Gå til innhold
Hundesonen.no

The Cove - året har begynt


Gjest
 Share

Recommended Posts

http://ireport.cnn.com/docs/DOC-1076063

On January 17, 2014, over 250 bottlenose dolphins were herded into a small trapping cove in Taiji, Japan, made infamous by the Academy Award-winning film, The Cove. The dolphins will be held until the brutal process of selection for the aquarium industry begins, which could begin as early as sunrise January 18.

Among the captives in this community is a young albino bottlenose dolphin, an extremely rare child, and one which is likely to be among those kidnapped. The considerable monetary value of this albino and the other dolphins taken captive is established by aquariums and marine parks, modeled generally after the U.S. aquarium industry, that make millions from using dolphins as entertainment. The incentive to drive these dolphins is made lucrative by this monetary incentive more than any other.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en gang et program om delfiner og deres cognitive evner. Flere av forskerne mente delfiner burde få samme rettigheter som mennesker pga deres utrolige intelligens og at de på mange måter er veldig like mennesker.

Delfiner har et like stort følesesspekter som mennesker sa de i den dokumentaren..

Hvordan kan det da være lov å slakte ned 24000 hvert år på brutalt vis???

Hvorfor er den menneskelige art så ubeskrivelig ond og egoistisk??? Jeg gremmes!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at historien om lille "angel" nå når de store mediebyråene. Den lille baby-delfinen kan sees her med det som antas å være hennes foreldre, mens de er fanget i "the cove" :(

sea-shepherd-cove-guardian-pod-taiji.jpg

Den er nå tatt fra flokken sin og plassert i et lite basseng med flere andre delfiner på "Taiji whale museum". Det lå en video ute på youtube i går, som nå er fjernet. Jeg så den i går, det er hjerteskjærende å se den lille hvite baby-delfinen svømme urolig rundt i bassenget. Man trenger ikke være delfinspesialist for å se et dyr som er stressa. Bassenget er omtrent på størrelse med et plaskebasseng man setter opp i hagen til barn. Jeg får så vondt i meg at jeg bare må ta pauser fra det hele, men samtidig går jeg med en konstant uro av å ville gjøre noe. Får så lyst å reise bort og utøve fifth freedom for animals, men … Det er vel ikke sånn verden fungerer :( Men fader, så SINNSYKT FORJÂVLIG dette er :cry:

Les mer om "angel" her : http://www.onegreenplanet.org/news/angel-the-rare-albino-dolphin-now-at-the-taiji-whale-museum-video/

--------

Som vanlig, det er økonomien som driver dette framover.

"The only reason that this dolphin drive is really happening in Taiji is because of the demand from marine aquariums around the world." - Captain Paul Watson

Det er en ting vi her på forumet kan gjøre: vi kan oppfordre hverandre, familie og venner til å IKKE BESØKE DELFINARIUMS. Ikke støtt denne groteske dyremishandlingen med penger. For det er våre besøk som bidrar til å opprettholde delfinjakten, Taiji - bukta hadde ikke trengt å være i drift hvis ingen ønsket å se delfiner i fangenskap. Uten etterspørsel dør tilbudet ut. Og deflinene får være i fred i havet. Vi kan enda se delfiner - i det fri…. der de hører til…!!

-----

Yoko Ono (Lennon) har nå skrevet åpent brev til de Japanske slaktere...

http://imaginepeace.com/archives/20166

"The way you are insisting on a big celebration of killing so many Dolphins and kidnapping some of them to sell to the zoos and restaurants at this very politically sensitive time, will make the children of the world hate the Japanese."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://news.discovery.com/animals/whales-dolphins/where-do-performance-dolphins-come-from-1401201.htm

"Captain Paul Watson of the Sea Shepherd Conservation Society and his team were also observing the Taiji event. Their team reports that, based on information from previous years, many of the Taiji dolphins get shipped to Mexico, Turkey, Dubai, China, Hong Kong, Taiwan, Korea and other parts of Japan.

But aquariums in the United States still attempt to import dolphins from places like Japan and Russia, where reports of inhumane treatment of animals are common. In 2012, for example, SeaWorld attempted to obtain a permit to import a Pacific white-sided dolphin from Japan that was identified to have been born in captivity."

Igjen: kjenner du noen som skal på ferietur? Si i fra…. Ikke kjøp billetter til definshow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer jeg, sitter og ser på the cove nå, og de sier kommersiell hvalfangst ikke er lov, men japan bruker smutthullet at det er lov å fange til forskning. hva gjør norge?

Norge reserverte seg mot totalforbudet i 1993.

http://www.hvalfangst.info/informasjon/politikk/forvalntningen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer jeg, sitter og ser på the cove nå, og de sier kommersiell hvalfangst ikke er lov, men japan bruker smutthullet at det er lov å fange til forskning. hva gjør norge?

