Gå til innhold
Hundesonen.no

Avsporingstråd - dyrehold i norge - er det bra nok?


Aya
 Share

Recommended Posts

Ja, ser jo den, men jeg synes også at det er viktigere at vi unngår å få medikamenter i maten, og at hesteeiere i en overgangsperiode får finne seg i å ta utgiften til avlivning og frakt selv. :) Jeg stoler ikke nok på at hesteiere har kontroll på hva hesten har blitt behandlet med eller ikke. Reglene er helt logiske i mitt hode. :)

Jeg er helt enig. Fucidin, som vi hundeeiere bruker over en lav sko, bare fordi vi har det liggende etter en eller annen gang, gir forbud mot slakt til menneskelig konsum på hest og ku (sikkert flere og, men de to jeg sjekket). Hvor mange hesteeiere har ikke hatt det liggende og bruker det mot mugg foreksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vet ikke helt jeg, joda det er et enormt fokus på at hester skal har riktig ernæring, men det er mye stygg og feil utstyrsbruk, mange forsømte hester som ikke kommer ut, som ikke stelles, som ender op

Edit: hvis man blar litt nedover siden er det bilder av buret kaninen satt i. Det er et av de absolutt største man får tak i. Men ALTFOR lite for et dyr med så stor behov for bevegelse. Slik ser ka

Man ser nok mye det man vil se også - noe som gjelder meg også. Klart dyre fancy staller som har equiterapaut innom hver 4. uke, tannbehandler flere ganger i året, god tilgang på kvalifiserte hovslage

Så jeg er fortsatt ikke helt enig at dårlig hestehold er like utbrett som dårlig burdyrhold altså. Uansett hvor man bor :)

Men det har jeg heller ikke sagt?

Edit: Jeg skrev at jeg tror ikke det er veldig mange flere kaniner enn hester som har dårlige levevilkår. Det står jeg ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg mente ja, at pelsdyrdrift på kanin er ulovlig. Har selv planer for skinnene etter mine kaniner.

Ironisk nok så er det veeeeeeeldig mange som er mot diverse hold av ku/gris/kanin som overhodet ikke har noe problemer med å ha hest på boks store deler av døgnet og så ut i "frimerke"paddokk noen timer, om været er pent. Og jo, klart - hestene trenes en times tid, kanskje da kun i ridehus appåtil. :aww: Og hester er ikke engang produksjonsdyr i norge. MT sitt krav om hest er at de skal få komme ut av boksen 2 timer i døgnet. 2... arealmessig så har kaniner danseplass selv i dyrebutikkbur i forhold til det hest har i en standard boks.

Word!!!

Og ja, på ridesentere og travbaner er nok dette desværre helt normalt. Behøver ikke lenger enn til ridesenteret ved siden av meg her. Små bokser/spilt, og luftegårder som knapt er større enn boksene. For hestene kan jo ikke gå sammen ute. De er vel så ødelagte sosialt, at da kan de skade hverandre...

Bjerke er jo også et eksempel, vet ikke om det er likt ved oppstalling på andre travbaner. Man leier boksplass, og får tilgang på et frimerke av en luftegård i opptil 2(?) timer om dagen, da må man selv sørge for ut/inn slipp.... Ei jeg kjenner flyttet hesten sin til Bjerke for trening - fra et småbruk med 20 mål luftegård. Unødvendig å si at hesten mistrivdes enormt?

Man reagerer på rovdyr i bur... Men det er jo faktisk beitedyra som er laget for å røre på seg hele dagen. De skal tusle rundt og spise, de :hmm:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hestediskusjonen er jo litt vanskelig. Jeg er veldig for utegang og valgte det selv til min hest, men det er så mange som dermed lar hesten stå i gjørme 24/7 med en rundball de bare har åpnet plasten på. Det er jo verre enn en god stall med feks skrittemaskin, stalljenter osv i tillegg til "frimerkeutetiden". Konkurransehester blir jo også holdt i topp kondisjon hele tiden, og har som regel en eier eller trener som bryr seg om at de skal ha det best mulig, selv om det varierer utifra kunnskap og synspunkter.

