holder ikke med en times trening og 23 timer stillestående i løpet av det døgn så påstanden om at konkurransehester lever slik faller på sin egen urimelighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du mener hesteholdet her i landet er "fryktelig" må komme av manglende innsikt,evt kjennskap til ett spesielt, og lite miljø i ditt nærområde.? De fleste av oss har rammer i form av økonomi og areal og vi skaper best mulig miljø for våre hester innenfor de rammene vi har. At en hest som står på stall 16 timer i døgnet lider høres ut som en uttalelse man finner blandt fjortisene på Hest.no. At det optimale er fri bevegelse og flokk døgnet rundt er det ingen som er uenige om men at gjennomsnittshesten lider er en drøy påstand. Ett aspekt dere glemmer er at en konkurransehest MÅ være i form,det holder ikke med en times trening og 23 timer stillestående i løpet av det døgn så påstanden om at konkurransehester lever slik faller på sin egen urimelighet

Jeg er litt nysgjerrig. Hva er greit nok for hestehold da? Siden man vet veldig godt at stor plass, og mye bevegelse og ikke minst LANG spisetid, er det optimale. Hva er greit? Jeg har skrevet lenger oppe at jeg tror det er mange hester som har det fint, så det er ikke ment som et angrep. Men hva er minimum? Er 20 timer på boks og resten i trening/skrittemaskin/padokk nok? Er det nok fordi hestene presterer? I følge mt er to timer utenfor boksen i døgnet nok.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge MT er de to timene et lovpålagt absolutt minimum. Den gjennomsnittlige konkurransehest står ikke på boks 20 timer pr døgn. 16 timer stemmer nok for mange,særlig på denne tiden av året. Selvfølgelig burde alle gå på store arealer,på bra underlag med skikkelig le for vær og vind og hygienisk foring i tillegg til trening. Men å si at de som lever på stall lider,den blir for drøy. Da har man for liten innsikt i hvordan disse hestene har det. Det finnes dårlige eiere overalt,det finnes dårlige ryttere overalt men den gjennomsnittlige hest LIDER ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer i døgnet på boks på 3*3 meter, Det må da hvertfall defineres som, ehm mindre optimalt? Selv om hestene kanskje ikke direkte lider?

Misforstå meg riktig, jeg skjønner at det faktisk må bli slik i mange tilfeller. Trenger ikke like det, eller være enig, men jeg har forståelse for det, og har ingen planer om å kalle folk som har hester sånn for dyremishandlere. :) Ville ikke ramle meg inn. Årsaken til at jeg trakk inn hest i diskusjonen i utgangspunktet var jo at veldig mange kaninfolk som er veldig mot bur også driver med hest, og og mange av disse ville kalle det dyremishandling å ha kanin i bur i så mange timer, appåtil i bur som er forholdsmessig betraktelig større enn en hesteboks.

Jeg ville ikke hatt hund heller i bur i 16 timer i døgnet. Det ville vel de fleste av oss synes er alt for mye. Men med hest er det på en måte greit? Det er ikke hestehold jeg vil ha, men igjen så skjønner jeg at det faktisk må bli slik av praktiske grunner for veldig mange. Men syns jo definitivt det burde være en tankevekker.

Edit: Just for the record så er jeg ikke noe glad i hverken båsfjøs eller de nymotens bingefjøsene. Og alle som mener kjøttfe har det så fint, burde ta seg en tur og se bingene oksene lever i.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett så har vel hundene våre det også langt fra optimalt? Mine skulle vært i bevegelse hele dagen på store områder - og jaktet. Jeg syns bare det er for drøyt å kalle det dyreplageri (det er jo det når vi bevisst setter dyr i en situasjon der de lider) det viser bare manglende innsikt. Optimalt er det ikke men ikke dyreplageri heller. Akkurat som en dårlig utegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge MT er de to timene et lovpålagt absolutt minimum. Den gjennomsnittlige konkurransehest står ikke på boks 20 timer pr døgn. 16 timer stemmer nok for mange,særlig på denne tiden av året. Selvfølgelig burde alle gå på store arealer,på bra underlag med skikkelig le for vær og vind og hygienisk foring i tillegg til trening. Men å si at de som lever på stall lider,den blir for drøy. Da har man for liten innsikt i hvordan disse hestene har det. Det finnes dårlige eiere overalt,det finnes dårlige ryttere overalt men den gjennomsnittlige hest LIDER ikke.

