Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjerning av analkjertler.


Hampus
 Share

Recommended Posts

Noen som har måttet operere bort analkjertlene på sin hund og kan fortelle meg litt rundt dette?

Dina har slitt med sine i snart et år, og er alt for hyppig hos veterinæren med problemene.

Sist måtte vi oppsøke veterinær i romjula, og det gikk ikke mange dagene før hun var i gang med aking og slikking igjen.

I fjor høst ble de også betente.

Snakket litt med veterinæren om dette, og han anbefalte operasjon om problemene fortsatte.

Hans erfaring var at hunder som Dina ofte ville fortsette å slite med dette resten av livet.

For det er tydelig at dette plager Dina selv ved hyppig tømming.

Så nå heller jeg mot å bestille time for operasjon selv om jeg håpet i det lengste å unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om at prognosene for en slik operasjon var veldig dårlige. Vi fikk anbefalt et pellets som skal gis hver dag i maten, som skulle hjelpe. Dette går Nora på nå :) Hun sliter med kjertlene, og tømmes i gjennomsnitt 1-4 ganger i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm min veterinær har alltid sagt at prognosen for slike operasjoner er veldig god. Ble snakket løst om da Talli hadde en betennelse for noen år tilbake, men så vendte den aldri tilbake :)

Har også operert en tibetansk spaniel hvor den sprakk og funket veldig bra når bare betennelsen ble borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Indiana fikk operert vekk begge sine. Grunnen var at det en gang i hennes ungdom ble fjernet en cyste som satt tett inntil analkjertlene, den viste seg heldigvis å være godartet, og ettersom årene gikk dannet det seg så mye arrvev at åpningen ble trang og hun klarte ikke tømme dem selv og tilslutt heller ikke vetten. Hun ble spylt opp to ganger før selve inngrepet, de ville være sikre på at alt gammelt dritt var borte, og fastet seff fra kvelden før operasjon. I hennes tilfelle hadde vi ikke noe valg da kjertlene ville ha tettet seg og hun hadde fått betennelser og det som verre er. Operasjonen gikk fint, jeg var veldig nøye med å holde henne ren baki der og passet også på at sårstedet ikke tørket ut og at hun ikke klødde seg der, smurte henne med Aselli sårsalve som er myk-gjørende og lindrende. Hun ble superfin og var aldri plaget resten av sin levetid.

Jeg mener de sa til meg at hvorfor man tenker at det er en risiko er fordi operasjonen ligger jo midt i all dritten liksom, og faren for infeksjon etc er større enn mange andre steder på kroppen.

Hun ble operert på NVH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær sikker på at personen som gjennomfører inngrepet er nøye og flink, for det hender visst at det går litt galt, slik at hunden ender med å lekke...

Random question - men hvordan vet man at en veterinær er mer eller mindre nøye og flink? :P Hvis man hører f.eks om en veterinær har han / hun har gjort en dårlig jobb, men alle de andre gode jobbene blir "tiet" om fordi det jo gikk som forventet - er det en bra eller dårlig veterinær? :P Er det lov å gjøre feil en gang, på jobb?

Stiller bare spørsmålet fordi jeg tror det er vanskelig å avgjøre noe om veterinærens kvalitet med mindre man selv har observert veterinæren over flere måneders tid, hører at det har vært flere klager på utført arbeid over mange måneder eller hører rykter om mattilsynet / andre organer har gått inn med vedtak mot veterinæren. Utover det må man jo nesten stole på at veterinæren er habil og kan det han/hun skal gjøre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte som sagt litt rundt dette da vi var hos veterinæren i romjula, og nevnte også at jeg var redd for dårlig resultat med lekasjoer og sånt.

Det hadde han ikke vært borti, og han beskrev dette som en enkel sak med veldig gode prognoser.

Dette er en veterinær som jeg ikke har hørt noe negativt om egentlig, men hvorvidt han har operert ut massevis av analkjertler det vet jeg jo da ikke... :P

Derfor jeg tenkte det kunne være greit å starte denne tråden, for å høre om andres erfaringer.