Likte bildene du delte Kanger, fordi det er bra at du viser hvordan det er... :(

Det er så mye man ikke vet egentlig. Alle blir jo født som uskyldige barn også kommer man bare til et samfunn som er som det er. Det tar jo tid og bli voksen og finne ut av hva som er rett og galt også. Og mennesker har det heller ikke bra. Er der rart det fører til ondskap? Bare for å forsvare menneskeheten litt. Men trist at det har "gått så galt". :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hestediskusjonen er jo litt vanskelig. Jeg er veldig for utegang og valgte det selv til min hest, men det er så mange som dermed lar hesten stå i gjørme 24/7 med en rundball de bare har åpnet plasten på. Det er jo verre enn en god stall med feks skrittemaskin, stalljenter osv i tillegg til "frimerkeutetiden". Konkurransehester blir jo også holdt i topp kondisjon hele tiden, og har som regel en eier eller trener som bryr seg om at de skal ha det best mulig, selv om det varierer utifra kunnskap og synspunkter.

Yep - det er ikke bare å slippe hestene ut heller, så har de det bedre. Men ingen av delene er optimalt. Hester er laget for å gå, mye. Ikke for å stå innesperret i boks, eller fast i søle på et jorde. En dårlig utegang ikke bedre enn en dårlig stall. Da er en god stall bedre, helt enig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok , denne hestediskusjonen er jo helt irrasjonell.

Travere, galopphester og andre konkurransehester får nok mosjon altså. De får kanskje ikke løpe rundt på engene halve døgnet, men det får ikke bikkjene til Robert Sørlie heller.

De er toppidrettsutøvere som får variert og grundig mosjon , hvis ikke presteree de ikke.

Hvor store boksene er blir litt mer irrelevant da.

I mitt hode har denne diskusjonen blitt absurd.

Og viser veldig godt hva jeg mener når jeg sier at enkelte arter har høyere status enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok , denne hestediskusjonen er jo helt irrasjonell.

Travere, galopphester og andre konkurransehester får nok mosjon altså. De får kanskje ikke løpe rundt på engene halve døgnet, men det får ikke bikkjene til Robert Sørlie heller.

De er toppidrettsutøvere som får variert og grundig mosjon , hvis ikke presteree de ikke.

Hvor store boksene er blir litt mer irrelevant da.

I mitt hode har denne diskusjonen blitt absurd.

Og viser veldig godt hva jeg mener når jeg sier at enkelte arter har høyere status enn andre.

Skjønner ikke helt den konklusjonen utifra hva vi skrev, men siden du tar det opp så er ikke 1 - 2 timers hard trening på morgenen for en løpshest, for så å stå på en trang boks (siden størrelsen er irrelevant?) resten av døgnet bra for arten, som har hele fysiologien sin bygget opp rundt bevegelse hele dagen. De har f.eks. et lite hjerte i forhold til den store kroppen, og mye bevegelse gjennom døgnet er helt nødvendig for god blodsirkulasjon. Mye grovfôr de kan småspise på gjennom dagen kontra foring med mye kraftfôr og lite grovfôr som også er mer typisk for treningshester er heller ikke optimalt og fører ofte til tvangshandlinger / stereotypier. Nå nevner jeg svakheter som ofte sees i det miljøet, andre miljø som naturlig hestehold har andre like alvorlige svakheter bare så det er sagt.

Selv om hester har høyere status skal de likevel ha det bra i forhold til sine behov. Det er ikke greit at de ikke har det så godt som vi har mulighet til, bare fordi andre arter har det verre? Det er jo situasjonen til de andre dyrene som må forbedres. Egentlig et litt provoserende eller tankeløst innlegg fra deg syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt den konklusjonen utifra hva vi skrev, men siden du tar det opp så er ikke 1 - 2 timers hard trening på morgenen for en løpshest, for så å stå på en trang boks (siden størrelsen er irrelevant?) resten av døgnet bra for arten, som har hele fysiologien sin bygget opp rundt bevegelse hele dagen. De har f.eks. et lite hjerte i forhold til den store kroppen, og mye bevegelse gjennom døgnet er helt nødvendig for god blodsirkulasjon. Mye grovfôr de kan småspise på gjennom dagen kontra foring med mye kraftfôr og lite grovfôr som også er mer typisk for treningshester er heller ikke optimalt og fører ofte til tvangshandlinger / stereotypier. Nå nevner jeg svakheter som ofte sees i det miljøet, andre miljø som naturlig hestehold har andre like alvorlige svakheter bare så det er sagt.