Jeg tror heller ikke at de LIDER. Akkurat som jeg ikke tror pelsdyr flest i Norge LIDER.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er "hestejente" og har dermed minst like mye synspunkt på hestehold som kaninhold. At det ble dratt inn hest i denne diskusjonen var derfor helt ypperlig. Jeg leser innleggene med stor iver, da det kommer frem mye interessant. Det første som slår meg er at det, som Loke sier i starten av diskusjonen, tydeligvis er veldig avhengig av bakgrunn og miljøet man er vant til å vanke i forhold til hva man anser som greit for de ulike dyra. For mens Loke mener kaniner i bur er fryktelig og har sterke motforestillinger mot slikt kaninhold bl.a jeg har er jeg stikk motsatt enn henne på hestehold. For jeg synes det vanlige hesteholdet her i landet er fryktelig! Det er tragisk at det er normalt og akseptert at hester skal stå på boks 16-20 timer i døgnet, stå alene i en luftegård 2-4 timer i døgnet og trenes med alskens "hjelpemidler" og til dels barbariske metoder de resterende timene. For det er det jeg ser når jeg ser på normal bruk av hest. Og da spesielt konkurransehestholdet.

Hvorfor er det greit å la en hest leve et utrolig kjipt liv bare fordi den er en konkurransehest, når det ikke er greit å la kaniner leve et kjipt liv fordi den er en utstillingskanin?

På hvilken måte er den bevegelsen en konkurransehest får under trening verdifull bevegelse for hesten? Under trening er alle bevegelser diktert, og formet, av rytter/kusk, det er ingen frihet og egen vilje forbundet med denne bevegelsen. Hvordan kan slik bevegelse anses som et substitutt for fri bevegelse?

Jeg kjører daglig forbi en bitteliten travstall med to hester, en unghest (akkurat blitt toåring) og en voksen hest. Disse er ute fra tidlig morgen til sen ettermiddag/kveld. Problemet er bare at de står i hver sin "luftegård", og står helt stille og passivt i hvert sitt hjørne ved portene. Nå med sporsnø er dette veldig tydelig. Hvordan hjelper slik utetid? Hvilken forskjell er det for hesten om den står inne i en 3x3m boks eller ute alene i en luftegård når dette er måten den "luftes"?

Rett borti veien fra denne stallen er det en stall til med travhester. Disse har store luftegårder, og går sjelden alene, de er sammen minst to, gjerne flere. Det er sjelden de hestene er stille når jeg kjører forbi. De vandrer rundt, steller hverandre, løper, leker osv. Spesielt unghestene har mye aktivitet. I sommerhalvåret har også sistnevnte stall beite tilknyttet den ene luftegården, så hestene får beite daglig, selv om de ikke er på sommerbeite. Mye naturlig adferd og mye bevegelse.

For meg er altså moderne konkurransehestehold minst like ille som å ha kaniner i bur, og jeg synes det er trist at ikke folk ser det.

Dette kunne ha vært hos meg, jeg har en voksen merr og en to års hingst. De går av naturlige årsaker i hver sin luftegård fra morgen til ettermiddag. De beveger seg heller ikke så mye i sine små luftegårder. Jeg vil gjerne at du skal fortelle meg hvordan jeg kan få hestene mine til å bevege seg mer i luftegården, uten at jeg må jage de rundt.

Jeg har travhester og jeg kan fortelle deg at under trening så er det absolutt ikke slik at jeg som kjører hesten begrenser hestens naturlige bevegelser, eller at hesten ikke har fri vilje, så en slik uttalelse syns jeg vitner om manglende kunnskap om kjøretrening.

Jeg sier som deg, jeg syns det er trist at folk ikke ser at det finnes flere veier til et godt hestehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min konklusjon er vel at det er lett å bli fanatisk alle veier. I en perfekt verden ville alle dyr levd i frihet, men sånn er det nå en gang ikke. Ikke klarer de seg selv heller.

Beklager, jeg er fortsatt ikke enig. Jeg mener normalt hestehold er helt ok. Jeg har faktisk kjent mer enn en hest som har vært direkte sunn og lykkelig selv om det ble brukt både bitt, boks og kraftfor.

jeg har aldri møtt en hest som har fått så lite trim at de ikke har muskler nok til å holde tarmene på plass, har blitt aggressiv av ren frustrasjon eller dør når de er 1/3 av forventet livslengde pga ren vannskjøtsel.

Edit: jeg har forøvrig bare eid en hest, den hadde så stort beite/luftegård at jeg var prisgitt at han kom på plystring når jeg skulle ta han inn, mange turer foregikk i skritt med grime eller løs og boksen hans var opprinnelig 3 spiltau som var bygd om til en stor boks. Han var ute fra 07-20 stort sett. Bortsett fra en gang når det var skikkelig orkan. Han hadde en geit og en løs kanin som selskap på stallen og ei hoppe han delte beite med.