Norge reserverte seg mot en stans av hvalfangsten (Norsk arroganse på sitt beste...eller værste bli vel mer riktig), men gikk med på en midlertidig stopp i fangsten på vågehval til man visste mer om bestandsstørrelse etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, hjertet blør av sånt, syns det er fryktelig å se på programmet om hvalfangsten Japan bedriver, det er jo med Sea Shepherds, men dette også, det er forferdelig!

Hvordan er det forskning å hale hvaler opp på dekk etter harpun eller hva det nå var de spidder de stakkars dyra med for så å slakte å bruke dem som mat, blandt annet på japanske barneskoler.. De spiser hval til lunsj ganske regelmessig høres det ut som, de skolebarna der borte.

Jeg ser ikke på animal planet om det er program med delfin akvarium, eller spekkhogger heller for den saks skyld, hvorfor er det så fantastisk å se så store dyr i små bassenger mens de gjør "fantastiske" kunster isteden for fri og lykkelige, naturlig i sitt rette element, havet!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et supert tips: nydelige fair-trade armbånd produsert på costa rica gir 20% av salgsinntektene til teamet bak the cove (resten går til befolkningen som er fattige, win-win!)

http://puravidabracelets.com/collections/animal-awareness/products/save-the-dolphins-platinum 153NOK inkludert frakt

http://puravidabracelets.com/collections/animal-awareness/products/save-the-dolphins-braided 122NOK inludert frakt

http://puravidabracelets.com/collections/animal-awareness/products/save-the-dolphins 91NOK inkludert frakt

En ny delfingruppe er drevet inn i Taiji igjen i kveld, med mer utvelgelse for fangenskap og mer drap for kjøtt.

En spekkhugger i Amerika kan bli satt fri: http://m.huffpost.com/us/entry/4670149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det blitt noen endringer etter at The Cove kom ut?

Den største endringen er vel at folk SIER I FRA, KUNNSKAPEN ØKER :) Det er et enormt negativt press på Japan og Taiji-jegerene. De som slakter delfinene og fanger de inn til fangenskap i akvarium verden rundt får omtrent drapstrusler daglig. Jegerene må skjule hele bukta de slakter delfinene i med presenning for å skjule ondskapen fra fotografene som har omringet området. Jegerene pakker også inn delfinene som fanges til fangenskap med presenning og dekker til alt dødt kjøtt for at ingen ting skal dokumenteres. Salget av delfinkjøtt går ned i takt med at lokalbefolkningen forstår hva dette går ut på (og at kjøttet er sterkt forurenset med tungmetall pga lokal forurensning i havet utenfor den japanske kyst, slik at det egentlig ikke kvalifiserer til mennesklig næring).

Men vi ser jo, der som i Norge, Island og på Færøyene, så er "kulturdelen" av det så innmari tung å lempe vekk. Det er som om tradisjon er en unnskyldning for lidelse, men det ser vi jo også er sterkt tilstede blandt mennesker ifht f.eks omskjæring av jenter i afrika (og resten av verden for de som utvandrer). Så fort man klarer å lempe vekk dette behovet for å tviholde på tradisjoner, får man fortere bukt med lidelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er The Cove for de som ikke har sett den, men kan tenke seg å gjøre det (jeg har ikke kommet så langt enda, får se hva jeg klarer etter hvert).

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=mc2arU61LSg

Så ikke hele sammenhengende, bare litt her og der... Jeg gråter. Jeg har visst om dette lenge, har ikke turd å se filmen... Det er så ****** jeg har ikke ord. For en fantastisk man han Rick er.

Det samme foregår i større skala på Færøyene...

Når skal dette ta slutt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få en input om hva som skjer på Færøyene? Gjerne bare kort og ikke linker til utfyllende artikler. Har lest nok om the Cove og alle andre saker som går i verden, og har fått nok innblikk i dyretorturen. Men ikke hørt noe om Færøyene dessverre :/ Og jeg ser noen skrev noe ang jakt på hval med harpun.. Jeg trodde jaktmetodene var blitt modernisert? Hvilke metoder brukes i Norge/Norden kontra Japan/Asia? Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På færøyene bruker de båter og driver flokker med grindhval inn i bestemte bukter hvor de blir møtt av en folkemasse med redskaper som dyrene blir stukket ihjel med. De regner det blant annet som en manndomsprøve å drepe hval på den måten. En av de mest motbydelige formene for jakt på noe som helst dyr, etter min mening.

EDIT: Norge bruker vel, som japan, sprengharpuner. Avliver sikkert dyret fort nok om det treffer riktig, men det er det jo ikke alltid de gjør, og det tar en hval temmelig lang tid å blø ihjel. Man kan jo bare håpe at sjokket og stresset tar livet av dem før blodtapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...