Selv om hester har høyere status skal de likevel ha det bra i forhold til sine behov. Det er ikke greit at de ikke har det så godt som vi har mulighet til, bare fordi andre arter har det verre? Det er jo situasjonen til de andre dyrene som må forbedres. Egentlig et litt provoserende eller tankeløst innlegg fra deg syntes jeg.

Selvfølgelig kunne mange hester sikkert hatt det mer optimalt, men å si at en konkurransehest har det like ille som et burdyr som aldri får komme ut av buret ( dvs de aller fleste) er absurd. Virkelig.

Hesten ble forøvrig domestistisert flere tusen år før kaniner ( siden det er den arten vi duskuterer mest), begge er beite og fluktdyr og begge har behov for bevegelse for å fungere.

De aller aller fleste hester trives faktisk på trenerstall, selv om min ikke gjorde det. Igjen : hvis ikke så presterer de ikke. Det er dårlig butikk.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg tror ikke på at majoriteten av burdyr sitter i buret sitt 24/7 hele livet heller jeg. Vi hadde hamstere da vi var små, og var ikke spesielt engasjerte i dem, de var en dårlig erstatter for hund liksom, men de var da mye ute av buret fordeom. Kaninen gikk i retur fordi den klipte lendninger når den var løs. Og jeg har intrykk av at det er få burdyr som KUN sitter i buret hele livet. Joda, er nok endel kaniner som blir glemt når ungene blir større og blir sittende, og det er strengt tatt ingenting som burde hete "bur"dyr, ingen dyr er skapt for bur. Det er mye feilhåndtering, for mye bursitting, for små bur. Jeg mener ikke å forsvare det.

Skjønner jeg traff noe her, men jeg syns fremdeles det er... merkelig (snillere ord) at hestehold med hest på boks, som ER mye mindre i forhold til hesten, i mange timer i døgnet, er sååååååå mye bedre enn å ha kaniner/smådyr i bur. Vet om trenerstall på sørøstlandet hvor ungehstene - ja unghestene - har 2 (!!) timer utetid til dagen utenom trening. Hvordan i allverden kan det minne om noe som helst optimalt? Hvordan er det bedre enn kaniner som faktisk har plass til å strekke seg ordentlig ut i et bur, og faktisk ta et par hopp. Hester er flokkdyr, de er skapt for å gå. De er ikke skapt for intensiv trening en time eller tre til dagen, for så å ha et passivt liv resten av døgnet. Sier ikke at den gjengse hest har det verre enn kaniner i for små bur heller, jeg prøver å påpeke ironien i det, og blir litt revet med. :aww:

Nei, vi blir nok aldri enige - og det er helt greit. Igjen, jeg syns det å ha kaniner i bur nederst i hagen, eller i en kjeller, eller på et barnerom, hvor kaninen er i buret 22-23-24 timer i døgnet er HELT feil.

Ironisk nok så har melkekyra i løsdriftfjøset her en mye sunnere tilgang til grovfor enn de aller fleste hester har. De fores med grovfor hver 3. time hele døgnet, og har lang tyggetid på foret.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi har helt forskjellige erfaringer med burdyr. "Alle" i nabolaget hadde kaniner en periode når jeg vokste opp og "alle" sto i utebur 24/7. Det er flere på jobben som har kaniner, de står også alene i utebur fordi det er slik det alltid har vært. Mono sto også i utebur når jeg fikk han, men eierene innså at det ikke var et liv for han og ga han bort når ungene mistet interessen.

Jeg har faktisk knapt møtt en kanin som får lov å være ute av buret jevnlig. Det samme med hamster og marsvin.

Hestene jeg har kjennskap til er på sommerbeite om sommeren, får daglig mosjon, utetid og stell.

Kaniner må ofte kasteres for å bli renslige og siden få liker kaninpiss overalt stopper det seg ofte selv for de som ikke har store kaningårder.

