Gå til innhold
Hundesonen.no

Utested innfører kleskode, forbyr Canada goose.


Hampus
 Share

Recommended Posts

Så fjellrev på Svalbard er humant og greit å støtte?

:)

Jeg mener det. Bestanden er levedyktig, de lever fritt, og felles med en gang (som naturligvis er vanskeligere med større dyr). Jeg vet ikke hvor sikker disse fellene er, om det kan skje at viltet ikke dør momentant, men i utgangspunktet er de konstruert for det.

Det er også en gammel tradisjon, det har blitt drevet med jakt og fangst av fjellrev på Svalbar i hundrevis av år.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er en kjentmannssak at å kle seg lagvis er det beste alternativet når det er kaldt ute. Har mann en Canada Goose-jakke så har man ikke så veldig mange alternativer dersom man ikke skal stå sti

Ett sted må man starte, og nå er det sånn at Canada goose er ganske i vinden om dagen, så da tenker jeg det er naturlig å starte der, så når man ut til flest mulig. Det samme med gåselever hos Peppes

At de bruker soft catch gjør det faktisk ikke noe bedre synes jeg, okei, det er forskjell på de to og den ene er hakket mindre ille, men det er fortsatt dyreplageri, samme hvor mye dyret har levd i de

Canada Goose er på vei ut, men dessverre er Parajumpers på vei inn (eller fortsatt populære). Disse grusomme jakkene som ikke er noe bedre enn CG:

parajumpers.jpg

Må innrømme at om jeg hadde vært ung og dum og kjøpt meg en slik jakke engang, så hadde jeg kastet den nå, for å unngå å "normalisere" bruken av disse jakkene og bidra til at disse er populære (og fordi jeg blir kvalm av å se slike jakker).

Det er kanskje ikke så lett - å bare kaste en jakke til mangfoldige tusen fordi det var et diskuterbart kjøp for mange år siden? Jeg synes i alle fall det er bedre å bruke jakka enn å kaste den i søpla, for å si det sånn. En jakke i søpla er i alle fall ennå mer dyrs lidelse forgjeves enn hva det er å bruke den til noe fornuftig. Jeg skjønner greia - at du ville stått for noe når du vet om de faktiske forholdene. Men så er det nå ennå sånn at man ikke alltid kan ta seg råd til å være etterpåklok. Jeg kjøper meg ikke ny, supervarm jakke når jeg allerede har en, kun fordi jeg kastet den første. Det har i alle fall ikke jeg råd til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fjellrev på Svalbard er humant og greit å støtte? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Enig med Marjan, i tillegg til at det er en forsvarlig fangst er dette er en viktig del av Norges kulturhistorie når det gjelder Svalbard. Kunnskapen, og spesielt da den praktiske erfaringen, er i ferd med å dø ut. Så har du penga, kjør på! Du får definitivt en god og varm pelskrage :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det. Bestanden er levedyktig, de lever fritt, og felles med en gang (som naturligvis er vanskeligere med større dyr). Jeg vet ikke hvor sikker disse fellene er, om det kan skje at viltet ikke dør momentant, men i utgangspunktet er de konstruert for det.

Det er også en gammel tradisjon, det har blitt drevet med jakt og fangst av fjellrev på Svalbar i hundrevis av år.

Er bestanden så levedyktig da? Ørtogførti dyr ble jo slakta pga rabies-utbruddet for litt siden.

Skjønner ikke hva som er vitsen med å ha jakt på disse dyra, når det ikke er noe poeng med det. Det blir som pelsdyr, ingen har behov for en pelsjakke. Hvorfor skal man drepe bare for å drepe…

Når jeg bodde på Svalbard var det en rev som taslet rundt hybelen min en hel vår. Den var så herlig nysgjerrig, full av personlighet. Ser ingen god grunn til å slakte de kun pga pelsen, for "jaktens del". Det er mange ting man kan gjøre på Svalbard, utover å ta livet av den unike faunaen som er der oppe. Som polarinsituttet har konkludert med, bør man vise aktsomhet med fangsten pga artens sårbarhet for klimatiske endringer - og vår tids ekstreme klimatiske endringer. En art trenger ikke å tvinges i kne bare fordi "det har skjedd fangst i mange år og det er tradisjon". Det er en ekstremt dårlig unnskyldning.