Dette fordi det var det eneste stedet i Kragerø det var rimelig og ledig stallplass og han tidligere hadde blitt så grovt mishandlet at han trengte "myk" trening, ikke fordi jeg har /hadde noen motforestillinger mot mer "normale forhold" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kunne ha vært hos meg, jeg har en voksen merr og en to års hingst. De går av naturlige årsaker i hver sin luftegård fra morgen til ettermiddag. De beveger seg heller ikke så mye i sine små luftegårder. Jeg vil gjerne at du skal fortelle meg hvordan jeg kan få hestene mine til å bevege seg mer i luftegården, uten at jeg må jage de rundt.

Jeg har travhester og jeg kan fortelle deg at under trening så er det absolutt ikke slik at jeg som kjører hesten begrenser hestens naturlige bevegelser, eller at hesten ikke har fri vilje, så en slik uttalelse syns jeg vitner om manglende kunnskap om kjøretrening.

Jeg sier som deg, jeg syns det er trist at folk ikke ser at det finnes flere veier til et godt hestehold.

Nå kan jeg ingenting om kjøretrening, men når man trener travhester så begrenser dere vel hestene til trav? De får ikke galoppere om de vil?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå kan jeg ingenting om kjøretrening, men når man trener travhester så begrenser dere vel hestene til trav? De får ikke galoppere om de vil?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mine hester blir trent i alle gangarter og tempo. Nei de får ikke gallopere i vogn, men når de blir ridd eller longsjert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster og dem driver med travhester. De har store utebeiter, der området er kupert, med forskjellig underlag, og med tilgang til bekk om sommeren. Hingstene står for seg selv, og noen ganger står det unge hester for seg selv, da på et annet utebeite som er litt mindre. De er ute fra morgen til ettermiddag. Beveger seg mye på beitet, løper sammen, osv. Hestene går alltid sammen når de er ute. Om sommeren er det også noen som er på utebeite/skogsbeite et sted litt vekke.

De blir såvidt jeg vet kun trent i trav, i alle fall når vognen er på.

Har inntrykk av at disse hestene har det kjempe bra. Men er nok lettere å drive slik de gjør når man bare har 15-20 hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min konklusjon er vel at det er lett å bli fanatisk alle veier. I en perfekt verden ville alle dyr levd i frihet, men sånn er det nå en gang ikke. Ikke klarer de seg selv heller.

Beklager, jeg er fortsatt ikke enig. Jeg mener normalt hestehold er helt ok. Jeg har faktisk kjent mer enn en hest som har vært direkte sunn og lykkelig selv om det ble brukt både bitt, boks og kraftfor.

jeg har aldri møtt en hest som har fått så lite trim at de ikke har muskler nok til å holde tarmene på plass, har blitt aggressiv av ren frustrasjon eller dør når de er 1/3 av forventet livslengde pga ren vannskjøtsel.

Jeg synes nesten dette er litt naivt jeg Loke! For det første - jeg har møtt mange lykkelige og sunne kaniner som ikke har vært frittgående. De har vært greit muskelsatt, sunne og blanke i pels, trivelige i gemytt og rett og slett friske. Jeg har også vært med og slaktet disse kaninene, og har derfor også sett hvordan de ser ut under pelsen. Men, det er klart det ikke er sunt å stå passivt i et lite bur hele livet - det er jeg fullstendig enig i, og det er fryktelig mange dyrbur som lider! Jeg synes bare det blir litt ensidig fremstilt kanskje?

Jeg skjønner nemlig heller ikke at du kan ha vært så mye i hestemiljøet uten å ha registrert hester som for eksempel utvikler stalluvaner, noe som er ganske allment kjent at stammer fra kjedsomhet? Krybbebitere, luftslukere, veivere? Det er ikke en nymotens greie, men var velkjent da jeg begynte min hestekarriere for noen og tjue år siden. Og store bokser? Det stod da (og står vel?) mye hest på spilt rundt om i Norges land enda. Det er jo absolutt ikke greit sett fra et dyrevernsperspektiv. Det har heldigvis blitt mer fokus på det i senere tider, men slitasjeskader grunnet bruk er da også et velkjent problem? Spranghester med dårlige bein er ett eksempel, hester med ødelagte rygger grunnet feil sal er et annet. Jeg sier ikke at hestenorge er elendig jeg heller, og man MÅ jo nesten velge seg ett område å "brenne for"; det går ikke an å få til alt, men jeg synes også det er viktig å balansere debatten noe.

EDIT: Ups, Sorry Loke! Jeg siterte dette svaret uten å lese forrige side, og det burde jeg jo ha gjort - jeg så jo da at jeg har misforstått deg :) Jeg er helt enig i at det er helt nødvendig med utegang, mosjon og oppmerksomhet dersom man skal ha burdyr! (Eller boksdyr, hundegårdsdyr eller hva som helst).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...