Igjen : det må være store geografiske forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller aller fleste hester har det mye bedre enn dere skisserer her. (2 timer utetid på unghester i trening på Parken-regner jeg med det er snakk om- har jeg vondt for å se at er sant. Ponniene i travskolen går på utegang feks.) Det er lett å danne seg en oppfatning av det lille (?) man oftest ser men så må man ta høyde for at man kan ta feil også :) Selvsagt finnes det MYE rart her også,men gjennomsnittshesten har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv jeg og mamma som aldri hadde hatt dyr før, som kjøpte en hermelin i 1996, hadde den gående løs hele dagen. På natta var den i bur for at den ikke skulle gnage ledninger eller annet (vi bodde i studenthus så det var egentlig ikke lov å ha dyr....). Det var helt naturlig å ha kaninen løs, selv uten erfaring. Hermelinen holdt seg stort sett til teppene da, den likte ikke gå på det glatte linoleum-gulvet. Hvis jeg la ut pellets i huset og gjemte de kunne den begi seg utenfor teppene. Den fikk både kanintulltak og lå mye å kosetygde. Vi hadde store flater vi la tepper på, og den gikk rundt. Kanindritt ble a way of life, den pissa heldigvis aldri på tepper. Den var ikke sterilisert, fikk derfor livmorkreft og døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller aller fleste hester har det mye bedre enn dere skisserer her. (2 timer utetid på unghester i trening på Parken-regner jeg med det er snakk om- har jeg vondt for å se at er sant. Ponniene i travskolen går på utegang feks.) Det er lett å danne seg en oppfatning av det lille (?) man oftest ser men så må man ta høyde for at man kan ta feil også :) Selvsagt finnes det MYE rart her også,men gjennomsnittshesten har det bra.

Signerer.

Jeg har jobbet mye med travere og jeg klarer faktisk ikke å se hvordan man skulle fått til en traver under slike forhold jeg altså....

De er som sagt toppidrettsutøvere og det hjelper fint lite å trene de hardt 2 timer daglig ( man trener ikke en løpshest hardt 2 dager etterhverandre) og la de stå å stivne i 22 timer.

De trenger intervalltrening, de må trekke tungvogn i skritt ,ha rene skritteturer og ha mye tid på variert underlag for å bygge riktig kondisjon og ikke minst forebygge skader.

Northug går neppe på ski to timer per dag og ligger i sofaen resten av dagen. Variert mosjon, riktig mat, riktig hvile og godt stell er det som skal til for å få til en hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men @ selv om det i ditt nabolag kun var burkaniner som stod i små bur 24/7,så betyr ikke det at det er gjengs for hele landet :)

Jeg har hatt kanin i 20 år, og alle våre kaniner har levd et mer eller mindre frittgående liv. Fra min første kanin som jeg fikk før jeg var 9 år har de bodd inne i stua, ja, de hadde bur, men det stod åpent minst 12 timer daglig, og de kaninene vi kunne "stole på" var ute mens vi var på skole/jobb også.
På sommeren stod de ute hele dagen i en innhegning på 30x40 meter, og fire dager i uka hadde vi hoppetrening, de andre dagene gikk vi tur. (vi hadde ikke hund, så da fylte kaninene det tomrommet)

De andre kaninene i omegn hadde nok ikke like stor innhegning, men så vidt jeg vet hadde de fleste utegårder til kaninene hvor de gikk om sommeren, og de bodde inne om vinteren. Kaninene til de jeg omgikkes fikk også gå løs rundt når det var folk hjemme.
Selvsagt var det en del kaninhold som ikke var bra, men jeg tror nok de fleste hadde et fint liv.

Jeg er også hestejente, og jeg har sett utrolig mye hestehold som har fått både meg og mine ikke-hestekyndige foreldre og samboer til å heve øyenbrynene. På (altfor) mange av ridesentrene jeg har vært innom har det vært utegang 2-3 timer pr hest i luftegårder som har vært sølete frimerker hvor hestene uansett måtte stå hver for seg. 1 time trening i ridehus/ridebane og resten av dagen på boks. Og nei, jeg overdriver ikke, det er helt normalt i mange staller, det har jeg sett selv veldig mange ganger.

