Gå til innhold
Hundesonen.no

"Urinfor" er "Urinfor"? Eller?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Jeg var litt usikker på om jeg skulle legge dette på helse eller foring :)

Min hund går for tiden på veterinærfor pga urinveiene. Han har påvist krystaller i urinen og såg ut til å ha groms i blæra ved UL. Veterinæren ville ha han på spesialfor og går for tiden på Specific CDD Food allergy management som også brukes til behandling av uratstein :)

Han har gått på dette ca en mnd og jeg trodde det var bedring, men nå virker han til å være værre igjen :/

Så da lurer jeg på om det er vits i å prøve "urinfor" av annet merke (Royal canin) eller er "urinfor" urinfor bare???

Han har påvist bilirubinkrystaller om det spiller noen rolle. Noen tips ellers? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå har vi en hund med noe av det samme problem, og var tenkt til å starte en ny tråd ang temaet, men så så jeg din :)

Kan fortelle deg "vår" historie og håpe det hjelper deg på noe:

Han har også slitt med krystaller i urin som fremmes av for mye proteiner i foret. Det har kommet av av vi har tidligerer gitt han smått av menneskemat (har holdt oss for god for matrester, kjøtt og andre ting som er "vår mat"), da gjerne egg og leverpostei som topper lista av proteinholdig mat.. :P

Da krystaller i urinen kan gå opp i nyrene og lage videre komplikasjoner som i værste fall kan føre til dødsfall, sluttet vi tvert å gi han disse godsakene, og måtte gi han en "kur". Nå har det seg slik at fiske-protein er å anbefale fremfor kjøtt-protein. Den kuren vi ga var avkjølt kokt ris, med moste fiskeboller (tror disse var ferske, altså ikke kokt/stekt) og eplebiter (uten skall) som fikk en omgang med stavmiksern til alt var en klumpete masse. Godt var det for hunden slukte det i seg.

Vi har fortsatt med spesialfor fra dyrlegen, som er et lavproteinfor basert på fiske-protein. Det som står på posen er som følger "SPECIFIC Heart & Kidney Support CKD"
Gjorde et hurtig google-søk og kan slenge med første link jeg fikk opp:
http://www.dechra.co.uk/Topmenu/Specific-Diet-and-Nutrition/Products.aspx?pcatid=PRIMARY3&ProductID=PROD20

Kan legge til at vår hun er en Bichon Havanais gutt på 8 år nå i januar, og fikk dette problemet for ett par år tilbake. Han lever nå sine glade dager med Heart & Kidney Support i matskåla, og vi ser ikke til noen problemer knyttet til urinveiene lengre :)

Lykke til, og håper det ordner seg med din hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilrubin er jo et gallenzym, så han burde jo gå på et lever/gallefôr og ikke urinfôr? Å redusere fettet samt sørge for at hunden drikker nok er de to viktigste punktene for å få hunden bedre.

Jeg ville utredet lever og galleproduksjon, for det er årsaken til krystallene ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilrubin er jo et gallenzym, så han burde jo gå på et lever/gallefôr og ikke urinfôr? Å redusere fettet samt sørge for at hunden drikker nok er de to viktigste punktene for å få hunden bedre.

Jeg ville utredet lever og galleproduksjon, for det er årsaken til krystallene ligger.

Hmm :/ Begynte å mistenke at det var feil for. og at jeg skulle spørre veterinæren på om det gikk på ett ut om det var urat eller bilirubin.

Takk for svar :-) Jeg har bestilt time til veterinær 16:15 i dag...

Det er tatt blodprøver og leververdiene er normale.

Han drikker nok tror jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om mitt innlegg er til noen nytte, men det kan være greit å høre flere historier.

Min hund, da nesten 7, fikk også påvist grums i blæra og begynnende krystaller.

Veterinæren anbefalte da et "urinfor" for å avhjelpe problemet. I verste fall ville det bli operasjon.

Jeg var veldig i tvil om hva jeg skulle gjøre, siden jeg kun råfôrer.

Jeg fortsatte med det fôret han var vant til, og veterinæren mente det var et meget dårlig valg.

Siden den gang har vi jevnlig sjekket blære, og det er ikke antydning til hverken grums eller krystaller.

Edit: Vi sørger også alltid for at han har friskt vann. Da drikker han mest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...