5798480970_b99dee6054_b.jpg

Her er de vakre, levende ... :) (Bilde tatt av meg på Svalbard)

Forøvrig er det to typer feller lovlig på svalbard: Svalbardfella og fallem-felle. Fallem-fellen er vel slik at dyres fanges inni et "bur" bak en fallem, og så avlives når jeger sjekker fellen? Stort potensiale for å fryse ihjel, sulte ihjel etc. Ikke akkurat lidelsesfritt. Forøvrig er jo ikke Svalbardfella så innmari vakkert, det heller...

Svalbardfella:

337857270814537872411094991573-L.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lov å bruke andre feller enn feller som gjør at reven blir drept øyeblikkelig. http://www.sysselmannen.no/Fastboende/Jakt-fangst-og-fiske/Svalbardfelle/

Den ene fellen er den svalbardfellen som er vist bilde over her, og den andre fellen, fallem, er like effektiv. Den er konstruert slik at det er en stor "plate"/trekonstruksjon som holdes oppe av en pinne det er festet et åte i, med tunge steiner på toppen. Reven vil da rett og slett bli most flat under denne, og dø momentant.

Forøvrig var det 12 rever som ble tatt under rabiesutbruddet, så stammen klarer seg nok fint :) Eller så tviler jeg på at Sysselmannen hadde tildelt reveterreng i år også. Jeg prøvde å finne statistikk over fangsta rev tidligere, fant dessverre ikke, men jeg innbiller meg at det forholdsvis få dyr fangsta i forhold til tildelt terreng, da det er meget tidkrevende.

Eller så ser jeg absolutt argumentet om å ikke avlive dyr kun for pelsen sin skyld, men akkurat når det gjelder reven på Svalbard er det sterke tradisjoner som holdes i hevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jakt kalles "slakt", så syns jeg ikke det er så interessant å diskutere. Og forøvrig syns jeg også hjort, elg, rådyr, hare, osv. er vakre dyr... støtter da jakt på disse dyrene likevel.

EDIT: Fangst av fjellrev har gått ned på Svalbard siste årene, så rabiesuttakene har ikke stor påvirkning på antall rev som blir tatt i året.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte meg helt ypperlig på Femundløpet i 45- med en billig jakke fra Kappahl (dessverre er nok ikke den etisk riktig heller, og jeg er dessverre litt for dårlig til å være så etisk som jeg innerst inne skulle ønske både mtp kles- sminke- og matproduksjon.), på Femundløpet året etter klarte jeg meg like ypperlig i Fjällrävenparkasen min som har fake pels og syntetisk fyll. Jeg har ærlig talt vansker for å forstå at CG og Parajumpers er det eneste som kan holde folk varme her i landet.

Ett sted må man starte, og hvorfor ikke starte med det aller mest populære merket? Felix er mye mer enn bare et utested, de har engasjert seg i miljø- og dyreverns saker i en evighet, de setter et eksempel, de forsvarer de forsvarsløse, de er et sted for den gjengse "underdoggen" så vel som alle andre som setter pris på alt Felix har å by på av både atmosfære, musikk og mennesker. Forskjellen på Felix og de andre stedene i Lillehammer er folkeligheten, de ansatte der jobber mye nærere sine kunder og samtaler mye mer med kundene. Man får en helt annen tilhørlighet til Felix. Jeg føler meg mye mer hjemme, godtatt og velkommen der enn noe annet utested på Lillehammer.

Dette er jo også en liten ironisk spøk pga Nikkers sin kleskode.

Et annet viktig poeng er jo at det ikke er brukerne av CG som er den store stygge ulven, men CG selv. For å kunne gjøre en forskjell er det jo brukerne som må opplyses slik at salget av CG forhåpentligvis går ned. Når folk opplyses om hva som støttes ved å kjøpe en CGjakke vil det kanskje også føre til en mer bevisst bruker når det gjelder andre merker også. Ett sted må man bare starte!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revejakt (nå vet jeg ikke så mye om Svalbards fauna, så jeg uttaler meg om fastlandet, og vanlig rødrev) Er ikke noe man driver med for pelsens skyld hovedsakelig (vill rødrev har ikke så fin pels..), ei heller for moro skyld. Men det er viktig viltpleie. Reven tar store mengder fugl, hare og rådyrkje + lam på beite. Den har få naturlige fiender, og formerer seg fort og mye. Når revebestanden får øke uregulert, bryter det ut skabb.... Det er garantert mye triveligere å dø for et skudd, enn å fryse/sulte i hjel over tid - som en skabbrev er dømt til...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lov å bruke andre feller enn feller som gjør at reven blir drept øyeblikkelig. http://www.sysselmannen.no/Fastboende/Jakt-fangst-og-fiske/Svalbardfelle/

Den ene fellen er den svalbardfellen som er vist bilde over her, og den andre fellen, fallem, er like effektiv. Den er konstruert slik at det er en stor "plate"/trekonstruksjon som holdes oppe av en pinne det er festet et åte i, med tunge steiner på toppen. Reven vil da rett og slett bli most flat under denne, og dø momentant.