Jeg og to venner skrev en oppgave om hest på ridesenter da vi gikk på høyskole. Da reiste vi rundt på 8 staller og spurte stalleier og oppstallører om utegang, fôring, trening og oppstalling. Og resultatet var av 6 av 8 staller hadde under fire timerutegang daglig, kun en stall hadde utegang hele dagen, og hester i flokk, ellers stod hestene på 7 av 8 staller alene i (små) luftegårder.
Og da skal vi ikke engang snakke om fôringsregimet :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker altså morgenforing - ut i paddock - inn til lunsjforing - og trening av eier,evt settes ut en omgang til på ettermiddag - og inn til kvelds. De fleste steder står jo eier fritt til å disponere luftegårder utover fast "utslipp" som utføres av personale. Og det går faktisk lett galt når reaktive "varme" hester slippes løs sammen. Dette er vinterstid. Sommerstid tror jeg de aller fleste hester har oppimot doblet utetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man snakker om hva som er optimalt for et dyr. Men hvor mye tror dere dyrene egentlig bryr seg - så lenge de ikke har fysiske plager eller mangler?

En vanlig familiehund som ikke er vant til noe mer action enn tre daglige turer på 20 min og ellers være med familien sin, lider den? Kjeder den seg? Blir den vant til det?

En hest som får feks 4 timer i paddock og så feks to timer i rideskolen med påfølgende halvtime stelling før og etter, og som har sine rutiner, har den det vondt?

Jeg er selvsagt enig i at optimale forhold er å tilstrebe, men er det så ille sånn som det er nå? Tilpasses ikke mentaliteten og forventningene tilværelsen? Det finnes ganske mange mennesker som trives med å ligge på sofaen hele dagen også.

Hva er dyrenes subjektive oppfatning av sin tilværelse, dersom de kunne reflektert over det?

Tenker fortrinnsvis på dyr som "ikke vet bedre", som har vokst opp og levd et mediokert liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første årene jeg hadde kaninen min var hun i bur, etterhvert syns jeg at det ble veldig kjedelig for både meg og henne og hun ble feit. Hun fikk så en grei innhegning (ikke helt optimal ifht størrelse, men myyye bedre enn bur) og fikk en mye bedre fysikk med en gang. Om vinteren koblet vi sammen 3 eller 4 revebur fra et nedlagt pelsdyroppdrett slik at hun hadde mer å boltre seg på. 9 år ble hun, mens venninnen min sine som bodde konstant i små bur døde 3 og 4 år gamle.

Hestene mine har kun stått i stall 8 timer om natten, ute resten av døgnet. Så utenom treningen hadde de flere mål å være på - vi byttet også mellom jordene og hamningene for variasjon. Og slik har de fleste av hestene jeg vet om her i kommunen det faktisk. Dessverre er det jo også de få som står størstedelen av døgnet i boksen sin og kun får 1-2 timer med trening og kanskje 2-3 timer i paddock. Men som sagt, relativt få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har overhodet ikke noe å tilføre diskusjonen når det kommer til burdyr og kaniner, da min erfaring med dette er begrenset til at jeg hadde en hetterotte i 1990. Men når det gjelder hestehold så har jeg sett mye forskjellig. På privatstallen her i byen, så går hestene ute i 4 timer pr dag i egne paddocker, lesset ned under tepper om det er kaldere enn 15+. De resterende 20 timene står de på bokser som er etter forskriftene 3x3m.