Forhåpentligvis også fra folk som faktisk har egen erfaring med dette og ikke bare har hørt forskjellig i likhet med meg selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Random question - men hvordan vet man at en veterinær er mer eller mindre nøye og flink? :P Hvis man hører f.eks om en veterinær har han / hun har gjort en dårlig jobb, men alle de andre gode jobbene blir "tiet" om fordi det jo gikk som forventet - er det en bra eller dårlig veterinær? :P Er det lov å gjøre feil en gang, på jobb?

Du, det er et veldig godt poeng. Jeg valgt feks klinikk for kastraksjonen av Aiko basert på pris framfor kunnskap om ferdighetsnivået til veterinærene, så jeg sitter virkelig ikke på noen høy hest i dette henseendet. :P Jeg tenker mer på at om Hampus har gode erfaringer med denne veterinæren, så ville jeg som kunde hatt tillit til det han og vurderingene han gjør. Er det derimot en tilfeldig veterinær (jeg har feks ingen fast veterinær, men utsetter stort sett jentene for studenter når de skal ha sine årlige vaksiner), ville jeg som henne forhørt meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vurderte samme operasjon til Sølve fikk jeg beskjed om at det var en vanskelig operasjon siden Sølve er så liten og de kunne ikke garantere at resultatet ville bli bra. Dette var beskjeden jeg fikk av 2 veterinærer (på samme klinikk). Jo mindre hund jo mer pirkete er operasjonen visstnok.

Løsningen for oss var å bytte fôr og veterinær. Analkjertelproblematikken var nært knyttet til fôrallergien og når allergien ble behandlet ble det også slutt på analkjertelproblemer. Han har *bank i bordet* ikke hatt problemer med anakjertlene etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi utfører denne operasjonen på jobben ganske ofte. Vi har dyktige veterinærer og prognosen er veldig god. Hundene får et helt nytt liv når de slipper å plages med gjentatte analkjertelbetennelser, klemming og medisinering.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det veterinæren sa til meg og Ganzie...

Dina er så nedstemt når hun plages med dette, at det er trasig å se på.

Føler meg i grunnen trygg på at jeg går på et veterinærsenter med erfarne veterinærer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor holder det ikke å sjekke de jevnlig?

Min slet med at de fylte seg opp raskt tidligere, men etter at vi fikk avføringen fin(ordentlig fast på råfôring) har de ikke fylt seg opp siden, men som sagt ble det jo bare et problem dersom de ikke ble sjekket og evt tømt jevnlig.

Ingen vet. har engang nevnt operasjon i mitt tilfelle, og hadde uansett ikke vært aktuelt for min del da det lett kan forebygges?

Lær deg å sjekke de selv eller stikk innom vet. ofte for sjekk (i mitt tilfelle holdt det med hver 4. uke, men kanskje du må oftere), og gir du tørt ville jeg gått over til VogH for å se om det kurerer problemet alene. :)

Finner du en som er flink på det, gjør det ikke vondt overhodet om det gjøres før de er betente, det blir de ikke om de ikke har rukket å fylle seg opp helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hun plages hele tiden omtrent.

Gikk bare 2-3 dager fra de var tømt i romjula, til de måtte tømmes på nytt.

Og man ser at det plager henne rett og slett.

Det er jo en viss forskjell på hver 4 uke og hver 4 dag, når det i tillegg gjør hunden nedstemt.

Tiltak med forbytte har vært prøvd.

Også å tilsette kli i maten.

Uten noen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hun plages hele tiden omtrent.

Gikk bare 2-3 dager fra de var tømt i romjula, til de måtte tømmes på nytt.

Og man ser at det plager henne rett og slett.

Det er jo en viss forskjell på hver 4 uke og hver 4 dag, når det i tillegg gjør hunden nedstemt.

Tiltak med forbytte har vært prøvd.

Også å tilsette kli i maten.

Uten noen effekt.

Ja, det var jo ekstremt raskt de fylte seg opp igjen, da. Vet du noe om grunnen til at det er slik?