Forøvrig var det 12 rever som ble tatt under rabiesutbruddet, så stammen klarer seg nok fint :) Eller så tviler jeg på at Sysselmannen hadde tildelt reveterreng i år også. Jeg prøvde å finne statistikk over fangsta rev tidligere, fant dessverre ikke, men jeg innbiller meg at det forholdsvis få dyr fangsta i forhold til tildelt terreng, da det er meget tidkrevende.

Eller så ser jeg absolutt argumentet om å ikke avlive dyr kun for pelsen sin skyld, men akkurat når det gjelder reven på Svalbard er det sterke tradisjoner som holdes i hevd.

Iflg en rapport fra norsk polarinstitutt er det tatt rundt 150 dyr de siste 4 årene.

Sterke tradisjoner? Jeg kjøper det virkelig ikke. Jeg har bodd på svalbard, familien min har bodd der i over 15 år - det er overhodet ingen "sterk tradisjon på øya". Det er noen weirdoes som liker å overvintre ute i absolutt ingenstedsland, for å ta livet av revene. Hovedsaklig fordi de synes det er moro selv. Det tillates jakt ja, men som NP skriver: det bør utøves videre overvåkning for å vurdere påvirkningen på bestanden.

http://www.sysselmannen.no/Documents/Svalbard_Miljovernfond_dok/Prosjekter/Rapporter/Effekt%20av%20fangst%20fjellrev.pdf?epslanguage=no

Når jakt kalles "slakt", så syns jeg ikke det er så interessant å diskutere. Og forøvrig syns jeg også hjort, elg, rådyr, hare, osv. er vakre dyr... støtter da jakt på disse dyrene likevel.

EDIT: Fangst av fjellrev har gått ned på Svalbard siste årene, så rabiesuttakene har ikke stor påvirkning på antall rev som blir tatt i året.

Drap, slakt, mord, jakt - synonymer på det samme: ta livet av dyr. Takler man ikke forholde seg til det (det blir litt som når muttern får hetta av at jeg snakker om kjøttstykket på tallerkenen som et lår, et ribbein etc - deal with it, det er et dyr som er drept for at vi skal ete) så ligger problemet strengt tatt hos deg :/ Det er for meg slakt å ta livet av dyr ved å lure de til seg med åte og så kveste livet ut av de. De har ikke sjans = slakt.

Revejakt (nå vet jeg ikke så mye om Svalbards fauna, så jeg uttaler meg om fastlandet, og vanlig rødrev) Er ikke noe man driver med for pelsens skyld hovedsakelig (vill rødrev har ikke så fin pels..), ei heller for moro skyld. Men det er viktig viltpleie. Reven tar store mengder fugl, hare og rådyrkje + lam på beite. Den har få naturlige fiender, og formerer seg fort og mye. Når revebestanden får øke uregulert, bryter det ut skabb.... Det er garantert mye triveligere å dø for et skudd, enn å fryse/sulte i hjel over tid - som en skabbrev er dømt til...

Fjellreven på svalbard har eksistert i økosystemet der oppe lengre enn folk har jakta, og det er overhodet ingen grunn til at økosystemet på Svalbard skal trenge noe hjelp. Det klarer seg helt fint selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drap, slakt, mord, jakt - synonymer på det samme: ta livet av dyr. Takler man ikke forholde seg til det (det blir litt som når muttern får hetta av at jeg snakker om kjøttstykket på tallerkenen som et lår, et ribbein etc - deal with it, det er et dyr som er drept for at vi skal ete) så ligger problemet strengt tatt hos deg :/ Det er for meg slakt å ta livet av dyr ved å lure de til seg med åte og så kveste livet ut av de. De har ikke sjans = slakt.

Jeg forstår at det er drap... Men slaktede dyr finner du frysedisken. Masseslaktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreper ikke fellen momentant er den ulovlig, og det stilles krav til fellene.

http://www.sysselmannen.no/Fastboende/Jakt-fangst-og-fiske/Svalbardfelle/

Svalbarfellen ble forøvrig utviklet for bedre drepeevne enn fallemfellen:

http://www.jeger.tbt.no/svalbardfella.htm

I denne episoden av Ut i naturen er det litt om fangst av fjellrev på Svalbar:

http://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/dvna60000312/27-03-2012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skutt fjellrev ville jeg "likt bedre", for jeg klarer ikke se at den Svalbardfellen er ulidelig og gir en momentant død? Blir de "skvisa" til døde?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hva med mårhund til pelskrava di? Den er jo et stort problem der den etablerer seg. I Finland jaktes det masse mårhund. Null problem å få skinn fra noen som er skutt "lykkelig" ute i skauen til en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg en rapport fra norsk polarinstitutt er det tatt rundt 150 dyr de siste 4 årene.