Mine egne hester står ute fra kl 9-16 om vinteren og hele døgnet om sommeren. De står alene i små paddocker ute. På 10x15 m, så de har begrenset beveglighet når de ikke er på beite. Jeg har mine grunner til dette, men det er jo ikke sikkert andre er enige i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant diskusjon å lese. når det kommer til "burdyr" og hestehold har jeg møtt begge ender av skalaen. Jeg er vokst opp landlig, så for oss har det alltid vært naturlig å ha store områder til kaniner og marsvin da vi var små. Mange venninner i "byen" hadde sine stort sett i småe bur, enten inne eller ute.. Ellers er jeg vokst opp i en liten travstall, og var mye med en venninne som hadde hest på for i en større travstall. En periode hadde jeg ponnien min stående på rideskole det ene året hvor jeg konkurrerte litt. Kjenner meg ikke noe igjen ift småe bokser og lite utgang. At det er annerledes på stallende rundt travbanene ift å være ute i innhegningen, den ser jeg, men jeg synes iallefall når jeg tenker tilbake på det at veldig mange der også var flinke til å ta med seg hestene rundt på rusleturer så de fikk gresse litt utenom også. Så tror jeg ikke det er så uvanlig at det er endel ungjenter som jobber/er i de forskjellige stallene som er flinke til å holde på med hestene tiden utenfor trening og utetid :) om det er sånn nå, eller om det er vanlig, det vet jeg ikke, men jeg var mye med rundt om i landet når vi hadde travhest og så mye av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ikke noe å tilføre diskusjonen når det kommer til burdyr og kaniner, da min erfaring med dette er begrenset til at jeg hadde en hetterotte i 1990. Men når det gjelder hestehold så har jeg sett mye forskjellig. På privatstallen her i byen, så går hestene ute i 4 timer pr dag i egne paddocker, lesset ned under tepper om det er kaldere enn 15+. De resterende 20 timene står de på bokser som er etter forskriftene 3x3m.

Mine egne hester står ute fra kl 9-16 om vinteren og hele døgnet om sommeren. De står alene i små paddocker ute. På 10x15 m, så de har begrenset beveglighet når de ikke er på beite. Jeg har mine grunner til dette, men det er jo ikke sikkert andre er enige i dette.

Vi har også endel små paddocker for å få ut flest mulig på en gang og gi alle mest mulig tid ute. Med 100 hester på stallen går det ikke an å gjøre det annerledes. Vinterstid står de alene av forskjellige grunner men langt de fleste får noen uker i flokk på sommeren når de morsomste stevnene er over. At de kommer inn til lunsj er av rent praktiske årsaker: oppstallørene vil at de skal ha spist tilnærmet ferdig når de kommer fra skolen/jobb så de kan ut å trene med en gang. Så noe skjer mere eller mindre hele dagen,hver enkelt eier er veldig flink til å ta vare på sin hest i tillegg til det som tilbys i oppstallingsavtalen. Mitt inntrykk er at dette er normalen for hester som står på stall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel slenge inn at jeg ikke tror alle hester som står på stall har det fælt, eller at alle hester som står på utegang har det sååååå mye bedre. For verden er ikke svarthvit, selv ikke der. Det er hester som ikke trives på utegang, plasser der utegang ikke funker pga klima, plassering, areal eller fordi man tar det som en "lettvindt løsning", man har bokser som er store og lyse, hester som får mye trim og stimuli, som trives og er glade og harmoniske.

Ta mine egne som eksempel - Bugen trives ikke på stall. Punktum. Ikke har hun helse til det heller. Lus hadde sikkert trivdes utmerket hun om hun fikk oppmerksomhet og bruk. Selger jeg lus noen gang så kommer jeg til å ha krav til selskap og bruk, ikke oppstallingen i seg selv.

Og jeg har veldig stor forståelse for at når man har hest som næring så må man faktisk prioritere at hesten fungerer der den skal og man må velge hva man skal prioritere. Driver man stall har man begrensede plasser og må prioritere. Ikke alle hester fungerer i flokk, ikke alle hester trives sammen osv. Det må jeg jo, som er sammen med en melkebonde, og de er det jo yndet å hate pga livskvaliteten til melkekua, gjerne av folk som aldri har vært i et moderne løsdriftsfjøs.

Men jeg tror også det finnes mange glade og harmoniske kaniner som ikke bor fritt inne også. :aww: Jeg syns det er så merkelig at så mange av de som er fremst i bresjen for kastrerte frittgående innekaniner også har, eller har drevet med, hest. Og det er ikke noe problem å stenge hesten inne i en boks på 3*3 som er standardmål, i mange timer i døgnet. Men nåde den som nevner at kaninen kan jo bo i bur om natta da er 101 ute... Det er den jeg ikke skjønner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror også det finnes mange glade og harmoniske kaniner som ikke bor fritt inne også. :aww: Jeg syns det er så merkelig at så mange av de som er fremst i bresjen for kastrerte frittgående innekaniner også har, eller har drevet med, hest. Og det er ikke noe problem å stenge hesten inne i en boks på 3*3 som er standardmål, i mange timer i døgnet. Men nåde den som nevner at kaninen kan jo bo i bur om natta da er 101 ute... Det er den jeg ikke skjønner.

