Gå til innhold
Hundesonen.no

Borgerlønn, eller "gratis penger til alle"


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg kom over en interessant artikkel om dette temaet:

https://decorrespondent.nl/541/why-we-should-give-free-money-to-everyone/31639050894-e44e2c00

"We tend to think that simply giving people money makes them lazy. Yet a wealth of scientific research proves the contrary: free money helps. "

Jeg har vært tilhenger av denne ideen en stund, selv om jeg også ser at det finnes utfordringer som må overvinnes for at noe slikt skulle blitt aktuelt. Mange har nok også en nokså inngrodd følelse av at det er umoralsk å ikke "jobbe for føda", og det spørs om det finnes politisk vilje til å gjennomføre dette i Norge. Venstre har hatt det i valgprogrammet sitt tidligere, men p.d.d tror jeg bare det er Rødt og De Grønne som går inn for borgerlønn.

Sakset fra http://no.wikipedia.org/wiki/Borgerl%C3%B8nn :

"Borgerlønn, også omtalt som garantert minsteinntekt eller samfunnslønn, er betegnelse på en økonomisk ytelse til alle innbyggere i et samfunn, et minimumsbeløp som utbetales uavhengig av sosial status."

"Motivasjonen for å innføre borgerlønn kan for eksempel være et ønske om at ingen skal sulte eller fryse. Det norske velferdssamfunnet har et stort antall ordninger som gir økonomisk støtte til mange grupper vanskeligstilte personer, men disse skiller seg fra borgerlønn i at utbetalingene er betinget, behovsprøvet eller fører med seg forpliktelser."

"Ved eventuell innføring av borgerlønn kan et stort antall ytelser eller ordninger reduseres eller fjernes. Administrasjonen av disse kan da reduseres eller fjernes, med betydelig innsparing av kostnader. Av disse ordningene kan nevnes: sykepenger, attføringspenger, rehabiliteringspenger, arbeidsledighetstrygd, uføretrygd, barnetrygd,

grunnstønad, studielån, studiestipend,kunstnerlønn, landbrukstilskudd, ventelønn, etableringstilskudd,

sosialhjelp, bostøtte, husbanklån, minstefradrag for skatt, rabattordninger for vanskeligstilte, subsidieordninger for matvarer osv."

(for ordens skyld: wikipediaartikkelen har fått denne merkelappen: "Nøytralitet: Denne sidens fremstilling er bestridt. Nøytral fremstilling impliserer ofte at det er nødvendig å få større avstand til innholdet. (...).")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstre (eller om det var uv, husker ikke helt) gikk bort fra borgerlønn etter å ha regna litt bedre på det. Tanken er super, men det lar seg ikke gjennomføre økonomisk med mindre man tømmer oljefondet. V er også redde for å gjøre folk til "evige klienter", for om arbeidslinja ikke skal ødelegges, må den ligge så lavt at de havner i "fattigdomsfella".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er helt grønn på alt dette: Hvorfor skal vi ha borgerlønn når vi feks har NAV? De færreste står i dag som norsk statsborger uten noen form for inntekt eller støtte, så hvorfor skal man da innføre en slik borgerlønn?

Det må da være bedre å innføre litt mer skjerpede restriksjoner slik at de som faktisk trenger penger får slik at de kan i det minste ha en verdig hverdag, og så kan alle de søte som egentlig ikke trenger støtte heller skaffe seg pengene på en annen måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de fleste har en eller annen form for inntekt tenker man kanskje?

Absurd nok har jeg, som ferdig utdannet master of science ikke rett på arbeidsledighetspenger engang, etter endt utdannelse. Jeg har ikke jobbet nok til å kvalifisere for arbeidsledighet. Ikke er man syk, og ikke er man på noe annet enn jobbsøking. Og som en ressurs for samfunnet, er man ikke berettiget ei krone :P Det er litt sykt, synes jeg, og er glad jeg har foreldre og en samboer som støtter meg økonomisk. Ellers måtte jeg gått på sosialen for å få tak over hodet og mat. Så vidt jeg har fått med meg, iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absurd nok har jeg, som ferdig utdannet master of science ikke rett på arbeidsledighetspenger engang, etter endt utdannelse. Jeg har ikke jobbet nok til å kvalifisere for arbeidsledighet. Ikke er man syk, og ikke er man på noe annet enn jobbsøking. Og som en ressurs for samfunnet, er man ikke berettiget ei krone :P

Been there, done that :) Visst skal ungdommen utdanne seg her til lands, men hvis du har valgt å studere på heltid (altså ikke jobbe særlig mye ved siden av), har du ikke mye du skulle sagt når studietiden er over og det går noen uker til du finner deg fast jobb... jeg brukte selv et par måneder, og var avhengig av samboer. Jeg hadde jobbet ved siden av studiene, men aldri nok til å ha rett på arbeidsledighetspenger, kun noen helger innimellom for å spe på studielån, samt sommerjobb.

EDIT: Jeg ser en viss fornuft i å være skeptisk til borgerlønn og kostnader knyttet til de, men mener det ikke er riktig vei å gå å knyte igjen lønningsposen og sosiale rettigheter for borgere her til lands selv om økonomien kanskje har litt mer usikre utsikter nå enn for 10-20 år siden. Tvert imot, knytter vi igjen nå, er det garantert katta i sekken og over og ut for velferdsstaten Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...