Prøvde dere VogH? Kli gjør jo det motsatte enn å gjøre avføringen hardere? Da noen tilsetter det i VogH nettopp pga litt for hard avføring igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvorfor det har blitt sånn med Dina.

Ingen av de andre 3 hundene mine har noen gang tømt analkjertlene.

Hun har gått på V&H, samt annet rent kjøtt uten at det ble bedre på flere mnd.

Så vi gikk over til en kombinasjon med tørrfor og rått kjøtt igjen.

Så leste jeg at det kunne hjelpe å tilsette kli, fordi da ville mengden avføring kunne hjelpe kjertlene med å tømme seg selv, men det var ingen forskjell der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd vurderer dette selv men,jeg er så skeptisk. Pga lest mye at det blir så ubehagelig til hunden gjøre fra seg de første ukene,fare for avføring lekkasjer ( mi går jo alt på medisin for urin lekkasjer etter måtte kastreres. Har det vært en kul eller noe har jeg operert hun straks. Er bare det jeg er så usikker på dette,uæ ikke lett valg! Da frøkena her ble allergisk for snart 1 år siden va det dårlig mage som det slo seg ut på. Som resulterte i ødelagte analkjertler,hadde aldri tømt de før. Først fikk vi betennelse og dyrlegen ville fjerne de men,jeg ville vente se. Har gått bra vært tømt de hver andre mnd lenge nå. På mandagen dro vi gjenn og jeg var spent da hadde ventet i 3 mnd istedet for 2 for se hvordan det gikk. Innholdet var da ikke bra men,ikke betent da. Dyrlegen vil så klart fjerne de argumenterte med at hun er jo kun 7.5 skal jo leve til blir 14,15, bra har troa da :) han har fjernet veldig mange og blir det gjort og går bra slipper vi jo mere av dette. På sikt blir det jo rimeligere å enn 700 for tømme de hele tiden. Men,det er jo et inngrep og frøkena her er så redd hos dyrlegen også. Skal på sjekk om 4 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor holder det ikke å sjekke de jevnlig?

Min slet med at de fylte seg opp raskt tidligere, men etter at vi fikk avføringen fin(ordentlig fast på råfôring) har de ikke fylt seg opp siden, men som sagt ble det jo bare et problem dersom de ikke ble sjekket og evt tømt jevnlig.

Ingen vet. har engang nevnt operasjon i mitt tilfelle, og hadde uansett ikke vært aktuelt for min del da det lett kan forebygges?

Lær deg å sjekke de selv eller stikk innom vet. ofte for sjekk (i mitt tilfelle holdt det med hver 4. uke, men kanskje du må oftere), og gir du tørt ville jeg gått over til VogH for å se om det kurerer problemet alene. :)

Finner du en som er flink på det, gjør det ikke vondt overhodet om det gjøres før de er betente, det blir de ikke om de ikke har rukket å fylle seg opp helt.

Langt i fra alle hunder får tømt sine selvom de har fast og fin avføring desverre.

Håper dere finner ut av det så Dina slipper å plages! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreleseren min på NVH (disseksjon, anatomi og fysiologi) fortalte meg at noen - dessverre - i slike operasjoner har fått kuttet av nerver som ligger like ved analkjertelene, og at disse hundene da i ettertid har mistet all kontroll over avføring.

Hvor vanlig det er i praksis vet jeg ikke (vi har selv hatt slike operasjoner på klinikken, og alle har gått veldig bra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Micro (dvergdachs) fikk operert bort sine analkjertler. Han fikk betennelse to ganger som førte til byller som sprakk opp slik at han fikk sår ved analkjertlene. Det som var vanskelig med ham var at vi ikke merket noe som helst før det plutselig var en byll der. Han verken slikket seg eller aket, og viste heller ikke nedstemthet før byllen var der. Jeg husker ikke så mye rundt operasjonen, men vi fikk en salve som vi smurte på sårene etter operasjon, og vi passet på at han ikke slikket seg. Alt gikk ukomplisert og bra, og han fikk aldri problemer i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...