Gå til innhold
Hundesonen.no

Passering av andre hunder under trening (sykkel, ski)


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Jeg trener mine malamuter i trekk og hundekjøring. Ettersom jeg kun har to trener vi med sykkel (hundene springer/traver ca. 2 m foran sykkelen) hele året og snørekjøring og pulktrekking om vinteren.

Jeg har en ung hund på 10 mnd som er litt for ivrig på andre hunder. Hun har rett og slett ikke sjans til å passere de, selv om eldste prøver det hun kan å dra Nuka forbi. Nuka gjør akrobatiske øvelser, hopper og er helt bajas ved passering. Stort sett må jeg gå av sykkelen, ta tak i selen hennes og dra henne forbi. Dette er litt håpløst ettersom jeg må trille sykkelen med en hånd og dra det jeg kan i en gal malamute med den andre hånden. Heldigvis er Mayah eksemplarisk stort sett,så hun trenger jeg ikke tenke på. Dette er håpløst både i forhold til trening og konkurranser. Det samme gjelder med ski og pulk, men da er det litt enklere i forhold til at jeg har to hender.

Vanlig passering når vi går tur går veldig fint så lenge vi kan passere med godbit.

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan løse dette? Målet er at begge hundene på kommando kan gå FORBI andre hunder. Både de som kommer i mot, og de som vi kjører forbi. Syklister, mennesker og biler ignorer de veldig bra.

Hadde jeg kjørt med tre-hjuling hadde jeg kunne gått frem og avledet med godbit, og sakte men sikkert fjerne avledningen. Dette går jo ikke med sykkel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trene inn en kommando for passering i en annen setting der du kan kontrollere henne på en annen måte (i en arrangert treningstid med henne i bånd og du til fots, eller på gåturer med henne i bånd f.eks), så du kan overføre denne kommandoen til passeringer i alle situasjoner etter hvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...