Sterke tradisjoner? Jeg kjøper det virkelig ikke. Jeg har bodd på svalbard, familien min har bodd der i over 15 år - det er overhodet ingen "sterk tradisjon på øya". Det er noen weirdoes som liker å overvintre ute i absolutt ingenstedsland, for å ta livet av revene. Hovedsaklig fordi de synes det er moro selv. Det tillates jakt ja, men som NP skriver: det bør utøves videre overvåkning for å vurdere påvirkningen på bestanden.

http://www.sysselmannen.no/Documents/Svalbard_Miljovernfond_dok/Prosjekter/Rapporter/Effekt%20av%20fangst%20fjellrev.pdf?epslanguage=no

Dette begynner vel å bli såpass off topic, så jeg skal fatte meg i korthet.

Leste du den aller første setning i rapporten du selv lenker til? At det er lange tradisjoner med å fangste på Svalbard er ikke noe du kan velge om du faktisk kjøper eller ikke, det er fakta. At det ikke er så voldsomt utbredt i dag har jeg også påpekt, og det har jo også vært en viktig del av diskusjonen rundt Mushamna og Austfjordneset. Jeg anbefaler denne, men også spesielt denne. Selv om du muligens synes den er for "weirdoes", så er den meget interessant og inneholder noen fantastiske historier om fangstlivet på Svalbard.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner vel å bli såpass off topic, så jeg skal fatte meg i korthet.

Leste du den aller første setning i rapporten du selv lenker til? At det er lange tradisjoner med å fangste på Svalbard er ikke noe du kan velge om du faktisk kjøper eller ikke, det er fakta. At det ikke er så voldsomt utbredt i dag har jeg også påpekt, og det har jo også vært en viktig del av diskusjonen rundt Mushamna og Austfjordneset. Jeg anbefaler denne, men også spesielt denne. Selv om du muligens synes den er for "weirdoes", så er den meget interessant og inneholder noen fantastiske historier om fangstlivet på Svalbard.

Jeg forbinder tradisjon med noe annet enn at enkelte dreiv med det i gamledager, og noen få weirdoes driver med det o dag. Hvalfangst er mer tradisjonsrikt, det er ikke et argument for å drive med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrene fanges i snarer eller feller, og det er helt tilfeldig om de bruker sakser med tenner eller ikke - faktum er at de fanger dyr på en måte som gjør at dyrene lider.

Når det gjelder gåsefjærene som fyller jakken så kommer disse fra gjess som er døde, det er helt riktig - men de er fra produksjonsdyr som er tvangsforet (tube rett i magan og guffa innpå med mat) for å produsere fois gras... Så pelsen kommer fra dyr som har unødvendig vondt før de dør og fjærene kommer fra gjess som har lidd hele livet frem til de heldigivis blir avlivet.

Selv damen i dyrevernaliansen (Karen Frivik) tilbakeviser at dunet er biprodukter fra foie gras produksjon - men mener at gjessene lider uansett, fordi de ikke får levd ut sine naturlige behov i normalt gåsehold (bla. å kunne svømme)

Sitat:

At fjærene i jakkene plukkes av levende gjess som tvangsfôres, er imidlertid en feilaktig påstand, ifølge Frivik.

Det betyr ikke at Canada Goose-gjessene har det bra.

– Problemet er selve holdet. Gjess er monogame og har en sterk iboende trang til å være i vann. Dyrene får ikke leve ut sine grunnleggende behov i fangenskap. Det er dyremishandling.

– Det samme kan sies om mange former for dyrehold?

– Den ene umoralen helliggjør ikke den andre.

NOAH derimot, påstår at dunet KAN komme fra foie gras produksjon (ja, de må jo finne på noe...)

Så da sitter man igjen med at "problemet" med CG jakker er at kravene kommer fra dyr fanget i soft-Catch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg må ta meg selv i å ikke skule stygt på folk som går med CG-jakker nå :icon_redface: legger plutselig merke til alle som har det, og det er utrolig mange... tror ikke jeg hadde turt å ha på min jeg, om jeg hadde, hadde følt meg veldig uglesett (for jeg er ikke alene om å legge merke til det.)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg må ta meg selv i å ikke skule stygt på folk som går med CG-jakker nå :icon_redface: legger plutselig merke til alle som har det, og det er utrolig mange... tror ikke jeg hadde turt å ha på min jeg, om jeg hadde, hadde følt meg veldig uglesett (for jeg er ikke alene om å legge merke til det.)