Nå er jeg litt ny på dette med kaniner, men jeg har faktisk aldri fått med meg at noen har reagert på at kaniner står i bur om natta.

Minimum 2 timer frittgående hver dag er mantraen jeg har fått med meg.

Om jeg får en hund jeg ikke stoler på alene med kaniner vil kaninene bli stengt oppe om natta og om dagen når vi er borte.

Ikke i bur, men det er fordi de er renslige og ikke behøver det.

Når vi hadde passhund bodde Mono på soverommet oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller aller fleste hester trives faktisk på trenerstall, selv om min ikke gjorde det. Igjen : hvis ikke så presterer de ikke. Det er dårlig butikk.

Ønsker ikke å si noe imot at hester trives på treningsstall, men det siste der syntes jeg ikke nødvendigvis er en sannhet.

Eks. denne videoen. http://www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRRddA#t=99

Jeg syntes den er tåredryppende imponerende, og mange i hestemiljøet ble store fans.

Det gikk over når de fant ut at han mener at "Å holde flokk eller flokklignende hestehold er forbudt. Flokkliv gjør hesten dum, og setter den tilbake til et primitivt liv."

Han mener at for at hest og rytter skal kunne utdannes innen den dressuren han driver med, må hesten helst holdes på stall mesteparten av tiden, og får knapt nok gå ute i luftegård i det hele tatt.

Da er det ikke så rart at hestene elsker denne mannen så høyt, og er så energifulle og glade og gjør alt for ham i trening, når man vet at den eneste stimulien, oppmerksomheten og mosjonen disse hestene får skjer i sammenheng med mennesket sitt. Vet om hundefolk som gjør det samme med hundene sine, holder dem i bur utenom trening. De får mat, mosjon og stell ja - men har de det bra?

Man snakker om hva som er optimalt for et dyr. Men hvor mye tror dere dyrene egentlig bryr seg - så lenge de ikke har fysiske plager eller mangler?

En vanlig familiehund som ikke er vant til noe mer action enn tre daglige turer på 20 min og ellers være med familien sin, lider den? Kjeder den seg? Blir den vant til det?

En hest som får feks 4 timer i paddock og så feks to timer i rideskolen med påfølgende halvtime stelling før og etter, og som har sine rutiner, har den det vondt?

Jeg er selvsagt enig i at optimale forhold er å tilstrebe, men er det så ille sånn som det er nå? Tilpasses ikke mentaliteten og forventningene tilværelsen? Det finnes ganske mange mennesker som trives med å ligge på sofaen hele dagen også.

Hva er dyrenes subjektive oppfatning av sin tilværelse, dersom de kunne reflektert over det?

Tenker fortrinnsvis på dyr som "ikke vet bedre", som har vokst opp og levd et mediokert liv.

En slik rideskolehest du beskriver får jo ganske mye oppmerksomhet og mosjon.

Det er kanskje andre ting jeg ville sett på da, som fôring, utstyrsbruk o.l.

Sal som ikke passer og feil bitt kan forsake mye smerter med uerfarne ryttere som henger i tøylen og har dårlig sits.

Men hester er tilpasningsdyktige og innfinner seg med den tilværelsen vi velger for dem. Problemene syntes kanskje ikke for alle, men stereotypier (f.eks luftsluking), adferdsvansker (sur å sale på er jo typisk), magesår av for lite grovfôr, luftveisproblemer av innestengt luft i stallen osv. er helt vanlig dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt ny på dette med kaniner, men jeg har faktisk aldri fått med meg at noen har reagert på at kaniner står i bur om natta.

Minimum 2 timer frittgående hver dag er mantraen jeg har fått med meg.

Da har du gått glipp av MYE "artig". :lol:

Jeg har aldri hørt at det holder med 2 timer fritt hver dag - aldri, ikke av den gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...