Samme her. Rusla rundt i byen med ei venninne i dag, det var Goose overalt! Prøver å overbevise meg selv om at de bare ikke veit bedre enn å støtte CG. Ellers blir jeg bare sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Har ikke lest alt som står her, så det kan hende jeg driter meg ut nå, men..

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor dette bare gjelder canada goose. Hva med para jumper, svea, uggs osv? Og hvorfor er det så ille å drepe dyr for pels, mens det er helt greit å avle opp broilerkyllinger, bare for at de skal bli til mat?

"Alle som har spist kylling siden 1.1.14 nektes adgang her". Det ville sikkert blitt store overskrifter og tull om hvor tåpelig den regelen er, men det er jo like tåpelig å innføre forbud mot canada goose på en resturant. Ja, det sender ut et bra signal, men de med goose går jo bare til andre resturanter. No problem. Og jeg skulle gjerne visst hvor kjøttet/matvarene i den resturanten kommer fra..

Dette er eksempler, og mine meninger. :yes:

Og forresten, hvis ingen skjønte det, jeg er helt mot canada goose, altså. Vi har en sånn i skapet (ikke min), og jeg er nær ved å kaste den i bakken, evt. tenne på den hver gang jeg ser den. :P

Og forresten 2, man kan da ha annet enn goose og para jumper uten å fryse? Jeg kjører på med ull, ull, og fleece. Men jeg skjønner jo også litt hvorfor brukere av goose fryser av andre plagg. De har jo ikke klær under. :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv damen i dyrevernaliansen (Karen Frivik) tilbakeviser at dunet er biprodukter fra foie gras produksjon - men mener at gjessene lider uansett, fordi de ikke får levd ut sine naturlige behov i normalt gåsehold (bla. å kunne svømme)

Sitat:

At fjærene i jakkene plukkes av levende gjess som tvangsfôres, er imidlertid en feilaktig påstand, ifølge Frivik.

Det betyr ikke at Canada Goose-gjessene har det bra.

– Problemet er selve holdet. Gjess er monogame og har en sterk iboende trang til å være i vann. Dyrene får ikke leve ut sine grunnleggende behov i fangenskap. Det er dyremishandling.

– Det samme kan sies om mange former for dyrehold?

– Den ene umoralen helliggjør ikke den andre.

NOAH derimot, påstår at dunet KAN komme fra foie gras produksjon (ja, de må jo finne på noe...)

Så da sitter man igjen med at "problemet" med CG jakker er at kravene kommer fra dyr fanget i soft-Catch.

Ikke bare direkte til deg, men hvor er kilden til at CG ikke bruker dun plukket fra levende fugl? :) Ja, ser Karen Frivik fra dyrevernalliansen sier det, men hva er hennes kilder til utsagnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så lett - å bare kaste en jakke til mangfoldige tusen fordi det var et diskuterbart kjøp for mange år siden? Jeg synes i alle fall det er bedre å bruke jakka enn å kaste den i søpla, for å si det sånn. En jakke i søpla er i alle fall ennå mer dyrs lidelse forgjeves enn hva det er å bruke den til noe fornuftig. Jeg skjønner greia - at du ville stått for noe når du vet om de faktiske forholdene. Men så er det nå ennå sånn at man ikke alltid kan ta seg råd til å være etterpåklok. Jeg kjøper meg ikke ny, supervarm jakke når jeg allerede har en, kun fordi jeg kastet den første. Det har i alle fall ikke jeg råd til!

Men er du ikke flau når du går med den jakken??

Jeg hadde vært så flau at jeg hadde ikke hatt noe glede av å ha den på meg, det finnes så mange andre varme jakker at man må ikke velge CG.

Når jeg ser folk med disse jakkene så dømmer jeg dem som egoistiske mennesker, som kun tenker på seg selv og sin egene velferd.

Det at jakken er kjøpt for mange år siden gir ikke noe hvilepute på den dårlige samvittigheten eieren av disse jakkene BURDE ha.

For meg så hadde den dårlige smaken i munnen og flauheten ved å gå med jakken gjort det veldig lett for meg og slutte å gå med jakken, finnes flere varme jakker på markedet, og de trenger ikke være kjempe dyre heller...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...